#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️مفاهیم قرآن ،جزء دوازده، صفحه ۲۳۴
سوره مبارکه هود آیات ۱۰۹تا۱۱۷
@emameraouf
#حدیث_روز
🟢قالَ الاْمامُ عَلی بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین عَلَیْهِ السَّلامُ:
🔻حدیث از امام سجاد در مورد قضا و قدر
الرِّضا بِمَكْرُوهِ الْقَضا، مِنْ أعْلی دَرَجاتِ الْیَقینِ.
راضی بودن به سختترین مقدّرات الهی از عالیترین مراتب ایمان و یقین خواهد بود.
مستدرك الوسائل: ج ۲، ص ۴۱۳، ح ۱۶
#همه_خادم_الرضائیم
#خدمتکریمانه_همدلی_امیدآفرینی
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
پای ما را نبُر زِ خانه خویش
خوش؛ دل ما به رفت و آمد هاست
با اجازه زِ صحن شاه نجف
گنبدت شاه کُلّ گنبدهاست
@emameraouf
17.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما گره گشا داریم
دافع البلا داریم
@emameraouf
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اطلاع_ࢪسانے
#اعلام_برنامه
▫️مراسم بزرگداشت و هفتمین روز خاکسپاری
سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار #شهید_حاج_عباس_نیلفروشان
🗓پنج شنبه ۳ آبان ماه
⏱ساعت ۱۵ الی ۱۷
🔻سالن گلستان شهدا اصفهان
#ࢪوابط_عمومۍ
#مدیریت_کانونهاے_خدمت_رضوے_اُسـتان_اصفھان
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️جزء دوازده، صفحه ۲۳۵
سوره مبارکه هود آیات ۱۱۸تا۱۲۳
سوره مبارکه یوسف آیات ۱تا۴
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️ترجمه ،جزء دوازده، صفحه ۲۳۵
سوره مبارکه هود آیات ۱۱۸تا۱۲۳
سوره مبارکه یوسف آیات ۱تا۴
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیات ۱و۲
جزء دوازده
تفسیر نور
@emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیات ۱و۲ جزء دوازده تفسیر نور @emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره یوسف (آیات ۱-۲)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الٓر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (١)إِنَّآ أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (٢)
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
سیمای سوره یوسف
سوره یوسف از سورههای مكّی و دارای یكصد ویازده آیه است. نام حضرت یوسف، 27 مرتبه در قرآن آمده كه 25 مرتبه آن در همین سوره است. آیات این سوره، به هم پیوسته و در چند بخش جذاب و فشرده، داستان زندگی یوسف را از كودكی تا رسیدن او به مقام خزانهداری كشور مصر، عفت و پاكدامنی او، خنثی شدن توطئههای مختلف علیه او و جلوههایی از قدرت الهی را مطرح میكند.
داستان حضرت یوسف علیه السلام فقط در همین سوره از قرآن آمده، در حالی كه داستان پیامبران دیگر در سورههای متعدّد نقل شده است. داستان حضرت آدم و نوح هر كدام در دوازده سوره، داستان حضرت ابراهیم در هیجده سوره، داستان حضرت صالح در یازده سوره، داستان حضرت داوود در پنج سوره، داستان حضرت هود و سلیمان هر كدام در چهار سوره و داستان حضرت عیسی و زكریّا هر كدام در سه سوره ذكر شده است. # تفسیر حدائق.$
داستان حضرت یوسف در تورات، سِفر پیدایش از فصل 37 تا 50 نیز نقل شده است، امّا در مقایسه با آنچه در قرآن آمده، به خوبی اصالت قرآن و تحریف تورات معلوم میگردد. در میان آثار ادبی نیز داستان یوسف و زلیخا، دلداری جایگاهی برگزیده است كه از آن جمله میتوان منظومه یوسف و زلیخا، از نظامی گنجوی و یوسف و زلیخا منسوب به فردوسی را نام برد.
قرآن در داستان یوسف علیه السلام بیشتر به شخصیّت خود او در گذر از كوران حوادث میپردازد، در حالی كه در داستان پیامبران دیگر، بیشتر به سرنوشت مخالفان و لجاجت و هلاكت آنان اشاره نموده است.
در برخی روایات، از آموزش سوره یوسف به زنان و دختران نهی شده است، ولی به نظر برخی صاحب نظران، این روایات اسناد قابل اعتمادی ندارند. # تفسیر نمونه.$ و از طرفی آنچه استناد این نهی است، طرح عشق از سوی زلیخا همسر عزیز مصر است كه با بیان قرآنی، نقطه منفی در آن وجود ندارد.
نكتهها:
درباره حروف مقطّعه نظرات مختلفی بیان شده است، از جمله:
1. قرآن، این معجزه الهی از همین حروف الفبا تألیف یافته كه در اختیار همگان است.
2. نام سورهای است كه با آن حروف آغاز شده است.
3. نوعی سوگند و قسم الهی است.
4. اسرار و رموزی بین خدا و پیامبر است.
امّا با توجّه به اینكه از میان 29 سورهای كه با حروف مقطّعه آغاز شده، در بیست و چهار مورد پس از آن، سخن از قرآن و معجزه بودن آن است، شاید بهترین وجه، همان نظر اوّل باشد.
قرآن به هر زبانی كه نازل میشد، دیگران باید با آن زبان آشنا میشدند. امّا نزول قرآن به زبان عربی دارای مزایایی است، از جمله:
الف: زبان عربی دارای چنان گستردگی لغات و استواری قواعد دستوری است كه در زبانهای دیگر یافت نمیشود.
ب: طبق روایات زبان اهل بهشت، عربی است.
ج: مردم منطقهای كه قرآن در آن نازل شد، عرب زبان بودند و امكان نداشت كه كتابِ آسمانی آنها به زبان دیگری باشد.
خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبیر به «نزول» نموده است، بین این دو مشابهتهایی است كه ذكر میكنیم:
الف: هر دو از آسمان نازل میشوند. «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً» # مؤمنون، 18.$
ب: هر دو طاهر و مطهّرند. «یُنَزِّلُ عَلَیْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَكُمْ» # انفال، 11.$، رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا ... یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یُزَكِّیهِمْ # بقره، 129.$
ج: هر دو وسیلهی حیاتند. «دَعاكُمْ لِما یُحْیِیكُمْ» # انفال، 24.$، «لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَةً مَیْتاً» # فرقان، 49.$
د: هر دو مبارك و مایهی بركتاند. «وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ» # انعام 92.$، «وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً» # ق 9.$
ه: قرآن چون باران، قطره قطره و آیه آیه نازل شده است. (نزول تدریجی)
شاید تأكید بر عربی بودن قرآن، ردّ كسانی باشد كه گفتند: قرآن را فردی عجمی به پیامبر آموخته است .... أَنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّما یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذِی یُلْحِدُونَ إِلَیْهِ أَعْجَمِیٌّ وَ هذا لِسانٌ عَرَبِیٌّ مُبِینٌ # نحل، 103.$
پیامها:
1- قرآن، از همین حروف الفبا (الف، لام، را، ...)، تألیف یافته است. اگر میتوانید شما هم از همین حروف، كتابی مثل قرآن بیاورید. «الر»
2- قرآن، دارای مقامی بس والا است. «تِلْكَ»
3- قرآن، مخاطب و خواننده را در آغاز، نسبت به استحكام آیات خود واقف ساخته، سپس به بیان مطالب دیگر میپردازد. «آیاتُ الْكِتابِ الْمُبِینِ»*
@emameraouf