eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
265 عکس
112 ویدیو
56 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
| از خداناباورانِ بزرگ سپاسگزاریم! 📌 اساساً چه نیازی به خدا و باور و اعتقاد نسبت به او داریم؟ 🔹 فیلسوف آمریکایی پیتر کریفت (Peter_Kreeft) در کتاب «سه فلسفه زندگی» در پاسخ به پرسش بالا می‌نویسد: «هرچه از خداناباورانِ بزرگ خیلی هم سپاسگزار باشیم کم است؛ آن‌ها خداوند را با حضور نداشتن او بسیار روشن‌تر و ساده‌تر از مومنانی که همان کار را با حضور او انجام می‌دهند به ما نشان می‌دهند، مانند یک شَبَح. آن‌ها به ما نشان می‌دهند که خداوند چه تفاوتی ایجاد می‌کند. شما هرگز قدر چیزی را به طور کامل نمی‌دانید تا اینکه آن چیز از شما گرفته شود.»[۱] 🔸 شاید سخن پیتر کریفت به نکته «تعرف الاشیاء بأضدادها» اشاره دارد که دینداران در دین‌ورزیِ خویش سکینه و آرامشی را تجربه و یا از خداوند طلب می‌کنند که در زندگی غیردینداران یافت نمی‌شود. این نگاه مؤمنانه به جهان هستی، رنج و غصه‌های دنیا را در نظر دینداران، ناچیز دانسته و دل‌شان را آرام می‌کند. [۱] پیتر کریفت، سه فلسفه زندگی، ترجمه بتول قزل‌بیگلو، نشر کرگدن، چاپ اول؛ ۱۳۹۸، ص ۳۲. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
نشست تخصصی نسبت الهیات پویشی با حکمت متعالیه و الهیات اسلامی 👤استاد: دکتر نیما نریمانی (استاد دانشگاه صنعتی شریف) 👤دکتر عباس جوارشکیان (رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد) 📍مکان: مشهد مقدس، خیابان هفده شهریور جنوبی، هفده شهریور جنوبی ۲/۵، جنب پمپ بنزین، دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران مشهد ⏱زمان: پنجشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ 🔸لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/KHQmcoSk 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
مدرسه علم و دین
تریبون آزاد و گفتگو پیرامون ارتباط نظریه تکامل و خداناباوری 👤استاد: دکتر نیما نریمانی (استاد دانشگا
📸 | تریبون آزاد و گفت‌وگو پیرامون ارتباط نظریه تکامل و خداناباوری 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| رئیسی، مایه عزت یا اسباب تأسف؟ 🔻(کاوشی در عیار روشنفکری برخی روشنفکران معاصر) 🔹در کشور ایرانِ بعد از انقلاب، با پدیده روشنفکرانی مواجه هستیم که در آثار و سخنرانی‌های خود اظهار داشته‌اند که دغدغه‌شان همواره کاستن از درد و رنج‌های مردم و امیدواری به مردم بوده است. 🔸در این میان اشخاصی به سردمداری این جریان شناخته می‌شوند که حقیقت روشنفکری را تقریر‌ حقیقت (درمیان گذاشتن حقیقت کشف‌شده با هم‌نوعان) و تقلیل مرارت (کاهش درد و رنجهای مردم) می‌دانند و این دو وظیفه را برای روشنفکر برشمرده‌اند. 🖇 مطالعهٔ متن کامل 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
📢 | در تریبون آزاد و گفتگوی پیرامون ارتباط نظریه تکامل و خداناباوری مطرح شد ❓علم و دین: دو روایت از یک حقیقت؟ 🔸به همت گروه علمی رهاورد با همکاری موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «تریبون آزاد و گفتگوی پیرامون ارتباط نظریه تکامل و خداناباوری» با ارائه استاد دکتر نیما نریمانی (استاد دانشگاه صنعتی شریف) با شرکت بیش از ۱۶۰ نفر از دانشجویان، حضور جمعی از استادان و همچنین علاقه‌مندان این بحث در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد. 🖇 مطالعهٔ متن کامل خبر 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر سید حسین نصر: داروینسم یک نوع ایدئولوژی شده در غرب مثل کومونیسم در دوره استالین 💠 خیلی [از] افراد بسیار برجسته در آمریکا و اروپا هستند (حتی بین زیست شناسان) که فهمیده اند داروینسیم یک نوع قلاده‌ ایست که جلوی علم زیست‌شناسی را گرفته و یک نوع ایدئولوژی است. 🔸کتابی ایتالیایی به نام dopo Darwin (بعد از داروین) به قلم زیست شناس خیلی معروف ایتالیایی به نام جوزپی سرمونتی (Giuseppe Sermonti) فقط از دید زیست شناسی، بدون توجه به فلسفه، دین و عرفان نشان می‌دهد که به کلی تئوری تطور (evolution) بی‌معنی است و هیچ ارتباطی با علم جدی ندارد! 🔹 من در کتابخانه دانشگاه ۵۰ کتاب دارم که دانشمندان مختلف بیولوژیست، فیزیکدان، شیمیست (نه فقط دانشمندان ادیان) نوشتند بر رد علمی داروینیسم. 🔸در آغار دوره کامبرین (حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش) یک دفعه، روی تمام کره زمین تعداد زیادی فرم‌های جدید حیات بوجود می‌آید بدون تطور (تکامل)، آن لایه‌های زیرینش اصلا اینها نیست. حالا بعضی بیولوژیست‌ها می‌گویند نه ما اعتقاد داریم که تطور (تکامل) تدریجی نیست، بلکه مثل انفجار می‌ماند، یک دفعه حیات انفجار پیدا می‌کند!!! منبع: دیانت و عقلانیت 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
آیا انسان، خدا را ساخته است؟.mp3
5.27M
| قوانین فیزیک پاسخ می‌دهد؟ ▪️پرسش: آیا ادیان آسمانی خدا را ساخته‌اند ولی از نظر علمی وجود خدا یا خدایان قابل قبول نیست و کوچکترین دلیلی بر وجود خدا نیست؟ ▪️پاسخ کوتاه: 1️⃣ دانشمندان علوم تجربی نیز ادعا دارند که یکی از ابعاد روانی انسان خدایابی و کرنش در برابر اوست. 2️⃣ دانشمندان رشته‌های مختلف، برای وجود خدا دلایل و نشانه‌های فراوان ذکر کرده‌اند. 3️⃣ علوم تجربی به‌ویژه فیزیک نسبت به پدیده‌های طبیعی اظهار نظر می‌کنند و اساسا نفی یا اثبات امور متافیزیکی از توان دانش تجربی خارج است. 🔻پاسخ تفصیلی در صوت، توسط حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| برشی از کتاب «الحادجدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست‌شناسی معاصر»، ص ۶۰، حمید رضا شاکرین. ✅ چیستی طبیعت‌گرایی هستی‌شناختی 🔹 بر اساس دائرة‌المعارف استنفورد طبیعت‌گرایی در فلسفه، باورداشت این است که تنها عوامل و قوانین طبیعی -در برابر امور فراطبیعی و روحانی- در این جهان اثرگذارند. بر این اساس هیچ چیزی وجود ندارد که توانایی اثرگذاری بر دنیای فیزیکی را دارا بوده و خود، فیزیکی نباشد. 🔸 از طرف دیگر طبیعت‌گرایان برآن‌اند که کاوش‌های فلسفی را باید مطابق با یافته‌ها و روش‌های علمی پیش برد. این مطلب مورد توصیه کسانی چون «کواین» و شمار دیگری از اندیشمندان طبیعت‌گراست. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
صوت کامل جلسه آزاد اندیشی -2.mp3
35.72M
🎧 | تریبون آزاد و گفتگوی پیرامون ارتباط نظریه تکامل و خداناباوری 🎙 دکتر نیما نریمانی (استاد مدعو دانشگاه صنعتی شریف) 00:01 معرفی موضوع و استاد 07:20 سیر تحصیلات و ضرورت پرداختن به تکامل 21:00 پرسشها و گفتگوی آزاد دانشجویان 01:03:45 تبیین و طرح دقیق توسط دکتر نریمانی ناظر به پرسش‌های دانشجویان 01:06:50 جریان نئوداروینیسم، مورد بحث این جلسه است. 01:13:31 اتفاق بزرگ در نئوداروینیسم اینکه هیچ امر متعالی وجود ندارد. 01:14:42 پشت پرده الحاد علمی، اتفاق بزرگتری با عنوان طبیعت‌گرایی علمی (Scientific naturalism) وجود دارد. 01:14:50 ماری میجلی؛ فیلسوف علم خداناباور و طبیعت‌گرایی‌علمی 01:17:00 پاسخ به توسط دکتر نریمانی 01:18:31 ابطال تصور پوزیتیویستی از علم 01:22:08 قضاوت نئوداروینیست‌ها نسبت به خود و دیگران 01:23:30 جریان طراحی هوشمند و جایگزین‌های جریان نئوداروینیسم 🎥 نسخه تصویری در صفحه آپارات حق‌پژوهی 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| نِگرهٔ نئوداروینیسم و بحران هویت انسان معاصر 🔹 ماری میجلی [Mary Beatrice Midgley] فیلسوفِ علم خداناباور در کتابش با عنوان "Are You an Illusion" (آیا شما توهم هستید) به نِگرهٔ نئوداروینیسم و بحران هویت انسان معاصر پرداخته است. 🔸 او معتقد است نگرش غالب با عناوین طبیعت‌گرایی علمی، مادی‌گرایی علمی یا علم‌گرایی، نه تنها مخالف رویکرد دینی و خداباوری بوده و هست، بلکه امروز برای کسی که در اروپاست و دین، محوریت کمتری برای زندگی او دارد، سبب طرح چالش جدید اما نگران کننده‌تری علیه سرشت انسانی و درک وجدانی انسان‌ها شده است. 🔹 این ادعا که علم نشان داده ارکان سرشت و وجدان انسانی ما مبنای زیست انسانی و اجتماعی ما هستند، بر مبنای علمِ معتبر نبوده و در واقع توهم هستند. 📎 مطالعهٔ متن کامل 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| تاریخچه فمینیسم(۱) 🔹«فمینیسم» به‌معنای مبارزه برای پایان دادن به سرکوب جنسیتی به‌کار رفته و این اصطلاح از حدود دهه ۱۸۹۰ در زبان انگلیسی استفاده شد، اما مبارزه آگاهانه زنان برای مقاومت در برابر تبعیض و سرکوب جنسیتی به زمانی به مراتب قبل از آن بر می‌گردد. 🔸 رگه‌های جریان فمینیستی بعد از رنسانس و به‌ویژه پس از انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه در این کشور نشأت گرفت و تاکنون آثار و پیامدهای فراوانی داشته که برای پژوهشگران در عرصه‌های گوناگون از جمله «فمینیسم سکولار و الحادی» قابل توجه است. 🖇 مطالعهٔ متن کامل 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برشی از مستند اخراج شده (مطرود، Expelled) ⏫ مستندی درباره اعتبار نظریه داروین و اساتیدی که هنگام تحقیق درباره این نظریه از دانشگاه اخراج می‌شوند. 🔺دکتر ریچارد فون استرنبرگ (Dr. Richard Von Sternberg) دارای دکترای زیست‌شناسی (تکامل مولکولی) و دکترای علوم سیستمی (زیست‌شناسی نظری) با چاپ بیش از ۳۰ مقاله در کتب و نشریات علمی معتبر، با چاپ مقاله‌ای از استفان سی‌مایر (از رهبران جنبش طراحی هوشمند) وارد چالش شدیدی شد. 🔺او در مقاله‌اش مدعی بود که «طراحی هوشمند» شاید آغازی برای حیات ما باشد. ادعایی که در برابر نئوداروینیسم که پیدایش حیات را کور و تصادفی می‌داند، قرار داشت و به همین علت از سمتش برکنار شد و مورد تفتیش عقاید قرار گرفت و بر علیه وی دست به عکس‌العمل‌های خشونت آمیز زدند! 🔺وی می‌گوید: «زیرسؤال‌بردن داروینیسم برای بسیاری، قابل تصور نیست! باور ندارند که در پایان مقالهٔ من به «طراحی هوشمند» اشاره شده است! به همین دلیل مدیر مؤسسه به من به چشم یک تروریست فکری نگاه می‌کند!» ✍️ احمد منصوری 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📹 فیلم کامل نشست تخصصی نسبت الهیات پویشی با حکمت متعالیه و الهیات اسلامی 🎙دکتر نیما نریمانی (استاد مدعو دانشگاه صنعتی شریف) 🎙دکتر عباس جوارشکیان (رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد. 1️⃣جلسه اول 2️⃣جلسه دوم 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه اول الهیات پویشی . اصلاحات . صوت.mp3
43.98M
| نسبت الهیات پویشی با حکمت متعالیه و الهیات اسلامی 🔹 جلسه اول 00:00 تبیین موضوع و مسائل نشست تخصصی 11:31 مؤلفه های شکل گیری یک نظام و دستگاه فلسفی- الهیاتی 15:29 تفاوتهای دستگاهها و نظامهای فلسفی- الهیاتی 18:42 انتقادهای الهیات پویشی به الهیات سنتی و کلاسیک (عدم توجه جدی به علوم تجربی و عدم تصویر منسجم میان خدا و جهان از جمله در مسأله شر) 25:31 تا انتقاد الهیات پویشی به واکنش طبیعت‌گرایانه و کور ساینس (مواجهه الهیات پویشی با پوچگرایی) 31:51 تا معرفی اجمالی و ویژگیهای الهیات گشوده و نقطه عزیمت آن از متن دینی 55:09 تبیین معضل اساسی اندیشه بشر در طول تاریخ (جمع میان امر لایتناهی«خدا» با امر متناهی«جهان») 62:04 توان پاسخگویی حکمت متعالیه 68:00 قربانی شدن «توحید» در الهیات پویشی و گشوده 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه دوم الهیات پویشی . حذفیات . صوت.mp3
21.71M
| نسبت الهیات پویشی با حکمت متعالیه و الهیات اسلامی جلسه دوم 00:38 پرسش و پاسخ 06:55 بیان مقدمات در نحوه ایراد اشکال 12:56 عدم توان پاسخگویی دستگاه فلسفی صدرایی به نقد های الهیات گشوده 24:47 مشیت خاص الهی و نقش خداوند نسبت به کثرت شر و قلت خیر و بیان لطیفه(دغدغه الحاد جدید) 28:15 پاسخ به اشکال ناشی از الهیات گشوده 35:50 پاسخ به اینکه آیا شر از منظر فلسفی امری عدمی است 40:24 وحدت جویی، تمنای وجودیبشر در همه عرصه های زندگی 42:13 رابطه خدا و انسان در حکمت صدرایی (من و من) 61:30 آیا اختیار با موجبیت(دترمینیسم) جمع می‌شود؟ 62:02 آیا حکمت متعالیه با اندیشه دئیسم ارتباط دارد؟ 65:00 آیا در الهیات گشوده که علم خدا را محدود می‌داند، جهان غایتمند است؟ 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| بازگشت فرضیه خدا 🔹 یکی از مناظرات ما به دلیل گفت‌وگویی که در پی داشت به یادماندنی شد. ما تازه در کالج وست مینستر در فولتون میزوری یعنی همان‌جایی که وینستون چرچیل در سال ۱۹۴۷ سخنرانی مشهورش درباره پرده آهنین را ایراد کرده بود، با هم بحث کرده بودیم. 🔸 او گفت‌و‌گو را طبق معمول با ماجرای بی‌ایمان شدنش شروع کرد و توضیح داد که چگونه ایمان دوران جوانی‌اش را به دلیل رشد دانش‌ علمی‌اش از دست داده است. به نظر می‌رسید از نظر او اکتشافات علمی دلایل خوبی برای بی‌ایمانی به خدا یا حداقل دلایل بهتری برای پذیرش جهان‌بینی‌ طبیعت‌گرایی یا مادی‌گرایی نسبت به جهان‌بینی‌خداباورانه فراهم می‌کند. 🔹گرچه جهان‌بینی و دیدگاههای علمی من و دکتر شرمر عميقاً با هم… ادامه مطلب. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| کلیسای آتئیستی آمریکا و خدمت‌رسانی از نوع روان‌گردان! تشکیلات آتئیستی چگونه نیاز معنوی برخی از آمریکایی‌های غیرمذهبی را برطرف می‌کند؟ «ژاکی فراست»، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه «پردو» آمریکا دراین‌باره می‌نویسد: "For example, there are a growing number of psychedelic churches, which cater to people looking to experience spirituality and ritual through drug use." «به‌عنوان مثال، تعداد فراوانی از کلیساهای روان‌گردان وجود دارد که به افرادی که به‌دنبال تجربه معنویت و تشریفات از طریق مصرف مواد مخدر هستند، خدمات‌رسانی می‌نمایند.» ادامه خبر در سایت حق پژوهی 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱در انتخابات شرکت کنید؛ انتخابات متعلق به شماست... ▫️رهبر معظم انقلاب: از خدا كمك بخواهید، هدایت بخواهید كه شما را هدایت كند به آنچه درست و حق است. 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برشی از مستند اخراج شده (مطرود) Expelled ⏫ مستندی درباره اعتبار نظریه داروین و اساتیدی که هنگام تحقیق درباره این نظریه از دانشگاه اخراج می‌شوند. رؤیای آزادی علمی 🔺مایکل شرمر (رئیس جامعه شکاکان) می‌گوید: من نمی‌توانم ثابت کنم که هیچ خدایی وجود ندارد. همانطور که نمی‌توانم ثابت کنم اجرام آسمانی، آپولو و زئوس وجود ندارد. شک‌گرایی یک جایگاه نیست بلکه یک روش برای نگاه کردن به مسائل است. 🔺وی در پاسخ این پرسش که اگر این نقطه، مرز علم باشد و یک طرف معنا و طرف دیگر عدم معنا باشد، طراحی هوشمند در کدام طرف است؟ می‌گوید طراحی هوشمند ثابت نشده پس نه معنا دارد و نه بی‌معناست. وی معتقد است که در عین حال اشکالی ندارد که اجازه صحبت و چاپ مقاله درباره طراحی هوشمند داده بشود و کسی برای چنین چیزی اخراج نمی‌شود. 🔺این ادعا در حالی است که در دانشگاه جورج میسن (GEORGE MASON UNIVERSITY) دکتر کارولین کراکر (Dr. Caroline Crocker) دارای دکتری ایمونوفارماکولوژی، وقتی در کلاس درس خودش اشاره کوتاهی به طراحی هوشمند کرد، فعالیت علمی وی تعطیل شد. 🔺وی می‌گوید: مدیر گروه مرا را به دفترش خواست و گفت چون به خلقت اشاره کردی می‌خواهم تو را تنبیه کنم. گفتم چند اسلاید درباره طراحی هوشمند صحبت کردم. گفت فایده ندارد لذا پایان ترم اخراج شدم. وی متوجه شد که در لیست سیاه قرار گرفته و هیچکس حاضر به همکاری با وی نیست! او می‌گوید با اینکه می‌خواستم همان چیزی را آموزش بدهم که دانشگاه شعارش رو می‌دهد یعنی؛ آزادی علمی! ✍ احمد منصوری 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin