eitaa logo
امام رئوف (ع)
313 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
6.1هزار ویدیو
104 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی به این شرح می باشد.۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی۷.و.. ارتباط با ادمین @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.................
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ 🆔 @quran_aqr مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
‏ 🆔 @quran_aqr مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
✳️امام رضا علیه السلام می فرمایند : نیکی کردن به پدر و مادر واجب است ،اگر چه مشرک باشند . بحارالانوار، ج ۷۴ ،ص ۷۲ 💚🍃 @emameraouf
ما که از خاک کربلا  دوریم … خوب شد مشهد الرضا داریم 🔆🔆🔆 💚🍃 @emameraouf
خادمیاران ویاوران کانون تخصصی قرآن و عترت رضوی اصفهان در اجتماع بزرگ چهار هزار نفری خادمیاران از ۲۵ استان کشور به منظور تجدید بیعت با امام عصر(عج) با عنوان « رضای من ، رضای تو » در مسجد جمکران حضور یافتند . ♦️♦️♦️♦️♦️
🌸 شرح فراز هفتم از مناجات شعبانیه 🌸 اِلهى قَدْ جُرْتُ عَلى نَفْسى فِى النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها.الهى لَم یَزَلْ بِرُّكَ علىَّ ایّامَ حَیاتى فلا تَقْطَع برَّكَ عنّى فى مَماتى، الهى كیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لى بعدَ مَماتى و اَنْتَ لم تُوَلِّنى الاّ الجمیلَ فى حیاتى. معبود من بر نفس خویش ستم كردم در اینكه براى تكاملش، امروز و فردا نمودم، پس واى به حالش اگر او را نیامرزى.معبود من، خیر گسترده ‌ات، همواره در ایام حیاتم بر من جریان دارد، این خیر گسترده‏‌ات را بعد از موتِ من، از من دریغ مدار! معبود من! چگونه از احسانت و پس از مرگم ناامید گردم و حال آنكه در زمانِ حیاتم جز به نیكى رفتار نكرده‏اى. نكاتى از این فراز ۱. ارتكاب معاصى، ظلم به خود؛ ۲. ـ براى تكامل نفس ـ امروز و فردا نگفتن؛ ۳. واى از آمرزیده نشدن ما از جانب خدا؛ ۴. تقاضاى استمرار نیكى خداوند، تا بعد از مرگ. «اِلهى قَدْ جُرْتُ عَلى نَفْسى؛ گناه، ظلم به خویش است» چنان‌چه از آیات و اخبار استفاده مى‏شود، گناه و خطا، قبل از آنكه، آسیبى به دیگران رساند، دامن‏گیر خود شخص خواهد شد. و در واقع، آدمى با انجام معاصى، به خود ستم كرده است و بنیان سعادت خود را متزلزل ساخته است. دراین رابطه، مناسب است به چند شاهد مثال اشاره شود.  قالا رَبَّنا ظَلَمْنا اَنْفُسَنا وِ اِنْ لَمْ تَغْفِرْلَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرینَ.(اعراف: ۲۳) آن دو گفتند: پروردگارا! «به واسطه ارتكاب گناه، به خویشتن ستم كردیم، واگر ما را نیامرزى و به ما رحم نكنى، البته از زیان‏كاران خواهیم بود. وَ عَلَى الَّذینَ هادُوا حَرَّمْنا ما قَصَصْنا عَلَیْكَ مِنْ قَبْلُ وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لكِنْ كانُواأَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ. (نحل: ۱۱۸) براى كسانى كه یهودى شده‏اند، آنچه را از پیش براى تو نقل كردیم، حرام كرده‏ایم. ما در حق آنها ستم روا نداشتیم، بلكه آنها خود به خویشتن ستم مى‏كردند. در فتاد اندر چهى كو كنده بود زانكه ظلمى بر سرش آینده بود اینكه تو از ظلم چاهى میكَنى از براى خویش دامى مى‏تنى مولانا 🍃🍃 در اخبار نیز از نافرمانى‏ها، به عنوان اخبار نیز از نافرمانى‏ها، به عنوان ظلم در حق خویش یاد شده است، همان‏گونه كه از حضرت على علیه‏السلام نقل است كه: «ظَلَمَ نَفْسَهُ مَنْ عَصَى اللّهَ وَ اَطاعَ الشَّیْطانَ؛ آنكه خدا را نافرمانى نماید و از شیطان اطاعت كند، در حق خویش، ستم نموده است.»(۱)و(۲) و باز از آن حضرت است كه: «مَنْ اَهْمَلَ الْعَمَلَ بِطاعَةِ اللّهِ ظَلَمَ نَفْسَهُ؛ هركه طاعت خدا را فروگذارد، به‏خود ستم كرده است.»(۳) و در حكایت است كه: «مردى به ابوذر نوشت: اى اباذر مرا بهره‏اى از تازه‏هاى دانش بخش، ابوذر به او نوشت: در حق كسى كه دوستش دارى، بدى مكن. مرد به او گفت: مگر كسى به كسى كه دوستش دارد، بدى مى‏كند؟ ابوذر گفت: آرى. تو خودت را بیش از همه دوست دارى و اگر خدا را نافرمانى كنى، به خودت بدى كرده‏اى».(۴) همچنين در حكایتى ديگر آمده است كه: درویشى در راه مى‏رفت و مى‏گفت: هر چه كنى به خود كنى گر همه نیك و بد كنى پیرزنى این گفته را شنید و گفت: من به این درویش ثابت مى‏كنم كه این حرف، درست نیست. پیرزن، نانى پخت و در آن زهر ریخت. هنگامى كه درویش به خانه آمد، نان را به او داد. درویش نان را گرفت و روانه شد. نزديك خانه پیرزن، پسرى به درویش رسید و گفت: من از راه دور آمده‏ام،گرسنه‏ام. درویش، نان را به پسر داد. پسر تا لقمه‏اى از نان را خورد، فریاد زد: سوختم. مردم از خانه‏ها بيرون ريختند و پیرزن هم بر اثر سر و صداى آنها، داخل جماعت شد و دید، كسى كه نان را خورده، پسر اوست كه پس از مدت‏ها از سفر آمده بود. پیرزن با مشاهده اين صحنه، بى‏اختیار با خویش گفت: هر چه كنى به خود كنى گر همه نیك و بد كنى(۵)🍃🍃 ۱. غرر الحكم و درر الكلم، ج ۴، ص ۲۷۶ ۲. آگوستین نیز در كتاب اعترافات خود، ص ۱۰۷ مى‏گوید: «اگرچه آدمیان، در انجام گناه، علیه خدامى‏شورند، ولى در واقع جان‏هاى خود را مى‏آزارند و در این بدخواهى علیه خود قیام مى‏كنند.» ۳. همان، ج ۵، ص ۳۱۶. ۴. میزان الحكمة، ج ۷، ص ۳۳۸۹. ۵. با معارف اسلامى آشنا شویم، ج ۴۱، ص ۱۴۸ 💚🍃 @emameraouf
‏ 🆔 @quran_aqr مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
‏ 🆔 @quran_aqr مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
  ✳️امام حسن عسگری (علیه السلام)می فرمایند: تا وقتی که می توانی تحمل کنی، دست نیاز مگشای، چرا که هر روز را روزی و رزق تازه ای است و بدان که اصرار در خواسته ها، شکوه و آبرو را می برد. [نزهه الناظر فی تنبیه الخواطر، ص 143](شرح حدیث) 💚🍃 @emameraouf
وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی‌ النَّار أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی‌ أُحِبُّکَ … ⚜و اگر در آتشم اندازی، به اهالی آنجا خواهم گفت: دوستت دارم ⚜ «» 💚🍃 @emameraouf
امام رضا علیه السلام هرگاه برای شما پیش آمد سختی روی داد بوسیله ما از خداوند یاری بجوئید 💚🍃 @emameraouf
🌸فراز نهم از مناجات شعبانیه 🌸 🍃🍃اِلهى قَد سَتَرْتَ عَلىَّ ذُنُوبا فِى الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلى سَتْرِها عَلَىَّ مِنْكَ فِى الْاُخْرى اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنى یَوْمَ القِیامَةِ عَلى رُئُوسِ الْاَشهادِ. معبودِ من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدى و من به این پرده پوشى، درآخرت محتاج‏ترم. همانا در دنیا، حتى نزد بندگان شایسته‏ات نیز، گناهانم رافاش نكردى، پس در روز قیامت، نزد آنها كه شاهد مى‌باشند رسوایم مفرما!. 🍃🍃نكاتى از این فراز 1. خداوند، ستّار العیوب؛ 2. مهم‏تر بودن پرده‏پوشى از گناهان در آخرت. «اِلهى قَدْ سَتَرْتَ عَلَىَّ ذُنوبا؛ خداوندِ ستّارالعیوب» یكى از عنایت‏هاى خداوند مهربان در حق بندگان، موهبت پرده‏پوشى او از گناهان و زشتى‏هاى آنان مى‏باشد. در واقع هر انسانى، آبرو و عزت خویش درمیان جامعه را مدیون پوشانده ماندن لغزش‏هایش از جانب خداوند كریم مى‏باشد. مِهرورزى پروردگار در حق آدمیان سبب شده است كه تا آخرین حدممكن، با پرده‏پوشى از معاصى او، عزت و اعتبار آنها را در برابر دیگران محفوظ بدارد. از جمله نكاتى كه در دعاهاى اهل‏بیت علیهم‏السلام مورد توجه آنها بوده است، صفت«ستّاریّتِ» خداوند مى‏باشد كه به طور مكرر و بارها، پروردگار خود را به این صفت حمیده و زیبا ستوده‏اند. در اینجا به عنوان نمونه، به برخى از این فرازهاى دل‏نشین اشاره مى‏نماییم: اَىْ رَبِّ جَلِّلْنى بِسِتْرِكَ، فَلَوِ اطَّلَعَ الْیَوْمَ عَلى ذَنْبى غَیْرُكَ ما فَعَلْتُهُ وَ لوْ خِفْتُتَعْجیلَ الْعقُوبَةِ لاَجْتَنَبْتُهُ لا لِاَنَّكَ اَهْوَنُ النّاظِرینَ وَ اَخَفُّ الْمُعطَّلِعینَ بَلْ لِاَنَّكَ یارَبِّ خَیْرُ السّاتِرینَ.(۱) پروردگارا! كردار زشتم را در پرده دار. اگر بر گناهم كسى غیر از تو آگاه مى‏شد، آنرا مرتكب نمى‏شدم و نیز اگر از تعجيل عقوبت مى‏ترسيدم باز هم ازخطا اجتناب مى‏كردم. و این حیا نمودن از مردم و عدم حیا از تو، نه بدان سبب است كه قدر واهمیت تو از دیگران كمتر است و آگاهى تو از گناهانم نسبت به سایرینپایین‏تر است، بلكه بدان خاطر است كه تو اى پروردگارم، بهترین پوشاننده گناهانى. در جاى دیگر از دعاى ابوحمزه ثمالى مى‏خوانيم: «اِلهى فَبِحِلْمِكَ اَمْهَلْتنى وَ بِسِتْرِكَ سَتَرْتَنى حَتّى كَاَنَّكَ اَغْفَلْتَنى؛ معبود من! به سببِ حلمى كهورزیدى مُهلتم دادى، و چون، ستّار بودى، پرده بر لغزش‏هایم كشیدى تا آنجا كه گویا ازكارهایم غافل بودى و نمى‏دیدى». همچنین سیّدالسّاجدین علیه‏السلام در دعاى شانزدهم صحیفه سجّادیه، این گونه، پروردگارش را به پرده‏پوشى مى‏ستاید: یا اِلهى فَلَكَ الْحَمْدُ، فَكَمْ مِنْ عائِبَةٍ سَتَرْتَها عَلَىَّ فَلَمْ تَفْضَحْنى، وَ كَمْ مِنْ ذَنْبٍغَطَّیْتَهُ عَلَىَّ فَلَمْ تَشْهَرْنى وَ كَمْ مِنْ شائِبَةٍ اَلْمَمْتُ بها فَلَمْ تَهْتِكْ عَنّى سِتْرَها، وَ لَمْتُقَلِّدْنى مَكْرُوهَ شَنارِها وَ لَمْ تُبْدِ سَوْءاتِها لِمَنْ یَلْتَمِسُ مَعایبى مِنْ جیرَتى وَ حَسَدَةِنِعْمَتِكَ عِنْدى. اى معبودِ من! شكر و سپاس تو را كه چه بسیار عیبم را پوشاندى و رسوایم نكردى و چه فراوان گناهم را پنهان كردى و در گناهان، مشهورم نساختى وچه بسیار، زشتى‏ها كه انجام دادم و پرده ـ آبرویم ـ را ندریدى و طوق زشت آن را بر گردنم نیفكندى و بدى‏هاى آن را بر همسایگان كه در جستجوىِ عیب‏هایم هستند و بر حسودانى كه تحمل دیدن نعمت‏هایت را ندارند،آشكار نساختى. ۱. مفاتیح الجنان، دعاى ابوحمزه ثمالى. 💚🍃 @emameraouf
🍃🍃نكته دیگر اینكه خداوند مهربان، نه تنها خود «ستّار الْعُیُوب» است، بلكه ازبندگانش خواسته كه آنها نیز در این صفت زیبا، آینه پروردگارشان باشند و آنها نیز از لغزش‏هاى یكدیگر چشم‏پوشى و پرده‏پوشى كنند و بدین‏گونه آبروى یكدیگر را محفوظ بدارند. در روایتى از حضرت نبى‏اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل شده‏است كه:«اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ حَیّىٌ سِتّیرٌ یُحِبُّ الْحَیَاءَ وَ السِّتْرَ؛ به درستى كه خداى عزّوجلّ، بسیار باحیا وپرده‏پوش است و حیا و پرده‏پوشى را (نیز در دیگران) دوست مى‏دارد».(۲) بارى خداوند، نه تنها زشتى‏ها را مى‏پوشاند بلكه به همان نسبت، زیبایى‏هاى دیگران را نیز آشكار مى‏سازد، در دعاى جوشن كبیر مى‏خوانیم: «یا مَنْ اَظْهَرَ الْجَمیلَوَ سَتَرَ الْقَبیحَ؛ اى آنكه زیبایى را آشكار مى‏سازى و زشتى را مى‏پوشانى». در تفسیر این عبارت از دعا، روایتى دل‏نشین از امام صادق علیه‏السلام نقل شده است كه: هيچ مؤمنى نیست مگر آنكه در عرش، صورتى دارد شبیه به صورت او در زمین، پس هرگاه كارهاى نیكى چون ركوع و سجود و دیگر افعال نیكو از اوصادر شود، صورت این اعمال نیكویش در عرش ظاهر مى‏شود، و ملائكه آنرا مى‏بینند و بر او درود مى‏فرستند و برایش استغفار مى‏كنند، ولى اگر معصیتى از او سر زند، خداوند، حجابى بر آن مى‏نهد تا ملایكه بر آن مطلع نگردند، واین است تأویل: «یا مَنْ اَظْهَرَ الْجَمیلَ وَ سَتَرَ الْقَبیحَ».(۳) «وَ اَنا اَحْوَجُ اِلى سَتْرِها؛ مهم‏تر بودن پرده ‏پوشى خداوند در آخرت» آن‌گونه كه امام علیه‏السلام اشاره كرد: احتياج آدمى به ستاريت حق تعالى در جهان دیگر بيشتر است تا اين جهان مادى. در اینجا مى‏توان در بیان دلیل این امر، گفت: از آنجا كه این دنیا، سراى گذرا وفريب و فراموشى و غفلت و بى‏توجهى و نیستى و نابودى است، اگر انسان، دراین دنیا، رسوا شود، گذر زمان و گردش روزگار، فراموشى‏ها، فرصتِ جبران، تغییر آدمیان و مشغول بودن آنها به زر و زیور دنیوى، باعث مى‏شود كه رسوایى از یاد دیگران برود و یا بسیار كمرنگ گردد. ولى در قیامت كه همه این امور، منتفى است، مصیبت رسوايى آن روز بسياربزرگ‏تر از مصیبت رسوايى عالَم دنياست، علاوه بر اینكه رسوایى در آن روز، بسیار گسترده‏تر و در برابر دیدگان همه آفریدگان مى‏باشد. از اینجاست كه امام علیه‏السلام مسئلت مى‏كند كه: «من به پرده‏پوشى تو اى خدا، در آخرت، محتاج‏ترم تا عالَم دنیا».🍃🍃 یا رب به لطف خویش گناهان ما بپوش     روزى كه رازها فتد از پرده برملا سعدى و به قول ابوسعید ابوالخیر: افعال بدم ز خلق پنهان مى‏كن دشوار جهان بر دلم آسان مى‏كن امروز خوشم بدار و فردا با من آنچ از كَرَم تو مى‏سزد آن مى‏کن ۲. سُنَن ابو داوود، ج ۴، ص ۴۰. ۳.. حكیم حاج ملا هادى سبزوارى، شرح جوشن كبیر، صص ۲۷۹و ۲۸۰. منبع: شرح مناجات شعبانیه، سید محمود طاهری 💚🍃 @emameraouf
🔆مراسم صبحگاهی چهارشنبه امام رضایی( علیه السلام ) با همت خادمیاران کانون تخصصی قرآن و عترت خدمت رضوی و آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان ( دبستانی دخترانه نور و شهید آیت ا..مدنی ۴ ) 🔆در تاریخ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ به گزارش آستان نیوز از اصفهان، شروع مراسم با تلاوت کلام الله مجید ،پخش سرود آمدم ای شاه پناهم بده هنگام ورود گروه پرچم.صلوات خاصه امام رضا علیه السلام توسط گروه پرچم گردانی،اجرای مولودی به مناسبت اعیاد شعبانیه، با حضور ۱۲۰۰نفر از دانش آموزان این مدرسه برگزار ودر ادمه مراسم ،پرچم گردانی توسط گروه پرچم گردان با پخش صلوات خاصه ،اهداء نبات تبرک هدایایی نیز از طرف آموزش و پرورش این ناحیه به دانش آموزان امام رضایی (علیه السلام) و معلمان آن ها تقدیم شد و در پایان دعا برای امر فرج. 💚🍃 @emameraouf