eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
120 ویدیو
58 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«پل دیویس، متأثر از پوزیتیویسم منطقی» اختلاف نظر تیم‌مادلین فیلسوف‌فیزیک و پل‌دیویس فیزیک‌دان و کیهان‌شناس درباره جهت‌مندی یا ناجهت‌مندی زمان. ✅تیم‌مادلین معتقداست: اگر ریاضیاتی که فیزیک‌دان‌ها و اینشتین استفاده کرد، عوض شود، می‌توان جهت زمان را در فرمول‌ها ملاحظه کرد. ⭕️ پل‌دیویس می‌گوید: آن چیزی که قابل اندازه‌گیری است، در فیزیک راه می‌یابد. بنابراین چون جهت زمان قابل اندازه‌گیری نیست پس آن را توهم می‌دانیم!!! حال، جای بس تعجب است چرا فیزیک‌دان برجسته‌ای مثل دیویس برای دفاع از نظرش باید از ایده پوزیتیویست‌های منطقی استفاده کند درحالی‌که بی‌اساس بودنِ این ایده در فلسفه علم، مشخص شده است! 📌 آیا فیزیک‌دانانی در این تراز نباید با نظریات پیشرفته در فلسفه فیزیک و فلسفه ریاضی آشنا باشد؟! منبع: کانال فلسفه علم و فلسفه ریاضی به زبان ساده 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» 👤استاد: دکتر رسول رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 👤دبیر جلسه: حجت‌الاسلام احمد منصوری 🔸زمان: چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 🔹مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله شيرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
⚠️قدم‌های انجمن معتادین گمنام(NA) چه ارتباطی با آموزه‌های دارد؟ هم اکنون در کانال به بهانه مسیح 👇 🔅 @bmasih
تریبون آزاد دانشجویی «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان » اساتید: 👤دکتر رسول رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 👤دکتر محمدعلی وطن‌دوست (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی) 🔸زمان: چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۴ تا ۱۶ 🔹مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم پایه آخرین مهلت ثبت‌نام: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔸نشانی ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/dDFOmq4A 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه پنجم-دکتر رستگارمقدم کم حجم موضوع.mp3
27.55M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه پنجم پیامدهای نظریه نسبیت خاص 🎙 دکتر هادی رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه ششم.دکتر ضیاء توحیدی موضوع طرح مسئله حرکت پرتابی با ذرات زیراتمی و تبیین ناتوانی فیزیک کلاسیک و چرایی تولد فیزیک کوانتوم.. کم حجم .mp3
24.92M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه ششم طرح مسئله حرکت پرتابی با ذرات زیراتمی و تبیین ناتوانی فیزیک کلاسیک و چرایی تولد فیزیک کوانتوم 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه سوم اصلاح شده.pptx
5.05M
🔹پاورپوینت استفاده شده توسط دکتر رضا ضیاء توحیدی در جلسه ششم 🔸دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
تریبون آزاد دانشجویی «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان #آتئیست» اساتید:
هم اکنون برگزاری تریبون آزاد دانشجویی «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان » در دانشگاه فردوسی مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| برگزاری تریبون آزاد دانشجویی با موضوع الحاد جدید 🔸به همّت گروه علمی رهاورد بسیج دانشگاه فردوسی و با همکاری هسته نقد نئوآتئیسم موسسه راهبردی حق پژوهی مشهد، تریبون آزاد دانشجویی «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان » با حضور بیش از ۳۵۰ دانشجوی علاقه‌مند برگزار شد. 🔸در این جلسه دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) و دکتر وطن‌دوست (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی) به سوالات و ابهامات دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه پاسخ دادند. 🔸در ابتدای این نشست، دکتر پیروجعفری دبیر جلسه، به بیان مقدمات بحث و معرفی اساتید پرداخت و در ادامه هر یک از اساتید مقدمه‌ کوتاهی برای فهم بهتر بحث ارائه کردند. سپس حاضرین سوالات و مباحث مختلفی پیرامون موضوع مطرح کرده و هریک از اساتید به بیان پاسخ‌های آن پرداختند. 🔹صوت‌ و فیلم کامل نشست به زودی بارگذاری خواهد شد. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هم اکنون برگزاری نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» در مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔰در حاشیه نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» توسط آیت‌الله اشرفی شاهرودی مطرح شد: ✔️ لزوم استمرار طرح شبهات الحاد جدید به صورت مسئله به مسئله و شفاف 🔸استاد درس خارج حوزه‌های علمیه ضمن تشکر از ارائه این بحث مهم و کاربردی خواستار تداوم ارائه بحث‌های کاربردی و شفاف به صورت مسئله به مسئله در نقد الحاد جدید شدند. 🔸در این جلسه دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) به ارائه مباحثی درباره چگونگی ایجاد کیهان پرداختند. 🔸لازم به ذکر است این جلسه به همت هسته نقد نئوآتئیسم موسسه راهبردی حق پژوهی و مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی در این مرکز برگزار شده و جمعی از طلاب و دانشجویان علاقمند از بحث‌های ارائه شده استفاده کردند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| فیزیک مدرن و الهیات 🔸نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» در روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ در مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی برگزار شد. 🔹در این نشست، دکتر رسول رکنی‌زاده به تبیین عظمت عالم از حیث ماکروسکوپیک(کلان) و میکروسکوپیک(خرد) پرداخت. وی اذعان کرد که دانش ما در برابر این پیچیدگی و عظمت کلان و خرد عالم بقدری ناچیز است که شخصیت برجسته ای مثل آلبرت اینشتین می‌گوید: "در طول زندگی‌ام یک نکته آموخته‌ام؛ اینکه همه دانش ما در برابر واقعیت، مقدماتی بچگانه است و البته این نکته هنوز هم با ارزش‌ترین چیزی است که داریم". 🔹استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان در باب عظمت ماکروسکوپیک عالم به گوشه‌ای از تنظیم دقیق کیهان بدین صورت پرداختند: میلیاردها کهکشان در کیهان مرئی وجود دارد که هر کدام دارای میلیاردها ستاره هستند. زمین دارای شعاع ۶۴۰۰ کیلومتری بوده و یک جت تجاری ظرف مدت ۴۰ ساعت می‌تواند زمین را دور بزند. نزدیک‌ترین جرم سماوی به زمین ماه است که فاصله‌ی آن ۴۰۰ هزار کیلومتر است که اگر کمتر یا بیشتر می‌بود حیات در زمین از بین می رفت. فاصله زمین تا خورشید ۱۵۰ میلیون کیلومتر است که فاصله کمتر یا بیشتر از این مقدار، زندگی را در زمین معدوم می‌کرد. منظومه شمسی (خورشید و ۹ سیاره اطراف آن) قطری در حدود ۱۲ میلیارد کیلومتر دارند و نور ۱۱ ساعت طول می‌کشد تا منظومه را طی کند. 🔹دکتر رکنی زاده افزود: وجود انبساط عالم و آثار گرانشی غیر قابل توضیح به اجرام سماوی، منجر به فرضیه ماده تاریک حدود ۲۶ درصد، انرژی تاریک حدود ۷۰ درصد شده است. این در حالی است که ماده مرئی حدود ۴ درصد عالم را تشکیل می‌دهد؛ دانشمندان علوم تجربی اعتراف دارند که ما تنها حدود ۴درصد از عالم ماده را می‌بینیم. و این فرضیه، یکی از مهم‌ترین موضوع تحقیقات کیهان‌شناسی است. 🔹ایشان پس از بیان ظرافت‌های کلان عالم هستی، به تبیین اجزای میکروسکوپیک (زیر اتمی) پرداختند: از زمان‌های دور پرسش ما در مورد سنگ بنای جهان بوده و از زمان‌های دور به این پرسش پاسخ‌های گوناگون متناسب با رشد علم بشری داده شده و تا زمان نیوتون تصور ما این بود که قوانین حرکت حاکم بر اجسام مادی (مکانیک کلاسیک) بر ذرات تشکیل دهنده‌ی آنها هم حاکم است و نیوتون این قوانین را کشف کرد. 🔹دکتر رکنی زاده پیرامون مشخصات جهان کوانتومی بیان داشتند: سنگ بنای جهان ما از ذرات کوانتومی (نه ذرات کلاسیک) تشکیل شده، البته قوانین حاکم بر این ذرات از قوانین مکانیک کلاسیک پیروی نمی‌کند. لذا در جهان کوانتومی قوانین دیگری حاکم است. نکته دیگر این است که امکان تعیین خصوصیات این ذرات همزمان وجود ندارد لذا تعیین شرایط اولیه با دقت نامحدود ممکن نیست. لذا پیش بینی دقیق رفتار ذرات کوانتومی میسر نیست؛ ذرات کوانتومی مکان مند به معنی ذرات کلاسیک نیستند. به بیان دیگر خاصیت موجی و ذره‌ای را با هم داشته و شناخت ما صرفا حاصل اندازه‌گیری است و بدون اندازه‌گیری در مورد وجود و دیگر ویژگی‌های یک سامانه نمی‌توان اظهار نظر کرد و اینکه ما فقط به واقعیت فیزیکی دسترسی داریم نه واقعیت فی‌نفسه. 🔹در ادامه این نشست، حاضران سوالاتی را پیرامون الحادجدید و آفرینش پرسیدند و استاد به آن‌ها پاسخ دادند. 🔹در پایان این نشست، که با حضور حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی برگزار شد، ایشان باتوجه به سابقه برگزاری چنین مجالس علمی در مرکز تحقیقات اسلامی، ضمن استقبال از این‌گونه نشست‌های متناسب با نیاز جامعه و جوانان، توصیه به استمرار و حضور فضلای حوزه علمیه در این‌گونه جلسات فرمودند و تاکید داشتند مسائل چالش برانگیز خداناباوری جدید، مسأله به مسأله مورد نقد و بررسی قرار گیرد. 🔹لازم به ذکر است در ابتدای این نشست علمی که به همت هسته نقد نئوآتئیسم موسسه راهبردی حق پژوهی، مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی (حفظه‌الله) و اتاق اندیشه ورز تبلیغ خراسان برگزار شد، حجت‌الاسلام دکتر احمد منصوری"دبیر هسته نقدنئوآتئیسم" به تبیین ماهیت خداناباوری جدید پرداخته و سوء کاربردها و قرائت الحادی برخی دانشمندان علوم تجربی از تعابیر و مفروضات علوم تجربی (سائنس) را به عنوان وجه ممیزه الحادجدید (علمی) با الحاد قدیم اشاره کرد. 🔹وی گزارشی از فعالیت‌های هسته نقد نئوآتئیسم و فلسفه شکل گیری آن را بیان نموده و ضرورت جریان‌سازی مواجهه علمی با این پدیده و جریان انحرافی نوظهور را گوشزد کردند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin