هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۶۷
✘ وقت «ذکر» حواست باشد قبل از شما اول خدا یادت کرده است!
خدا که یادت میکند؛
اگر زرنگ باشی و جدی، مینشینی به آن «یاد» پاسخ میدهی و خلوتی در درونت با خدا ایجاد میکنی!
در اینصورت «یاد دوم» خدا شامل حالت میشود (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ)
و اثرات این «یاد دوم»، اطمینان قلب و آرامش بعد از آن است (أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)!
@ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۶۸
✘ ما ابد درپیش داریم.
• دنیا و آخرت دو جهان «تو در تو» و موازیاند؛ یعنی دنیای ما درحال ساختن آخرت ماست.
• دنیا مستقل از آخرت نیست، بلکه فقط برای تمرینِ زندگی در آخرت، آفریده شده است.
• اگر بینش کسی نسبت به آخرت اصلاح شود، دنیایش را ارزان نمیفروشد.
• وای به لحظهای که میفهمیم تمام عمر، خدا مشتاق و منتظر و در دسترس ما بوده ولی ما عمر و مخصوصاً جوانیمان را مشغول بازی در دنیا بودهایم !
@ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۶۹
✘ حالت اشتیاق یک قلب سالم به خداوند در نشاط و لذت، با زمان شدت و محنت فرق می کند!
• توجه به خدا در هنگام شدت، اگر بعد از برطرف شدن مسئله قطع شود؛ راه انسان را بسمت اُنس و قرب مسدود میکند.
• و همینطور چنانچه رابطه قلبی انسان با خداوند در زمان رویارویی او با نعمات نیز به غفلت تبدیل شود نشانهی مستی او در نعمت و فراموشی ولیّ نعمت است.
@ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۷۰
✘ باید به شهود برسیم: لحظه به لحظه مهمان خداییم!
• ما نه تنها از این حضور لحظه به لحظه در محضر خدا غافلیم،
که حتی موقع ذکر و عبادت نیز حواسمان به این حضور نیست و غفلت داریم.
• مراقب باشیم خود ذکر، ما را غافل نکند از توجه به خدا،
بطوریکه آنقدر مشغول ذکر شویم که از «صاحب ذکر» غافل شویم!
• ذکر هم یک نعمت است که به ما داده شده،
اما توجه ما باید متمرکز بر «صاحب نعمت» باشد، نه بر خود نعمت !
@ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۷۱
✘ عبودیت با عبادت فرق میکند!
و خدا ما را برای عبودیت خلق کرده نه عبادت.
• عبودیت «تسلیم خدا بودن در مختصات خودمان» است !
نه اینکه صورتها و عادتهای عبادیمان را به هر قیمتی حفظ کنیم!
• عبودیت: سنجش اولویتهای مدّنظر خداست!
این فهم که «خدا دقیقاً الآن از من چه میخواهد»؟
@ostad_shojae I montazer.ir
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۷۲
✘ ذاکر حقیقی خدا، کسی است که مطیع خداست.
آیت الله بهجت میفرمایند:
شما حق میل به یمین و یسار ندارید،
از خدا بخواهید هر جا و در هر حال هستید، غفلت از «بندگی» نداشته باشید.
بندگی آدم را شبیه میکند،
و هر کس شبیه تر به انبیاء، اولیاء الهی و خداوند است به آنها مقربتر (نزدیکتر) است.
√ ذاکر حقیقی کسی است که قبل از هر کاری، اول توجه میکند که رضایت خدا در آن هست یا نه.
@ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۷۳
• يا أحمَدُ ... دُمْ على ذِكرِي / ای احمد بر یاد من استمرار داشته باش.
• فقالَ: يا ربِّ ، وكيفَ أدُومُ على ذِكرِكَ؟ / پیامبر عرض کرد: چگونه بر یاد تو دوام داشته باشم!
• فقالَ: بالخَلوَةِ عنِ الناسِ / فرمود: زمانهایی از مردم فاصله بگیر و با من خلوت کن.
✘ ضمن اینکه در زندگی باید مراقبت کنیم با غافلان مانوس و رفیق نشویم،
در کنار اهل ایمان نیز باید از زمان خلوتمان با خدا مراقبت کنیم.
در طول روز باید بارها قلب را از همه چیز فارغ نموده و متوجه خدا کنیم.
@ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۷۴
✘ تا وقت گیر میآورید ولو پنج دقیقه، برای معرفت الله (شناخت خدا) خرجش کنید.
• انسان اگر «خلوت» نداشته باشد توانی برای انجام کارهای مهم ندارد.
کسی که وقت میگذارد برای خلوت با خدا، یعنی میداند همه اسباب و علل دست خداست! یعنی در درجات بالای «معرفتالله» قرار دارد.
• هرچه معرفت انسان به خدا بالاتر، محبت او نیز به خدا بیشتر.
و هر چقدر محبت انسان به خدا بیشتر، سرعت و قدرت رشدش در رسیدن به هدف خلقتش بالاتر.
@ostad_shojae | montazer.ir
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#یاد_خدا۷۵
✘ برکات خدا در شلوغی حرمها بیشتر زائران را احاطه میکنند!
• این تصور که حرم، وقتی خلوت است، محل ذکر است، توهمی بیش نیست!
اساساً شنیدن صدای صلوات و ذکر دیگران، خودش ذکر محسوب میشود و برکات حرمها و مساجد در شلوغی این مکانها بینهایت بار بیشتر میشود.
• هرچه انسانها بیشتر موجب توجه دیگران به «خدا» بشوند، و آنها را از غفلت خارج کنند ارزش وجودی بالاتری خواهند داشت.
@ostad_shojae | montazer.ir