روزی برخی از قریش در مسجدالنبی صلی الله علیه وآله هنگامی که به امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام برخوردند
با اشاره و گوشه زدن، او را مسخره کردند،
خبر به پیامبرخداصلی الله علیه وآله رسید
آنگاه حضرت رسول صلی الله علیه وآله با حالتی غضبناک از خانه بیرون آمد و فرمود:
ای مردم! چه شده است شما را،
هرگاه حضرت ابراهیم و خاندانش یاد شوند،
چهره های شما می درخشد و خوشتان آید
و هنگامی که محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله یاد می شوند،
دل های شما سخت و سنگدل و چهره هایتان عبوس و درهم کشیده می شود؟
سوگند به خدایی که جانم به دست او است
اگر یکی از شما اعمال نیک هفتاد پیامبر را انجام دهد به بهشت وارد نشود
مگر با محبت این و فرزندانش -و به امیرالمؤمنین علی علیه السلام اشاره کرد- سپس فرمود: در حقیقت برای خدا حقی است که جز خدا
و من و امیرالمؤمنین علی علیه السلام آن را نمی داند و واقعا برای من حقی است،
که جز خدا و امیرالمؤمنین علی علیه السلام آن را نمی شناسد و به راستی که برای امیرالمؤمنین علی علیه السلام حقی هست که جز خدا و من آن را نداند.
إحقاق الحق و إزهاق الباطل ۵/۱۲۱
May 11
ابن عباس گوید
روزی عمر بن خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: ای اباالحسن، از این تعجب نمی کنم که به تمامی مسائل پاسخ می گویی، بلکه متعجبم که چگونه بی درنگ و بدون تفکر به آنها پاسخ می دهی؟!
حضرت علی علیه السلام در پاسخ او دست خود را باز کرده و فرمود: این چند تاست؟ عمر بلافاصله گفت: پنج تا. حضرت فرمود: چرا در نظر دادن عجله کردی؟ عمر گفت: این مساله نیاز به تفکر نداشت.
حضرت لبخندی زد و فرمود: تمام علوم در نظر من، مانند همین مساله جزیی است در نزد تو!
بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۱۴۷
ابوذر غفاری رضوان الله علیه میگوید:
رسول خداصلی الله علیه وآله به من فرمود:ای ابوذر!
اگر علیعلیه السلام نبود حقّ و باطل معلوم نمیشد، مؤمن از کافر مشخص نمیشد، و اصلاً خدا عبادت نمیگردید،اگر چنین نبود ثواب و عقابی نبود.
هیچ پرده و پوششی بین او و خدا نیست، هیچ حجاب و مانعی بین او و خدای تعالی نیست، او خود واسطه و پرده بین خدا و خلق است.
تفسير فرات الكوفي ۳۷۰
خودسازی:
خودسازی(فرزندآدم)
امام علی(ع):
خدا به فرزند آدم: ای پسر آدم هرگاه چشمان تو با تو در دیدن حرام منازعه کند برای رفع آن، دو پلک قرار دادم که آنها را در هنگام مشاهده حرام در هم کنی و حرام را مشاهده نکنی و اگر زبانت با تو در مورد صحبت از محرمات منازعه کرد، دو لب برایت قرار دادم، آنها را روی هم ببند و سخن حرام مگو. وسائل الشیعه/ج15/ص90
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند:
من درخت بخشـش و پوشـش مردم، صاحب دنیا، حجت انبیاء، لسان مبین، ریسـمان استوار و نبأ عظیم هستم که از آن روي بر میگردانید و از آن سوال می شوید و در آن اختلاف دارید.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)
ابن عباس میگوید:
در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله بودیم که امیرالمومنین علیه السلام وارد شد، پس پیامبر صلی الله علیه و آله لبخندی زدند و فرمودند:
! خوش آمدی که خداوند تو را ۴۰۰۰۰ سال قبل از پدرش خلق کرده است
پس اصحاب منظور حضرت را متوجه نشدند که حضرت از خلقت نور و روح امیرالمومنین علیه السلام صحبت میکنند نه خلقت جسم و بدن حضرت
پس گفتیم: یا رسول الله، آیا پسر قبل از پدر وجود داشته است؟!
پس حضرت فرمودند: آری!
خداوند نور من و علی علیه السلام را از یک نور و ۴۰۰۰۰ سال قبل خلقت جسم آدم را بیافریند
سپس آن نور را به دو قسمت تقسیم نمود، از یک قسمتش من، و از قسمت دیگر علی علیه السلام را خلق کرد، قبل از اینکه هیچ موجودی را خلق کند
سپس خداوند اشیا را در هنگامی که در تاریکی بودند خلق فرمود، در هنگامیکه خداوند نور ما را در سمت راست عرش خویش قرار داده بود!
سپس خداوند فرشتگان را خلق فرمود، و ملائکه هنوز در لحظه اول خلقت خویش بودند که نور ما را در کنار عرش مشاهده کردند،
پس ما تسبیح خدا گفتیم، و ملائکه نیز از ما تسبیح را یاد گرفتند و تسبیح گفتند
و ما لا اله الا الله گفتیم پس ملائکه یاد گرفتند که خدایی جز الله نیست
پس هر کس که خدای را تسبیح کند، و تکبیر گوید از تعلیم من و علی علیه السلام است
و در علم خداوند در ازل چنین گذشته بود که آنها از تعلیم من و علی علیه السلام خداوند را بشناسند،
و جمیع اشیاء بوسیله ما تسبیح و تکبیر گفتند.
 البرهان ۱۱۷٫ تاویل آیات الظاهره ص ۴۸۸
رسول خدا صلی الله علیه و آله: در تفسیر قول خدای عزوجل سوره واقعه آیه ۱۰ و ۱۱ : السابقون السابقون اولئک المقربون: سبقت گیرندگان در انجام اوامر الهی همان مقربان درگاه الهی هستند ؛ فرمودند : جبرئیل به من خبر داده سابقون علی علیه السلام ر و شیعیانش میباشند آنها هستند که به بهشت سبقت گیرند و به جهت کرامتی که خداوند به آنها نموده مقربان درگاه الهی می باشند.
امالی شیخ مفید صفحه ۳۳۹