🌸 شرح فراز ششم از مناجات شعبانیه 🌸
اِلهى اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ اِنْ كانَ قَدْدَنا اَجَلى وَ لَمْ یُدْنِنى مِنْكَ عَمَلى فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْكَ وَسیلَتى.
معبودِ من! اگر از من درگذرى چه كسى از تو شایسته تر به گذشت مىباشد واگر عمرم به سر رسیده باشد و هنوز عملم موجبِ قُرب به تو نشده باشد اقرار به گناهانم را نزد تو وسیله و دستاویزِ قُربِ به سمت تو قرار مىدهم.
تقاضاىِ عفو از خداوند و اعتراف به تقصیر، روح حاكم بر فرازهاى فوق است.
«اِلهى اِنْ عَفَوْت؛ تقاضاى عفو»
عفو كن زین بندگان تن پرست
عفو از دریاى عفو اولى تر است
عفو كن اى عفو در صندوق تو
سابق لطف همه مسبوقِ تو
مولانا
تقاضاى عفو از خداوندِ «عَفُوّ» در جاى جاى ادعیه اهلبیت علیهمالسلام مشهود است و از جمله درخواستهایى است كه به فراوانى تكرار شده است. تا آنجا كه ازآداب قنوت وِتر، در نماز شب، آن است كه ذكر «اَلْعَفْو» را سىصد بار تكرار كند.
به هر حال، نكته قابل ذكر اینكه تا پهنه جان آدمى به آب حیات «عفو» شستوشو نگردد، صفاى قدم یار، در آن پهنه، پدیدار نخواهد شد، و تا آینه دل از غبار معاصى و كدورتها، صیقلى نیابد، جمال یار، در آن تابان نخواهد گشت.
آیینه شو جمالِ پرى طلعتان طلب
جاروب كن خانه را و سپس میهمان طلب
حاصل سخن آنكه، در واقع، تقاضاى عفو از خداوند، مقدمه است براى دریافت فیوضات سرشار الهى و راهى است به سوى بارگاه لایزال پروردگار جهان.
دارم امید عاطفتى از جناب دوست
كردم جنایتى و امیدم به عفو اوست
دانمكه بگذرد ز سر جرم من كه او
گرچه پَریوَش است ولیكن فرشته خوست
پروردگارا! چشمان خود را به عفوت دوختیم، و دلهاى خود را به رحمتت بشارت دادیم. در چشمان ما برق شادى دریافت عفوت را بنشان و در صحراىدلهامان، باران پر طراوت رحمتت را نازل فرما.
«وَ اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلى...؛ اعتراف به تقصیر»
دو نكته از این فراز
الف) اقرار به گناهان از طرف بنده ـ البته نزد معبود خویش ـ از خصال پسندیده ونیكو مىباشد. زیرا هیچ بندهاى، هر چه هم اهتمام ورزد، نخواهد توانست حق پروردگارش را آن گونه كه سزاوار اوست ادا نماید. تا آنجا كه نبىاكرم صلى الله علیه وآله اینگونه به پیشگاه خداى خویش عرضه مىدارد:
«اَنَا لا اُحْصى ثَناءً عَلَیْكَ اَنْتَ كَما اَثْنَیْتَ عَلى نَفْسِكَ؛ من از عهده ثنا و ستایش تو برنخواهم آمد. تو همان گونهاى كه خود، ثنایت نمودى».(۱)
به همین سبب و به حكم عقل و وجدان، اعتراف به تقصیر و اقرار به معاصى،در محضر حضرت پروردگار، امرى مطلوب مىباشد كه نفس این عمل، گامى مهم در تثبیت بندگى بنده، در پیشگاه معبودش مىباشد.
در مناجات ابوحمزه ثمالى نیز مىخوانیم:
اِلهى اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجلى وَ لَمْ یُقَرِّبْنى مِنْكَ عَمَلى فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِعْترافَ اِلَیْكَبِذَنْبى وَسائِلَ عِلَى
خدایا! اگر اجلم نزدیك شده باشد ولى عمل من موجب قُرب تو نشده باشد، پس من اعتراف به تقصیر را وسيله قُربِ به تو قرار مىدهم.
و در روایتى نیز از امام موسى بن جعفر علیهالسلام وارد شده است كه به فرزندش فرمود:
یا بُنَىَّ عَلَیْكَ بِالْجِدِّ لا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنْ حَدِّ التَّقْصیرِ فى عِبادَةِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَطاعَتَهُ، فَاِنَّ اللّهَ لا یُعْبَدُ حَقَّ عِبادَتِهِ.
اى فرزندم، همواره كوشش كن، ولى خودت را در عادت و طاعت خداى عزّو جلّ بى تقصیر مدان، زیرا خداوند، چنان كه شایسته است، پرستش نشود.(۲)
در حكایتى آمده است: مردى در بنى اسرائیل چهل سال عبادت خدا كرد وسپس قربانى كرد، ولى از او پذیرفته نشد. با خود گفت: فلانى! اعمالِ ناشایستِ توسبب شد كه خداوند قربانىات را نپذیرد.
در این هنگام آوایى از سوى خداوند شنید كه اى مرد عابد، نكوهشى كه ازخود كردى و اعترافى كه به تقصیر خود كردى، از عبادتِ چهل سال بهتر بود.(۳)
بنده همان به كه ز تقصیر خویش
عذر بدرگاه خدا آورد
ورنه سزاوار خداوندیش
كس نتواند كه به جا آورد
سعدى
۱.عوالى اللئالى، ج ۴، ص ۷.
۲. اصول كافى، ج ۳، ص ۱۱۶.
۳. همان، صص ۱۱۶ و ۱۱۷
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
چنانچه از این فراز از مناجات استفاده مىشود «اگر در پایان عمر عملم، موجب تقرب به تو را فراهم نساخت، من، به وسیله اقرار به تقصیر، به تو نزدیك خواهم شد». نفسِ اِقرار و اعتراف به تقصیر، نزد بارگاه كبریایى، مىتواند، قُرب به پروردگار را نیز به همراه داشته باشد. چنانچه امام علیهالسلام اینگونه اشاره فرمود كه:
این بخش از سخن را با سخنانى از آگوستین قدیس و ویلیام جیمز به پایان مىبریم. آگوستین قدیس در كتاب اعترافاتِ خود چنین مىگوید:
اى سرچشمه حیات! روزگار ما چنین سپرى مىشود آنگاه كه از تو، اى یگانه خالق راستین هر آنچه بوده و هست، روى بر مىتابیم و به جاى دل بستن به كُل، مغرورانه به پارهاى از آفرینش تو دل مىبندیم. طریق رجعت ما به سوى تو، همانا طریق خضوع و ایمان است. آنگاه كه نزد تو به گناهان خویش اعتراف مىكنیم. دامان ما را از عادات پلید، پیراسته مىگردانى و گناهانمان را مىبخشایى(۴) تو ناله درماندگان را مىشنوى و از غُل و زنجیرى كه خود بهدست و پاى خویش بستهایم، رهایىمان مىبخشى.(۵)
از ویلیام جیمز نیز چنین نقل است:
اعتراف به گناه خویش، یك قسمت از تزكیه نفس است كه هر كس، پیش از توجه مستقیم به مقام الوهیت، احتیاج دارد كه در خود ایجاد كند. آن كس كه به گناه خود اعتراف مىكند، حداقل این است كه ریا و تزویر را كنار گذارده، دریچه قلب خود را باز كرده، با اقرار به گناه و تقصیر خویش، رو به درگاه خداوند مىآورد.(۶)
ما بدین در نه پى حشمت و جاه آمدهایم
از بدِ حادثه اینجا به پناه آمدهایم
لنگرِ حلمِ تو اى كشتى توفیق كجاست
كه در این بحرِ كَرَم غرق گناه آمدهایم
آبرو مىرود، اى ابر خطاپوش ببار
كه به دیوان عمل نامه سیاه آمدهایم
حافظ
۴. امام باقر علیهالسلام : «وَ اللّهِ ما یَنْجُو مِنَ الذَّنْبِ اِلاّ مَنْ اَقرَّبِهِ؛ به خدا سوگند، تنها آن كس از گناه مىرهد كه به آن «نزد پروردگارش» اعتراف كند.» بحارالانوار، ج ۶, ص ۳۶.
۵. آگوستین قدیس، اعترافات، ص ۱۰۷.
۶. ویلیام جیمز، دین و روان، ص ۱۵۳.
منبع: شرح مناجات شعبانیه، سید محمود طاهری
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️سینهام سرشار از ایمان به حضور توست. سلام تنها حقیقت عالم!
✨ وَ صَدْرِي نُورَ الْإِيمانِ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❤️ روز ۳۲ چلّه زیارت آل یس به نیّت فرج (سهشنبه)
⏳ ۸ روز مانده به نیمه شعبان
#تا_همیشه_سلام
🆔 @Jamkaran_ir
🌐 www.jamkaran.ir
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوای_جمکران
اجتماع چهار هزار خادمیار رضوی از سراسر کشور در مسجد مقدس جمکران
اجتماع بزرگ خادمیاران از ۲۵ استان کشور به منظور تجدید بیعت با امام عصر(عج) با عنوان ” رضای من، رضای تو”..
💐💐💐
#جمکران
#روز_امید
#انتظار
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
#حدیث_روز
✳️امام رضا علیه السلام می فرمایند :
نیکی کردن به پدر و مادر واجب است ،اگر چه مشرک باشند .
بحارالانوار، ج ۷۴ ،ص ۷۲
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
ما که از خاک کربلا دوریم … خوب شد مشهد الرضا داریم
🔆🔆🔆
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
#همه_خادم_الرضاییم
#گزارش_تصویری
خادمیاران ویاوران کانون تخصصی قرآن و عترت رضوی اصفهان در اجتماع بزرگ چهار هزار نفری خادمیاران از ۲۵ استان کشور به منظور تجدید بیعت با امام عصر(عج) با عنوان « رضای من ، رضای تو » در مسجد جمکران حضور یافتند .
♦️♦️♦️♦️♦️
#کانون_خبر_و_فضای_مجازی
#مدیریت_کانونهای_خدمت_رضوی_استان_اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 خدایا! کارم را چنان که سزاوار آنی، بر عهده گیر ...
#استوری
🔷🔸💠🔸🔷
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
🌸 شرح فراز هفتم از مناجات شعبانیه 🌸
اِلهى قَدْ جُرْتُ عَلى نَفْسى فِى النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها.الهى لَم یَزَلْ بِرُّكَ علىَّ ایّامَ حَیاتى فلا تَقْطَع برَّكَ عنّى فى مَماتى، الهى كیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لى بعدَ مَماتى و اَنْتَ لم تُوَلِّنى الاّ الجمیلَ فى حیاتى.
معبود من بر نفس خویش ستم كردم در اینكه براى تكاملش، امروز و فردا نمودم، پس واى به حالش اگر او را نیامرزى.معبود من، خیر گسترده ات، همواره در ایام حیاتم بر من جریان دارد، این خیر گستردهات را بعد از موتِ من، از من دریغ مدار! معبود من! چگونه از احسانت و پس از مرگم ناامید گردم و حال آنكه در زمانِ حیاتم جز به نیكى رفتار نكردهاى.
نكاتى از این فراز
۱. ارتكاب معاصى، ظلم به خود؛
۲. ـ براى تكامل نفس ـ امروز و فردا نگفتن؛
۳. واى از آمرزیده نشدن ما از جانب خدا؛
۴. تقاضاى استمرار نیكى خداوند، تا بعد از مرگ.
«اِلهى قَدْ جُرْتُ عَلى نَفْسى؛ گناه، ظلم به خویش است»
چنانچه از آیات و اخبار استفاده مىشود، گناه و خطا، قبل از آنكه، آسیبى به دیگران رساند، دامنگیر خود شخص خواهد شد. و در واقع، آدمى با انجام معاصى، به خود ستم كرده است و بنیان سعادت خود را متزلزل ساخته است. دراین رابطه، مناسب است به چند شاهد مثال اشاره شود. قالا رَبَّنا ظَلَمْنا اَنْفُسَنا وِ اِنْ لَمْ تَغْفِرْلَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرینَ.(اعراف: ۲۳)
آن دو گفتند: پروردگارا! «به واسطه ارتكاب گناه، به خویشتن ستم كردیم، واگر ما را نیامرزى و به ما رحم نكنى، البته از زیانكاران خواهیم بود.
وَ عَلَى الَّذینَ هادُوا حَرَّمْنا ما قَصَصْنا عَلَیْكَ مِنْ قَبْلُ وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لكِنْ كانُواأَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ. (نحل: ۱۱۸)
براى كسانى كه یهودى شدهاند، آنچه را از پیش براى تو نقل كردیم، حرام كردهایم. ما در حق آنها ستم روا نداشتیم، بلكه آنها خود به خویشتن ستم مىكردند.
در فتاد اندر چهى كو كنده بود
زانكه ظلمى بر سرش آینده بود
اینكه تو از ظلم چاهى میكَنى
از براى خویش دامى مىتنى
مولانا
🍃🍃 در اخبار نیز از نافرمانىها، به عنوان
اخبار نیز از نافرمانىها، به عنوان ظلم در حق خویش یاد شده است، همانگونه كه از حضرت على علیهالسلام نقل است كه:
«ظَلَمَ نَفْسَهُ مَنْ عَصَى اللّهَ وَ اَطاعَ الشَّیْطانَ؛ آنكه خدا را نافرمانى نماید و از شیطان اطاعت كند، در حق خویش، ستم نموده است.»(۱)و(۲)
و باز از آن حضرت است كه: «مَنْ اَهْمَلَ الْعَمَلَ بِطاعَةِ اللّهِ ظَلَمَ نَفْسَهُ؛ هركه طاعت خدا را فروگذارد، بهخود ستم كرده است.»(۳)
و در حكایت است كه: «مردى به ابوذر نوشت: اى اباذر مرا بهرهاى از تازههاى دانش بخش، ابوذر به او نوشت: در حق كسى كه دوستش دارى، بدى مكن. مرد به او گفت: مگر كسى به كسى كه دوستش دارد، بدى مىكند؟ ابوذر گفت: آرى. تو خودت را بیش از همه دوست دارى و اگر خدا را نافرمانى كنى، به خودت بدى كردهاى».(۴)
همچنين در حكایتى ديگر آمده است كه:
درویشى در راه مىرفت و مىگفت:
هر چه كنى به خود كنى
گر همه نیك و بد كنى
پیرزنى این گفته را شنید و گفت: من به این درویش ثابت مىكنم كه این حرف، درست نیست. پیرزن، نانى پخت و در آن زهر ریخت. هنگامى كه درویش به خانه آمد، نان را به او داد. درویش نان را گرفت و روانه شد.
نزديك خانه پیرزن، پسرى به درویش رسید و گفت: من از راه دور آمدهام،گرسنهام.
درویش، نان را به پسر داد. پسر تا لقمهاى از نان را خورد، فریاد زد: سوختم.
مردم از خانهها بيرون ريختند و پیرزن هم بر اثر سر و صداى آنها، داخل جماعت شد و دید، كسى كه نان را خورده، پسر اوست كه پس از مدتها از سفر آمده بود. پیرزن با مشاهده اين صحنه، بىاختیار با خویش گفت:
هر چه كنى به خود كنى
گر همه نیك و بد كنى(۵)🍃🍃
۱. غرر الحكم و درر الكلم، ج ۴، ص ۲۷۶
۲. آگوستین نیز در كتاب اعترافات خود، ص ۱۰۷ مىگوید: «اگرچه آدمیان، در انجام گناه، علیه خدامىشورند، ولى در واقع جانهاى خود را مىآزارند و در این بدخواهى علیه خود قیام مىكنند.»
۳. همان، ج ۵، ص ۳۱۶.
۴. میزان الحكمة، ج ۷، ص ۳۳۸۹.
۵. با معارف اسلامى آشنا شویم، ج ۴۱، ص ۱۴۸
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
#حدیث_روز
✳️امام حسن عسگری (علیه السلام)می فرمایند:
تا وقتی که می توانی تحمل کنی، دست نیاز مگشای، چرا که هر روز را روزی و رزق تازه ای است و بدان که اصرار در خواسته ها، شکوه و آبرو را می برد.
[نزهه الناظر فی تنبیه الخواطر، ص 143](شرح حدیث)
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّار
أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی أُحِبُّکَ …
⚜و اگر در آتشم اندازی،
به اهالی آنجا خواهم گفت:
دوستت دارم ⚜
«#مناجات_شعبانیه»
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
امام رضا علیه السلام
هرگاه برای شما پیش آمد سختی روی داد بوسیله ما از خداوند یاری بجوئید
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf
🌸فراز نهم از مناجات شعبانیه 🌸
🍃🍃اِلهى قَد سَتَرْتَ عَلىَّ ذُنُوبا فِى الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلى سَتْرِها عَلَىَّ مِنْكَ فِى الْاُخْرى اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنى یَوْمَ القِیامَةِ عَلى رُئُوسِ الْاَشهادِ.
معبودِ من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدى و من به این پرده پوشى، درآخرت محتاجترم. همانا در دنیا، حتى نزد بندگان شایستهات نیز، گناهانم رافاش نكردى، پس در روز قیامت، نزد آنها كه شاهد مىباشند رسوایم مفرما!.
🍃🍃نكاتى از این فراز
1. خداوند، ستّار العیوب؛
2. مهمتر بودن پردهپوشى از گناهان در آخرت.
«اِلهى قَدْ سَتَرْتَ عَلَىَّ ذُنوبا؛ خداوندِ ستّارالعیوب»
یكى از عنایتهاى خداوند مهربان در حق بندگان، موهبت پردهپوشى او از گناهان و زشتىهاى آنان مىباشد. در واقع هر انسانى، آبرو و عزت خویش درمیان جامعه را مدیون پوشانده ماندن لغزشهایش از جانب خداوند كریم مىباشد. مِهرورزى پروردگار در حق آدمیان سبب شده است كه تا آخرین حدممكن، با پردهپوشى از معاصى او، عزت و اعتبار آنها را در برابر دیگران محفوظ بدارد.
از جمله نكاتى كه در دعاهاى اهلبیت علیهمالسلام مورد توجه آنها بوده است، صفت«ستّاریّتِ» خداوند مىباشد كه به طور مكرر و بارها، پروردگار خود را به این صفت حمیده و زیبا ستودهاند. در اینجا به عنوان نمونه، به برخى از این فرازهاى دلنشین اشاره مىنماییم:
اَىْ رَبِّ جَلِّلْنى بِسِتْرِكَ، فَلَوِ اطَّلَعَ الْیَوْمَ عَلى ذَنْبى غَیْرُكَ ما فَعَلْتُهُ وَ لوْ خِفْتُتَعْجیلَ الْعقُوبَةِ لاَجْتَنَبْتُهُ لا لِاَنَّكَ اَهْوَنُ النّاظِرینَ وَ اَخَفُّ الْمُعطَّلِعینَ بَلْ لِاَنَّكَ یارَبِّ خَیْرُ السّاتِرینَ.(۱)
پروردگارا! كردار زشتم را در پرده دار. اگر بر گناهم كسى غیر از تو آگاه مىشد، آنرا مرتكب نمىشدم و نیز اگر از تعجيل عقوبت مىترسيدم باز هم ازخطا اجتناب مىكردم.
و این حیا نمودن از مردم و عدم حیا از تو، نه بدان سبب است كه قدر واهمیت تو از دیگران كمتر است و آگاهى تو از گناهانم نسبت به سایرینپایینتر است، بلكه بدان خاطر است كه تو اى پروردگارم، بهترین پوشاننده گناهانى.
در جاى دیگر از دعاى ابوحمزه ثمالى مىخوانيم:
«اِلهى فَبِحِلْمِكَ اَمْهَلْتنى وَ بِسِتْرِكَ سَتَرْتَنى حَتّى كَاَنَّكَ اَغْفَلْتَنى؛ معبود من! به سببِ حلمى كهورزیدى مُهلتم دادى، و چون، ستّار بودى، پرده بر لغزشهایم كشیدى تا آنجا كه گویا ازكارهایم غافل بودى و نمىدیدى».
همچنین سیّدالسّاجدین علیهالسلام در دعاى شانزدهم صحیفه سجّادیه، این گونه، پروردگارش را به پردهپوشى مىستاید:
یا اِلهى فَلَكَ الْحَمْدُ، فَكَمْ مِنْ عائِبَةٍ سَتَرْتَها عَلَىَّ فَلَمْ تَفْضَحْنى، وَ كَمْ مِنْ ذَنْبٍغَطَّیْتَهُ عَلَىَّ فَلَمْ تَشْهَرْنى وَ كَمْ مِنْ شائِبَةٍ اَلْمَمْتُ بها فَلَمْ تَهْتِكْ عَنّى سِتْرَها، وَ لَمْتُقَلِّدْنى مَكْرُوهَ شَنارِها وَ لَمْ تُبْدِ سَوْءاتِها لِمَنْ یَلْتَمِسُ مَعایبى مِنْ جیرَتى وَ حَسَدَةِنِعْمَتِكَ عِنْدى.
اى معبودِ من! شكر و سپاس تو را كه چه بسیار عیبم را پوشاندى و رسوایم نكردى و چه فراوان گناهم را پنهان كردى و در گناهان، مشهورم نساختى وچه بسیار، زشتىها كه انجام دادم و پرده ـ آبرویم ـ را ندریدى و طوق زشت آن را بر گردنم نیفكندى و بدىهاى آن را بر همسایگان كه در جستجوىِ عیبهایم هستند و بر حسودانى كه تحمل دیدن نعمتهایت را ندارند،آشكار نساختى.
۱. مفاتیح الجنان، دعاى ابوحمزه ثمالى.
#جهاد_عالمانه
#خدمت_کریمانه
#کانون_قرآن_و_عترت_خدمت_رضوی
💚🍃
@emameraouf