eitaa logo
مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان
2.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
445 ویدیو
239 فایل
کانال اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیتهای مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان قم ارتباط با مدیر کانال: @mozaffari48
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷 حکمت یازدهم 🌷🌷 🔸 «عدم اعتبار ایمان بدون عمل» 🔹 قال تعالی: «الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُون‏» (انعام/82)؛ ایمان، بر طبق فرهنگ غیر قابل تردیدِ قرآن، صرفاً یک امر قلبی نیست. درست است که ایمان یعنی باور، و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمان و قبول و پذیرشی را به رسمیّت نمی شناسد. ایمان مجرّد، ایمان قلبیِ خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن، شعاعش مشهود نیست؛ این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست.... . 🔸 ایمانی که فقط در دل بماند، می پوسد و می خشکد؛ ایمانی که در دل می ماند و به دست و پا و چشم و گوش و مغز و اعضا و جوارح و زندگی و نیروها و انرژی های ما نمی رسد، آن ایمان از نظر فرهنگ قرآن ارزشمند نیست. ایمانی ارزشمند است که زاینده باشد، ایمانی که مثل سرچشمه ی فیّاض، عمل می زاید، ایمانی همراه با تعهد، ایمانی که باری بر دوش مؤمن می گذارد. ایمانی که همراهش عمل است... . 🔺 ایمان بی تعهد، ایمانی که همراه آن، احساس مسئولیتی نباشد، نه به درد دنیا میخورد، نه به درد عقبی می خورد، این منطق قرآن است... . 🔻 آن ایمانی از نظر اسلام ارزش دارد که با عمل، با مسئولیت، با تکلیف، با تعهد همراه است. (مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 77-78). 🌷🌷🌷
🌷🌷 تتمه حکمت یازدهم 🌷🌷 🔸با آنکه از نظر اسلام، ایمانِ زاینده و تعهّدآفرین معتبر است، پندارهای بیهوده ناشی از راحت طلبی، ضدّ این را به ما تلقین می کند. این ویژگی به ما می گوید همواره راه آسان تر را بپذیر، راه کم خرج تر را، بی تلاش تر را. از طرفی ایمان مذهبی می گوید بهشتت از دست رفت. برای اینکه هم سهل گرایی به جای مانده باشد، هم بهشت از دست نرفته باشد، مجبوریم بنشینیم فرمول درست کنیم، فرمول هایی که نتیجه می دهد رفتنِ آدم بیکاره تنبل را به بهشت. پای فرمول ها می ایستیم، گیر هم می دهیم، تا آخر هم نمی فهمیم؛ فقط وقتی به بهشت نرفتیم، می فهمیم که فرمول ها غلط بود. 🔹 من می گویم حالا یک تجدید نظری بکنیم، ببینیم آیا واقعاً این فرمول ها درست است؟ ... 🔻 امام سجاد علیه السلام می فرماید: «الجنّة للمطیعین»؛ بهشت از آنِ فرمان بَران است. این تز ِاسلامی و تز ِشیعی است در زمینه ایمان و عمل... . سالیان درازی است که روی مغزها دارند کار می کنند تا بگویند اسلام منهای عمل، ایمان بدون عمل... و قرآن همچنان ندایش بلند و زنده و شاداب است که: «وما اولئک بالمؤمنین» (نور/47). 🔺مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 80-82. 🌷🌷🌷
🌷🌷 حکمت دوازدهم 🌷🌷 ⭕️ «جهاد در راه خدا چگونه باید باشد؟» 🔸 قال تعالی: «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» (حج/78)؛ مجاهدت کنید در راه خدا، آن چنان که شایسته مجاهدت است. شما برای یک درآمد چه کار می کنید؟ چقدر تلاش می کنید؟ چقدر مجاهدت می کنید؟ به همین نسبت ببین برای خدا چقدر باید تلاش کنی. همه کار در متن است، کارِ خدا در حاشیه. ... 🔺 اما اگر درست نگاه کنید، آن تلاشی که برای خدا و در راه خدا باید انجام بگیرد، حجمش، کیفیتش، عمقش، نستوهی و پایداری اش، بایستی به نسبت بزرگی و عظمت خودِ خدا، از همه تلاش ها بزرگ تر، پایدارتر، نستوه تر و خستگی ناپذیرتر باشد. 🔸مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 83. 🌷🌷🌷
🌷🌷 حکمت سیزدهم 🌷🌷 🔹«معنای درست برگزیده بودن بنی اسرائیل و امت اسلام» 🔻 قال تعالی: «هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج‏» (حج/78)؛ ما شما را برگزیدیم، درست است، بنی اسرائیل را هم قبلاً برگزیده بودیم. خدا امت اسلام را انتخاب کرد، اما قبل از اسلام، بنی اسرائیل را هم انتخاب کرده بود. هر دو انتخاب از یک نوع است؛ به معنای انتخاب آماده ترین فرد است برای بزرگ ترین کار. 🔺 بین ده نفر شما نگاه می کنید، می بینید که این یکی قیافه اش مصمّم تر، بدنش آماده تر، رنگ رخساره اش شاداب تر، پنجه اش قوی تر، بازوان و سینه اش ستبرتر و استوارتر؛ می گویید آقا، این بار سنگین را تو باید برداری، من تو را برای این کار انتخاب کردم؛ این هم پیش قدم می شود. 🔸 اگر برداشت، اگر توانست این کار را بکند؛ یعنی اراده کرد – توان که در او بود مسلّماً – تصمیم گرفت و این بار را برداشت، آن وقت از سطح اقران بالاتر می رود، می شود یک فرد زبده برجسته. 🔸 اگر برنداشت چه؟ اگر برنداشت، از دیگران توسری خورتر و بدبخت تر می شود. به او می گویند بیچاره! دیگران نمی توانستند، به آنها هم نگفتیم، اما به تو گفتیم و تو نکردی. گزینش امت اسلام مثل گزینش امت بنی اسرائیل، از این قبیل است. 🔹مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 84. 🌷🌷🌷
🌷🌷 حکمت چهاردهم 🌷🌷 🔸 «معنای درست هجرت» 🔹 قال تعالی: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا... أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ » (انفال/72)؛ هجرت کردند یعنی چه؟ یعنی از مشهد رفتند تهران مثلا ماندند؟ از شهری به شهری مهاجرت کردند و بس؟ نه. اولا هجرت کردن به معنای یک باره از همه چیز دست شستن به خاطر هدف، به خاطر پیوستن به جامعه اسلامی، به خاطر قبول تعهد در مجموعه تشکیلات جامعه اسلامی محسوب می شود. 🔺 از مکه که بلند می شدی شما بیرون می آمدی، مغازه پُرمتاع و پُرکالای به قول امروزی ها سرقفلی دارِ حساسِ مشتری جمع کنِ آبرو آفرینت، دیگر در مکه برای تو وجود نداشت، به سود چپاول گرانِ خون خواره متجاوزِ مکه، ضبط می شد و اموالتان به تاراج می رفت. 🔻 اگر از مکه تنها آمده بودی، و خانمت مسلمان نشده بود، دیگر خاطرات زناشویی گذشته را باید همه را بر باد حساب می کردی، تمام شد، باید دل می کندی. 🔺 اگر از مکه می آمدید مدینه، پدرتان یا پسرتان در آنجا مانده بود, عزیزترین عزیزانتان به صورت دشمنِ خونینِ شما درآمده بود؛ هجرت یعنی این. 🔹 آن کسانی که هجرت می کردند، همه این محرومیت ها و ناکامی ها را به جان می پذیرفتند. ⭕️ از سوی دیگر، هجرت یعنی برای بنای کاخ عظیم جامعه اسلامی، یک خشت بردن. ... «أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض‏» اینها همه یک عنصرند، اینها خشت و آجرِ یک دیوار و یک سقفند: «مَثَلُ المُؤمِنینَ کَمَثَلِ البُنیانِ یَشُدُّ بَعضُهُ بَعضاً» این آجرها را دیدید چطور در همدیگر فرورفته، در این ضربی های سقف؛ هر آجری یک مؤمن است، هر مؤمنی یک آجر است، درهم فرورفته و ده ها آجر دیگر را نگه داشته است. 🔹مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 85-87. 🌷🌷🌷
🌷🌷 حکمت پانزدهم 🌷🌷 🔹 «نویدهای خداوند به مؤمنان در قرآن» 🔻نویدهایی که خداوند برای مومنان در قرآن ذکر کرده است، برای انسانی که عادت کرده است به معامله گری، می تواند امید بخش، شیرین، خواستنی و دوست داشتنی باشد. انسان می خواهد بداند در برابر ایمان و تعهدات عملی نسبت به آن، خداوند چه چیزی به مؤمنان عنایت می کند. با بررسی حدود هفتصد آیه ای که در باره ایمان در قرآن آمده است، این نکته به دست آمد که حدود چهل نوید، خداوند برای مؤمنان ذکر کرده است. بررسی این نویدها نشان می دهد که تمام چیزهایی که برای سعادت یک انسان لازم است، خداوند در سایه ایمان، به مؤمنان عنایت می کند. برخی از این نویدها عبارتند از: 🔺 1. شناخت هدف و مقصد و راه رسیدن به آن (هدایت): 🔻 انسانی می تواند به سعادت برسد که هدف و مقصد خود و راه رسیدن به آن را بداند. این مهم نصیب مؤمنان می شود: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِم‏» (یونس/9). در جای دیگری می فرماید: «فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ في‏ رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْديهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقيماً» (نساء/175). آنها را به سوی خود راهنمون می شود، هدایت می کند؛ از راه راست و نزدیکی هم هدایت می کند. این هدایت مخصوص مؤمنین است. ✴️ همچنین می خوانیم: «والذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»؛ آن کسانی که مجاهدت می کنند، در راه هدف ها و خواسته های ما، خواسته های خدایی، «لنهدینّهم سبلنا» بی گمان و بی تردید، راه هایمان را به آنها نشان می دهیم. گیجشان نمی گذاریم، گمراهشان نمی گذاریم، به قول شاعر: تو پای به راه در نِه و هیچ مپرس خود، راه بگویدت که چون باید رفت 🔵 در همه رشته ها همین جور است. در رشته فهم دین، در رشته درک دین، در رشته تحقیق مسائل دین، در مسائل اجتماعی، در مسائل جهانی، در همه رشته ها، هر کسی وارد هدف های الهی شد، قدم گذاشت، هر قدمی که پیش رفت، قدم بعد برایش روشن است. آن کسانی که در راه ما و به خاطر هدف های الهی مجاهدت کنند، به راه های خود که راه های سعادت و تکامل انسان است، رهبری شان می کنیم، «وانّ الله لمع المحسنین» (عنکبوت/69) و بی گمان خدا با نیکوکاران است. 🔸مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 116. 🌷🌷🌷
🌷🌷 حکمت شانزدهم 🌷🌷 🔻دومین نوید خداوند به مؤمنان: رهایی از ظلمت ها و تاریکی ها (نور) 🔺 انسان برای رسیدن به سعادت نیازمند آن است که پرده های جهل و غرور و پندارها و هر آن چیزی که گوهر بینش و خِرَد او را در حجابی ظلمانی می پیچد و نیروی دیدن و فهمیدن را از او می گیرد، زایل کرده و شعاعی از نور حقیقت بر دل او بتابد. مؤمن حقیقی، از این موهبت الهی برخوردار است: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» (بقره/257). 🌷🌷🌷
🌷🌷 حکمت هفدهم 🌷🌷 🔻 سومین نوید خداوند به مؤمنان: اطمینان و امن 🔺 انسان برای سعادت لازم دارد که در راه طولانی اش به سوی سعادت، از دغدغه ها و وسوسه های درونی که توانفرساتر از عامل های بازدارنده ی برونی است برهد و ایمان، چنین ارمغانی برای مؤمن به همراه دارد: «الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْم‏ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْن‏» (انعام/82). 🔹قال تعالی: «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/28)؛ اطمینان یعنی چه؟ اطمینان یعنی طمأنینه روح انسان، آرامش دل انسان، دل آرام باشد. یعنی چه آرام باشد؟ نه اینکه بی تحرک باشد، نه اینکه پیش نرود و پیشرفت نداشته باشد؛ یعنی جاذبه های گوناگون او را به این سو و آن سو نکشاند، اسباب زحمت او نشود. عشق ها و مهرها و هواها و هوس ها، هر کدامی براو حکومت نکند، بلکه بر اثر سنگینیِ بارِ ایمان، آرام و مطمئن، اما با سرعت هرچه تمامتر به سوی مقصود انسانیت، مقصود خلقت حرکت کند، این است معنای اطمینان. 🔸مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 127. 🌷🌷🌷
🌷🌷 تتمه حکمت هفدهم 🌷🌷 🔻 اهمیت نماز و ارتباط آن با اطمینان چرا به نماز اینقدر اهتمام کردند؟ چرا گفتند اگر نماز قبول نشد، کارهای دیگر قبول نمی شود؟ چرا مکه را گفته اند عمری یک بار، روزه را گفته اند سالی یک بار، زکات را گفته اند برای موردی خاص، خمس را همین طور، بقیه عبادات را همین طو، اما نماز را گفته اند هر روز، آن هم روزی پنج بار و اگر زیادتر کردی بهتر؛ چرا گفته اند؟ 🔻برای خاطر اینکه نماز کپسول ذکر خداست. سرتاپای نماز ذکرالله است. لذاست که خود قرآن هم بعد از آنی که می فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» (عنکبوت/45)، دنبالش می گوید: «وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَر» یاد خدا بالاتر است. این جنبه و این بُعد از نماز مهم تر است که یاد خداست، این بالاتر است، بزرگ ترین خاصیت نماز این است. و ذکر الله خاصیتش این است؛ 🔸 یاد خدا، توجه به خدا، همواره خدا را دیدن، شناختن، با خود دانستن، یکی از خواص مهمش این است که دل را از اضطراب ها، از وسوسه ها، از دغدغه ها، از جاذبه های گوناگون، در همه کاری، در همه راهی، باز می دارد. این دل آرامش پیدا می کند. مثل وزنه ای که بر روی یک قایق آن چنانی قرار داده بشود و این آن را یک قدری سنگین می کند، یک قدری از تحرّک و اضراب آن کم می کند. ذکر الله این است. 🔻مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 130. 🌷🌷🌷
سلام علیکم برادر ارجمند، جناب آقای آشکاران انتصاب شما را در مسولیت مدیر اجرایی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام، تبریک عرض نموده، و از خداوند استدعا دارم شما را در انجام وظایف محوله یاری نماید. ان شاءالله حسین بورانی 🌷🌷🌷
🌷🌷 حکمت هجدهم 🌷🌷 🔺 چهارمین نوید خداوند به مؤمنان: ثمربخش دانستن تلاش خود 🔻کسی که در بیابان گم شده باشد و راه را نداند، در قدم برداشتن سُست است؛ چرا؟ چون نمی داند که این تلاش ثمربخش خواهد بود یا نه، احتمال می دهد که همین یک قدم هم او را از منزل دور کند، لذا باز می گردد، یک قدم از این طرف، یک قدم از آن طرف. 🔹 پس یکی از شرایط سعادت آن است که انسان تلاش خود را ثمربخش بداند. خداوند به مؤمنان می فرماید کارهای شما ضایع نمی شود: «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضيعَ إيمانَكُم‏» (بقره/143). 🔻 هم این آیه، هم چند آیه یا چندین آیه دیگر در قرآن، به مؤمنین نوید این مطلب را می دهد که شما کارهایتان، ایمانتان، عقیده تان، عملتان ضایع نمی گردد، بی اثر نیست، خنثی نیست؛ یعنی چیست؟ ثمربخش است. و این حالت اگر چنانچه در مؤمنی وجود پیدا بکند، خیلی روشن و قهری است که پیمودن راه کمال برای او سهل تر و آسان تر می شود. 🔸مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 111 و 136. 🌷🌷🌷
🌷🌷 حکمت نوزدهم 🌷🌷 🔸پنجمین نوید خداوند به مؤمنان: قابل جبران بودن و قابل بخشش بودن خطاها (مغفرت و رحمت) 🔻 انسان در طول زندگی و حرکتش اشتباهاتی دارد، خطاهایی دارد. اگر هر خطایی که انجام داد، به صورت یک جراحت غیر قابل التیامی بماند، به صورت یک عمل غیر قابل جبرانی بماند، انسان همیشه در دغدغه است که نکند باز یک خطای دیگر بکنم و ...همیشه مأیوس است از گذشته، و همیشه بدبین است نسبت به آینده. 🔹 اما اگر بداند که خطاهای او به شرط آنکه خودش در صدد جبران باشد، قابل جبران است؛ شوق او، امید او، نشاط او و شور او چند برابر خواهد شد. خداوند به مؤمنان، وعده مغفرت و رحمت داده است: «دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً» (نساء/96). 🔺 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 112. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت بیستم 🌷🌷 🔺ششمین نوید خداوند به مؤمنان: برخورداری از دستاویز و تکیه گاهی مطمئن 🔻 ششمین شرط سعادت آن است که انسان بداند که همه جا، در تمام شرایط، یک کمک کاری هست که می تواند از او استفاده کند. عیناً مثل آدمی که نقشه جامع راه را در جیبش گذاشته، وارد راه شده، دراین جاده ها راه می رود، اشتباه هم نمی کند البته، اما دغدغه هم ندارد. می داند که اگر احیاناً یک وقتی، یک جایی، راه را اشتباهی گم کرد و رفت، این نقشه در بغلش است، درمی آورد نگاه می کند، از این نقشه استفاده می کند. همه جا یک مستمسَک و مستعصَمی وجود دارد که می تواند به او چنگ بزند، از او استفاده کند. [خداوند در باره مؤمنان می فرماید: «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏» (بقره/257)]. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 112. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت بیست و یکم 🌷🌷 🔺 هفتمین نوید خداوند به مؤمنان: برخورداری از یاری و نصرت الهی 🔻 چقدر جالب است که انسان نیرویی ماورای نیروی مادّه و مادّیّات، پشتیبان خود داشته باشد که وقتی با دشمن ها و دشمنی هایشان، توطئه هایشان، دسسیسه هایشان و جلادی هایشان روبه رو می شود، معتقد باشد و بداند که آن نیروی ماورای مادّه، کمک کار و حامی اوست. 🔹 منتها مادّی، اسم خدا را بلد نیست، اعتقاد به خدا ندارد، اگرچه یقین هم به نبودن خدا ندارد، اما الهی که یقین دارد به وجود آن چنان قدرت مسلط و مصیطری ماورای تمام این پدیده ها، و متکی به اوست، ببینید چقدر در راه سعادت، تندروتر و جالب تر حرکت می کند. [و خداوند قول قطعی داده است که مؤمنان را در دنیا و آخرت یاری کند. در جایی می فرماید: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ» (غافر/51)]. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 112. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت بیست و دوم 🌷🌷 🔺 هشتمین نوید خداوند به مؤمنان: برخورداری از زندگی خوش در سرای آخرت و پس از مرگ 🔻 و بالاخره بعد از تمام اینها، که اینها در دوران زندگی و تلاش و بیداری انسان به وقوع می پیوندد، بعد هم که مُرد، بعد هم که این چراغ خاموش شد، بعد همه که به ظاهر، با جمادی برابر شد؛ تازه رشته استفاده اش خاتمه نپذیرد، اولِ استراحتش باشد، اولِ پاداش گیری و اجر بردنش باشد، اول نقطه و اول قدم راحتی و عیشش محسوب بشود. 🔹 یک مادی بعد از آنی که مُرد، برای تمام تلاش های خود، فقط نتیجه دنیایی قائل است، بعد از دنیا امید به جایی ندارد. به همان هم بگویند آقا، بعد از آنی که شما مردید، رفتید، فرض محال که محال نیست، تازه اول مُردنِ شما، اول راحتی تان بشود، این چطور است؟ 🔺 می بینید که این بزرگ ترین رکن سعادت است. و بالاخره اینکه پس از سپری شدن دوران زندگی و پایان یافتن همه تلاش ها، خود را با پاداشی شایسته روبه رو ببیند و در بهشت نعمت و رضوان بیارَمَد. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 113. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📣 گزارش ⏰امروز ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ 🎥مرکز خبر صدا و سیمای استان قم تولید گزارش خبری از فعالیت های جهادی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان در ایام کرونا تهیه کردند. 💠💠💠🎞🎙📽🎥📹📼📡🎞💠💠💠 کانال اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیتهای مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان قم @emameaskarimasjed
📣 گزارش ⏰امروز ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ 💠بازدید حجت الاسلام والمسلمین دکتر زمانی نماینده آیت الله اعرافی(مدیر حوزه های علمیه) و حجت الاسلام و المسلمین امیرزاده فرمانده بسیج طلاب حوزه علمیه قم از فعالیت های جهادی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان در ایام کرونا 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🕌🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌴در این بازدید، این عزیزان از نزدیک در جریان فعالیت های جهادی طلاب و نمازگزارن و خانواده ایشان در عرصه های طبخ غذای بیماران، کارگاه خیاطی، موکب سلامت، کمیته سلامت معنوی و شیوه های خدمات در سطح پردیسان و بیمارستانهای درگیر با بیماری کرونا قرار گرفتند. 🌴حجت الاسلام آقایی شروع فعالیتها راازاسفند۹۸ با 🔹معرفی طلاب جهادی به بیمارستانها 🔹توزیع۱۶۰۰پک بهداشتی 🔹شناسایی فقرا و از کار افتادگان عنوان کرد و گفت: 🌴حاصل تلاش نیروها 🔹توزیع بیش از ۲۰ گوسفند قربانی 🔹۴۰۰بسته معیشتی 🔹طبخ روزانه بیش از۴۰ پرس ناهار برخانواده بیمارکرونا 🔹 دوخت روزانه ۵۰ لباس گان و ماسک 🔹ضدعفونی دهها خودرو و صدهاواحد آپارتمانی 🔹تامین مشکلات مالی حدود ۱۰۰ بیمار کرونایی از بیمارستان اعم از وجه نقد، هزینه آمبولانس، ترخیص و... 🌷ارائه برخی تجربیات و خدمات به دیگر مساجد پیشنهاد تشکیل قرارگاه با ۵مسجد و شهرک مهدیه طلاب شد. 🌴آقای دکتر زمانی مدیر امور اجتماعی حوزه های علمیه ضمن تحسین و تقدیر از زحمات جهادگران از فرمانده بسیج مسجد درخواست کردند گزارشی از فعالیتها با رویکرد پوشش مساجد نزدیک محله و تجربیات در شرایط بحرانی تهیه تاجهت بهره گیری در سایر مساجد و حوزه های کشور استفاده شود. 💠💠💠🎞🌷🇮🇷🌷🎞💠💠💠 @emameaskarimasjed
🌷🌷 آغاز بحث توحید 🌷🌷 🌷🌷 حکمت بیست و سوم 🌷🌷 🔻 «چگونگی بحث از توحید» 🔻 گفتیم که باید ایمان به هر فکری و به هر اصلی از افکار و اصول دینی، اولاً آگاهانه باشد، از روی فهم و شعور و آگاهی باشد، نه کورکورانه؛ ثانیاً ایمان همراه باشد با تعهد... . 🔸 توحید را ما آن چنانی بررسی می کنیم که اولاً آگاهانه به توحید برسیم، ثانیا ببینیم تعهداتی که توحید بر دوش ما می گذارد، چیست. آیا توحید فقط یک فهمیدن بی مسئولیت و بی تعهد است؟ آیا دانستن یک حقیقتی است بدون آنکه این دانستن بر دوش ما یک تکلیفی را بار کند؟ یا نه؛ توحید، آگاهی و دانستنی است که به دنبال این دانستن، تکلیف ها، وظیفه ها، مسئولیت ها به انسان متوجه می شوند. به قرآن که مراجعه کنیم جواب این سؤال را خواهیم داد. 🔹 توحید را یک بار از جهت جهان بینی اسلام مورد بحث قرار می دهیم و یک بار از جهت ایدئولوژی اسلام... . 🔺 توحید، مثل روحی در کالبد تمام مقررات اسلامی هست. مثل هوای رقیق و لطیفی در تمام اجزای این ساختمان و پیکره ای که نامش اسلام است، هست. مثل خون پاک و پاکیزه و صاف و تازه ای در سراسر این کالبد و پیکری که نامش اسلام و دین است، هست؛ در همه مویرگ ها حتی هست، یک دانه حکم را در اسلام شما نمی توانید پیدا کنید که رنگ و نشانی از توحید در آن نباشد. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 141 و 143. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت بیست و سوم 🌷🌷 🔻 «توحید در جهان بینی اسلام» 🔺 اسلام معتقد است که همه این مجموعه ای که نامش جهان است، از بالا تا پایین، از موجودات ناچیز و حقیر، تا موجودات بزرگ و چشم گیر؛ از پست ترین جاندار یا بی جان، تا شریف ترین و پرقدرت ترین موجودات جاندار و دارای خِرَد، یعنی انسان، همه و همه، همه جای این عالَم، بنده، برده، آفریده و وابسته به یک قدرت بسیار عظیم است. 🔹 ماورای این ظاهری که من و شما می بینیم، ماورای آنچه که عینک تیزبین دانش تجربی می تواند به او برسد، ماورای همه پدیده های قابل حس و قابل لمس، یک حقیقتی هست از همه حقیقت ها برتر، والاتر، شریف تر، عزیزتر و همه این پدیده های عالَم، ساخته و پرداخته و درست شده دست قدرت اوست. به آن قدرت بالاتر نامی می دهیم؛ اسمش خداست، اسمش الله است. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 144. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷 تتمه حکمت بیست و سوم 🌷 🔺 از مجموع، بینش اسلام را در مورد خدا، خوب به دست می آورید و آن چیست؟ و آن این است که در همه منطقه وجود، یک قدرت به نام خداست، یک مرکز به نام خداست، یک مرکز قدرت، یک کانونِ دانش و حیات و نیرو، به نام خدا. و در طرف مقابل، تمام پدیده ها، رو به آن قدرت عظیم و جلیل، با حال مسکنت، با حال عبودیت، با حال بندگی، همه و همه؛ فرقی هم بین پدیده های عالم، از جهت عبودیت در مقابل آن مرکز قدرت نیست. 🔻 یک ذره کوچک تا یک کهکشان عظیم، یک انسان مؤمن یا یک انسان کافر، یک موجود بی ارزش یا یک انسان با ارزش، همگان در مقابل آن موجود، دست بسته، تسلیم، عبد، بنده و برده اند؛ هر تعبیری که می خواهید بکنید. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 150-151. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت بیست و چهارم 🌷🌷 🔺 «اشاره به برخی از باورهای نادرست در این زمینه» 🔻 بنی اسرائیل می گفتند که خدای ما، خدای عالم، یَهُوَه است و یَهُوَه لطفش به بنی اسرائیل بیشتر است. 🔹 بت پرستان مشرک هندوستان می گفتند که جامعه به چهار طبقه تقسیم می شود، هر طبقه ای یک خدای مخصوصی دارند و از یک جای مخصوصی آفریده شده اند. 🔸 اما بینش توحیدی خالص اسلامی می گوید تمام ممکنات و موجودات از یک جا، از یک مبدأ، از یک دست قدرت، آفریده و ساخته و پرداخته شدند؛ همه در مقابل او بندگان و بردگانند، همه در مقابل او اسیر قدرتند، همه باید فرمان او را ببرند. 🔻 هیچ کس حق ندارد سرش را به پای دیگری بگذارد. همان طوری که حق نداری پایت را روی سر کسی بگذاری، حق نداری سرت را روی پای کسی بگذاری. برای چه؟ برای خاطر اینکه بر خلاف حق و حقیقت عمل کردی در هر دو صورت. آن کسی که روی اسب نشسته است و بندگان و بردگان، زیر سُم اسب او د ست و پا می زنند، با آن بندگان و بردگان تفاوتی ندارد. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 150-151. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت بیست و ششم 🌷🌷 🔺 «معنای فرزند قرار دادن برای خدا» قال تعالی: «وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً» (مریم/88)؛ گفتند که خدای رحمان فرندی گزیده است. کفار به صورت های گوناگون این حرف را زده اند؛ مسیحی ها یک جور، یهودی ها یک جور، مشرکین قریش و مشرکین عربستان یک جور، مشرکان جاهای دیگر یک جور، بعضی می گفتند خدا دختر دارد، بعضی می گفتند پسر دارد، بعضی می گفتند دختر و پسر دارد، بعضی می گفتند یکی دارد، بعضی می گفتند بی نهایت دارد، عائله مند است! به هر صورت گفتند: «اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً» خدا فرزند دارد. 🔹 فرزند دارد را، از چه باب میگفتند؟ این نکته را دقت کنید که فرزند داشتن خدا، که مورد ادعای یک عده مشرک یا مسیحی یا یهودی بود، به این معنا بود که در میان مخلوقات عالم، در میان موجودات، یک نفری هست که نسبتش با خدا، نسبت بنده بودن نیست – دقت کنید – نسبت فرزند بودن است. آقازاده است، نه غلام؛ اگرچه آقا نیست. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 152. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🌷🌷 حکمت بیست و هفتم 🌷🌷 🔻 «عکس العمل شدید قرآن نسبت به این مسئله و وجه آن» 🔺 قرآن در پاسخ آن سخن نادرست می فرماید: «لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا» (مریم/89)؛ هر آینه آورده اید سخنی سهمگین و سنگین. ببینید تعبیر خدا چیست؛ حرف گرانی، حرف سهمگینی، عقیده بسیار خطرناکی را ارائه داید. « لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدًّا » حقا سخنی گران و سهمگین ارائه دادید. «تَكادُ السَّماواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَ تَخِرُّ الْجِبالُ هَدًّا» (مریم/90)؛ کم مانده بود که آسمان ها از یکدیگر بپاشد، بشکافد، و زمین از هم بدرد و کوه ها در هم فرو ریزد. «أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمنِ وَلَداً » (مریم/91)؛که برای خدای رحمان، فرزندی خواندند و معتقد شدند. 🔹 پیداست که مسئله خیلی مهم است. خدا آن جور نیست که یک فحشی، یک حرف بدی، به او بربخورد؛ احساساتی که نیست پروردگار عالم. آنچه که به عنوان عقیده به مردم می دهد، آن چیزی است که در تأمین هدف های الهی دخالت دارد. آنچه هم که به عنوان عقیده فاسد نفی می کند، آن چیزی است که اعتقاد به آن، در تأمین فساد جامعه دخالت دارد. 🔻 نفی عقیده فاسد به معنای نفی یک رگه فساد است در جامعه بشری. و اعتقاد به اینکه خدا ولد دارد، خدازاده و آقازاده دارد، فرزند دارد، اعتقاد به حد واسط بین خدا و بشر، حد فاصل، این اعتقاد مفاسدی دارد در جامعه، که البته این تدریجاً در ضمن بحث های توحیدی مفاسدش معلوم می شود. این در حقیقت بهانه ای است برای اینکه بندگان، غیر اینکه بنده خدا می شوند، بنده یکی دیگر هم بشوند. 🔸 مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 153. 🌷🌷🌷 🆔 @emameaskarimasjed ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄