eitaa logo
امام رئوف (ع)
315 دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
6.5هزار ویدیو
107 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی به این شرح می باشد.۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی۷.و.. ارتباط با ادمین @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.................
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️جزء هشتم، صفحه ۱۵۷ سوره مبارکه الاعراف آیات ۵۲تا۵۷ @emameraouf
❇️ترجمه، هشتم، صفحه ۱۵۷ سوره مبارکه الاعراف آیات ۵۲تا۵۷ @emameraouf
تفسیر سوره الاعراف ، آیه ۵۴ جزء هشتم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره الاعراف ، آیه ۵۴ جزء هشتم تفسیر نور @emameraouf
سوره اعراف (آیه ۵۴) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: در آیه‌ی قبل، سخن از محو شدن هر چیز و هر كس در قیامت بود، جز خداوند، ضَلَّ عَنْهُمْ‌ ... در اینجا معرّفی پروردگار واقعی است. «یَوْمَ»، غیر از «نهار» است. «نهار»، روزِ در برابر شب است، ولی «یوم»، گاهی به معنای روز است و گاهی به معنای شبانه روز و گاهی هم به روزگار و دوران، یوم گفته شده است و در این آیه، معنای اخیر مراد است. «تَبارَكَ» از «بركات»، به معنای بقا و ماندگاری است. «برك»، سینه‌ی شتر است، وقتی كه شتر سینه‌اش را بر زمین می‌گذارد، نشانه‌ی استقرار و ماندن اوست. آنگاه به هر صفتی كه پایدار و بادوام باشد و هر موجودی كه دارای عمر طولانی یا آثار مستمرّی باشد، بركت گفته شده است. «بِركه»، نیز جایی است كه مدّتی طولانی آب در آن می‌ماند و ذخیره می‌شود. با توجّه به قرائن موجود در این آیه و آیات دیگر، منظور از «خلق»، آفرینش نخستین و منظور از «امر»، جعل و وضع قوانین حاكم بر هستی است كه آفریده‌ها را در مسیر خود هدایت می‌كند. ‌# تفسیر نمونه.$ «اسْتَوی‌ عَلَی الْعَرْشِ»، كنایه از قدرت، سلطه، تدبیر، هدایت و اداره‌ی كامل جهان است. در زبان فارسی هم، بر تخت نشاندن یا بر تخت نشستن، یعنی بر اوضاع مسلّط شدن و قدرت و حكومت را به دست گرفتن. البتّه ممكن است «عرش»، كنایه از جهان ماورای ماده و «كرسیّ» كنایه از جهان مادّه باشد، چنانكه در آیةالكرسی می‌خوانیم: «وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ». ‌# تفسیر نمونه.$ همان گونه كه خداوند خورشید و ماه و ستارگان را برای هدایت و استفاده‌ی مخلوقات مسخّر آنان قرار داد، رسالت و امامت و اهل‌بیت علیهم السلام را نیز در مسیر استفاده و هدایت آنان قرار داد، چنانكه به نقل شیعه و سنّی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «النّجوم أمان لاهل الارض و اهل‌بیتی أمان لامّتی» ‌# تفسیر فرقان.$ خداوند گرچه قدرت دارد كه همه‌ی هستی را در یك لحظه خلق كند، ولی تأنّی و تدریج، سنّت اوست، لذا هستی را در شش دوره آفریده است. چنانكه عجله و شتاب بی‌دلیل، امری شیطانی و راه نفوذ و تسلّط اوست. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «التّأنّی من الرّحمن و العجلة من الشیطان». حضرت علی علیه السلام نیز فرمود: «اگر خدا می‌خواست آسمان و زمین را در كمتر از یك چشم بهم زدن می‌آفرید، ولی ترتیب و مرور را مثالی برای امنای خود و حجّتی بر خلقش قرار داد». ‌# تفسیر اثنی‌عشری.$ مولوی می‌گوید: مكر شیطان است تعجیل و شتاب‌ ‌خوی رحمن است صبر و احتساب با تأنّی گشت موجود از خدا ‌تا به شش روز این زمین و چرخ‌ها ورنه قادر بود كز كُن فَیكون‌ ‌صد زمین و چرخ آوردی برون آدمی را اندك اندك آن همام‌ ‌تا چهل سالش كند مردی تمام این تأنّی از پی تعلیم توست‌ ‌صبر كن در كار، دیر آی و درست پیام‌ها: 1- آفریدگار هستی، لایق تدبیر و مدیریّت آن است. رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ‌ ... 2- عرش، مركز مدیریّت و تصمیم‌گیری خداوند است. «اسْتَوی‌ عَلَی الْعَرْشِ» 3- تعقیب دائمی شب و روز، تنها با كروی بودن و حركت داشتن زمین ممكن است. «یَطْلُبُهُ حَثِیثاً» 4- هستی، هم نظام دارد و هم تسلیم اراده‌ی خداست. «مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ» 5- هم آفرینش به دست خداست، هم اداره و تدبیر آفریده‌ها. «لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ» 6- خداوند سرچشمه‌ی بركات است. «تَبارَكَ اللَّهُ» 7- نزول بركات، از ربوبیّت خداوند است. «تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ» 8- تمام هستی در حال تكامل و تحت تربیت الهی است. «رَبُّ الْعالَمِینَ» @emameraouf
007054.mp3
1.25M
سوره اعراف آیه ۵۴ إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِٓ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ(7/54) @emameraouf
❇️مفاهیم قرآن، هشتم، صفحه ۱۵۷ سوره مبارکه الاعراف آیات ۵۲تا۵۷ @emameraouf
🟢 آقا صاحب الزمان عج‌الله إنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَیْنَ اَحَد قَرابَهٌ، وَ مَنْ انْکَرَنی فَلَیْسَ مِنّی، وَ سَبیلُهُ سَبیلُ ابْنِ نُوح. فرمود: بین خداوند و هیچ یک از بندگانش، خویشاوندی وجود ندارد - و برای هرکس به اندازه اعمال و نیّات او پاداش داده می شود - هرکس مرا انکار نماید از (شیعیان و دوستان) ما نیست و سرنوشت او همچون فرزند حضرت نوح (علیه السلام) خواهد بود. (بحارالانوار: ج ۵۰، ص ۲۲۷، ح ۱، به نقل از احتجاج) 💚🍃 @emameraouf
💚 📖 السَّلاَمُ عَلَى مُفَرِّجِ اَلْكُرُبَاتِ... 🌱سلام بر تو ای مولایی که آخرین امید درماندگان، به دستان گره گشای توست. سلام بر تو و بر روزی که گره از کار عالم باز خواهی کرد. 📚
صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس
🆔@Tajvid_va_hefz_quran_karim
بارالهااجلم‌راتوبه‌تاخیرانداز چندروزیست‌دلم‌تنگ‌محرم‌شده‌است 🔹🔹 دوباره مرغ دلم میل کربلا دارد همان حریم که یک بام و دو هوا دارد یکی هوای اباالفضل یکی هوای حسین چه با صفاست هوایی که کربلا دارد @emameraouf