#در_محضر_امام_حسین_علیهالسلام ۱۵
💠 *«معرفی انواع جهاد»۱*
🔆 اباعبدالله(ع) فرمود:
🔷 «جهاد چهار نوع است که *دو نوع آن واجب، یک نوع آن مستحبی است که حتما باید با واجب اقامه شود و یک نوع آن مستحب است.*
🔹 ۱. مبارزه با نفس از ارتکاب معاصی که این نوع جهاد از گستردهترین جهادهاست؛
🔹 ۲. جهاد با کفاری که هممرز با شما هستند؛
🔹 ۳. جهاد مستحبی که با جهاد واجب اقامه میشود؛ پس جهاد با دشمن بر همه امّت واجب است و اگر آن را ترك کنند، عذاب بر آنها فرود آید و این عذاب شامل همۀ امّت میشود و آن جهاد بر امام مستحبّ و سنّت است و حدّ آن این است كه امام با امّت براى سركوبى دشمن رود و با دشمنان پیكار کند؛
🔹 ۴. جهاد مستحب و آن است که فرد در جهت اقامه و رشد و احیای سنت تلاش کند؛ پس کار و تلاش در این زمینه از برترین اعمال بوده چرا که این کار زنده نگه داشتن سنت است.»
📙 تحف العقول، ج۱، ص۲۴۳
🔶 اولین نوع جهاد که واجب است مبارزه با نفس و عدم ارتکاب معصیت است. این نوع جهاد، از «اعظم الجهاد» است نه «اکبرالجهاد»؛ واژه عظیم بهمعنای گستردگی است و این عبارت اشاره به آن دارد که این نوع جهاد، ضمن آن که عرصۀ وسیع و ابعاد گوناگونی دارد، برای فرد و اطرافیان او برکات گستردهای دارد.
🔶 مبارزه با نفس گرچه سخت و گسترده است؛ اما نورانیت آن، علاوه بر خود شخص، نصیب دیگران نیز میشود.
🔶 اهمیت اصلاح نفس به قدری است که نبود آن، باعث میشود تمام اعمال صالح فرد بیاثر شود و ثمرۀ ماندگاری نداشته باشد؛ حتی اذکار لسانی نیز فایدهای ندارد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#اربعین_حسینی
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
⬜️ به اطلاع میرساند شماره های زیر جهت *تهيه آب و اطعام زائرين اربعين حسينی در مضيف حضرت ابالفضل العباس عليه السلام در كربلاي معلي * است.
🔘 شماره کارت : 5022297000229661
🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4
🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004
◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع
⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.*
🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیهالسلام.
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز جمعه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34999
#حدیث_روز
💠 «آغاز هفته دولت»
🇮🇷دولت اسلامی در اندیشه و کلام امام خمینی(ره)
🔷 ما باید ببینیم که این ملتى که ما را به این مقامها رساندهاند، از ما چه مىخواهند و ما باید براى آنها چه بکنیم.
🔷 از ما مىخواهند که تمام این ارگانهایى که هستند، تمام این رؤسایى که هستند، از رئیس جمهور گرفته و نخست وزیر و وزرا تا وکلا و- عرض مىکنم که- وزارتخانهها و هر چه در آنها هست، همه در راه اسلام، که خواست ملت بود و همه کوشششان براى اسلام بود و اسلام آنها را موفق کرد، اینها هم در همان طریق اسلامى راه بروند.
⬅️ *طریق اسلامى این است که مستضعفین را حمایت کنند، بیشتر توجهشان به آنها باشد.*
🔷 در طول تاریخ، حمایت حکومتها از قلدرها بوده است. شما هر حکومتى را که در این ۲۵۰۰ سال دوران ظلمت در نظر بگیرید، هر حکومتى هر چه عادل بوده، هر چه جنتمکان بوده در نظر بگیرید، آن وقت بروید سراغ وزراى او، که از چه طایفهاى بودهاند، آنهایى که بهره برمىداشتند از این ملتهاى ضعیف، چه اشخاصى بودند!؟
🔷 پیدا نمىکنید یک حکومتى که براى مستضعفان باشد، براى این کوچه و بازاریها باشد، براى این پابرهنهها باشد. هر چه بودند، براى ملکدارها بودند و براى قدرتدارها و براى سرمایهدارها و براى رؤسا و خانها، و هر چه بود براى آنها بود.
📙«صحیفۀ امام، ج ۱۳، ص۱۹»
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#امام_زمان_شناسی۲۰۰
🔆 «هَلْ يَتَّصِلُ يَوْمُنا مِنْكَ بِغَدِهِ فَنَحْظى»
🔆 «آيا امروز ما به فردايش میرسد كه بهرهمند شويم؟»
✍🏼 با کلمه «مِنکَ» «از سوی تو»، تأکید میکنیم که ما لایق لقاء تو نیستیم. اگر وصلی صورت گیرد به جهت شایستگی ما نیست، به جهت فیض توست.
🔷🔹 هر کمالی نصیبمان میشود، از ناحیۀ تو و به عنایت و کرامت توست.
✍🏼 «بِغَدِهِ»، یعنی يقين داريم فرداى وصالى هست؛ امّا آيا ما مىتوانيم آن زمان را درک كنيم؟
⁉️ روزی را که شما در مسجدالحرام مىايستى، خلايق به دورت حلقه مىزنند و گروهى پشت سرت نماز میخوانند، شاهد خواهيم بود؟ آيا روز وصلات مىرسد؟
🔷 گذشتگان ما با اين حسرت از دنيا رفتند. نكند ما نيز با دنيايى حسرت و افسوس از اين جهان رخت بربنديم و به ديدار يار نائل نشويم! كاش پيک خوشخبرى در گوش جانمان زمزمه كند:
✨ *وعدۀ دیدار نزدیک است یاران، مژده باد
روز وصلش مىرسد ايام هجران مىرود*
🔷 «فَنَحْظى»، یعنی میدانیم اصل لذت و تنعم ما پس از روزگار وصال است. آن زمان است که میتوانیم معنی حقیقی زندگی را دریابیم و از حیات خود حظّ و بهرۀ وافر بریم.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#اربعین_حسینی
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
⬜️ به اطلاع میرساند شماره های زیر جهت *تهيه آب و اطعام زائرين اربعين حسينی در مضيف حضرت ابالفضل العباس عليه السلام در كربلاي معلي * است.
🔘 شماره کارت : 5022297000229661
🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4
🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004
◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع
⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.*
🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیهالسلام.
#اربعین
🏴 دل را عازم زیارت ارباب بیکفن میکنیم و دفتر زندگیمان را با نام حضرتش مزیّن.
به محضرش عرض سلام داریم؛ اما سلامی پس از باز گشت کاروان از سفری چهلروزه.
🔲 سلام ما همراه است با:
🍃 سلامِ زینب به حسین. سلامِ میهمان به میزبان. سلامِ سر به بدن. سلامِ بانوان سیهپوش به حسین.
سلامِ مسافران خسته. سلامِ تنهای زخمی. سلام رباب با لالایی بر علیاصغر. سلامِ پرندگان مهاجر بدون پرندۀ کوچک،
سلامِ خرابهنشینان به امیر کاروان. سلامِ سفیری با بدن زخمی و کبود که برترین نشان را دریافت کرد.
سلامِ روایتگری که سختترین صحنههای تاریخ را روایت میکند.
🍃 سلامِ بازوانی که شبیه بازوی مادر، زخمی شده، بر حسین. سلامِ کبوتران زخمی به ارباب بیکفن،
سلامِ دلسوختگانی عاشق. سلامِ مستمعان صوت قرآن بالای نیزه بر حسین؛
سلامِ قدهای خمیده، سلامِ لبهای تشنه، سلام مویْسپیدان و خونینجگران بر حسین.
سلامِ نیستانی پُر از ناله و فغان، سلامِ خواهری بنفشهپیکر، سلامِ دختری با گوش پاره، بر حسین.
🍃 و با تمام این سلامها، پایین پایش حاضر شویم.
📚 «گزیدهای از کتاب اشک، اثر استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#محرم_و_صفر
💠 *«بازاندیشی»۴۲*
🔆 *«إذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ عَلى أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوکمْ في أُخْراکمْ فَأَثابَکمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِکيْلا تَحْزَنُوا عَلى ما فاتَکمْ وَ لا ما أَصابَکمْ وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ»*
🔆 * «(به خاطر بياوريد) هنگامى که بالا مىرفتيد و به هيچ کس توجّه نمىکرديد، پيامبر شما را از پشت سرتان فرا مىخواند. پس به سزاى آن، خداوند غمى بر غمهايتان افزود تا ديگر بر آنچه از کفتان رفته يا بر سرتان آمد، اندوه نخوريد و خداوند به آنچه انجام مىدهيد، آگاه است.»*
📗 سوره آل عمران، آیه ۱۵۳
🔷🔹 بازنگری این است که خداوند در صحنههایی امدادش را آورده است و ما هم میخواستیم رتبه بیاوریم؛ اما بعد از کسب رتبه، سراغ دنیا رفتیم. چه بسیار نذر کردیم و با خدا عهد و پیمان بستیم؛ اما پس از استجابت، از دین زاویه گرفتیم!
💢 در زمان پیامبر، گروهی طالب دنیا شدند و گروهی هم اهل آخرت ماندند. ما جزو کدامشان هستیم؟ اولویت برای ما دنیاست یا دین؟ اگر دین است، الحمدلله. اگر دنیاست خدا رهایمان نمیکند. از سر لطف یک گرفتاری پیش میآورد؛ چون قرار نیست ما گرفتار دنیا شویم. دین آمده تا ما را از دنیا خلاص کند.
⁉️ نکند تعهدی دادیم و به عهد خود وفا نکردیم؟! نکند امیال قبلی ما متمایل به شریعت بود و الان بیرغبت شدهایم؟ نکند بعد از اینکه حاجت روا شدیم دنیا اولویت اول ما شد؟
🔸 اگر میخواهیم آزاد زندگی کنیم باید گیر خدا باشیم. پس هر یک از ما نیازمند تجدید نظر هستیم.
🔸 در بدیهی است گرفتاریهای پشت سرهم، بر اساس قاعدۀ لطف است. خدای سبحان سریالی گرفتاری میآورد تا باور کنیم دنیا در معرض زوال است.
🔸 برای رسیدن به دنیا دین را رها میکنیم یا حاضریم خود آسیب ببینیم؛ اما دین آسیب نبیند؟
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم ۱۴۰۳»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام