#پندارهای_ناصحیح۲۱
💢 *«بیتأثیر بودن ادب در دریافت نعمات»*
🔆 *«فَلَمَّا رَجِعُوا إِلَى أَبِيهِمْ قَالُواْ يَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْکيْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَکتَلْ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»*
🔆 *«پس چون بهسوى پدر خود بازگشتند گفتند: اى پدر پيمانه از ما منع شد برادرمان را با ما بفرست تا پيمانه بگيريم و ما نگهبان او خواهيم بود»*
📗 سوره یوسف، آیه ۶۳
🔷 برادران حضرت یوسف علیهالسلام ادب کردند و علیرغم اینکه به اندازۀ مطلوبشان دریافتی نداشتند، منع را به مَلِک نسبت ندادند. نگفتند او ما را منع کرد!
⬅️ *نتیجۀ این ادب توفیق بازگشت نزد حضرت یوسف علیهالسلام بود که نصیبشان شد و دفعۀ دوم دریافتی بیشتری نیز داشتند.*
🔷 گاهی یک رعایت ادب و احترام در گفتار، برکت زیادی را وارد زندگی ما میکند.
💢 *پندار نادرست این است که تصور کنیم گستاخیهای ما در کاستیهای زندگیمان تأثیری ندارد و ادب باعث فزونی نعمات ما نمیشود.*
⬅️ باید باور داشته باشیم که بیادبی، گستاخی، گله و شکایت از اولیای الهی باعث میشود خیرات دریافتی ما کاهش یابد. هر چقدر برخوردهای ما مؤدبانهتر باشد، دریافتیهای ما کاملتر و جامعتر خواهد بود. برعکس آن هم صادق است، یعنی هر چقدر در گفتار بیپروا و بیادب باشیم در نهایت آسیب آن به زندگی خودمان برمیگردد.
⬅️ *پس میان گفتار مؤدبانه و خیر و برکت تلازم وجود دارد.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_کمیل۵
🔆 *«اِنِّی اَسئَلُکَ»*
🔆 *«خدایا! خودِ من درخواست میکنم.»*
🔰 در «اِنِّی اَسئَلُکَ» خودشناسی داعی مطرح میشود.
در «اِنّی» و «اَسئَلُ» ضمیر «اَناَ» مخفی است؛ یعنی داعی بیان میکند:
❇️ *«خدایا! با شناختی که به هویت خودم دارم؛ فقط فقر و نیاز محض از من هویداست.» فقیری که دست نیازش را نزد هر کسی دراز نمیکند؛ چرا که آبرو دارد و در مقابل خداوند منیتی ندارد.*
🔰 در «اِنّی» اعلام میکند: خدایا! وجودی که تحت رحمانیت و عنایت تو آفریده شده است، درخواست دارد!
❇️ خدایا! این منِ اولیه با پوشیدن لباس وجود، نمکخوردۀ سفرۀ تو شد؛ چون بزرگترین نعمت را به او عطا کردی که نعمتِ وجود بوده است.
🔷 خدایا! آن موجودی که به حول و قوۀ تو موجود شد:
🔹۱. اکنون نیاز فوری به موجودیت دوباره دارد؛
🔹۲. نیاز دائم برای وصال به کمالات را در خود مییابد؛
🔹 ۳.وجودش را فقر محض میبیند؛
🔹۴.این وجودِ فقیر فقط در خانۀ تو را میزند و از تو درخواست میکند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز دوشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34993
#حدیث_روز
🏴 *«آیین بزرگداشت محرم نزد ملل گوناگون»۶*
🔲 در کشور «برمه» (میانمار) اگرچه اکثریت مسلمانان اهل سنت هستند؛ ولی حدود ده هزار شیعه در آن سکونت دارند که در ماههای محرم و صفر به سخنرانی و عزاداری میپردازند، ازدواج نمیکنند، لباس نو نمیخرند، حتی تلویزیون هم نگاه نمیکنند. مردان لباس سیاه میپوشند و زنان از آرایش پرهیز میکنند.
🍃 دیگر کشور جنوب شرق آسیا مالزی است؛ مسلمانان بومی این سرزمین و مهاجران در کوآلالامپور جمع میشوند و مراسم عزاداری باشکوهی برگزارمیکنند.
🔲 تایلند نیز از جمله کشورهایی است که مراسم عزاداری حسینی در آن به زمانهای بسیار دور یعنی حدود چهارصد سال قبل بازمیگردد. شیعیان «بانکوک» حدود دو هزار نفرند که در دهۀ محرم به عزاداری میپردازند.
🍃 *عزاداری در این کشور از سال ۱۹۰۸ توسط «سید مازندرانی» به صورت رسمی در آمد.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#محرم_و_صفر
💠 *«بازاندیشی»۲۶*
🔆 *«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَني إِسْرائيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ في سَبيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِالظَّالِمينَ»*
🔆 *«آیا ندیدی آن گروه بنیاسرائیل را که پس از وفات موسی از پیغمبر وقت خود تقاضا کردند که پادشاهی برای ما برانگیز تا (به سرکردگی او) در راه خدا جهاد کنیم؛ پیغمبر آنها گفت: اگر جهاد فرض شود مبادا به جنگ قیام نکرده، نافرمانی کنید! گفتند: چگونه شود که ما به جنگ نرویم در صورتی که (دشمنان ما) ما و فرزندان ما را (به ستم) از دیارمان بیرون کردند؟! پس چون (با درخواست آنها) جهاد مقرّر گردید به جز اندکی همه روی گردانیدند، و خدا از کردار ستمکاران آگاه است.»*
📗 سوره بقره آیه ۲۴۶
💢 ظلم این است که ادعا میکنیم؛ ولی هنگام عمل، پا پس میکشیم. مثل رفتاری که کوفیها با امام حسین علیهالسلام انجام دادند.
‼️ ادعا میکنیم اگر امام زمان ظهور کند، چنین و چنان میکنیم! و میخواهیم با همین چشمانمان شاهد ظهور باشیم و همۀ سرمایۀ خود را برای ایشان خرج کنیم؛ اما وقت اجرایی کردن تصمیمات، هیچ کاری نمیکنیم!
⁉️ یک تجدید نظری کنیم که به چه میزان اهل شعار و چقدر اهل عمل هستیم؟
🔷 *اگر اهل شعاریم باید باور کنیم شعار بیعمل، نفاق است. شعار بیعمل، دروغ است و فقط ظاهر ما را موجه نشان میدهد!*
🔷 تاریخ را که میخوانیم تعجب میکنیم که حضرت اباعبدالله آیه میخواند که خدا خبیث و طیب را از هم جدا میکند؛ اما آن ملعونین، العیاذ بالله، پسر فاطمه را خبیث و خود را طیّب میدانستند! باطل محض، خود را حق میداند!
⬅️ *نکند حرفهای ما هم شعار و ادعا باشد!*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم۱۴۰۳»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#پیش_ثبت_نام_سال_اول_طلبگی
🛎️🛎️🛎️🛎️
🔶🔸 * علاقمندان جهت دریافت اطلاعات و تکمیل فرم به لینک زیر مراجعه نمایند.*⤵️
.
https://survey.porsline.ir/s/BNKTcYi
#تفسیر_سوره_مریم۳۸
🔆 *«وَ إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»*
🔆 *«و در حقيقت، خدا پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه راه مستقيم همين (بندگى او) است.»*
📗 سوره مریم، آیه ۳۶
🔷🔹 حضرت عیسی با تأکید مطرح میکند حتماً خدا، ربّ من و ربّ شماست؛ پس او را بندگی کنید که صراط مستقیم همین است، تا افراد هیچ تردیدی در ربوبیت و الوهیت خداوند نداشته باشند.
🔹 اسم« الله» اشاره دارد که در عرصۀ بندگی نیازی به معبودی غیر او نیست؛ یعنی معبود همه نیازهای عبد را مرتفع میکند.
🔹 حضرت عیسی اعلام میکند: خداوند سبحان مالک، صاحب، سید، پرورشدهنده و به کمالرسانندۀ من است و ربّ شما نیز هست. شما همگی تحت تربیت او قرار دارید و او مربوبِ خود را مرتب از نقص به کمال سوق میدهد.
🔹 حضرت عیسی با این گفتار صریح، خود را «عبد» معرفی میکند. در عین اینکه در چند آیۀ پیش فرمود: «اِنّی عَبدُ الله»؛ ولی به آن اکتفا نکرد و در این آیه اشاره میکند که عبودیت اقتضا دارد که انسان تحت تربیت ربّ خود دائماً در مسیر کمال سِیر داشته باشد.
🔷🔹 *نزدیکترین مسیر به حق و مسیری که انحرافی در آن نیست، همین مسیر عبودیت است.* با توجه به اینکه صراط از همین عالم شروع میشود؛ پس «صراط مستقیم» همان مسیر بندگی است که بنده لحظهبهلحظه در نهایت فقر و عجز باید طی کند تا دائم قدرت و توان خاصی از ناحیۀ مولا به او افاضه شود.
🔹 «ربّ» ظاهرترین اسم خداوند است. قانون خداوند هیچگاه مخفی نیست؛ بنابراین بنده نمیتواند ادعا کند که از تربیت الهی خبر نداشته است.
🔹 مربوب باید همواره بهعنوان عبد تسلیم بیچونوچرای ربّ خود باشد.
🔹 به میزانی که بندۀ خداوند باشیم، اصلاحات در کمال سهولت در زندگی ما انجام میگیرد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زندگی_خردمندانه۹
💠 *«درک عظمت خداوند، موجب ترک معصیت»*
✍🏼 امام (ره) میفرماید: «اگر عظمت خدای سبحان و وسعت رحمت الهی به چشم ما بیاید، در مقابل آن عظمت، تعظیم میکنیم، حرمت ویژهای برای خدا قائلایم و قدر خودمان را میدانیم که او در این نظام آفرینش، با این وسعت، به ما اجازه داده است که در خدمت او باشیم. بهجای اینکه در وقت انجام تکلیف، تکلیف برایمان گران و سنگین تمام شود، قدر خود را میدانیم و خود را فردی ارزشمند میبینم که او با آن همه عظمت، در نظام وسیع آفرینش، به من که از ذره هم کمتر هستم، اجازۀ بندگی با این کیفیت و کمیت را داده است.»
⬅️ اگر ما توجه به عظمت خدا داشته باشیم، غیرممکن است که در محضر او معصیت کنیم؛ زیرا معصیت برای این است که او را نمیشناسیم و اصلا نمیدانیم کیست!
💢 *تمام گستاخیها و جسارتهایی که از ما در مقام نافرمانی خدا دیده میشود،* برای این است که ما او را نمیشناسیم. هر چه بیشتر بشناسیم، هم تلاشمان در محضر او افزون میشود و هم هیچ منتی نداریم.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_یستشیر ۲۵
🔆 *«وَاَغْنَيتَ وَاَفْقَرْتَ، وَ اَمَتَّ وَاَحْييتَ»*
🔆 *«توانگر نمودی و ناتوان ساختی و میراندی و زنده کردی.»*
🔷 نکته قابل ذکر این است که اگر من و شما احساس
بینیازی از خلق میکنیم، نیازمندی خود را به خدا اعلام میداریم، در مقابل او تسلیم هستیم، به یک زندگی پاک و طیب رسیدهایم، همۀ این حقایق از طریق خدای بزرگ صورت گرفته است.
⬅️ *فکر نکنیم به جهت علم ما بوده یا تربیت خانوادگی ما نقش داشته یا عبادات، هر یک از ما را به اینجا رسانده است. ابداً!*
❇️ خدایا! ما به هر امر مبارکی رسیدیم، به هر خیری رسیدیم، تو ما را رساندی.
⁉️ درواقع در این مرتبه اسباب را نمیبینیم. گرچه نظام عالم، نظام اسباب و مسببات است؛ اما سبب را چه کسی ساخته است؟
چه کسی اسباب را فراهم کرده است؟جز خدای سبحان.
سببساز و سببسوز اوست.
🍃 از امیرالمومنین میپرسند: حیات طیب چیست؟
میفرماید: «حیات طیب قناعت است.»
📗 بحارالأنوار، ج۶۸، ص۳۴۵
🔷 اگر قناعت داشته باشیم حال و هوای زندگی خیلی خوش است. اگر احساس کنم اعطای خداوند به هر یک از ما بسیار زیاد است و ما لایق هیچکدام ا نبودهایم، دیگر بداخلاقی نخواهیم کرد، چشم به مال مردم نخواهیم داشت ،خوشیهای مردم را چشم نمیزنیم و...
🔷 اینکه نمیتوانیم خیلی خوش باشیم؛ چون احساس
میکنیم از مرتبۀ پایینتری نسبت به دیگران برخورداریم.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز سه شنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34987
#حدیث_روز
⬛️ *«اول صفر روز ورود آزادگان کربلا به شام»*
🔲 فاجعۀ اسارت اهل بیت امام حسین علیهالسلام پس از عاشورا و شهر به شهر گرداندن و در کوفه و شام به نمایش گذاشتن آنها، نقض آشکار قوانین اسلام بود؛ چرا که هم اسیر گرفتن مسلمان صحیح نیست و هم اسیر کردن زن مسلمان!
🔳 آنگونه که امیرالمؤمنین نیز در جنگ جمل، اسیر کردن را روا نشمرد و عایشه را همراه عدهای زن به شهر خودش بازگرداند.
🔲 گرچه یزید، اهل بیت اباعبدالله را برای ترساندن مردم دیگر اسیر کرد و شهر به شهر گرداند، ولی این دودمان عزت و آزادگی، از «اسارت» هم بهعنوان سلاحی در مبارزه با باطل و افشای چهرۀ دشمن استفاده کردند و با خطبهها و سخنرانیهای بیدارگرشان حیلۀ دشمن را نقش بر آب کردند.
🔳 خطابههای زینب کبری و امام سجاد علیهماالسلام و دختر امام حسین علیهالسلام در کوفه و شام، نمونهای از «مبارزه در اسارت» بود.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#محرم_و_صفر
💠 *«بازاندیشی»۲۸*
🔆 *«مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»*
🔆 *«مثل کسانیکه اموالشان را در راه خدا خرج میکنند مَثَل دانه است که در هر دانهای صد دانه است. خدا چند برابر میکند.و خداوند وسعت دهنده است.»*
📗 سوره بقره، آیه ۲۶۱
🔷 در یک بازنگری هرکس به وسعت وجودی خود پی میبرد. وسعت وجودی ما نامحدود است و ما وقتی آن را محدود میکنیم، به خود ظلم کردهایم.
🔷 میل ما باید بهسمت گستردگی وجودمان باشد، خوشی و ناخوشی به ما آسیب نزند.
⁉️ اگر گاهی گرفتاری پیش میآید چقدر با گرفتاری کنار میآییم! آیا در خوشیها بندگی داریم یا طغیان میکنیم؟
💢 متاسفانه ظرف ما کوچک است، نه طاقت گرفتاری دارد و نه طاقت خوشی. وقتی ظرف بزرگ میشود خوشی و ناخوشی در ما تغییری ایجاد نمیکند. اینجاست که ضرورت وسعت وجودی را احساس میکنیم.
✅ با وجود گسترده، خود را نسبت به سابق محتاجتر به خداوند میبینیم و هر کاری هم میکنیم آن را به نام خود سند نمیزنیم.
🔷 با وجود گسترده در مييابيم توان بسیاری داریم که هنوز برای خدا خرج نکردیم و به جای اینکه خود را از خدا طلبکار بدانیم خود را بدهکار میبینیم.
🔷 خداوند سعۀ وجودی را نصیب افرادی میکند که خود را برای خدا خوب خرج میکنند.
نتیجۀ گستردگی این است که عملکرد ما به چشممان نمیآید.
⬅️ پس بازنگری کنیم آیا وجود وسیع داریم یا خیر؟ خداوند واسع و وسعت دهنده است و اگر ما وسعتی نداریم معلوم است برای خدا خوب خرج نمیکنیم، اگر برای خدا خرج کنیم مطمئن باشیم اولین بازگرداناش سعۀ صدر و وسعتدهندگی است.
🔷 اگر برای خدا مصرف کنیم و با نیت صادقانه و خالصانه مصرف کنیم حتما به سرعت به ما سعۀ وجودی داده میشود.
🔷 در وجود وسیع دیگر رذیلت اخلاقی دیده نمیشود، بابت خیرات کمی که انجام دادیم شرمنده میشویم و احساس نیازمان به عمل صالح افزایش پیدا میکند.
📚 «گزیدهای از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم۱۴۰۳»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#پیش_ثبت_نام_سال_اول_طلبگی
🛎️🛎️🛎️🛎️
🔶🔸 * علاقمندان جهت دریافت اطلاعات و تکمیل فرم به لینک زیر مراجعه نمایند.*⤵️
.
https://survey.porsline.ir/s/BNKTcYi
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
🟥🟥🟥🟥🟥🟥
* باسلام واحترام
جهت اطلاع:
جمعه ۱۹/مرداد ماه موسسه تعطيل است و مراسم سوگواري اباعبدالله (ع) حضوری ومجازی برگزار نميشود.*
💠واحد برگزاري مراسم