eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2.6هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
144 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 *«عَطُمَ فیما عِندَکَ رَغبَتُه»* 🔰 این فراز،تنها درخواست تغییر میزان رغبت نیست، بلکه درخواست تغییر موضوع رغبت است. داعی در حقیقت می‌گوید: 🔅 «خدایا، نه تنها شدت میل مرا مانند اولیائت قرار بده؛ بلکه موضوع میل و اشتیاق مرا نیز از امور مادی به امور معنوی تبدیل کن.» 🔰 در دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه می‌خوانیم: 🔅 *«اللهم وَاجْعَلْ رَغْبَتِی إِلَیک فَوْقَ رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ»* این فوق تنها کمّی نیست، بلکه کیفی است که در کیفیات متفاوتند. 🔶🔸 مراحل سه‌گانه رغبت سالک: 🔸 ۱. رغبت به علم الهی 🔸 ۲. رغبت به متصف شدن به صفات خدا 🔸 ۳. رغبت به ذات خدا ؛ میل و اشتهای بنده از خودبینی به خدابینی می‌رسد و در عالم فقط نظاره‌گر جمال محبوب است. 🍃 مؤید این مطلب از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است: 🔅 *«ما نَظَرتُ إلی شَیءٍ إلّا وَ رأیتُ اللهَ قَبلَه و بَعدَه و مَعَه»* 🔅 *«من چیزی را (در این دنیا) ندیدم مگر اینکه خدا را قبل از آن و بعد از ‌آن و با آن و در آن دیدم.»* 📘 علم‌الیقین، ج۱، ص۹۹ ❇️ این مرحله،ذوب شدن در معشوق است که بنده در تمام نگاه‌های خود فقط خدا را می‌بیند. قابل ذکر است که رغبت در پی حب و عاشقی است که به دنبال آن به مقام شهود می‌رسد؛ یعنی داعی در این فراز می‌گوید: 🔅 *«مرا از علاقه به مخلوق، به عشق به خالق برسان.»* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🍃🍃🍃🍃 🔆 *دعای صبحگاهی روز چهارشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 http://emamraoof.com?p=12133
💠 * «آداب گفتاری حاکم بر فرهنگ قرآنی»۱۹* 🟩 *«پرهیز از اشاعه فحشا»۳* 🔷 اشاعه فحشا مفهوم وسیع و گسترده‌ای دارد و مشتمل بر اشکال مختلفی است. بر اساس آیه‌ای که در ذیل اشاعه فحشا ذکر شد، اشاعۀ فحشا صرفاً منحصر به این نیست که انسان تهمت و دروغ بی‌اساسی را در مورد زن و مرد باایمانی نشر دهد و آنها را به عمل منافی عفت متهم سازد. این یکی از مصادیق آن است؛ اما منحصر به آن نیست. این تعبیر، مفهوم وسیعی دارد که هرگونه نشر فساد و اشاعۀ زشتی‌ها و قبایح و کمک به توسعۀ آن را شامل می‌شود. انواع و مصادیق اشاعۀ فحشا را در چند مورد ذیل می‌توان خلاصه کرد: 🔹 ۱. یکی از مصادیق اشاعه فحشا این است که به یک دروغ یا تهمت دامن زده و برای دیگران *بازگو* شود. 🔹 ۲. گاهی اشاعه فحشا از طریق ایجاد مراکزی است که موجب فساد و نشر فحشاست. 🔹 ۳. گاه اشاعه فحشا به این است که وسایل انحراف در اختیار جامعه قرار داده شده و یا آنها را به گناه تشویق کنند. 🔹 ۴. گاهی نیز اشاعه فحشا به این حاصل می شود که پرده حیا را بدرند و *در ملأ عام مرتکب گناه شوند.* ⬅️ بنابراین، مفهوم کلمه اشاعه فحشا بسیار وسیع و گسترده است و همه موارد فوق می‌تواند از مصادیق اشاعه فحشا به شمار آید. 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«نابینای حقیقی کیست؟»* ⬜️ روزی مأمون خدمت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام عرض کرد: «مرا از حقیقت این آیۀ «الَّذِينَ كانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطاءٍ عَنْ ذِكْرِي وَ كانُوا لا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعاً» (آنان كه چشمانشان از ياد من در پرده‌ى غفلت بود و (از شدّت تعصّب و لجاجت) توان شنيدن (سخن حقّ) را نداشتند.) آگاه کن.» 🍃 حضرت پاسخ داد: 🔅 *«إِنَ‌ غِطَاءَ الْعَيْنِ‌ لَا يَمْنَعُ‌ مِنَ‌ الذِّكْرِ وَ الذِّكْرُ لَا يُرَى بِالْعَيْنِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ شَبَّهَ الْكَافِرِينَ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع بِالْعُمْيَانِ‌ لِأَنَّهُمْ كَانُوا يَسْتَثْقِلُونَ قَوْلَ النَّبِيِّ ص فِيهِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ لَهُ سَمْعاً»* 🔅 *«چشم را بستن، مانع از فهمیدن ذکر نیست؛ زیرا ذکر چیزی است که با چشم ظاهری دیده نمی‌شود؛ ولی خدای سبحان کسانی که ولایت علی علی علیه‌السلام را انکار می‌کنند، به افراد نابینا تشبیه کرد؛ زیرا فرمایش پیامبر به نظرشان سنگین جلوه می‌کرد؛ به همین جهت نمی‌توانستند پیام پیامبر را بشنوند.»* 📘 عیون اخبارالرضا، ج۱، ص۱۳۶ ✍🏼 *با درایت در آیه و روایت درمی‌یابیم «ذکر»، ولایت اهل‌بیت است که کفار از این ولایت بی‌بهره‌اند. ولایت، ذکرِ خاصِّ خداست.* 🔸 از مفهوم مخالف آیه نیز چنین برداشت می‌شود که تنها محبّ اهل‌بیت چشم بینا و گوش شنوا دارد. 🔸 نکتۀ ظریف در فرمایش حضرت این است که «ذکر» نه صرفاً گفتنی، بلکه دیدنی است. خداوند در آیه نفرمود: زبان کفار از گفتن ذکر ناتوان است، بلکه فرمود: چشمان‌شان توان دیدن ذکر را ندارد. ⬅️ *این تعبیر نشان می‌دهد که ذکر، پیش از آن‌که لفظی بر زبان باشد، حقیقتی قابل رؤیت و شهود است؛* *پیش از آن‌که گفته شود، دیده و شنیده می‌شود. ذکر، جلوه‌ای است که نخست در ساحت دل و سپس بر زبان جاری می‌شود.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔴🟢🔴🟢🔴🟢🔴 *باسلام واحترام روز همه شما کاربران گرامی بخیر* 🔻 *قابل توجه کاربران فضای مجازی* *با توجه به مشکل ایجاد شده از سوی شرکت اسکای روم برگزاری کلاس‌های امروز چهارشنبه ۲۸ ابان با اختلال روبرو شده است ،چنانچه مشكل پيش آمده مرتفع شود امروز در زمان هاي مقرر پخش مي شود اما در هر دو وجه كلاس ها صبح روز یکشنبه ۲ اذر در ساعت ١٢-١٠ برگزار مي شود* 🍃 *لطفا با ما همراه باشید * 🔶🔸 *همراهان گرامي الحمدالله اسكاي روم ظهر وصل شد باز پخش كلاس ها فقط صبح يكشنبه دوم آذر خواهد بود* 💠باتشکر پشتیبان فضای مجازی
🏴🏳️🏴🏳️🏴 💠 *«حسرت و فرصت»۱۸* 🟩 «میانِ حسرتِ دیروز و فرصتِ امروز» ⬜️ در میانه روایت باشکوه سورۀیوسف، آیه‌ای هست که از دل تاریخ، سخنی بسیار امروزی می‌زند؛ سخنی درباره نگاه ما به آدم‌ها، به گذشته‌شان و به امکان تغییرشان. پسران یعقوب بار دیگر نزد پدر می‌آیند و می‌گویند: 🔆 *«أرسِلْ مَعَنا أَخانا نَكتَلْ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظون»* 🔆 *«پس برادرمان (بنيامين) را با ما بفرست تا سهميه و پيمانه خود را بگيريم وما حتماً نگهبان او خواهيم بود.»* 📗 سوره یوسف، آیه ۶۳ ▫️ از او می‌خواهند بنیامین را همراهشان روانه کند. اما یعقوب جوانانی را که سال‌ها پیش، با دستان لرزان یک پیراهن خون‌آلود و داستانی ساختگی از گرگ، قلبش را شکستند و یوسفِ عزیزش را از آغوش او ربودند. در پیش رو دارد! ▫️ داغ یوسف هنوز خاموش نشده؛ اما عجیب است، یعقوب به گذشته‌ قفل نمی‌شود. تمام ماجرا را می‌داند؛ اما نگاهش به امروزِ آنان است، نه دیروزی که در آن لغزیده‌اند. در این لحظه است که آیه ۶۴ می‌درخشد: 🔆 *«قالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَیهِ إِلّا كَما أَمِنتُكُمْ عَلی أَخیهِ مِن قَبلُ؟ فاللهُ خَیرٌ حافظاً وَ هُوَ أرحَمُ الرّاحمين.»* 🔆 *«(يعقوب) گفت: آيا شما را بر او امين بدانم، همان طور كه شما را بر برادرش امين دانستم پس خداوند بهترين حافظ است و او مهربان‌ترين مهربانان است.»* ▫️ یعقوب حقیقت را یادآوری می‌کند؛ اما بلافاصله از گذشته عبور می‌کند و جمله‌ای می‌گوید که ستون تفسیر این ماجراست: *«فاللهُ خیرٌ حافظاً»، گویی می‌گوید: من شما را با پرونده دیروزتان نمی‌سنجم؛ اما نگاهبان حقیقی فراتر از توان انسان‌هاست.* ⬅️ در این ماجرا یک ظرافت اخلاقی بزرگ هست: پسران یعقوب، همان‌هایی که روزی برادر را فروختند، اکنون فهمیده‌اند آن خیانت، نخست دامان خودشان را گرفت. سال‌ها گذشت و این «فهم»، آنان را به آدم‌هایی دیگر تبدیل کرد. یعقوب این تغییر را می‌بیند. اگر قرار بود نسخه قدیمی‌شان را محاکمه کند، سپردن بنیامین محال بود. کدام پدری کودک خود را به دست کسانی می‌سپارد که روزگاری برادر را از آغوش او ربودند؟ ▫️ اما یعقوب پیامبر است؛ و پیامبران، انسان را فقط در «سطر گذشته» نمی‌خوانند. اینجاست که جمله او، معنای اجتماعی می‌گیرد: 🔷🔹 *ما حق نداریم انسان‌ها را در قفس گذشته‌شان زندانی کنیم.* اگر هر بار، لغزش دیروز را بر پیشانی امروزشان بچسبانیم، دیگر هیچ‌کس جرأت توبه و تغییر پیدا نخواهد کرد. آدم‌ها، همچون سلول‌های تن‌شان، تجدید می‌شوند؛ روزگار، فکر و قلبشان را متحول می‌کند؛ و خداوندی که «أرحم الراحمین» است، راه بازگشت را هرگز نمی‌بندد. ▫️ پسران گفتند: «ما نگهبانش هستیم.»؛ سال‌ها پیش هم همین را گفته بودند؛ اما این‌بار، پاسخ یعقوب با گذشته تفاوت دارد. به جای تکیه بر وعدۀ آنان، می‌گوید: «فاللهُ خیرٌ حافظاً» 🔷🔹 *این آیه، در پایان، یک درس نزدیک به زندگی امروز ما می‌گذارد: آدمی را با امروزِ او باید سنجید، و آینده را به خدایی سپرد که همیشه مهربان‌تر از ماست.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی، فاطمیه 1404» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام