مدرسه علم و دین
#اطلاعیه #جمع_بندی #شبهه (۵) «چرا خدایی که قبل از تولدم سرنوشتم را نوشته بود، بعد از مرگم از من باز
#پاسخ:
🔹 در این شبهه مغالطه پیشفرض نادرست رخ داده؛ زیرا هنوز اصل مطلب را اثبات نکرده، از چرایی سؤال کرده است!
مغالطه اینجاست که چگونه ثابت شده که خدا، قبل از تولد انسان سرنوشت وی را نوشته است و بعد از مرگ او را بازخواست میکند؟! این پیشفرض منجر به بیعدالتی خدا میشود!
🔸 خداوند با توجه به صفت علم مطلق، لایتناهی بودن و عدل الهی، به افراد اراده و اختیار داده و چون خالق آنهاست از اختیار افراد آگاهی دارد و چیزی بر او مخفی نیست؛ بدین صورت که هر آنچه از اراده انسان نشأت میگیرد در نزد خداوند حاضر و مشخص است، اما این انسان است که مطابق آن اراده عمل میکند.
🔹 «اینکه فردا این کنم یا آن کنم، این دلیل اختیار است ای صنم» و ازاینرو انسان مسئول است و بازخواست میشود و استحقاق ثواب و عقاب پیدا میکند؛ مانند پدری که با خانواده به رستوران میروند و میداند که فرزندانش به چه غذایی علاقه دارد.
🔸 در اینجا آگاهی پدر از غذای مورد علاقه فرزندان، علت انتخاب غذا نیست؛ بلکه پدر با شناختی که از خانواده دارد، ذائقه فرزندان را میداند و بلکه این اراده فرزندان است که غذای مورد نظر خود را انتخاب میکنند؛ با این تفاوت که آگاهی این پدر همچون اصل وجودش محدود است، اما علم و اراده الهی همچون ذات بیمثالش نامحدود است و به هرچه انسان انجام دهد، آگاه است «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ» (غافر، ۱۹)
✍️محمدباقر پرنیان (عضو مدرسه علم و دین)
🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|گروه|
19.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(۷) بیخاصیت کردن دین با ترویج علمگرایی در جامعه
🔺دکتر مایرز دین را چیزی میداند که مردم با آن آرام میشوند. وی میگوید: ما نمیخواهیم این آرامش را از مردم بگیریم؛ مثل بافتنی وقتی که میبافند آرام میشوند و ما نمیخواهیم میل بافتنی را از دست مردم بگیریم و یا جلویشان را بگیریم که کلیسا نروند.
🔺وی اقدامات لازم را اینگونه بیان میکند: اما کارهایی که باید انجام بدهیم این است که با دین به شکلی برخورد کنیم که مردم با تفریحات انجام میدهند [تهی کردن از درون و بسنده کردن به ظواهر دینداری] و آنهم این است که نباید دین در زندگی مردم تأثیرگذار باشد.
🔺دکتر مایرز معتقد است اطلاعات بیشتر درباره علوم میتواند به مرور به کاهش عقاید دینی منجر شود و این مکانیزم میتواند با بازخورد مثبت ادامه یابد تا جایی که دین کمکم در جامعه رنگ ببازد و علم جای آن را بگیرد و همینطور نقش دین کمتر و نقش علم بیشتر میشود و در نهایت به نقطهای میرسیم که دین جایگاه خودش را پیدا میکند و دیگر در زندگی مردم یک اصل نخواهد بود.
✍️ احمد منصوری
🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|
24.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
16.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 علوم در کشور ما خیلی سطحی پیش میرود.
🎙 پروفسور مهدی گلشنی
استاد ممتاز دانشگاه شریف، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و از استادان مدرسه تابستانی علوم عقلی دارالعلم ۱۴۰۳
🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|گروه|
💠 نیوتن و آشتی دین و علم
چرا در طبیعت هیچ امری بیهوده رخ نمیدهد؟
🔹 نیوتن هم دانشمند و هم معتقد به خدا بود. او در رساله علمی «اپتیکس» این پرسش فلسفی را مطرح کرد که «چرا در طبیعت هیچ امری بیهوده رخ نمیدهد؟ آن همه نظم و زیبایی که در جهان میبینیم از کجا نشئت میگیرد؟ آیا چشم بدون مهارت در اپتیک و گوش بدون آگاهی از صداها ساخته شدهاند؟»
🔸 او در ادامه میافزاید: «آیا از پدیدهها چنین برنمیآید که موجودی غیرجسمانی، زنده، هوشمند، همهجا حاضر در فضای نامتناهی اشیا را از نزدیک میبیند و به طور کامل آنها را درک میکند؟»
🔹 نیوتن در اثر «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» نوشته بود: «این موجود بر همه چیز حکومت میکند نه بهعنوان روح جهان بلکه بهعنوان خداوند بر همه چیز، خداوند متعال موجودی ازلی، نامتناهی مطلقاً کامل است. از سلطه واقعی او چنین بر میآید که خدای حقیقی موجودی زنده، هوشمند و قدرتمند است. او ازلی و نامتناهی است. او مدت و مکان نیست؛ بلکه پابرجا و حاضر است.»
🔸 نیوتن امیدوار بود که نوشتههای علمی او مردم را به تفکر و ایمان به خدا سوق دهد. همچنین، برای نیوتن، آمیختگی طبیعی علم و اعتقاد به خدا وجود داشت.
ادامه مطلب را اینجا ببینید.
🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|گروه|
19.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یادداشت | علمگرایی گزینشی!
🔹 شاید نقلقول بالا برای شما جالب باشد و حتی از اینکه ممکن است تکرار یک کلمه باعث حالت خلسه در مغز شما شود، متعجب شوید؛ اما نکته اینجاست که این تکرار نه برای اولین بار در مداحیهای امروزی پدید آمده و نه آخرین مورد استفاده از آن خواهد بود.
🔸 هایپرونتیلاسیون Hyperventilation تنفس سریع و عمیق است. به آن، تنفس بیش از حد نیز گفته میشود و ممکن است احساس تنگی نفس در شما ایجاد کند.(۱) اگر القای هایپرونتیلاسیون در این شرایط رخ میدهد، پس در شرایط مشابه هم شکل خواهد گرفت؛ مثلا وقتی در کنسرتها به یک موسیقی گوش فرا میدهیم (۲)، یا زمانی که برای تمرین روزانه، تند میدویم.(۳)
🔹این را همواره باید در ذهن داشت اینکه شرایط مادی بدن حالات مختلف ذهنی را رقم میزند یا نه مهم نیست، بلکه مهم آن است که با گوشزد کردن آثارشان در یک آیین مذهبی، به آن آیین به نگاه شک ننگریم و به یاد داشته باشیم که حتی در تفریحات روزمره هم امکان رخ دادن این حالات هست.
✍️ امیرحسین استاد، عضو مدرسه علم و دین
منابع:
(۱) https://medlineplus.gov/ency/article/003071.htm
(۲) pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25773636/
(۳) pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22442371/
🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید؛ ایتا | تلگرام |وبگاه|گروه|
#اطلاع_رسانی
باسمه تعالی
📌 به اطلاع دانش پژوهان محترم دوره آموزشی دو واحدی آشنایی با فیزیک کلاسیک و کوانتوم که در سال گذشته در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، میرساند گواهی حضور آماده تحویل است.
📌 برای دریافت گواهی میتوانید به نشانی زیر مراجعه نمایید:
⏰ زمان: چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹ تا ۱۰
🏢 مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، طبقه ۱، اتاق ۱
📌 یادآوری:
در صورت عدم حضور، نسخه الکترونیکی برای شرکتکنندگان محترم فرستاده میشود.
باتشکر
احمد منصوری ماتک
دبیر هسته پژوهشی نقدنئوآتئیسم
🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید؛ ایتا | تلگرام |سایت|گروه|
May 11
#برشی_از_کتاب | جریان شناسی فکری فرهنگی فمینیسم در ایران معاصر، ص ۲۰۶.
🔹در مجموع مبارزه با حجاب بانوان به ویژه «چادر» از جمله مهمترین دیدگاههای جریان فمینیسم در تمام دوره پهلوی است.
🔸سخنان مهناز افخمی دبیر کل سازمان زنان ایران علیه چادر مؤید این مطلب است:
«اینک چند سالی است که میبینیم با اینکه تودههای وسیع زنان ایران همگام با مردان در راه انقلابی خود به سوی تمدن بزرگ به سرعت پیش میروند، گروههایی از زنان به دلیل نفوذ افکار آنان که به اشتباه چادر را با حجاب یکی میدانند، به دلیل جهل و نادانی یا به دلیل عادت به استفاده از چادر گرایش پیدا کردهاند. چون زمان پهلوی دوم زمانی نیست که مردم ایران به گذشتههای عقب افتاده و تاریک بازگردند، زمانی نیست که از تحرک باز ایستند، زمانی نیست که هیچ گروهی غیر فعال و کنار گذاشته شده باشند، زمانی نیست که مغزها و زندگیها بسته و تهی بمانند، بایستی کوششی همه جانبه و فراگیرنده [از سوی] تمام گروهها، قشرها و سازمانها انجام شود تا در این زمینه نیز سایه گذشتهها از چهره زن ایرانی زدوده شود».
🔹این دیدگاه، در قالب شعر و ادبیات منظوم نیز خود را نشان میدهد.
پروین اعتصامی نیز در ابیاتی به نکوهش وضعیت زنان قبل از کشف حجاب میپردازد.
.🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
May 11