#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️جزء دوازده، صفحه ۲۳۸
سوره مبارکه یوسف آیات ۲۳تا۳۰
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️ترجمه، جزء دوازده، صفحه ۲۳۸
سوره مبارکه یوسف آیات ۲۳تا۳۰
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیه ۲۳
جزء دوازده
تفسیر نور
@emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیه ۲۳ جزء دوازده تفسیر نور @emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره یوسف (آیه ۲۳)
وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّيٓ أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (٢٣)
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
نكتهها:
در تفسیر «مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ» دو احتمال دادهاند:
الف: خداوند پروردگار من است كه مقام مرا گرامی داشته و من به او پناه میبرم.
ب: عزیز مصر مالك من است و من سر سفره او هستم و دربارهی من به تو گفت: «أَكْرِمِی مَثْواهُ» و من به او خیانت نمیكنم.
هر دو احتمال، طرفدارانی دارد كه بر اساس شواهدی بدان استناد میجویند. ولی به نظر ما، احتمال اوّل بهتر است. زیرا یوسف به خاطر تقوای الهی مرتكب گناه نشد، نه به خاطر اینكه بگوید: چون من در خانه عزیز مصر هستم و او حقّی بر من دارد، من به همسرش تعرّض و سوء قصد نمیكنم!. چون ارزش این كار كمتر از رعایتِ تقواست.
البتّه در چند جای این سوره، «رَبُّكَ» كه اشاره به «عزیز مصر» است، به چشم میخورد، ولی «رَبِّی» هر كجا در این سوره استعمال شده، مراد خداوند است.
از طرفی دور از شأن یوسف است كه خود را چنان تحقیر كند كه به عزیز مصر «رَبِّی» بگوید.
اولیای خدا، به خدا پناهنده میشوند و نتیجه میگیرند: موسی از شرّ فتنههای فرعون به خدا پناه میبرد، «إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسابِ» # غافر، 27.$ مادر مریم میگوید: من مریم و نسل او را در پناه تو قرار میدهم، «إِنِّی أُعِیذُها بِكَ وَ ذُرِّیَّتَها مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ» # آلعمران، 36.$ و در این آیه یوسف به خدا پناه میبرد، «قالَ مَعاذَ اللَّهِ» و خداوند به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله دستور پناهندگی به خودش را میدهد. قُلْ أَعُوذُ بِرَبِ ...
به جای گفتن: «أَعُوذُ بِاللَّهِ» یك سره به سراغ پناهدادن خدا رفت وگفت: «مَعاذَ اللَّهِ» تا پناهندگی خود را مطرح نكند. در واقع برای خود ارزشی قائل نشد.
پیامها:
1- گناهان بزرگ، با نرمش و مراوده شروع میشود. «راوَدَتْهُ»
2- پاك بودن مرد كافی نیست، زیرا گاهی زنها مزاحم مردان هستند. «وَ راوَدَتْهُ»
3- قدرت شهوت به اندازهای است كه همسر پادشاه را نیز اسیرِ برده خود میكند. «وَ راوَدَتْهُ الَّتِی»
4- سعی كنیم نام خلافكار را نبریم وبا اشاره از او یاد كنیم. «الَّتِی»
5- پسران جوان را در خانههایی كه زنان نامحرم هستند، تنها نگذارید. زیرا احتمال دارد باب مراوده باز شود. «وَ راوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِها»
6- معمولًا عشق در اثر مراوده و به تدریج پیدا میشود. وجود دائمی یوسف در خانه كمكم سبب عشق شد. «فِی بَیْتِها»
7- مسائل مربوط به مفاسد اخلاقی را سربسته و مؤدّبانه مطرح كنید. راوَدَتْهُ ... غَلَّقَتِ* 8- حضور مرد و زن نامحرم در یك محیط در بسته، زمینه را برای گناه فراهم میكند. «غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَیْتَ لَكَ»
9- زشتی زنا، در طول تاریخ مورد پذیرش بوده است و به همین دلیل، زلیخا همهی درها را محكم بست. «غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ»
10- همهی درها بسته، امّا درِ پناهندگی خدا باز است. غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ ... مَعاذَ اللَّهِ
11- موقعیّتهای امتحان الهی متفاوت است؛ گاه در چاه و گاه در كاخ. راوَدَتْهُ ... قالَ مَعاذَ اللَّهِ*
12- تقوا وارادهی انسان، میتواند بر زمینههای انحراف و خطا غالب شود. «مَعاذَ اللَّهِ»
13- توجّه به خدا، عامل بازدارنده از گناه ولغزش است. «مَعاذَ اللَّهِ»
14- اگر رئیس یا بزرگ ما دستور گناه داد، نباید از او اطاعت كنیم. «هَیْتَ لَكَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ» (به خاطر اطاعت از مردم، نباید نافرمانی خدا نمود. «لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق» # بحار، ج 10، ص 227.$
15- به هنگام خطرِ گناه باید به خدا پناه برد. «قالَ مَعاذَ اللَّهِ»*
16- در كاخ حكومتی نیز میتوان پاك، عفیف، صادق و امین بود. «قالَ مَعاذَ اللَّهِ»*
17- خطر غریزهی جنسی به قدری است كه برای نجات از آن باید خدا به فریاد برسد. «مَعاذَ اللَّهِ»*
18- انسان هواپرست از رسوایی ظاهری هراس دارد (زلیخا درها را محكم بست ولی خداپرست از خدا) «مَعاذَ اللَّهِ»*
19- انجام گناه (زنا)، با كرامت انسانی ناسازگار است. «مَعاذَ اللَّهِ»*
20- یاد خدا به نفس، نقش مهمی در ترك گناه دارد. «مَعاذَ اللَّهِ»*
21- اولین اقدام علیه گناه، یاد خدا و پناه بردن به اوست. «مَعاذَ اللَّهِ»*
22- بهترین نوع تقوا آن است كه به خاطر لطف، محبّت و حقّ خداوندی گناه نكنیم، نه از ترس رسوایی در دنیا یا آتش در آخرت. «مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ»
23- یاد كردن الطاف الهی، از عوامل ترك گناه است. «إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوایَ»*
24- یاد عاقبت گناه، مانع از ارتكاب آن است. «لا یُفْلِحُ
@emameraouf
012023.mp3
1.59M
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره یوسف آیه ۲۳
وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّيٓ أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ(۲۳)
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️مفاهیم قرآن ،جزء دوازده، صفحه ۲۳۸
سوره مبارکه یوسف آیات ۲۳تا۳۰
@emameraouf
#حدیث_روز
🟢پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم
زیرک ترین زیرکان
أکیسُ الکیسِینَ مَن حاسَبَ نَفْسَهُ وعَمِلَ لِما بَعدَ المَوتِ.
پیامبر أعظم صلوات الله علیه: زیرک ترینِ زیرکان، کسی است که از نفْس خویش حساب بکشد و برای بعد از مرگ کار کند.
(بحار الأنوار: ج ۷۰ ص ۶۹ ح ۱۶، حکمت نامه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، جلد ۸ صفحه: ۱۱۶)
@emameraouf
15.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قلبی که بیدار است، در هر نقطه از جهان که باشد با دیدن ظلم بیقراری میکند، حال این حرم که خانه دلهای آزاده است و صاحب این خانه، پناهگاه بیپناهانِ عالم ...
🏴 این روزها، کبوترِ بیروت میشویم ...
🔹 لحظاتی از مرثیهخوانیِ حاج امیر کرمانشاهی در مراسم استغاثه به حضرت بقیة الله روحی فداه و دعا برای جبهه مقاومت _ رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی
@aqr_ir
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه دردها که در این دل نهفته ماند آقا، تا در پناه امن شما، فریاد شود ...
🏴 آمدم ای شاه پناهم بده ...
🔹 حال و هوای ناب زائران حرم مطهر رضوی در مراسم استغاثه به حضرت بقیة الله روحی فداه و دعا برای آنان که در مسیر حقیقت ایستادگی میکنند.
@aqr_ir
14.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا