eitaa logo
عاشقان مولا علی علیه السلام
69 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
124 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم. در این کانال به فضایل مولا علی علیه السلام میپردازیم با استفاده از انواع کلیب های سخنرانی و مولودی با همکاری جمع طلاب حوزه علمیه قم کپی فقط یک صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف😊
مشاهده در ایتا
دانلود
غدیر شناسی.pdf
1.27M
📗 ( pdf) رایگان خلاصه ای کوتاه الغدیر علامه امینی نویسنده؛ محمد بیستونی ☑️ منابع و مستندات مربوط به فایل نهم از مجموعه‌ی سلام‌الله‌علیها ➖➖➖➖➖➖➖ امـــــامـ زمـــانـــے شــــو
🌺امام على عليه السلام : الكريمُ يَرفَعُ نفسَهُ في كُلِّ ما أسداهُ عن حُسنِ المُجازاةِ . ☘️بزرگوار كسى است كه خود را بالاتر از اين داند كه براى نيكيهايش عوض نيكو انتظار داشته باشد. 📚ميزان الحكمه جلد دهم صفحه90
🔸برنامه نگین خاتم قسمت اول میراث معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها (ادعیه) با کارشناسی آیت الله نجم الدین طبسی 🎞 لینک دانلود: 👈 https://www.aparat.com/v/183gF 👉
هدایت شده از حقیقت ناب
در سخنان جناب جعفریان چندین مغالطه وجود دارد: ۱. مغالطه کنه و وجه. توضیح مطلب آنکه ایشان اندیشه و دغدغه استاد علامه را منحصر در شریعتی و سروش کرده است در حالی که دغدغه ها و وجوه اندیشه ورزی استاد بسیار فراتر و گسترده تر از این دو مورد بوده است پس این منحصر کردن نوعی مغالطه است. ۲. مغالطه طرد شقوق دیگر. با توجه به آثار علمی حضرت استاد اعم از آثار قلمی و بیانی به خوبی روشن می شود که ندیدن این آثار و توجه صرف به مواجهه استاد علامه با سروش و شریعتی چیزی جز طرد شقوق دیگر نیست. ۳. مغالطه تفسیر نادرست. آیا آقای جعفریان وجدانا می تواند تمام حیات علمی و دغدغه علمی بیش از هفتاد ساله حضرت استاد را به مواجهه با دو روشنفکر نامبرده تاویل ببرد و شخصیت علمی ایشان را به عنوان منتقد شریعتی و سروش تفسیر کند؟ این چیزی جز تفسیر نادرست نیست. از ایشان که مدعی علم تاریخ است جای بسیار تعجب است زیرا تاریخ مملو ار این گونه تفسیرها و مغالطات است مانند اینکه ادعا شود قیام و شهادت امام حسین فقط برای شفاعت از امت جدش بوده است و .... حضرت استاد دغدغه ای جز فهم درست و روشمند دین در تمام وجوه آن و عمل به دین یعنی عبودیت راستین و دفاع از دین خدا نداشتند. ✍️ دکتر امیر خواص
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
📌 در تولید پوشاک یکی از نکات قابل توجه در سبک زندگی حضرت زهرا(س)، تولید ساده و با کیفیت عالی بود. آن حضرت سعی داشت اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند؛ لذا گاهی در منزل با پشم می کرد و برای همسرش می بافت. امیرمؤمنان (ع) نیز به پوشیدن آن پیراهن افتخار می کرد و می فرمود: «به خدا قسم، این دو من را که می بینید پوشیدم، از بافته های همسرم است.» 📚ابن بابویه قمی، الامالی، ص259. 📚بن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج3، ص246. 📚شیخ مفید، الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة، ص422.
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کلیپ تصویری: «دعا و توصیه حضرت آیت‌الله بهجت به همه محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام» ▪️به‌مناسبت یادبود ارتحال حضرت‌آیت‌الله بهجت قدس‌سره (براساس تاریخ قمری، ۲۲ جمادی الاولی)🏴 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ به خدا می‌سپاریم همه را، [از خداوند می‌خواهیم] توفیقات همه را؛ [خداوند] موفق بفرماید همه را برای علم نافع و عمل صالح. ▫️ کاری کند که با محمد و آل صلوات‌الله‌علیهم، با ثِقلَین اتصال پیدا کنیم و از آن‌ها جدا نشویم که اگر از آن‌ها جدا بشویم یک ذره، جدا می‌شویم هزار ذره! چون همه [اعمال] با هم رفاقت دارند [و] همدیگر را دعوت می‌کنند.
📖 «حملة کتاب الله» 💠امیرالمومنین علی (ع) در زمان حکومت خود تفسیر قرآن را که از پیامبر (ص) فرا گرفته بود ، در ضمن خطبه هایش برای مردم بیان کرد و تابعین از اهل کوفه این تفاسیر را از آن حضرت شنیده و بعد برای دیگران روایت نمودند. بیشتر تفسیر های شیعه و سنی که مشتمل بر بیانات پیامبر است ، از این طریق نشأت گرفته است. ⚠️اگر خلافت امام علی (ع) و هجرت ایشان از مدینه به کوفه و بیانات آن حضرت نبود ، اکنون هیچ تفسیری وجود نداشت. پس آن حضرت تفسیر قرآن را که در زمان خلفای قبل ممنوع شده بود به جامعه بازگرداند. لذا تعبیر «حملة کتاب الله» که در زیارت جامعه ی کبیره در شأن ائمه (ع) وارد شده ، در حق امام علی (ع) به نحو کامل صادق است. 📚نقش ائمه در احیای دین ج۲ ص۴۹۴ 🔵 علامه عسکری
🍀سوال : چرا امام علی علیه السلام بلافاصله پس از شهادت حضرت زهراء با اُمامه ازدواج کرد 🌼پاسخ: 1️⃣امامه کیست: از جمله بانوانی که محبوب رسول الله صلی الله علیه و اله بود بانو اُمامه است .«و كان يحبها، و حملها في الصلاة، و كان إذا ركع أو سجد تركها، و إذا قام حملها؛رسول الله صلی الله علیه و اله او را دوست داشت [گاهی] وقتی در نماز بود بر دوش پیامبر سوار میشد در حالت قیام وی را حمل مینمود و در حالت سجده و رکوع او را به زمین میگذاشت » 1🌱 امام علی علیه السلام بعد از فاطمه زهراء با ایشان ازدواج نمود.2🌱 2️⃣آن حضرت تا هنگامی‌که حضرت زهرا سلام‌الله علیها در قيد حيات بود همسر ديگري اختيار نكرد، همان‎گونه كه پيامبر صلی‌الله علیه و اله تا زماني كه حضرت خديجه زنده بود همسر ديگري اختیار نکردند. 3️⃣امام علي علیه‌السلام پس از شهادت حضرت فاطمه مجبور به ازدواج شده و همسري اختيار کردند تا به وضع ايتام و فرزندان آن حضرت كه مادر خود را ازدست‌داده بودند رسيدگي كند. و از طرفي حضرت فاطمه، روز شهادتشان ضمن وصايايي به حضرت علي علیه‌السلام فرمود: « َ ..أَوَّلًا أَنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدِي بِابْنَةِ أُمَامَةَ فَإِنَّهَا تَكُونُ لِوُلْدِي مِثْلِي فَإِنَّ الرِّجَالَ لَا بُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّسَاء؛با اُمامه ازدواج کن که او نسبت به فرزندانم مثل خودم رفتارمیکند »3🌱 4️⃣زمان ازدواج را اكثر منابع تعيين نكرده‎ و تنها در بحارالانوار چنين آمده است كه حضرت، هفت روز پس از شهادت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها، طبق وصيت با امامه بنت ابي العاص ازدواج كرد».4🌱 5️⃣زشت شمردن ازدواج بعد از فقدان همسر، در عُرفِ زمان ما رایج است و مطلبی مربوط به تمام زمان‌ها و منطقه‌ها نیست. 🔳➰نتیجه اینکه: امام علی علیه‌السلام، بر اساس وصیت حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها و به خاطر سامان دادن به امور فرزندان، اقدام به ازدواج با امامه فرمودند. 🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃➰🍂➰🍃 📌📌پ.ن: 1️⃣(ابن اثیر،اسد الغابه،ج6،ص22) 2️⃣(نام خلفا بر فرزندان امامان،ص412) 3️⃣(فتال نیشابوری،روضه الواعظین،ج1،ص151) 4️⃣(مجلسي، بحارالانوار، ج 42، ص 92) 💎•┈••✾••┈•💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاشقان مولا علی علیه السلام
💠 روز بیست و سوم ماه #جمادی_الاول 1442 🔹 تقدیم فرائض بر نوافل #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 تقدیم فرائض بر نوافل 🔹 در کلمه 39 حکمت وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ»،[1] نافله چیزی است که انجام آن فایده دارد، ولی ترک آن ضرر ندارد. فریضه آن است که انجام آن است و فایده فراوان دارد، ترک آن هم خسارت‌ های فراوانی دارد. فرمود آن نافله ‌ای که به آسیب برساند مجال ندارد، نمی ‌شود با نافله ‌ای که به فریضه ضرر می‌ رساند به خدا متقرّب شد. ▫️ کسی که حج واجب به ذمّه اوست نمی ‌تواند حج مستحبی انجام بدهد. کسی که روزه واجب به عهده اوست، نمی ‌تواند روزه مستحبی بگیرد؛ حتی در نماز آن نافله ‌ای که به فریضه آن آسیب می ‌رساند دیگر نمی ‌شود با آن به خدا نزدیک شد، امر قُربی نیست؛ این حکم فقهی است و روشن است و همه ما آشنا هستیم. ▫️ اما در مسائل اقتصادی، آن کاری که جزء نوافل اقتصاد است، یک تولید موقت است، یک اشتغال موقت و ناپایدار است، دولت بخواهد بر اساس آن سرمایه‌ گذاری کند، آن تولیدهای اساسی و شغل‌ های اساسی را رها کند، این را ترک کرده و به نافله اقتصاد رسیده است. ▫️ در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بعضی از مطالعات و اطلاعات ‌اند یا کتاب تاریخ یا قصّه است، اینها جزء ‌اند. آن درس‌هایی که به اصول اعتقادی برمی‌گردد؛ مثل قرآن، مثل نهج البلاغه، مثل احکام ضروری اسلام، اینها جزء فرائض است. کسی در حوزه وقت خود را صرف مطالعات متفرقه جانبی بکند، از تفسیر بماند، از فقه بماند، از کلام بماند، این به آن علوم واجب آسیب رسانده است. در دانشگاه‌ ها هم همین طور است. بنابراین این یک اصل جامع و کلّی است که وجود مبارک حضرت امیر فرمود؛ آن نافله‌ ای که به فریضه آسیب می‌رساند وسیله تقرّب نیست. 🔹 اگر کسی بخواهد علم پیدا کند هیچ چاره‌ای ندارد مگر اینکه برهان را بفهمد. برهان هم قضایای خاصی دارد. کمتر چیزی که به دست آدم می‌آید همین برهان است و آن یقین است؛ لذا هم مرحوم بوعلی در منطق شفا تصریح کرد که خواندن برای یک متفکّر فریضه است،[2] هم شیخ اشراق.[3] پس در علم بخش برهان فریضه است، بخش‌های خطابه و امثال خطابه نافله است. در فقه مشخص است، در اقتصاد مشخص است. ▫️ در سیاست کسی سرگرم باشد به امور جزئی، اختلافات جزئی را حلّ کند؛ اما آن اختلافات ریشه ‌ای که مانده است از آن غافل باشد، این نافله سیاسی است که به آسیب می‌ رساند. 🔹 بنابراین کشورداری، اقتصاد مملکت، اقتصاد مقاومتی، اخلاق دینی، فلسفه دینی، فقه دینی، اجتماع دینی، اینها یک ارکان اوّلیه به عنوان فرائض دارد و یک سلسله امور جنبی هم به عنوان نافله دارد. این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که فرمود هرگز نمی ‌شود نافله را جایگزین فریضه کرد از همین قبیل است که «لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ». [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت39. [2] . الشفاء(المنطق)، البرهان، ص54. [3] . حكمة الاشراق، ص40 و 41. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/09/01