#زندگی_خردمندانه۶۶
💠 *«فطری بودن رضایت»*
❇️ رضایت در فطرت ما بوده است. این بدان معناست که ما فطرتاً از ربوبیت خدا راضی بودهایم؛ چراکه اگر ناراضی بودیم، آن زمانی که از ما سوال شد که: «آیا من پروردگار شما نیستم؟» به سرعت جواب «بلی» نمیدادیم!
🔆 *«ألَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا»*
🔆 *«آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، گواهی دادیم.»*
📗 سوره اعراف، آیه ۱۷۲
🔷 این ناخشنودی که در گذر روزگار بر ما حاکم شده است، ذاتی ما نیست، بلکه عرَضی است. لذا در نگاه بندۀ تربیتشده، هر آنچه که از خدا صادر میشود، زیباست.
🔷 چنین بندهای نسبت به احکام، افعال و مقدرات الهی خوشحال است و نفرت و غضبش نسبت به هر آن چیزی است که در مقابل خداست. پس او از معصیت از آن جهت که آن را در مقابل خدا میبیند، ناخشنود است و طاعت به دلیل آنکه امر خداست، به نظرش خوشایند جلوه میکند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#فاطمیه
🏴🏳️🏴🏳️🏴
💠 *«حسرت و فرصت»۱۶*
🟩 *«امروز در کدام صف ایستادهای؟!»*
⬜️ در سورۀ مبارکه توبه، آنجا که خدای سبحان مؤمنان را به بیعت با خود فرامیخواند، یک نکته ظریف، پرده از یک حقیقت عمیق تربیتی برمیدارد. خدا وقتی میخواهد اهل ایمان را توصیف کند، همۀ اوصاف را با اسم فاعل میآورد:
🔅 *«التَّائِبُونَ، الْعابِدُونَ، الْحامِدُونَ، السَّائِحُونَ، الرَّاكِعُونَ، السَّاجِدُونَ، الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ…»*
🔅 *«(مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستايش، سياحت، ركوع، سجود، امر به معروف و نهى از منكر و حفظِ حدود و مقرّرات الهىاند و چنين مؤمنانى را بشارت ده.»*
📗 سوره توبه، آیه ۱۱۲
‼️ نمیگوید: اینها بودند! توبه کرده بودند! عبادت کرده بودند! حافظ حدود الهی بودند! بلکه میگوید: اینها اکنون چنیناند؛ گویی همه در «عرصۀ مسابقه» حاضرند، نه اینکه فقط یک روزی در جوانیشان دویده باشند و حالا بازنشسته شده باشند.
⬜️ ما معمولاً برای توجیه حالِ امروزمان، به گذشته پناه میبریم: «من آن زمانها فلان کار خیر را میکردم…»، «جوانتر که بودم آدم دیگری بودم…».
⁉️ اما آیه میپرسد: الان چه؟ امروز در کدام صف ایستادهای؟ تائب هستی یا فقط خاطرهای از یک توبۀ دور داری؟ عابد هستی یا فقط روایت یک دوران پرشور را برای دیگران تعریف میکنی؟
⁉️ در زندگی دینی، معدلِ سالهای گذشته ملاک نیست، «میزان، حال فعلیِ توست». الان در کدام جهان ایستادهای؟ در جهان غفلت یا در حصار توحید؟ امروز در قلمرو ولایت خدا قدم میزنی یا در زمین بازیِ شیطان؟
📚 « از بیانات استاد زهره بروجردی، فاطمیه ۱۴۰۴»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
برشی از کتاب #والشمس
بازخوانی #خطبه_فدکیه
قسمت سوم
حضرت صدیقۀ طاهره در بخشی از خطبۀ فدکیه به توصیف زمان جاهلیت و شرایط دوران بعثت و هدف از بعثت میپردازد. دانستن این مطالب ترسی به جان آدمی میاندازد و هرکس نگران خود میشود مبادا او نیز نیازمند آن باشد که بار دیگر پیامبر در درونش مبعوث شود.
🍃حضرت زهرا سلاماللهعلیها میفرماید: «فَرَأَى الْأُمَمَ ... مُنْكِرَةً لِلَّهِ مَعَ عِرْفَانِهَا.» (زمانی که پدرم مبعوث شد، افراد با آنکه خدا را میشناختند، انکارش میکردند.)
این عبارت بسیار دردناک است! افرادی که پیامبر در میان آنان مبعوث شد، منکر خدا بودند با وجود اینکه خدا را میشناختند! حیطۀ عرفان بسیار عمیق است و گستردهتر از علم. آنان خدا را انکار میکردند با وجود اینکه در تمام شریانهای حیات و رگهای وجودشان ندای «خداخدا» بلند بود و با تمام ذرات وجود خدا را احساس میکردند!
💢خود را بسنجیم تا دریابیم آیا همچون مردم عصر جاهلیت این ویژگیها را داریم یا خیر؟! اگر از ویژگیهای آنان پیراستهایم، جا دارد مسرور باشیم؛ اما اگر خصلتهای آنان در ما دیده میشود، به دامان پیامبر متوسل شویم و به حضرت عرض کنیم: ما نیز همچون کسانی هستیم که شما در میانشان مبعوث شدید، اینک میخواهیم با توسل به شما از تمام این خصائص نجات پیدا کنیم. میخواهیم فقط عبد خدا باشیم و تمام شهوات و امیال نفسانی خود را رها کنیم. نمیخواهیم بعد از شناخت خدا، انکارش کنیم.
وز شعاع نور توحیدت، تو توحید مرا
روشنایی دِه که ماندم در چَه ظلمت اسیر
📚برشی از کتاب والشمس، ج۲، ص۷۹۷
برای آشنایی بیشتر با مجموعه کتاب والشمس
اینجا را کلیک کنید 👇
مجموعه کتاب والشمس
برای اطلاع از محتوای کلی جلد ۱ اینجا را کلیک کنید 👇
محتوای کلی جلد ۱
برای اطلاع از محتوای کلی جلد ۲ اینجا را کلیک کنید 👇
محتوای کلی جلد ۲
برای اطلاع از محتوای کلی جلد ۳ اینجا را کلیک کنید 👇
محتوای کلی جلد ۳
🔺🔺
🔹 *کلاس های روز دوشنبه ۲۶/آبان👇
در روز پنج شنبه ۲۹ /آبان ساعت ۱۰ تا ۱۱/۵۰
به ترتیب بازپخش می شود*
🟨🟧 🟨🟧 🟨🟧
*لینک کلیه کلاسهای استاد بروجردی*
https://emamraoof.com/?p=35167
💎واحد پشتيباني فضاي مجازي
#دعای_جوشن_کبیر۷۶
💠 *«توکل دائم؛ نه موقت»*
🔅 *«يَا مَنْ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ»*
✍🏼 فعل «یتوکل» مضارع است، یعنی استمرار دارد؛ توکل باید همیشگی باشد، نه موقتی. نمیشود گاهی خدا را وکیل گرفت و گاهی خود را. نمیشود بعضی روزها خداپرست بود و بعضی روزها خودپرست!
🔷 باید تکلیف روشن شود: یا همهچیز را به او بسپار، یا هیچ!
اگر بنده همواره خود را «مضطر» ببیند، یعنی بداند که حتی برای یک لحظه نمیتواند بر دانایی و توانایی خویش تکیه کند، آنگاه دلش به آرامش میرسد.
کوچکترین اعتماد به خود، زیانبار است.
🔷 گاهی میگوییم: «ما همیشه خدا را وکیل گرفتیم؛ اما نتیجه دلخواه را ندیدیم!» پاسخ آن است که چنین ادعایی معمولاً صادق نیست.
اما حتی اگر واقعاً فقط او را وکیل گرفتهای و بااینحال دلت شکسته، خدا خودش در دعای جوشن پاسخ داده است.
🔰 در فراز چهلودوم دو نام کنار هم آمدهاند:
🔅 *«يَا كَاسِرُ يَا جَابِر»*
▫️«يَا كَاسِرُ» یعنی ای شکافنده، ای درهمشکننده.
▫️ «يَا جَابِر» یعنی ای مرهمگذار، ای جبرانکننده.
❇️ او دلها را میشکند، نه از بیمهری، بلکه برای ساختنی تازهتر و زیباتر.
دل را میشکند تا درونش جا باز شود برای خودش. چنانکه فرمود:
🔅 *«أَنَا عِندَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم»*
🔅 *«من نزد دلشکستگانم.»*
❇️ دل را میشکند تا «عرش الرحمن» شود:
🔅 *«قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»*
📘 بحارالأنوار، ج۵۵، ص۳۹
❇️ اگر گاهی نتیجۀ دعاها و وکالتهایمان بر وفق مراد نبود، بدانیم که خداوند وکیلِ عادل و جبرانکننده است. دل را میشکند تا آن را برای حضور خود آماده کند؛ و آنگاه با قرب و حضور خود، همۀ دلشکستگیها را مرهم میگذارد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام