🔹پرسشهایی از جنس خداناباورانه
#پرسش ۲:
❓چرا آتئیسم با روح کلی حاکم بر علم و ساینس سازگاری ندارد؟
✅ آتئیست ها تنها منبع معرفتی را ساینس می دانند؛ روح کلی حاکم بر ساینس این است که: در هیچ موردی نمیتوانم به نحو قطعی نظر بدهم و همواره جایی را برای تردید باقی میگذارم. تفاوت آتئیست با آگنوستیک همین است که آتئیست به نحو قطعی ادعایش را مطرح می کند ولی آگنوستیک ها خود را مردد می بینند.
ادعاهای تند و قطعی آتئیست های علمگرا برای افرادی که ویژگی غیرقطعی بودنِ علم را می شناسند و ادعای علمی بودن را از این آتئیستها می شنوند، بسیار شگفت انگیز است!
🔹منصفانه بخواهیم بگوییم: آتئیسم یک فرقه دگم شبه مذهبی است که برعلیه مذهب های دیگر اظهارنظرهای دگماتیک و انحصارگرایانه را با سوء استفاده از برچسب های علمی، مطرح می کند، اما آگنوستیک فردی است که نمیداند برای دستیابی به باورهای فراطبیعی از چه راهی باید برود. بین این دو آدم، تفاوتِ فراوانی وجود دارد.
آتئیسم، ولو فریاد می زند که دین باید محو شود، ولی خودش شاخصه های ادیان و فرقه ها را دارد.
🔹یک آتئیست در صورتی که ساینس را مبنای جدی برای خودش انتخاب کند و سپس به ( مجموعه ی اظهارنظرهای تندو تیز و دگم خودش) بیاندیشد، خود را با یک دوراهی مواجه خواهد دید: یا باید ساینس را جدی نگیرد، یا باید از آتئیسم به آگنوستیسیزم تغییر مسیر بدهد.
🔹از این منظر میبینیم آتئیستها نه خود را پایبند استدلالهای فلسفی محض معرفی می کنند و نه اهمیتی برای استدلال های عقلی قائل می شوند و هنگامی که به آنان می گوییم این دگم بودن شما، با روح علم و ساینس سازگار نیست، جواب هایی می دهند که از پیروان فرقه های دگم و غیرعقلانی و تعصباتی می شنویم. به مثال زیر دقت فرمایید:
یک دستگاه فوق پیشرفته از محصولات یک شرکت مهم خارجی به دست ما افتاده است. آن را به متخصصان خودمان می دهیم تا با مهندسی معکوس، آن را بفهمند.
🔹از آنجا که دستگاه فوق، بنا به فرض، فوق العاده پیچیده است، مهندسان اظهارنظرهای خود را به صورت غیرقطعی (توجه کنید) اعلام می کنند زیرا هنوز از تمامی زوایای این سیستم پیچیده آگاه نشده اند. جمله مهم این است که: اظهارنظرهای غیرقطعی از این افراد در این مورد، پذیرفتنی است.
🔹اما حال فرض کنید توانسته باشید با شرکت مهم خارجی فوق الذکر و شخصی که سازنده همین دستگاه پیچیده است، مرتبط شوید. اگر از او اظهارنظر غیرقطعی بشنوید، برای شما پذیرفتنی نخواهد بود. انتظار معقول و موجه ما این است که آن را به نحو قطعی بیان کند نه با شک و شاید و اگر و مگر! زیرا او خودش آن را ساخته است. او که دیگر نباید غیرقطعی نظر بدهد. سازنده اگر اظهارنظر غیرقطعی بکند، مذموم و ناپسند است اما غیرسازنده ها اگر به نحو غیرقطعی اظهارنظر کنند، کاملا موجه و پسندیده است.
✍️ دکتر رضا ضیاء توحیدی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه یازدهم دکتر رستگار مقدم ادامه مباحث نسبیت خاص.mp3
27.46M
جلسه دوازدهم دکتر رستگارمقدم موضوع ادامه مباحث. پارادوکس دوقلوها.mp3
26.26M
برنامه نشستهای موسسه راهبردی حق پژوهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی
🔸جمعه ۱۰ آذرماه:
🕥ساعت ۱۰:۳۰: آشنایی با کلیات فرقهشناسی، حجتالاسلام استاد امیرحسین کامل نواب
🕕ساعت ۱۸: رونمایی «مستند انجمن معتادین گمنام NA» در غرفه رویدادها و کارگاههای آموزشی
🔸شنبه ۱۱ آذرماه:
🕡ساعت ۱۸:۱۵: آشنایی با انجمن حجتیّه و نقد باورها و عملکرد انجمن حجتیّه، حجتالاسلام استاد مرتضی امیننیا
🔸یکشنبه ۱۲ آذرماه:
🕒ساعت ۱۵: آشنایی با الحاد نوین، حجتالاسلام استاد احمد منصوری
📍آدرس: نمایشگاه بینالمللی مشهد، سالن عطار، بخش داخلی غرفههای حوزه علمیه خراسان، مؤسسه راهبردی حق پژوهی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
پاور درس۱۱ و۱۲ دکتر رستگارمقدم.pdf
35.35M
🔸#پاورپوینت استفاده شده در جلسه یازدهم و دوازدهم توسط استاد دکتر رستگار مقدم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#خبر | حضور فعال موسسه حق پژوهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی
🔹بیست و چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه بینالمللی مشهد شروع به فعالیت کرده و موسسه راهبردی حق پژوهی نیز نقش فعالی در این نمایشگاه دارد.
🔸جلسه «آشنایی با کلیات فرقهشناسی» با ارائه حجتالاسلام استاد امیرحسین کامل نواب و رونمایی از «مستند انجمن معتادین گمنام NA» از برنامههای روز دوم حضور موسسه حق پژوهی در این نمایشگاه بود.
🔹روز سوم نیز جلسهای با ارائه حجتالاسلام استاد مرتضی امیننیا پیرامون «آشنایی با انجمن حجتیّه و نقد باورها و عملکرد انجمن حجتیّه» ارائه خواهد شد. «آشنایی با الحاد نوین» جلسه دیگری است که توسط حجتالاسلام استاد احمد منصوری در روز چهارم حضور موسسه ارائه خواهد شد.
🔸لازم به ذکر است در این نمایشگاه ضمن پاسخگویی به سوالات فرقهای بازدیدکنندگان توسط کارشناسان موسسه حق پژوهی، بخشی از تولیدات این موسسه شامل برشهایی از نشستهای تخصصی، کتابها و تولیدات متنوع رسانهای در معرض دید عموم قرار گرفته است.
🔹این نمایشگاه از ۹ تا ۱۲ آذرماه، همهروزه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#یادداشت
❓آیا علم میتواند خدا را اثبات یا انکار کند؟
🔹علم تجربی، برخلاف فلسفه و متافیزیک نمیتواند به صورت قیاسی آفرینش یا خدا را اثبات کند؛ زیرا علمتجربی با جهان فیزیکی و «قوانینطبیعت» سروکار دارد بهگونهای که پدیدههای درون جهانفیزیکی از آن قوانین پیروی میکنند، اما خداوند یک پدیده در درون جهانفیزیکی نیست که علم بتواند آن را بررسی نماید.
🔸بهعلاوه علم، رشتهای تجربی و استقرائی است؛ یعنی علم نمیتواند یقین پیدا کند که همه دادههای ممکن برای تبیین پدیدههایجهان یا خود جهان را در نظر گرفته است.
🔹علم، تنها میتواند شواهد دال بر تناهیزمانگذشته در جهان را آنگونه که امروزه میدانیم هست، یا آنگونه که فکر میکنیم باشد را، شناسایی و تبیین میکند. همچنین علم میتواند احتمال بسیار اندک رخدادن تصادفی شرایط لازم برای حفظ حیات در جهان را آنگونه که امروز میدانیم هست، یا آنگونه که فکر میکنیم میتواند باشد را، شناسایی کند...
📚منبع: نگاهی نو به اثبات وجود خداوند در فیزیک و فلسفه معاصر، رابرت اشپیتزر، ترجمه میثم توکلی بینا، تهران، انتشارات پارسیک، چاپ دوم، بهار 1402، ص 43 (با تلخیص)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
IMG_۲۰۲۳۱۲۱۱_۱۳۰۸۴۷.jpg
296.2K
#اطلاع_رسانی | جدول برنامه اجرایی مدرسه تخصصی «از علم تا خدا؛ چالشهای الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهانشناسیِ الحاد جدید»
📌جزئیات ثبت نام متعاقبا اعلام می شود
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
May 11
📚#معرفی_کتاب | ارادهی آزاد
و چالشهای علمی و فلسفی معاصر
✍️نیما نریمانی، روزبه زارع،جمال خداپور و نیلوفر شاهیننیا
🔸این کتاب به چالشهای سه حوزه معرفتعلمی، فلسفه و دین و حوزهای که این سه ساحت معرفتی با یکدیگر تماس پیدا میکنند، میپردازد.
🔹این کتاب جهت پژوهش با موضوعات نقش اراده در اختیار و نقش عوامل بیرونی بر اراده انسان
با موضوعات:
جبر گرایی فلسفی و فیزیکی
برهان پیامد
برهان شانس
اراده آزاد و چالشهای علمگرایانه
بستار فیزیکی و علیت ذهنی
میپردازد.
🔸#مسئله اختیار از معدود مباحثی است که اکثر علوم معرفتی و علوم قدیم را از جدید تا قدیم و از حوزه عصبشناسی و روانشناسی تا فلسفه و فیزیکالیسم را در گیر کرده است.
🔹چاپ اول این کتاب در سال ۱۴۰۱، توسط انتشارات پارسیک صورت گرفته است.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
دکتر رستگارمقدم جلسه13 جمع بندی نسبیت خاص . آغاز کوانتوم مکانیک.mp3
26.35M
جلسه چهاردهم دکتر رستگار مقدم نسبیت عام.کم حجم.mp3
44.44M