1. بیداری
اولین مرحله برای رسیدن به این هدف بیداری از غفلت است كسانی هستند براساس تبعیت از غرائز حیوانی خود توجه به اطراف موضوع نمیكنند توجه نمیكنند كه راه دیگری هم وجود دارد و هدفهایی در كار هست كه باید آن راه را پیمود و به آن هدفها رسید حقی هست كه باید پذیرفت و باطلی هست كه باید رها كرد و راه صحیحی هست كه باید برگزید و راه خطایی كه از آن باید كناره گرفت.
قرآن از این گروه با عنوان غافلان یاد میكند و غافلان را در حكم چهارپایان به حساب میآورد آنجا كه میگوید: «و لقد ذرأنا لجهنّم كثیراً من الجن والانس لهم قلوب لا یفقهون بها و لهم اعینٌ...»
و محققاٌ بسیاری از جن و انس را برای جهنم وا گذاریم: چه آن كه آن ها را دل هایی است بی ادراك و معرفت و ایده هایی بی نور و بصیرت و گوش هایی ناشنوای حقیقت؛ آن ها مانند چهار پایانند بلكه گمراه ترند، آن ها همان مردمی هستند كه غافل شدند.
2. تحقیق برای تحصیل علم و ایمان
بعد از آنكه انسان توجه پیدا كرد در عالم چنین حقایقی نیز ممكن است وجود داشته باشد برای او شك و تردید پیدا میشود و از خود میپرسد آیا آنچه انبیاء میگویند حقیقت دارد یا نه؟ برای پاسخ به این سؤال لازم است به یقین برسد نه گمان، چرا كه قرآن به مبارزه با ظنّ گرایی پرداخته و دستور می دهد كه اساس كار انسان، باید علمی و یقینی باشد و از آن جمله میفرماید: «ما یتّبع الا ظناً ان الظنّ لا یغنی من الحق شیئاً»
اكنون پس از آنكه معلوم شد علم شرط ایمان است، این سؤال مطرح میشود كه راه تحصیل علم نسبت به متعلقات ایمان (توحید، نبوت، معاد و ...) چیست؟ جواب آن است كه كلید علم و بینش، فكر و اندیشه است در این زمینه آیات فراوانی وجود دارد مثل «كذالك نفصّل الایات لقوم یتفكّرون»
البتّه ایمان در صورتی میتواند فضائل اخلاقی و اعمال صالح و تقوا را بیفزاید كه زنده و فعال و به تعبیری ایمان مطلق و كامل باشد نه اینكه ایمان به بعض باشد ایمان به خدا و كتاب خدا باشد امّا ایمان به رسول خدا و امامت نباشد ایمان تبعیضی به شدت در قرآن نهی شده است.
3. استعانت از عقل و شرع جهت گزینش صفات نیكو
وقتی كه انسان به این مرحله (كسب ایمان) دست یافت در مرحله عمل و گزینش صفات نیكو باید از همان عقلی كه خدا و توحید را برایش اثبات كرد كمك بگیرد تا كار «خوب» را از كار «بد» تشخیص بدهد، البته آنچه را در این زمینه عقل میفهمد از عقل و آنچه را نمیفهمد باید از شرع دریافت كند.
4. دقت در آثار و پیامدهای اعمال
علاوه بر این باید در آثار فعل و ترك كارهای خوب و بد نیز به دقت بیندیشی تا از عواقب بد اعمال ناپسند در امان باشد، ظهر الفساد فی البر والبحر بما كسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلّهم یرجعون»
مهمترین انگیزه برای كار شایسته محبت خدا و اولیاء خداست محبت الهی است كه در برابر همه گناهان و جاذبه های منحرف كننده به انسان استقامت و پایداری میدهد.
خدا در قرآن كریم در یك آیه به صورت مختصر و مفید بهترین راهكار را ارائه میدهد میفرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید، که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نرسد. بازگشت همه شما به سوی خداست و همه شما را به آنچه کردید آگاه میسازد.
5. تزكیه نفس
كوتاه سخن اینكه برای مؤمنین دو راه فرض فرموده كه هر دو منتهی به خدای سبحان است و مؤمنین را دستور میدهد به اینكه به خود بپردازید و از دیگران كه اهل ضلالتند صرف نظر كنید و در زمره وجود آنان قرار نگیرید و از گمراهیشان نهراسید و بدانید حساب گمراهان با پروردگار آنان است نه با مؤمنین پس بر مؤمن لازم است به كار خود و هدایت خود بپردازد و ضلالت و شیوع گناهانی كه از گمراهان میبیند او را نلغزاند و مردم او را مشغول نكنند.
✨﷽✨
🌼غیبتی که میرزا جواد ملکی تبریزی را چهل سال به زحمت انداخت
✍ تا تهذیب نفس نباشد مفاهیم اخلاقی فرصت بروز و ظهور پیدا نخواهند کرد. نفس آدمی همچون اسب سرکشی است که اگر با مانع رو به رو نشود، انسان را به دریای ضلالت میرساند. از این رو است که در دین ما به کنترل نفس، جهاد اکبر میگویند.
مرحوم حاج آقا سید احمد فهری میگوید:
یکی از ارکان سیر و سلوک معاتبه و معاقبه است. معاتبه عبارت از آن است که سالک پس از محاسبه اگر مشاهده کرد که گناهی در خلال روز مرتکب شده است و در ادای حق الهی تقصیری کرده، نباید نسبت به آن بیتفاوت باشد که اگر بیتفاوتی از خود نشان دهد، برای بار دیگر ارتکاب گناه در نظر نفس آسانتر میشود و با چند بار تکرار انس با گناه پیدا میکند که دیگر بازگرفتنش مشکل خواهد شد.
بنابراین باید به مجرد مشاهده خلاف از نفس بازخواست کند و با ریاضت نفس، آن گناه را جبران نماید.
ایشان میگوید از یکی از دوستان شنیدم که گفت: در مجلسی نشسته بودم که در آن مجلس مرحوم حاج میرزا جواد ملکی قدس الله نفسه نیز حضور داشتند. در اثنای جلسه یکی از حضار از فردی غیبت کرد که آن عالم بزرگوار خیلی ناراحت شدند و خطاب به شخص غیبت کننده فرمودند: با این غیبت کردن، چهل سال مرا به زحمت انداختی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاد وسلامت باشید
سلام دوستان عزیز اگر دوست داشته باشید میتونید در مسابقه زیارت آل یاسین هم شرکت کنید
مسابقه زیارت ال یاسین هر فصل یک بار برگزار می شود رده سنی ۹ تا ۳۰ سال می توانند در این مسابقه شرکت کنند مسابقه ترجمه ی زیارت ال یاسین وبه صورت تستی چهار گزینه ای هست عزیزانی که خانوادگی شرکت کنند ( دوستان فامیل همسایه) امتیاز ویژه دارند به ازای هر ۵۰ نفر شرکت کننده به ۴نفر جائزه نقدی ۲۰۰۰۰۰ هزار تومان اهدا می شود مکان فعلا مسجد جواد الائمه ع است ولی اگر تعداد نفرات زیاد باشد مساجد محله شرکت کنندگان نیز می توانند مسابقه برگزار کنند با پشتیبانی مالی طراح سوال داور از مسجد جواد الائمه ع یا علی 🎋🌾☘ دانش آموزان عزیزبا لینک زیر وارد مسابقه زیارت آل یاسین شوید
https://eitaa.com/joinchat/3180790422Ccd785d9cf9
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد_شجاعی
هر وقت تحمل کسی برات غیرممکن شد، قبل از هر واکنش یا اقدامی، اول باید یه چیزی رو بررسی کنی!
منبع : جلسه ۵ از مبحث شیطان شناسی ۲
@ostad_shojae I montazer.ir
#عرفانوآرامش