🕗 #وقت_سلام
هزار شُکر که از لطف پنجره فولاد
میان حلقهی ماتم شدیم همدمتان
بیا دوباره بخوان روضههای یابن شبیب
که من دوباره بسوزم دوباره با دَمِتان
با یک سلام زائر آقا شوید✋
@emameraouf
پناه بر تو که بیواژه مرا میشنوی
هوای تو دارم، بگو چه چاره کنم؟
#عکسنوشت | سایز #استوری | #پنجشنبه_های_حسینی
🖤
@emameraouf
10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری | #الی_الحبیب
یا اباعبدالله
دلی که شیفته شما باشد، عشق را
تنها در نام شما معنا می کند.
این دلدادگی همان حس عادتی است
که در دنیای عاشقانت بی نظیر است.
#صلی_الله_عليك_يا_ابا_عبدالله
@aqr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی حرفهای از تحلیل تاریخی رابطه ایران و امریکا
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️جزء هشتم، صفحه ۱۵۱
سوره مبارکه الاعراف آیات ۱تا ۱۱
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
❇️ترجمه، جزء هشتم، صفحه ۱۵۱
سوره مبارکه الاعراف آیات ۱تا ۱۱
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
تفسیر سوره الاعراف ، آیه ۶_۷
جزء هشتم
تفسیر نور
@emameraouf
#هر_روز_با_قرآن_کریم
سوره اعراف (آیات ۶-۷)
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
نكتهها:
آیهی قبل، مجازات دنیوی را مطرح كرد و اینجا كیفر و محاسبهی اخروی را و با چندین تأكید حتمیّت سؤال قیامت را بیان میكند و اینكه پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نیست، بلكه پیامبران نیز مورد سؤال قرار میگیرند. «یَوْمَ یَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَیَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ» # مائده، 109.$ سؤال: در قیامت از چه میپرسند؟
الف: از نعمتها. «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» # تكاثر، 8.$ در روایات متعدّدی، رهبری و ولایت را نیز از مصادیق نعمت مورد سؤال در آیه برشمردهاند. # وسائل، ج 24، ص 299.$
ب: از قرآن و اهلبیت علیهم السلام. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «از مردم سؤال میشود كه با قرآن و اهلبیت من چگونه عمل كردید؟»، «ثمّ اسألهم ما فعلتم بكتاب اللّه و باهلبیتی» # تفسیر فرقان.$
ج: از رفتار و كردار. «لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ. عَمَّا كانُوا یَعْمَلُونَ» # حجر، 92- 93.$
د: از اعضا و جوارح. «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» # اسراء، 36.$
ه: از پذیرش و عدم پذیرش رسولان. یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ ... # انعام، 130.$ چنانكه در جای دیگر از رهبران دینی نیز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال میشود. یَوْمَ یَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَیَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ ... # مائده، 109.$
و: از عمر و جوانی كه چگونه سپری شد.
ز: از كسب و درآمد. چنانكه در روایات میخوانیم: در روز قیامت انسان از چهار چیز به خصوص سؤال و بازخواست میشود: «شبابك فیما أبلیته و عمرك فیما أفنیتَه و مالك ممّا اكتسبته و فیما أنفقتَه»، # كافی، ج 2، ص 135، بحار، ج 7، ص 259.$ در مورد عمر و جوانی كه چگونه آن را گذراندی و دربارهی مال و دارایی كه چگونه به دست آوردی و در چه راهی مصرف كردی.
سؤال: این آیات بیان میكند كه سؤال از همه كس حتمی است؛ امّا در بعضی آیات از جمله آیه 39 سورهی الرّحمن آمده كه در آن روز، از هیچ انس و جنّی در بارهی به گناهانشان سؤال نمیشود، «فَیَوْمَئِذٍ لا یُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌّ» این آیات چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: در قیامت، مواقف و ایستگاهها متعدّد است و هر موقفی صحنهای خاص دارد؛ در یك موقف، بر لبها مهر میخورد و قدرت حرف زدن ندارند. در موقفی دیگر، مهر برداشته میشود و همه به ناله و استمداد و اقرار میكنند. در موقفی دیگر از همه میپرسند، در موقفی نیز سكوت حاكم است و سؤالی نمیشود.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «كُلّكم راع و كُلّكم مسؤل عن رَعیّته فالامام یسأل عن النّاس والرّجل یسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بیت زوجها و العبد یسأل عن مال سیّده» همهی شما مسئول زیردستان خود هستید و باید پاسخگو باشید؛ امام از امتش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانهی همسرش و بنده از مال ودارایی مولایش. همچنین فرمودند: خداوند از من نیز سؤال میكند كه آیا ابلاغ رسالت كردم یا نه؟ # تفسیر درّالمنثور.$
پیامها:
1- در روز قیامت، هم از رهبران سؤال میشود، هم از امّتها (جنّ و انس)، هم از نیكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پیروان آنها. «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ»
2- سؤال در قیامت، نوعی استشهاد و اقرار گرفتن و توبیخ است و گاهی نیز تقدیر و تشكّر، وگرنه چیزی از خدا پنهان نیست تا با سؤال، رفع ابهام شود. فَلَنَسْئَلَنَ ... فَلَنَقُصَّنَ ...
3- علم خداوند، دقیق است. «بِعِلْمٍ» (نكره دلالت بر عظمت و دقّت دارد.)
4- علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطهای در كار نیست. ... بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِینَ
@emameraouf