eitaa logo
مضمار ما کجاست؟🇵🇸
29 دنبال‌کننده
229 عکس
114 ویدیو
35 فایل
لینک خصوصی @emammusasadr قال علی علیه‌السلام: إنَّ الیَومَ المِضمار و غَداً السِّباق. امروز روز تمرین و فردا روز مسابقه است. (خطبه۲۸نهج‌البلاغه)
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم آنچه تاکنون آموخته ایم و سوالات مرتبط آن : ✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍ سوالات طرح جهاد علمی تشکیلاتی ✏️برای فهم بهتر ضرورت کار تشکیلاتی ، به کدام مولفه باید خوب پرداخت ؟ توضیح دهید چگونه از طریق این مولفه میتوان ضرورت را تبیین کرد .؟ ✏️کارکرد تشکیلات دارای چند سطح است ؟ نام ببرید . ✏️ تشکیلات مبتنی بر دانش نظری است یا عملی ؟ چرا ؟ ✏️مدرس وپژوهشگر تشکیلات ، درزمینه آموزش تشکیلات چه مواردی را باید بیاموزد ؟ ✏️نظریات مبنا به چند دسته تقسیم میشود ؟ هر مورد را به اجمال توضیح دهید . ✏️ یکی از کارکرد های نظریه که استاد بزرگوار به آن اشاره کردند در زمینه تشکیلات را بفرمایید. پاسخ 👇👇👇
بسم الله العلیم الخبیر سلام علیکم و رحمةالله ۱-مولفه آسیب شناسی وضع موجود، با ترسیم - وضع موجود - وضع مطلوب و فاصله بین آن،و توجه به این امر که نمیشه، آدم‌ها به تنهایی به اون وضع مطلوب برسن، و باز نمیشه به صرف باهم بودن و بدون انسجام لازم و کافی، و وجود ارکان تشکیلات(رهبر آدم هدف نظم) و یا به عبارتی بدون ساختار صحیح تشکیلات ، به اون غایت مطلوب رسید؛ ضرورت تشکیلات و تشکیلاتی شدن رو‌تبیین می‌کنه. اگر انسانها کارآمدی تشکیلات، برای رسیدن به آرمان رو بچشند ، به ضرورت تشکیلاتی بودن و واجب بودن آن (ونه استحبابی و فوق برنامه بودن)و استفاده از آن در امور زندگی و حیات، پی می برند. ۲-سه سطح انسان سازی، دولت سازی، جامعه سازی ۳-ابتناء تشکیلات باید دانش نظری مستند به آیات وروایات و نظریات مبنایی علمی، و دانش تجربی تأیید شدهِ کسب شده باشه، -تاباسلایق متفاوت وتفاوت آدمها، جدیت و ضرورت تشکیلاتی بودن، و اساسِ تشکل‌ها مخدوش نشه!! -وظرفیت انتقال محتوا و معنا رو در قالب آموزش و تعلیم وپرورش ، درسطوح گسترده و کلان داشته باشه، ( من جمله تربیت مدرس و پژوهشگر تشکیلات) -ودر مجامع علمی قابل دفاع باشه ، و استدلال منطقی ومستحکم و مستقیمی ، اونو پشتیبانی کنه... هرچند منطق تشکیلات، منطق عمل است. ۴- تعلیمِ محتوا ،ابعاد محتوا، قابلیت غور کردن درمحتوا، بسته بندی و دسته بندی کردن بر اساس مخاطب‌ها و محیط‌های مختلف، و کسب مهارتها وتکنیک های تدریس و پزوهشگری، ۵- ۴دسته. نظریه ربط ،نظریه تولی، نظریه رشد ، نظریه نظم 🔸نظریه ربط؛بیان میکنه موجودات عالم من جمله انسان، اساساً ارتباط پایه خلق شدن و زندگی می کنن. و موجودات در نسبت با یکدیگر معنا می‌شن. ارتباط بین موجودات و ربط دادن و هندسه برقرار کردن بین موجودات، یکی از ویژگی‌های اصلی عالم خلقت است. 🔹نظریه تولی ،ارتباطات بین موجوداتِ عالم را جهت میده .و اون رو به سمت مطلوب و غایت و هدف سوق می ده. این نظریه بیان میکنه ،یک حالت پذیرندگیِ ولایت و اولویت دهی به غیر خود (ونه اِعمال ولایت) در موجودات در ارتباط با یکدیگر وجود داره. مبتنی بر این پذیرش ولایت، و میزان پذیرش آن، حرکت وتبعیت وسلسله مراتب، بین موجودات ، ایجاد و معین میشه! 🔹نظریه رشد،بیان میکنه همه موجودات عالم در یک سیر تربیتی ویک صیرورتی، به سمت حق تعالی در حرکتند. و آن ارتباطات و تولی در راه رسیدن به این رشد است. 🔸نظریه نظم، بیان میکنه نظم بین موجودات عالم ،شکل دهنده مسیر رشد است. و رشد و ارتباطات و تولی مطرح شده ،بدون نظمِ موجودِ بین موجودات محقق نمی‌شود. یعنی نظام هستی قالب دارد. وقالب آن هم از سوی حق تعالی تقدیر شده و می‌شود به عبارتی شاید بشه گفت: در تناظر ۴ علل پدیده‌ها، (علت مادی، علت فاعلی، علت صوری و علت غایی) ربط ⬅️ علت فاعلی تولی⬅️ علت مادی نظم ⬅️ علت صوری رشد ⬅️ علت غایی ، باشه. ۶- جذب در تشکیلات و تعامل انسانها ، مبتنی بر نظریه ربط است. ایدکم الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یاعلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مباحث مهم در تدریس تشکیلات این است که وقتی هرسوالی پرسیده می شود ، بتوان با چهار نظریه تشکیلات پاسخ داد. و یکی از نکات بسیار مهمی که در مباحث به نظر مهم آمد ،اینکه تشکیلات را پشتیبانی می کند. و یکی از مباحث بسیار مهم در دانش نظری بحث مطلقه فقیه و است و می توان برای پاسخ سوال پرسیده شده ، به آن مراجعه کرد. اینکه اگر سوالی مطرح شود و بخواهد پاسخش این باشد که آدم ها تشکیلات میدان مسابقه است به احوالات خود بپردازید، شاید شائبه های زیر را به همراه داشته باشد. اولا، جرات می خواهد که حتی از ذهن بگذرد که حتما طرف در مسابقه است و باید درونیاتش را بررسی کند. ثانیا ، تخطئه انسان هاست. ثالثا، انسان ها را محدود می کند. تشکیلات یک مدل حکومتداری است که دارد ،این نظریه را ارائه می دهد، که ما اگر حکومت اسلامی می خواهیم ، برای تربیت انسانها در مسیر عبودیت است. لذا برای رسیدن به عبودیت چهار رکن را می خواهیم . و دولت سازی و کادر این دولت زمانی تربیت می شوند که اولویت کارشان تربیت باشد ، مانند حکومت الهی. لذا برای پاسخ سوال پرسیده شده ، مفهوم فیلم بالا ، می تواند راهگشا باشد. در فیلم ارسالی ، نظریه ربط، نظریه تولی ، نظریه رشد و نظم و تلفیق آن با هم قابل مشاهده است. ان شاءالله ، در شب اول ماه رجب خداوند مقام عبودیت را نصیب تمامی شیعیان عالم نماید تا در ظهور منجی عالمتاب بشریت نقش آفرینی کنند. خدایا، رزق و روزی مان کن. مدرسه امام موسی ص @musasadrmezmar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه رجب مبارک 💐 همکلاسی های بزرگوار توجه داشته باشیم که بهترین لحظات خودسازی و تقویت ارتباط با خدای متعال که اصالت ارتباطات را تضمین میکند فرارسیده است؛ این لحظات نورانی را غنیمت شمرده و پربار کنیم تا دیگر ارتباطات به نور ربّ جلّ جلاله روشن گردد. 🚨ورود افراد متفرقه که عضو مدرسه نیستند در این کانال مجاز نیست. ماه رجب ماه تخلیه است؛ یعنی با ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه به پاکسازی و شستشوی درون خود مشغول باشیم، باشد که مورد لطف و مغفرت حضرت حق جلّ جلاله واقع شویم💚 مدرسه امام موسی صدر تشکیلات مضمار @musasadrmezmar
💌صلوات بر امام محمد باقر علیه السلام؛ ـ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى، وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى، وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ. اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ، وَ مَنَاراً لِبِلادِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ‏ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ عَنْ مَعْصِيَتِهِ؛ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِين»‏. ـ مصباح المتهجد، ج‏۱، ص۴۰۳✨ @musasadrmezmar
سلام علیکم وقتتون بخیر جلسه ششم کلاس عقیدتی فردا یک شنبه ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح در فرهنگسرای شهرداری روبروی امامزاده هادی(ع) واقع در خیابان وحدت اسلامی فرماندهان محترم پایگاهها حضور شما عزیزان ، مسئولین فرهنگی و عقیدتی فردا الزامیست. باتشکر روابط عمومی حوزه نماینده ولی فقیه بابایی
بسم الله الرحمن الرحیم حوزه نمایندگی ولی فقیه حضرت فاطمه سلام الله علیها دوره جدید کلاس تشکیلات مضمار مدرسه امام موسی صدر ۲ (خواهران )برگزار می گردد. اولین کلاس فردا یکشنبه ۹۹/۱۱/۲۶ ساعت ۴ تا ۵ بعدازظهر در فرهنگسرای امام زاده هادی ع برگزار می گردد. مباحث مورد تدریس: ۱_تشکیلات اسلامی ۲_اهمیت و چرایی کار تشکیلاتی ۳_ارتباطات اجتماعی تشکیلاتی ۴_شناخت مبانی کار تشکیلاتی ۵_آشنایی مفاهیم تشکیلاتی ۶_رشد معنوی و اخلاقی و فردی و اجتماعی تشکیلاتی ۷_دولت سازی تشکیلاتی ۸_جامعه سازی تشکیلاتی ۹_تربیت فرد بر مبنای دانش نظری و عملیاتی تشکیلات اسلامی ✅هزینه عضویت در مدرسه ماهانه ۲۰ هزار تومان می باشد. شرایط سنی عضویت در مدرسه؛ از ۱۳ سال به بالا می‌باشد. حوزه نمایندگی ولی فقیه روابط عمومی حوزه نمایندگی ولی فقیه حضرت فاطمه سلام الله علیها بابایی
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم همکلاسی های بزرگوار مدرسه امام موسی صدر ۱ فردا دوشنبه ۹۹/۱۱/۲۷ ساعت ۱۵/۳۰ تا ۱۶/۳۰ کلاس تشکیلات مضمار برگزار می گردد. خاکم یاعلی
1_819225039.mp3
22.51M
صوت درس ماتریس ارتباط میان فردی استاد حسین عرب اسدی تذکرات لازم جهت شناخت ماتریس ارتباطات @musasadrmezmar
1_836392683.mp3
11.65M
تذکرات معنوی تشکیلات مضمار استاد عرب اسدی مدرسه امام موسی صدر۱ @musasadrmezmar
1_836396001.mp3
10.42M
تذکرات معنوی تشکیلات مضمار استاد عرب اسدی مدرسه امام موسی صدر۱ @musasadrmezmar
بسم‌ اللهالرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمةالله خداقوت🌸🌸 چهار نظریه مبنای عملیات تشکیلات قرار دارد؛ از آن جمله تولی و روح تولی لازمهٔ ربط قلوب و اتصال ، و رشد ه... پذیرش نظریات تولی و... خودِ تولی و... نیست!! یادمون باشه، اینا هرچند مبنا و پشتیبانن.... اما منطق عمل نیستن... یعنی نظریه تولی فقط بیانی از این حقیقته! و پذیرش آن ، خودِ تولی نیست!! وما با لفظ آب سیراب نمی‌شیم.. چه بسا! شاید و احتمالا، لفظ آب و یاسراب‌ها، موجب غفلت و نسیان ما ، از حقیقت آب هم بشه! یکی از عمده مسائل ومشکلات جدی مون ، اینه، عدم تولی!!! که نبود اون ، یعنی ماده رشد وماده اتصال، لا موجود! 😳😳 به همین سادگی! ..... همه چیز در گرو ولایت است! وبندگی ، ظهور ولایت است! به میزان تولی مون ازحق وباحق ، حق هستیم! ومابقی کف روی آب! اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم ارنا الاشیاء کما هی امشب، لیلة الرغائب ، ایستگاه دعا و طلب وجبران‌، گوارا و مبارک وجودتان 🌸🌸 خاکم یاعلی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ ، به چند دسته تقسیم میشود ؟ هر مورد را به اجمال توضیح دهید . 4 تا نظریه مبنا داریم: 1. ربط 2. تولی 3. رشد 4. نظم چرا نظریه؟ چون ، موضوع را تبیین کنیم. سوال : چیست؟ یک، نظریه، اي به هم پیوسته از و قضایاست، که به تبیین و پیشبینی پدیدهها، از تشخیص روابط بین آنها ارائه می شود. دو، بیان کننده مجموعه اي از مفاهیم یا فرض هایی است که به صورت #ارتباط متقابل با یکدیگر دارند و می توان بر اساس آن ها را پیشبینی و توجیه کرد. نظریه وقتی از نظر عملی مورد قبول قرار خواهد گرفت که داراي ویژگیهاي زیر باشد: 1⃣باید توانایی تبیین حقایق و مشاهدات مربوط به را به ساده ترین صورت ممکن داشته باشد، نظریه اي که داراي مفروضات اندك و ساده تري باشد قابل قبول تر از نظریه اي است که مشکل و پیچیده است. 2⃣ باید با واقعیت هاي مشاهده شده در طبیعت و دانش پیشین سازگار باشد. 3⃣ نظریه باید ابزار لازم را براي آزمون خود فراهم سازد. 4⃣نظریه باید انگیزه پژوهشی در جامعه به وجود آورد و زمینه را براي پژوهش هاي جدید فراهم سازد. ارزیابی نظریه ها معیار کلی براي ارزیابی یک نظریه می توان برشمرد: 1_ آن با مشاهدات: و عدم ناسازگاري با تجربه یکی از مهمترین خاصه هاي یک نظریه باید باشد. 2_ درونی میان مفاهیم آن: این معیار با روابط میان چند مفهوم نظري مانند سازگاری، به معنی وجود پیوندهاي چندگانه بین مفاهیم معنی فقدان تناقض هاي منطقی بین مفاهیم، انسجام به معنی موجود در ساخت نظریه و همچنین بین آن نظریه و سایر نظریه هاي معتبر و سادگی هرچه کمتر بودن مفروضات مستقل سروکار دارد. 3_ آن: جامعیت دربر دارنده کلیت یا شمول اولیه است، یعنی قدرت ارائه وحدت در پدیده هاي ظاهرا مختلف. پس با این اوصاف باید را طوری بخوانیم که در واقع از یک نظریه دقیق و حساب شده که کلا، کل مدار انسان و جامعه و دولت....... را تحت تاثیر قرار می دهد، دفاع کنیم. # نظریه ربط: انسانها و موجودات عالم اساسا پایه خلق شده است و زندگی خود را اداره می کند. یعنی انسان بدون ارتباط با موجودات دیگر و دیگر انسانها انسان نیست، و موجودات دیگر هم در نسبت با دیگر موجودات معنا می شوند. حتی جمادات و حیوانات و حتی گیاهان. اینها هم در نسبت با یکدیگر معنا می شوند. های عالم خلقت یک، ارتباط در عالم و ربط بین موجودات دو، تداوم ارتباطات سه، هندسه دادن به این ارتباطات ✳️این بحث در حقیقت به عنوان یک قابل بررسی است. ✳️پس اگر ما از ارتباطات تشکیلاتی، کنار هم قرار گرفتن انسانها و تعامل کردن، جذب کردن در تشکیلات و غیره صحبت می کنیم، این مبتنی بر ای است که است که اگر این خوب فهم و ادراک شود، آنجایی که از جذب صحبت می کنیم دیگر مشکلی در جا انداختن موضوع نداریم. رجوع به : مجموعه آثار شهید مطهری، ج 25، ص 247 تا 265 المیزان، ج 2،ص 117. یک، انسان ها در ارتباطات و تعاملات، اول با لایه رویین دو منبع عقل(تصویر) و قلب(احساس و عواطف) یک مساله را می کند. دو، آدم ها هم تحت تاثیراطلاعات، ارزش گذاری ها و خواسته ها متفاوت است. لذا تفاوت دیدگاه وجود دارد و امری طبیعی است. پس باید چه کرد؟ بهترین راه برای این امر است. : تغییر نگرش، چگونه حاصل می شود؟ یکی از راه ها، است. با تحلیل، ارتباطات از لایه رویین عقل به لایه زیرین آن، و از لایه رویین قلب به لایه زیرین آن، می رسد. حال....... چگونه؟ در ، از چهار منظر به موضوع نگاه می کنند. یک، نقاط ضعف دو، نقاط قوت سه، فرصت چهار، تهدید در اینجا با سنجش، این چهار وضعیت، را انتخاب می کند. و هم با به لایه می رسد. اینجاست که، با نگرش و ذهن، می توان زاویه دید آدم ها رو بهم، تقریبا نزدیک کرد. البته، رسیدن به زبان و برداشتن کامل موانع ارتباطات، اصولا کار سختی است، ولی وقتی رسیدن به ، عطش همه انسان ها باشد، اضطرار و نیاز به است که حرکت آفرین می باشد.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ : (از منظر آقای دکتر عرب اسدی، منبع صوت تربیت مدرس و پژوهشگر تشکیلات ) یک موضوع مبتنی بر است، ولی برخی معتقدند که در تجربیات بیان می شود و آنها هم به نفر بعد می گویند و همینطور منتقل می شود. فارغ از اینکه دانش و تجربه ای که برای نفر بعد گفته می شود، آیا دارد یا نه؟ آیا است یا نه؟ آیا قابل است یا نه؟ لذا این باعث می شود که آن که ما در کار تشکیلاتی مد نظرمان است ، شود، چون صرفا آن را یک امر و می بینیم که هر کس هر جور دلش خواست عمل می کند، و نمی شود های ثابت و برایش واکاوی کرد. آسیب بالا ، یکی از مسائل بسیار مهم در بحث تشکیلات است و خود باعث شده جامعه نخبگانی از مباحث تشکیلات گریزان باشند، چرا که فکر می کنند، پشتوانه ندارد . و متاسفانه ما شاهد این هستیم که دفاع بد، بوسیله لایه رویین عقل (تصور) و لایه رویین قلب (احساس)، از بحث تشکیلات، افرادی را که به صورت تخصصی و علمی وارد این بحث شده اند، در جامعه متهم به سطحی نگری کنند، و در یک نظریه تا دفاع از و آن دقیق نباشد، تاثیر گذاری اندیشه ای بوجود نمی آید تا قلب ها بیابند و به سمت حق فوج فوج حرکت کنند. نکات دیروز حضرت آقا در مورد ایجاد جریان فکری، خوب است، دوباره با این دید ملاحظه شود.
سلام علیکم بحثی که مطرح شد (نظریه تولی) ، در کتاب ولاء ها و ولایت های شهید مطهری، به آن پرداخته شده است، می توانیم به آن کتاب مراجعه کنیم. یک مساله مهمی که به نظر می رسد، این است که چطور می توان در جامعه اسلامی ولایت پذیری و تبعیت را ایجاد کرد؟ به نظر، وقتی می خواهیم در جامعه جریان ساز شویم. 1_ لازمه اش از انسان هاست. (مخاطب در این متن انسانهای دارای ذهنیت می باشد نه انسان های خالی الذهن .) 2_ ذهنی که پراز است، آنهم فقط اطلاعات که پردازشی بر روی آن صورت نگرفته است. (رجوع به بحث ذهن مباحث تربیت استاد عرب اسدی) لذا، پس از آواربرداری باید فندانسیونی بر اساس نقشه و برنامه ریخته شود،آنهم برنامه ای بر طبق ولایت مطلقه فقیه. پس اینجا جایگاه مبانی و نظریات مهم می شود و تا این بحث جا نیفتد، فکر انسان ها همراه نمی شوند. (مهندسی ذهن) جریان سازی فکری و جایگزین کردن اسلام ناب به جای اسلام آمریکایی ، توسط شهید بهشتی و به خصوص شهید مطهری در جامعه ما در حال شکل گیری بود که متاسفانه ایشان و شهید بهشتی توسط معاندین به شهادت رسیدند. شهدای جریان فکری ایران اسلامی، توسط معاندین کشته شدند تا ندای اسلام ناب و مبارزه آن با لیبرال و افکار معاند که وظیفه روحانیون هست، به افکار انسان ها نرسد. و انقلاب ما اینجا لطمه دید که هنوز هم جبران نشده است. به نظر می رسد، جامعه ما به انقلاب فکری عمیق اسلامی با نظریات محکمی که بوسیله طراحی استراتژی باید تبدیل به عمل شود، نیاز دارد. در خصوص تشکیلات که در پاسخ سوال آسیب شناسی به آن خواهیم پرداخت، ابتدا نیاز به دفاع تئوریک و دفاع از مبنا دارد. در خصوس سلسله مراتب ولایت به نظر از خدا شروع تا پدر و مادر و همسر ..... ادامه می یابد.
مضمار ما کجاست؟🇵🇸
بسم‌ اللهالرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمةالله خداقوت🌸🌸 چهار نظریه مبنای عملیات تشکیلات قرار دارد؛ ا
سلام علیکم و رحمةالله حقا خداقووووت.🌸🌸 منظور از علامت تعجب های پرتکرار 😊 جلب توجه و تأکید و ان‌شاءالله «اعتبار » است. و البته مقداری هم منظور عجیب بودن نفس ه! مَنْ كَانَتْ حَقَائِقُهُ دَعَاوِيَ فَكَيْفَ لَا تَكُونُ دَعَاوِيهِ دَعَاوِيَ»؛ تشخیص دعاوی از حقایق! مکر نفس! وتأویل دعاوی به حقایق ! درپناه وحصن الهی در عافیت باشید🌸
2_ نظریه_تولی: ولایت است نه اعمال ولایت. را جهت و سوق می دهد به سمت کار مطلوب تشکیلاتی. به غیر خود در ارتباطات. ارتباط را در حقیقت روشن می کند. سلسله مراتب و در مراتب وجودی موجودات ایجاد می کند,در جمادات، حیوانات و گیاهان این رابطه تولی وجود دارد. یعنی اساسا و پذیری است که جماد را جماد می کند، گیاه را گیاه می کند و حیوان را حیوان می کند. و اساسا بر همین اساس است که حیوان می تواند تصرف کند در گیاه و انسان می تواند تصرف کند در گیاه و حیوان را تحت تسخیر خودش قرار دهد. اگر پذیرش ولایت وجود نداشته باشد و اگر انسان بخواهد از سنگ و چوب خانه بسازد، این سنگ و چوب تمرد می کرد و امکان خانه سازی نبود. این نوع و این نوع تبیین از عالم، تولی است. فقط رابطه دو انسان با هم نیست که اینجا نمود عینی دارد. ، مبنای شکل گیری روابط و حرکتها در جامعه، مخلوقات و مجموعه عالم است. اینکه باد می تواند ابرها را جابجا کند به خاطر ابر است. اینها همه است. این کردن یک امر شایع در نظام خلقت است. یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الکافرین اولیاء من دون المؤمنین ا تریدون ان تجعلوا لله علیکم سلطانا مبینا. نساء - 144 و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون‌ عن المنکر و یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و یطیعون الله و رسوله اولئک‌ سیرحمهم الله ان الله عزیز حکیم. توبة - 71 انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون‌ الزکوة و هم راکعون. مائده - 55 طبق آیات ذکر شده، ما در عالم دو نوع ولایت داریم، ولایت تکوینی و ولایت تشریعی. ✳️ بنابر متن تدریس شده، مختصر توضیح داده می شود. استاد مطهرى مى فرماید: مـقـصـود از این است که انسان در اثر پیمودن به مقام نـائل مـى گـردد. و مراتب ولایت تکوینى از نـظـر اسـتـاد مـطـهـرى ، کمال و قدرتى که بر اثر عبودیت ، اخلاص و پرستش واقعى(ولایـت تـکـویـنـى ) نـصـیـب بـشـر مـى گـردد، داراى منازل و مراحل زیر است : اولین مرحله، تسلط بخشی انسان برنفس خویشتن. مـرحـله دوم ، تـسـلط و ولایت بر اندیشه هاى پراکنده یعنى تسلّط بر نیروى متخیّله. مرحله سوم، بی نیازی از بدن. مـرحـله چـهـارم، انجام اعمال خارق العاده. مـرحـله پـنـجم، که بالاترین مراحل است ، این است که حتى طبیعت خارجى نیز تحت نفوذ اراده انسان قرار می گیرد و مطیع انسان می شود. هاى افراد ولایت مدار 1. عشق و محبت آتشین به حضرت حق ـ جلت عظمة ـ و اولیاى خاص او 2. تعقل و معرفت برتر (علم عالى ) 3. قدرت و توانایى برتر 4. وحدت در عین کثرت (تلازم با اجتماع و لوازم آن ) 5 . حماسه یا ستیز با ضد ارزش ها ولایت مدارى اسـلام قانون محبت است ، محبت آن است که با حقیقت تواءم باشد، محبت رساندن است از بـزرگـتـریـن امـتیازات شیعه بر سایر مذاهب این است که پایه و زیر بناى اصلى آن محبت است . از زمان شخص نبى اکرم (ص ) که این مذهب پایه گذارى شده است زمزمه محبت و دوستى بوده است که مى فرماید: على و شیعیان او رستگارند. از ایـن رو مـذهب و است . تولاى آن حضرت مکتب عشق و محبت است . عنصر مـحـبـت در تـشـیـع دخـالت تـام دارد. اسـتاد مطهرى به آثار عشق و محبت اشاره مى کنند و مى فرماید: از جـمـله آثـار عـشـق نـیـرو و قـدرت اسـت . مـحـبـت نیروآفرین است ... عشق و محبت ، سنگین و تـنـبـل را چـالاک و زرنـگ مـى کـنـد و حـتـى از کـودن ، تـیـزهوش مى سازد... عشق است که از بخیل ، بخشنده و از کم طاقت و ناشکیبا متحمل و شکیبا مى سازد... تولید رقت و رفع غلظت و خشونت از روح ... همه از آثار عشق و محبت است . ♻️رجوع به کتاب ولاء ها و ولایت ها و کتاب امامت و رهبری شهید مطهری.
تذکر ۲.mp3
9.28M
🔅تدبر در قرآن🔅 ۲
تذکر ۱.mp3
10.81M
🔅تدبر در قرآن🔅 ۱