eitaa logo
امام رئوف (ع)
306 دنبال‌کننده
15.8هزار عکس
7.4هزار ویدیو
115 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی ۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی ارتباط با ادمین ها @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌................. @payeshnezarat_esf
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🔺️رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: هذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ الْبَحْرُ الزَّاخِرُ، هذَا عَلِيُّ 2️⃣بْنُ أَبِي طَالِبِ الشَّمْسُ الطَّالِعَةُ أسخي مِنَ الْفُراتِ كَفَاً، وَأَوْسَعُ مِنَ الدُّنْيا قلباً، فَمَنْ أَبْغَضَ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ اين، علی بن ابی‌طالب (عليه‌السلام)، دريای پربار علم است. این، علی بن ابی‌طالب (عليه السلام)، خورشید تابان است که دستش باسخاوت‌تر از فرات و قلبش گسترده‌تر از دنیا است؛ پس هرکه با او دشمنی ورزد، لعنت خدا بر او باد. 📚 بحار الأنوار، ج۲۷، ص۲۲۷. 7⃣ روز مانده تا عید بزرگ ولایت علی بن ابی طالب مالک فضائل بی شمار ابن عباس در باره‌ی امیرالمؤمنین می‌گوید: آنقدر فضائل علی علیه‌السلام زیاد است که اگر درخت‌ها قلم شوند و دریاها مرکب و تمام جن و انس نویسنده باشند نمی‌توانند فضائل امیرالمؤمنین را مکتوب و شمارش کنند. 📚 تذکرةالخواص، نوشته ابن جوری، صفحه۱۳. ✳️ کانال مهـ| @bonyadmahdaviatesf |ـدویت و آینده پژوهی ✳️
22.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| نقاره‌خانه با یک نذر بنا شد! 🔹می‌دونستین مشهدیا، حکایتی دارن درباره نذری که باعث شده نقاره‌خانه بنا بشه؟ سندهای رسمی درباره نقاره‌خانه و تاریخش چی میگن؟ @emameraouf
19.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: موضوع امروز: «» شرط قبولی تمامی اعمال (١) https://eitaa.com/ROOZBARG
❇️ جزء ششم، صفحه ۱۱۳ سوره مبارکه مائده آیات ۳۲تا۳۶ @emameraouf
❇️ ترجمه ،جزء ششم، صفحه ۱۱۳ سوره مبارکه مائده آیات ۳۲تا۳۶ @emameraouf
تفسیر سوره مائده ، آیه ۳۲ جزء ششم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مائده ، آیه ۳۲ جزء ششم تفسیر نور @emameraouf
سوره مائده (آیه ۳۲) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: در این آیه از كشتن یك نفر به منزله‌ی كشتن همه‌ی مردم مطرح شده است. برای توضیح این حقیقت چند بیان و معنا می‌توان عرضه كرد: الف: قتل یك نفر، كیفری همچون قتل همه مردم را دارد. ب: حرمت قتل یك نفر نزد خداوند، به منزله قتل همه‌ی مردم نزد شماست. ج: قتل یك نفر، بی‌اعتنایی به مقام انسانیّت است. ه: قتل یك نفر، سلب امنیّت از همه‌ی مردم است. و: چون انسان‌ها به منزله‌ی اعضای یك پیكرند، پس قتل یكی قتل همه است. ز: جایگاه دوزخی قاتل یك نفر، جایگاه كسی است كه قاتل همه باشد. ‌# كافی، ج 7، ص 271.$ ح: قتل یك نفر، زمینه‌ساز قتل همه است. ط: یك انسان می‌تواند سرچشمه‌ی یك نسل باشد، پس قتل او به منزله‌ی قتل یك نسل است. (به نظر می‌رسد این احتمال بهتر است) در روایات می‌خوانیم: «فانی‌شدن تمام دنیا نزد خدا، از كشتن یك مؤمن آسان‌تر است». ‌# بحار، ج 10، ص 382. این حدیث را در شب جمعه آخر ماه رمضان 1379 می‌نویسم كه روز جمعه‌اش روز قدس است و در حالی كه تلویزیون صحنه‌های دلخراشی از كشتن مسلمانان بی‌پناه فلسطین را به دست صهیونیست‌ها نشان می‌دهند.$ امام صادق علیه السلام فرمودند: «كسی‌كه در موضعی كه آب یافت نمی‌شود، تشنه‌ای را سیراب كند، مانند كسی است كه نفسی را زنده كرده باشد». ‌# مكارم‌الاخلاق، ص 135.$ طبق آیات و روایات، هدایت وارشاد مردم به راه حقّ، نوعی احیا می‌باشد و گمراه كردن مردم، نوعی قتل است. سوره انفال، آیه 24، دعوت پیامبر را مایه‌ی حیات مردم می‌خواند: «دَعاكُمْ لِما یُحْیِیكُمْ». امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: «مَن أخرجها من ضلال الی هدی فكانّما أحیاها و من أخرجها من هدی الی الضّلال فقد قتلها» هركس نفس منحرفی را هدایت كند او را زنده كرده و هر كس دیگری را منحرف كند او را كشته است. ‌# كافی، ج 2، ص 210.$ امام صادق علیه السلام فرمودند: «نجاها من غرق أو حرق أو سَبُع أو عدوّ» مراد از احیای نفس، نجات گرفتاران از غرق وآتش سوزی ودرّنده یا دشمن است. ‌# تفسیر برهان.$ و در روایت دیگر آمده است: «كسی كه به گرسنه‌ای غذا ندهد، به منزله‌ی كشتن اوست وغذا دادن، به منزله‌ی زنده كردن اوست». ‌# كافی، ج 2، ص 204.$ امام باقر علیه السلام فرمود: «مسرفان همان كسانی هستند كه حرام‌ها را حلال می‌شمرند و خون‌ها را می‌ریزند». ‌# تفسیر نورالثقلین.$ پیام‌ها: 1- گاهی حوادث تاریخی، عامل صدور فرمان‌های الهی است. «مِنْ أَجْلِ ذلِكَ» 2- انسان‌ها و سرنوشتشان در طول تاریخ به هم پیوند دارند. «مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلی‌ بَنِی إِسْرائِیلَ» 3- احكام الهی حكمت دارد وگزاف نیست. «مِنْ أَجْلِ ذلِكَ» 4- برای جلوگیری از سنگدلی وپرهیز از تكرار حادثه، كیفر ومجازات لازم است. «مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا» 5- جان همه‌ی انسان‌های مؤمن از هر نژاد و منطقه‌ای كه باشند، محترم است. «نَفْساً» 6- اعدام مفسد، در قانون بنی‌اسرائیل نیز بوده است. «كَتَبْنا عَلی‌ بَنِی إِسْرائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ» 7- خودكشی و سقط جنین، از نمونه‌های «قتل نفس» و حرام است. مَنْ قَتَلَ نَفْساً ... 8- جان كسی كه در زمین فساد می‌كند یا برای جان مردم ارزشی قائل نیست و آنان را به قتل می‌رساند، بی‌ارزش است و باید از بین برود. «بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ» 9- كشتن انسان در دو مورد جایز است: الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بِغَیْرِ نَفْسٍ» ب: برای از بین بردن مفسد. «أَوْ فَسادٍ» 10- ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. كشتن یك نفربه قصد تجاوز، به قتل رساندن یك جامعه است؛ «فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً» امّا كشتن به عنوان قصاص، حیات جامعه است. «وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ» ‌# بقره، 179.$ 11- تجاوز به حقوق یك فرد، تهدید امنیّت جامعه است. «فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً» آنان كه كارشان نجات جان انسان‌هاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتش‌نشانی، امدادگران، داروسازان و ... باید قدر خود وارزش كار خویش را بدانند. «فَكَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً» 12- نشانه ی جامعه‌ی زنده، امداد رسانی به گرفتاران و نجات جانهاست. «مَنْ أَحْیاها فَكَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً» 13- عدم ایمان وعمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاریخ بوده است. «وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِكَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ» 14- انسان مختار است، با آمدن پیامبران هم می‌تواند راه خلاف برود. وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ‌ ... بَعْدَ ذلِكَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ‌ @emameraouf
Qaraati (حجت الاسلام قرائتی)005032.mp3
زمان: حجم: 1.5M
سوره مائده ۳۲ مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِيٓ إِسْرَآئِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ(5/32) @emameraouf