#تفسیر_سوره_مریم۳۸
🔆 *«وَ إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»*
🔆 *«و در حقيقت، خدا پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه راه مستقيم همين (بندگى او) است.»*
📗 سوره مریم، آیه ۳۶
🔷🔹 حضرت عیسی با تأکید مطرح میکند حتماً خدا، ربّ من و ربّ شماست؛ پس او را بندگی کنید که صراط مستقیم همین است، تا افراد هیچ تردیدی در ربوبیت و الوهیت خداوند نداشته باشند.
🔹 اسم« الله» اشاره دارد که در عرصۀ بندگی نیازی به معبودی غیر او نیست؛ یعنی معبود همه نیازهای عبد را مرتفع میکند.
🔹 حضرت عیسی اعلام میکند: خداوند سبحان مالک، صاحب، سید، پرورشدهنده و به کمالرسانندۀ من است و ربّ شما نیز هست. شما همگی تحت تربیت او قرار دارید و او مربوبِ خود را مرتب از نقص به کمال سوق میدهد.
🔹 حضرت عیسی با این گفتار صریح، خود را «عبد» معرفی میکند. در عین اینکه در چند آیۀ پیش فرمود: «اِنّی عَبدُ الله»؛ ولی به آن اکتفا نکرد و در این آیه اشاره میکند که عبودیت اقتضا دارد که انسان تحت تربیت ربّ خود دائماً در مسیر کمال سِیر داشته باشد.
🔷🔹 *نزدیکترین مسیر به حق و مسیری که انحرافی در آن نیست، همین مسیر عبودیت است.* با توجه به اینکه صراط از همین عالم شروع میشود؛ پس «صراط مستقیم» همان مسیر بندگی است که بنده لحظهبهلحظه در نهایت فقر و عجز باید طی کند تا دائم قدرت و توان خاصی از ناحیۀ مولا به او افاضه شود.
🔹 «ربّ» ظاهرترین اسم خداوند است. قانون خداوند هیچگاه مخفی نیست؛ بنابراین بنده نمیتواند ادعا کند که از تربیت الهی خبر نداشته است.
🔹 مربوب باید همواره بهعنوان عبد تسلیم بیچونوچرای ربّ خود باشد.
🔹 به میزانی که بندۀ خداوند باشیم، اصلاحات در کمال سهولت در زندگی ما انجام میگیرد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زندگی_خردمندانه۹
💠 *«درک عظمت خداوند، موجب ترک معصیت»*
✍🏼 امام (ره) میفرماید: «اگر عظمت خدای سبحان و وسعت رحمت الهی به چشم ما بیاید، در مقابل آن عظمت، تعظیم میکنیم، حرمت ویژهای برای خدا قائلایم و قدر خودمان را میدانیم که او در این نظام آفرینش، با این وسعت، به ما اجازه داده است که در خدمت او باشیم. بهجای اینکه در وقت انجام تکلیف، تکلیف برایمان گران و سنگین تمام شود، قدر خود را میدانیم و خود را فردی ارزشمند میبینم که او با آن همه عظمت، در نظام وسیع آفرینش، به من که از ذره هم کمتر هستم، اجازۀ بندگی با این کیفیت و کمیت را داده است.»
⬅️ اگر ما توجه به عظمت خدا داشته باشیم، غیرممکن است که در محضر او معصیت کنیم؛ زیرا معصیت برای این است که او را نمیشناسیم و اصلا نمیدانیم کیست!
💢 *تمام گستاخیها و جسارتهایی که از ما در مقام نافرمانی خدا دیده میشود،* برای این است که ما او را نمیشناسیم. هر چه بیشتر بشناسیم، هم تلاشمان در محضر او افزون میشود و هم هیچ منتی نداریم.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_یستشیر ۲۵
🔆 *«وَاَغْنَيتَ وَاَفْقَرْتَ، وَ اَمَتَّ وَاَحْييتَ»*
🔆 *«توانگر نمودی و ناتوان ساختی و میراندی و زنده کردی.»*
🔷 نکته قابل ذکر این است که اگر من و شما احساس
بینیازی از خلق میکنیم، نیازمندی خود را به خدا اعلام میداریم، در مقابل او تسلیم هستیم، به یک زندگی پاک و طیب رسیدهایم، همۀ این حقایق از طریق خدای بزرگ صورت گرفته است.
⬅️ *فکر نکنیم به جهت علم ما بوده یا تربیت خانوادگی ما نقش داشته یا عبادات، هر یک از ما را به اینجا رسانده است. ابداً!*
❇️ خدایا! ما به هر امر مبارکی رسیدیم، به هر خیری رسیدیم، تو ما را رساندی.
⁉️ درواقع در این مرتبه اسباب را نمیبینیم. گرچه نظام عالم، نظام اسباب و مسببات است؛ اما سبب را چه کسی ساخته است؟
چه کسی اسباب را فراهم کرده است؟جز خدای سبحان.
سببساز و سببسوز اوست.
🍃 از امیرالمومنین میپرسند: حیات طیب چیست؟
میفرماید: «حیات طیب قناعت است.»
📗 بحارالأنوار، ج۶۸، ص۳۴۵
🔷 اگر قناعت داشته باشیم حال و هوای زندگی خیلی خوش است. اگر احساس کنم اعطای خداوند به هر یک از ما بسیار زیاد است و ما لایق هیچکدام ا نبودهایم، دیگر بداخلاقی نخواهیم کرد، چشم به مال مردم نخواهیم داشت ،خوشیهای مردم را چشم نمیزنیم و...
🔷 اینکه نمیتوانیم خیلی خوش باشیم؛ چون احساس
میکنیم از مرتبۀ پایینتری نسبت به دیگران برخورداریم.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز سه شنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34987
#حدیث_روز
⬛️ *«اول صفر روز ورود آزادگان کربلا به شام»*
🔲 فاجعۀ اسارت اهل بیت امام حسین علیهالسلام پس از عاشورا و شهر به شهر گرداندن و در کوفه و شام به نمایش گذاشتن آنها، نقض آشکار قوانین اسلام بود؛ چرا که هم اسیر گرفتن مسلمان صحیح نیست و هم اسیر کردن زن مسلمان!
🔳 آنگونه که امیرالمؤمنین نیز در جنگ جمل، اسیر کردن را روا نشمرد و عایشه را همراه عدهای زن به شهر خودش بازگرداند.
🔲 گرچه یزید، اهل بیت اباعبدالله را برای ترساندن مردم دیگر اسیر کرد و شهر به شهر گرداند، ولی این دودمان عزت و آزادگی، از «اسارت» هم بهعنوان سلاحی در مبارزه با باطل و افشای چهرۀ دشمن استفاده کردند و با خطبهها و سخنرانیهای بیدارگرشان حیلۀ دشمن را نقش بر آب کردند.
🔳 خطابههای زینب کبری و امام سجاد علیهماالسلام و دختر امام حسین علیهالسلام در کوفه و شام، نمونهای از «مبارزه در اسارت» بود.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام