eitaa logo
امام رئوف (ع)
305 دنبال‌کننده
15.9هزار عکس
7.4هزار ویدیو
116 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی ۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی ارتباط با ادمین ها @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌................. @payeshnezarat_esf
مشاهده در ایتا
دانلود
❣در گوشه ای از صحن تو آرام گرفته است ،پردارد واندیشه پرواز ندارد @emameraouf
13.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پناه دل شکستگان 🖋تو را زمانی شناختم که می‌دانستی اسیر گناه و گمراهی ام ولی چشم پوشی کردی، دستم را گرفتی، راه نجات را نشانم دادی و برایم واسطه رحمت خدا شدی. الهی... خطا کردم، گناهی مرتکب گشتم،اگر دیدی! به لطف ضامن آهو تمامش را تو بخشیدی @aqr_ir
✧ صُـــــوت زیبــٰـــا؎ تـــُــو.. ⇠ آرٰامـــــشِ جـٰــــانَست بیــٰـــا۔۔۔ وَجہ پُـــــرنـــــور تــُـــو ⇠أز دیـــــده نـَــــهانَـــــست بیــــٰـا۔۔۔ دِل عُشـــٰــاق بِســـــوزد↓↓↓ ⇇ زغـــــمِ دور؎تـــــو ◈ قَـــــدعــــٰـالَـــــم ز فِـــــراقِ تـــــُو ⇠ کمــــٰـان أســـــت بیـــٰــا ╰─┈➤ ◇◇﴿سَـــــلٰام مـــُــولٰا؎ خـــــوبَم𔘓⇉﴾ اَللّهُــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَــرَج عجل الله تعالی فرجه الشريف ‍ 🆔@Tajvid_va_hefz_quran_karim
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، امید همه‌ی بشریت» مناسبت روز: امروز روز جمعه و روزى است كه انتظار فرج و ظهور حضرت صاحب الزّمان (عج) می‌رود! انتظار طاقت فرسایی که مخصوصاً در این ایام که روزانه هزاران انسان مظلوم در غزه و لبنان به خاک و خون کشیده می‌شوند، بیش از هر زمان دیگر در دنیا احساس می‌شود! و به راستی اعتقاد به منجی و کسی که قدرت نجات بشریت را با اتصال به قدرت لایزال الهی دارد، چقدر در این وضعیت اسفناک، برای بشریت، امیدبخش و آرام کننده است. ✍️ اما شاید برخی از عزیزان فکر می‌کنند که این امید و اعتقاد به منجی، فقط مختص به ما مسلمانان و به ویژه شیعیان است؛ در حالی که بر اساس مطالعات و بررسى هاى صورت گرفته در متون ادیان و مذاهب مختلف، و باورها و اعتقادات اقوام و ملل جهان، اعتقاد به ظهور «منجى و مصلح جهانى» و باورداشت به آینده اى روشن و مطلوب برای جهان، عقیده اى عمومى و فراگیر است و فقط اختصاص به دین اسلام و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) ندارد. چنانچه تمامى ادیان ابراهیمى و همچنین بیشتر مذاهب و مکاتب موجود در جهان، معتقد و منتظر آمدن «نجات دهنده اى آسمانی» در واپسین دوره‌ی تاریخ هستند؛ تا با آمدن او در عصر طلایى بشریت، جامعه جهانى، آکنده از صلح و صفا، معنویت و نورانیت، و قسط و عدل شود، و تمامی کاستى ها و دشوارى‌ها زدوده شده، و رذایل و ناراستى ها از بین رفته، و آدمی به مراحل بالاى کمال و تعالى معنوى و مادى دست یافته و از نعمت و برکات بى‌شمار برخوردار گردد. لذا مسئله اعتقاد به ظهور یک رهبر الهى و آمدن نجات دهنده‌اى در آخرالزمان، به قدرى اصیل و ریشه دار است که در اعماق دل همه‌ی ملّت ها و پیروان تمامی ادیان الهى و اقوام و ملل جهان قرار دارد تا جایى که در طول تاریخ بشریت، انسان ها همواره در فراز و نشیب هاى زندگى، با یادآورى ظهور منجی آسمانی، خود را از یأس و ناامیدى دور کرده و در انتظار ظهور «مصلح موعود جهانى» در روزهای سخت زندگی، لحظه شمارى کرده‌اند! البته این «منجی»، در مکاتب، مذاهب و ادیان مختلف به نام‌ها و القاب مختلف ذکر شده؛ از جمله: ⬅️ در دین یهود: به نام‌های «سرور میکائیلی، عزیر، منحاس، ماشیح»؛ ⬅️ در دین مسیحیت: به نام‌های «مهمید آخر، مسیح، پسر انسان»؛ ⬅️ در مکتب زرتشت: به نام‌ «سوشیانت» یا «سوشیانس»؛ ⬅️ در مکتب هندوها: به نام‌های «آواتاراى دهم، ویشنو، منصور، فرخنده»؛ ⬅️ در مکتب بودا: به نام‌های «مایتریا، بودای پنجم»؛ ⬅️ و در دین اسلام: به نام‌های «مهدی، قائم و...»؛ بر این اساس هرچند «منجی» در ادیان و مکاتب مختلف با نام‌های متفاوتی آمده؛ اما در ویژگی‌های دوران ظهور او، مشترکات فراوانی در بین ادیان مختلف یافت می‌شود؛ از جمله: «نابودی تمامی مظاهر ظلم و فساد، تحت یک آیین قرار گرفتن مردم در دوران ظهور؛ اجرای عدالت فراگیر؛ امنیت و آرامش کامل؛ حق‌گرایی عموم مردم؛ از بین رفتن فقر و آشکار شدن همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها...؛ ✍️البته اعتقاد به وجود «منجى موعود» و به اصطلاح «مهدویت»، یک عقیده اصیل اسلامى است که ریشه قرآنى دارد و احادیث متواترى در منابع معتبر روایى شیعه و سنی، درباره آن وارد شده است و به عبارت دقیق تر این باورداشت در بین مسلمانان و مخصوصاً پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، ملموس تر، یقینى تر و روشن تر است و یکى از ارکان مهم اعتقادى آنها به شمار می‌رود؛ با این حال، باید اذعان کرد که این حقیقت معهود و اندیشه اصیل، ریشه در کهن ترین آموزه‌هاى آسمانى و فرهنگ هاى بشرى دارد که در زمان حاضر، بشریت بیش از همیشه خود را نیازمند به آن می‌داند. چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «شاید در تاریخ بشر کمتر دوره‌ای اتّفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم جامعه‌ بشری به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند؛ چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس می‌کنند، چه بسیاری از مردم که احساس نیاز می‌کنند ولی در ناخودآگاهِ خودشان؛ احساس نیاز به یک منجی، احساس نیاز به مهدی، احساس نیاز به یک دست قدرت الهی، احساس نیاز به یک امامت معصوم، و احساس نیاز به عصمت، و به هدایت الهی...» (۲۱ فروردین ۱۳۹۹) ✍️ و بالاخره باید بدانیم که با حضور منجی، عالم بشریت نجات خواهد يافت لذا سخن امروز را با این دعا به پایان می‌بریم: «اللهم عجل لولیک الفرج». https://eitaa.com/ROOZBARG
727K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 هر کس می‌خواهد به آقا نزدیک بشه... ▫️ 🆔 @SedayeVahy 🕊️🤍
❇️جزء سیزدهم، صفحه ۲۴۵ سوره مبارکه یوسف آیات ۷۹تا۸۶ @emameraouf
❇️ترجمه ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۴۵ سوره مبارکه یوسف آیات ۷۹تا۸۶ @emameraouf
تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیه ۸۳ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیه ۸۳ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
سوره یوسف (آیه ۸۳) قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (٨٣) ترجمه استاد حسین انصاریان [برادران پس از بازگشت به كنعان، ماجرا را برای پدر بیان كردند، یعقوب‌] گفت: [نه چنین است كه می‌گویید] بلكه نفوس شما كاری [زشت‌] را در نظرتان آراست [تا انجامش بر شما آسان شود] من بدون جزع و بیتابی شكیبایی می‌ورزم، امید است خدا همه آنان را پیش من آرد؛ زیرا او بی‌تردید دانا و حكیم است. (۸۳) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: وقتی برادران، پیراهن آغشته به خون یوسف را با ظاهری غمگین و گریان حضور پدر آوردند و گفتند: یوسف را گرگ خورد. حضرت یعقوب گفت: «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» یعنی نفس شما این كار را در چشم شما زیبا جلوه داده است و من صبر جمیل می‌كنم. در اینجا نیز كه دو فرزندش (بنیامین وپسر بزرگتر) از او جدا شده‌اند، همین جمله را تكرار می‌كند. شاید این سؤال مطرح شود در ماجرای یوسف برادران توطئه و خیانت كردند، ولی در ماجرای بنیامین این مسایل نبود، پس چرا كلام یعقوب در هر دو مورد یك لحن و یك عبارت است؟ «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِیلٌ» تفسیرالمیزان اینگونه پاسخ می‌دهد: یعقوب می‌خواهد بگوید دوری این دو برادر نیز دنباله حركت قبلی شما نسبت به یوسف است. یعنی تمام این صحنه‌ها، دنباله همان كار زشت شماست. ممكن است گفته شود كه مراد یعقوب این است كه شما در اینجا هم خیال می‌كنید بی‌تقصیرید و كارتان خوب بوده است، ولی شما مقصّرید زیرا: اوّلًا: چرا با دیدن پیمانه در بار برادرتان او را سارق دانستید؟ شاید كس دیگری این پیمانه را در بار گذاشته بود؟ ثانیاً: چرا زود برگشتید؟ باید تحقیق می‌كردید. ثالثاً چرا كیفر سارق را گروگان قرار دادید؟ ‌# تفسیر نمونه.$ امّا سخن صاحب المیزان مناسب‌تر است، چون پیدا شدن پیمانه در بار بنیامین، برای عموم مردم سبب علم به دزدی می‌شود و ماندن برادر بزرگتر در مصر نیز برای پیگیری كار یا جلب‌ عواطف و رحم بود و كیفری هم كه ذكر شده، مجازات سارق در منطقه آنان بوده است. بنابراین در هیچ یك از سه مسئله، جلوه نفسانی نبود تاگفته شود: «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» صبر، گاهی از روی ناچاری و بیچارگی است، چنانكه اهل دوزخ می‌گویند: «سَواءٌ عَلَیْنا أَ جَزِعْنا أَمْ صَبَرْنا» صبر كردن و یا جزع كردن برای نجات ما اثری ندارد. و گاهی صبر آگاهانه و داوطلبانه و تسلیم رضای خداوند است كه چهره این صبر در هر جایی با یك عنوان مطرح است؛ صبر در میدان جهاد، شجاعت است. صبر در دنیا، زهد است. صبر در برابر گناه، تقواست. صبر در برابر شهوت، عفّت است و صبر در برابر مال حرام، ورع است. تزیین و زیبانمایی زشتی‌ها، گاهی توسّط شیطان؛ «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ» ‌# انفال، 48.$، گاهی به وسیله‌ی زرق و برق دنیا؛ «حَتَّی إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ» ‌# یونس، 24.$ و گاهی توسّط نفس انسان است. «سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» پیام‌ها: 1- نفس برای توجیه گناه، كارهای زشت را در نظر انسان زیبا جلوه می‌دهد. «سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» 2- صبر، شیوه‌ی مردان خداست وصبر جمیل، صبری است كه در آن سخنی بر خلاف تسلیم و رضای خداوند گفته نشود. ‌# تفسیر نورالثقلین.$ «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ» 3- هرگز از قدرت خداوند مأیوس نشویم. «عَسَی اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَنِی بِهِمْ» 4- یعقوب به زنده بودن سه فرزندش (یوسف، بنیامین، برادر بزرگتر) یقین داشت و به ملاقاتشان امیدوار بود. «أَنْ یَأْتِیَنِی بِهِمْ جَمِیعاً» 5- برای قدرت الهی، حل مشكلات تازه و كهنه، یكسان است. خداوند می‌تواند یوسف دیروز و برادر امروز شما را یكجا دورهم گرد آورد. «جَمِیعاً» 6- مؤمن، حوادث تلخ را نیز از حكمت خدا می‌داند. «الْحَكِیمُ» 7- باور وتوجّه به عالمانه وحكیمانه بودن افعال الهی، آدمی را به صبر وشكیبایی‌ در حوادث دشوار وادار می‌كند. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ، إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَكِیمُ» @emameraouf