eitaa logo
امام رئوف (ع)
305 دنبال‌کننده
15.9هزار عکس
7.4هزار ویدیو
116 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی ۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی ارتباط با ادمین ها @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌................. @payeshnezarat_esf
مشاهده در ایتا
دانلود
عطر حریم شاه خراسان چه جانفزاست آن جنتی که گفته خدا مشهد الرضاست 💚🍃 @emameraouf
12.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدیه‌ای از طرف امام رضا(ع) 🖋 یا امام الرئوف؛ نظر لطف شما دلگرمی این روزهای مردم مظلوم لبنان است و این یعنی پناهگاه امن این‌ مردم تنها نگاه شماست. 🔹حضور خدام امام رضا(ع) و اهدای هدایای آستان قدس رضوی در بین خانواده‌های شهداء، مجروحین و مردم مقاوم لبنان در سوریه @aqr_ir
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موشن گرافیک به سوی قدس 🔹به یاد پدر موشکی ایران و آن زمانی که نغمه‌ی «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ» بر زبانش برای نابودی دشمن جاری شد… 🔹️۲۱ آبان‌ماه، سالروز شهادت شهید حسن طهرانی مقدم کانال خبری گلستان شهدا👇 https://eitaa.com/joinchat/2860187648C196c18fab1
3.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💖 عظمت عجیب حضرت زینب سلام الله علیها 🎙 استاد مسعود عالی 🆔 @SedayeVahy 🕊️🤍
هدایت شده از خبر فوری سراسری
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ♨️مسئله اصلی مردم فضای مجازی و... نیست. مسئله اصلی مردم معیشت است. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
❇️جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۴ سوره مبارکه رعدآیات ۳۵تا۴۲ @emameraouf
❇️ترجمه ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۴ سوره مبارکه رعدآیات ۳۵تا۴۲ @emameraouf
تفسیر سوره مبارکه رعد ،آیه ۳۹ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه رعد ،آیه ۳۹ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
سوره رعد (آیه ۳۹) يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُٓ أُمُّ الْكِتَابِ (٣٩) ترجمه استاد حسین انصاریان خدا هر چه را بخواهد محو می‌كند و هر چه را بخواهد پابرجا می‌نماید، و" امّ الكتاب" نزد اوست‌ (۳۹) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: بحثی پیرامون مقدّرات الهی‌ مطابق آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید مقدرات الهی بر دو نوع است: 1. اموری كه مصلحت دائمی دارد و لذا قانونش هم دائمی است. مثل آیاتِ؛ «ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ» ‌# ق، 29.$ در كلام ما تبدّل راه ندارد. «كُلُّ شَیْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» ‌# بقره، 162.$ هر چیزی در نزد پروردگار دارای حساب و كتاب دقیقی است. اینگونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است‌ «فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» ‌# بقره، 162.$ و فقط مقربان الهی با اذن خداوند می‌توانند بر آن آگاه شوند. «كِتابٌ مَرْقُومٌ یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ» ‌# مطفّفین، 20- 21.$ 2. اموری كه غیرحتمی و مصالح آنها تابع اعمال و رفتار مردم است، مثل توبه كردن مردم از گناه كه مصلحت عفو را درپی دارد، و یا دادن صدقه كه مصلحت دفع بلا را به همراه می‌آورد و یا ظلم و ستم كه به خاطر مفسده‌اش قهر الهی را به دنبال دارد، یعنی خداوند متعال در اداره‌ی نظام آفرینش دست بسته نیست و با حكمت و علم بی‌نهایتی كه دارد، می‌تواند با تغییر شرایط، تغییراتی در آفرینش و قوانین آن بدهد. بدیهی است كه این تغییرات، نشانه‌ی جهل خداوند متعال و یا تجدید نظر و پشیمانی او نیست، بلكه این تغییرات بر اساس حكمت و تغییر شرایط و یا پایان دوره‌ی آن امر است. قرآن مجید در این زمینه نمونه‌های زیادی دارد كه به چند نمونه اشاره می‌كنیم: الف: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ» ‌# غافر، 60.$ دعا كنید تا من برای شما مستجاب كنم. انسان با تضرع ودعا می‌تواند مصالح خود را بدست آورد و سرنوشت خود را تغییر دهد. ب: «لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً» ‌# طلاق، 1.$ قانون الهی در همه جا ثابت نیست، شاید خداوند با پدید آمدن شرایط لازم، برنامه جدیدی را بوجود آورد. ج: «كُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» ‌# الرحمن، 29.$ خداوند، هر روز در شأن مخصوص همان روز است. د: «فَلَمَّا زاغُوا، أَزاغَ اللَّهُ» ‌# صفّ، 5.$ چون راه‌انحرافی را انتخاب كردند، خدا هم منحرفشان ساخت. ه: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ» ‌# اعراف، 69.$ با ایمان و تقوا، مسیر قهر الهی به لطف و بركت تغییر مییابد. و: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ‌# رعد، 11.$ خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنكه آنها خودشان را تغییر دهند. ز: «إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» ‌# فرقان، 70.$ كسانی‌كه توبه كنند، ایمان آورند و عمل نیكو انجام دهند، خداوند بدی‌های آنان را به خوبی و حسنه تبدیل می‌كند. ح: «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» ‌# اسراء، 8.$ اگر شما برگردید، ما هم برمی‌گردیم. سؤال: اگر علم خدا عین ذات اوست و قابل تغییر نیست، پس هر چه در علم او گذشته باید به مرحله عمل برسد وگرنه جهل خواهد بود. پاسخ: علم خدا بر اساس نظام علل واسباب است، بدین صورت كه او علم دارد كه اگر از این وسیله استفاده شود، این نتیجه و اگر از وسیله‌ای دیگر بهره‌برداری شود، سرانجام دیگری را درپی خواهد داشت و علم او جدای از علم بر اسباب و علل نیست. بداء چیست؟ یكی از ایراداتی كه اهل سنّت بر شیعه وارد می‌كنند این است كه می‌گویند: شیعه برای خداوند «بداء» قائل می‌شوند و به گمان آنها «بداء» یعنی تغییر در علم الهی و كشف خلاف‌برای خداوند، در حالی‌كه منظور شیعه از بداء ظاهر شدن چیزی است كه ما انسان‌ها خلاف آن را گمان می‌كردیم. «بداء» در آفرینش، نظیر نسخ در قانون است، مثل آنكه از ظاهر قانون و یا حكمی تصوّر كنیم كه دائمی است، ولی بعد مدّتی ببینیم كه عوض شده است؛ البتّه این به معنای پشیمانی و یا جهل قانونگذار نیست، بلكه شرایط باعث بوجود آمدن این تغییر در قانون شده‌ است، درست مانند نسخه‌ای كه پزشك با توجّه به شرایط فعلی بیمار آن را می‌نویسد، امّا به محض تغییر حال او، نسخه جدیدی تجویز می‌كند، لذا همان‌گونه كه نسخ در آیات را كه در واقع یك نوع بداء است، همه فرق اسلامی از شیعه و سنی قبول كرده‌اند، می‌بایست «بداء» را با همین معنا و بیانی كه آمد پذیرا باشند. پس بداء به معنای جهل ماست نه جهل خداوند. @emameraouf