eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2.1هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
86 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *«بازاندیشی»۴۵* 🔆 *«فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»* 🔆 *«آنان به فضل و رحمتی که خدا نصیبشان گردانیده شادمانند، و دلشادند به حال آن مؤمنان که هنوز به آنها نپیوسته‌اند و بعداً در پی آنها به سرای آخرت خواهند شتافت که بیمی بر آنان نیست و غمی نخواهند داشت.»* 📗 سوره آل عمران آیه ۱۷۰ ✳️ شهدا یک نقش دارند و آن ایجاد بشارت است. نقش شهدا در زندگی ما این است که دائم پیام می‌فرستند، خبر خوش می‌دهند و سهولت جاده را مطرح می‌کنند، مشروط بر اینکه دائم در مسیرشان باشیم. 🔸 به کسانی‌که در مسیر آنها حرکت می‌کنند، می‌گویند: نگران آینده نباشید و غصۀ گذشته را نخورید. ⬅️ *عامل غصه‌خوری در این عالم این است که در حال زندگی نمی‌کنیم.* بسیاری از نگرانی‌های ما مربوط به آینده و گذشته است. اگر پشت سر شهدا حرکت کنیم، راه را برای ما آسان می‌کنند و نمی‌گذارند کسل بمانیم. ⁉️ چرا سرحال و بانشاط نیستیم؟ چون پشت سر شهدا حرکت نمی‌کنیم. ⁉️ بازنگری آن است که بررسی کنیم که چقدر پیمودن مسیر را برای کسانی‌که وارد جاده می‌شوند، آسان جلوه می‌دهیم؟ چقدر دین‌داری را آسان جلوه می‌دهیم؟ ⁉️ وقتی در مسیرعبودیت قدم برمی‌داریم، نصرت خدا به میدان می‌آید. ما چقدر این نقش را برای اطرافیانمان داریم؟ 🔸 بر اساس فطرت زندگی کردن سخت نیست. خلاف فطرت زندگی کردن سخت است. فاسق و فاجر بودن سخت است. وقتی بر اساس فطرت زندگی می‌کنیم، خدای سبحان همۀ نیروها را به کمک ما می‌آورد. ✨ *تو پای به راه در نه و هیچ مپرس خود راه بگویدت که چون باید رفت* ⁉️ ما چقدر به جوان‌هایی که ما را قبول دارند، بشارت می‌دهیم که حال را دریاب، به قبل و بعد کاری نداشته باش؟ آیا الطاف الهی را می‌شماریم؟ 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم‌۱۴۰۳» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«انواع خوف»۱* 🔸 *۱.خوف از تقصیر خویشتن:* ◽️ نوع اول آن است که قصور و تقصیر خودم را می‌بینم و نگران هستم. یا وقتی که عمل خودم را با عمل دیگری مقایسه می‌کنم، می‌فهمم که عمل دیگری بسیار بهتر از عمل من است و نگران می‌شوم که عمل من کیفیت و کمیت لازم را ندارد. این نگرانی به‌جاست و باید هم باشد. 🔸 *۲. خوف از عظمت الهی:* ◽️ در نوع دوم گاهی خوف من در مقابل عظمت الهی است، مثلا جلال حق را می‌بینم که اگر یک لحظه عذاب الهی در کل عالم حاکم شود، چه خواهد شد؟! خوف من در مقابل جلالت الهی است؛ صفات قهر خدا را که مشاهده می‌کنم که اگر خدا بخواهد مانند همان کم‌لطفی که من به او دارم، یک لحظه با من، مثل خودم برخورد کند، چه اتفاقی می‌افتد؟! اگر خدا بخواهد یک لحظه من را از رحمتش دور کند، چه می‌شود؟! این خوف از جلال است. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: [سایت](http://emamraoof.com) | [بله](https://ble.ir/Emamraoof_com) | [ایتا](https://eitaa.com/emamraoof_com) | [تلگرام](https://t.me/emamraoofcom)
✨️ *رضای دوست مقدّم بر اختیار من است* خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ.» (گروهی از افراد ادب را رعایت می‌کنند و صدایشان را نزد پیامبر پایین می‌آورند. این افراد کسانی هستند که خدا قلب‌هایشان را آزمایش کرده است و تقوای قلب دارند. مغفرت و اجر عظیم به این افراد تعلق دارد.) (حجرات، ۳) اما این آیه برای ما که در زمان پیامبر زندگی نکرده‌ایم چگونه معنا می‌شود؟ در عصر حاضر معنای آیه چنین می‌شود: «غَضّ صوت» یعنی خواستۀ خود را آهسته و متواضعانه مطرح کنیم و بگوییم: هرچه نظر شماست و شما مصلحت بدانید. ... *ز دیده و سر من آنچه اختیار تو است* *به دیده هرچه تو گویی؛ به سر چه می‌خواهی* 📗گزیده‌ای از کتاب والشمس، فصل سوم، جلد ۳ 📲برای تهیۀ کتاب یا ارسال نظر پاسخگویتان هستیم در بله با نام کاربری: ‏@shorbetahoor در ایتا با نام کاربری: ‏@shorbetahoor در تلگرام با نام کاربری: ‏t.me/shorbetahoor تلفن تماس: 📱۰۹۲۰۲۲۹۵۳۹۲ 📞۰۲۱ - ۲۲۵۵۷۰۹۲ - ۲۲۵۴۲۶۹۵ 📍آدرس: تهران، خیابان شهید کلاهدوز(دولت)، بلوار کاوه، خیابان اخلاقی شرقی، خیابان جهانتاب، کوچۀ محبوبه دانش غربی، پلاک۱۲.
🔆 *«وَعِلْمُک نافِذٌ»* 🔆 *«خدایا علم تو در همه ذرات عالم نفوذ دارد.»* ❇️ خدایا از همه چیز آگاهی و لازم نیست برای تو گزارش دهم. جزئیات امور به‌وضوح، برای تو معلوم است؛ اگر می‌بینی گاهی گزارشی می‌دهم و بیان حاجت می‌کنم نه ناشی از بی‌خبری تو به وضع من است؛ بلکه از این جهت است که می‌خواهم با تو سخن بگویم. علم تو در همۀ ذرات عالم نفوذ دارد و تمام ذرات عالم به‌نحوی علیم‌اند. 🍃 در روایت می‌فرماید زمانی که مؤمن روی زمین راه می‌رود، زمین ذوق می‌کند و به دیگر زمین‌ها فخر می‌فروشد. هنگام حمل جنازۀ مؤمن هم، هر زمینی می‌گوید او را به سمت من بیاورید. آن زمینی که بدن مؤمن در آن آرام می‌گیرد، به سایر زمین‌ها فخر می‌فروشد؛ پس همۀ موجودات شعور دارند. اگر علم خدا در همۀموجودات نفوذ نداشت، آنها متوجه نمی‌شدند. 🔷🔹 بنابراین این فراز دو پیام دارد: 🔹 ۱.خدا از تمام حال موجودات باخبر است، جزئیات امور بر او معلوم است. البته این قضیه باعث خوشحالی ماست که خدا از کلیات امورمان باخبر است ضمن اینکه ما را وادار به حیا هم می‌کند و تا حدودی حریم را حفظ می‌کنیم، تا خط خوردگی در پروندۀ ما نباشد. 🔹 ۲. اینکه باور کنیم تمام موجودات عالَم، عالِم هستند! حیوان هم به اذن خدا علم دارد، شاید بیش از ما؛ چون ما به دلیل کدورت گناه از برخی از مسائل بی‌خبر هستیم. ✅ *با این دید در مجموعه‌ای زندگی می‌کنیم که به اذن حق همۀ مخلوقات از یک علم نسبی برخوردارند.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔷 اتحاد مسلمانان مانند دستی است که مشت می‌شود. رسول‌ خدا این دلها را به هم وصل کرد، از آنها یک مجموعۀ مستحکم به ‌وجود آورد، حتّی مورّخین دشمن اسلام هم که بنا دارند و داشتند تأثیرات معنوی اسلام را در فتوحات اسلام ندیده بگیرند -مورّخینی چه عرب و چه اروپایی هستند که تاریخ اسلام و تاریخ تمدّن اسلام و مانند اینها را نوشته‌اند؛ 🔷 کوشش اینها این است که آن عامل معنوی در فتوحات اسلامی را ندیده بگیرند- نتوانسته‌اند منکر این نکته بشوند که مجموعۀ مسلمان‌ها مثل یک دست که دارای انگشتانی است و مشت می‌شود و به ‌صورت یک عنصر و یک عامل، حرکت می‌کند و عمل می‌کند؛ این را نتوانستند منکر بشوند. 🔹 یک عنصر تفکیک‌ناپذیر، همان ‌طور که در این آیۀ شریفه هست: 🔆 *«اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِه؛ صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص»* 🔹 مثل‌ اینکه پایه‌های این بنا را با سرب ریخته‌اند! پای آن پایه‌ای را که بخواهند محکم بشود، سرب می‌ریزند که دیگر به‌ هیچ‌ وجه تکان نخورد؛ یک‌ چنین بنیانی را در میدان‌های جنگ و مقابله‌ با دشمن نشان می‌داد و ارائه می‌داد. و لذا بدون استثنا پیغمبر پیروز شد. 🔹 درست است که در جنگ اُحد تعداد زیادی کشته شدند و بالاخره هم به آن نتایج نرسیدند، امّا پیغمبر اوّل کار پیروز شد و دشمن را منهزم کرد؛ البتّه یک غفلت پیش آمد که این غفلت موجب تبعات بعدی شد. در تمام جنگها با وحدت و یکپارچگی مسلمین و با ایمانی که در دل یکایک اینها رسوخ داشت، پیغمبر پیش می‌رفت. 📚 «بیانات رهبری، ۱۳۶۵/۸/۱۰» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: [سایت](http://emamraoof.com) | [بله](https://ble.ir/Emamraoof_com) | [ایتا](https://eitaa.com/emamraoof_com) | [تلگرام](https://t.me/emamraoofcom)
۱۷۶ 🔆 *«فَبِحَقِّهِمِ الَّذى أوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَيْكَ أسْألُكَ أنْ تُدْخِلَنى فى جُمْلَةِ الْعارِفينَ بِهُمْ وَ بِحَقِّهِمْ»*   🔆 *«خداوندا! به حقی که تو در ارتباط با معصومین علیهم‌السلام بر خودت واجب کردی از تو می‌خواهم مرا در زمره عارفین نسبت به آنان و حقوق‌شان قرار دهی.»*    🔰 در این فراز خداوند را به حقّی که معصومین بر عهدۀ خدای سبحان دارند سوگند می‌دهیم. این حق را خداوند بر خود واجب کرده و این جایگاه رفیع را خداوند خود برای این بزرگواران در نظر گرفته است. 🔹 در ادامۀ فراز آنچه ما از خداوند به‌سبب این سوگند درخواست می‌کنیم عنوان می‌شود، در عین اینکه درخواست به صورت شخصی است و هرکس خود از خداوند درخواست می‌کند. 🔰 زائر با این درخواست می‌داند اگر انجام دهندۀ کار، بنده باشد، کار ناقص است و انجام ان سخت و دشوار؛ اما اگر فاعل خدای سبحان باشد تمام امور به‌سرعت و به کامل‌ترین شکل انجام می‌شود.   🔹 زمانی که سخن از حق به میان می‌آید سخن از وظیفه نیز عنوان می‌شود، نقش معصومین در ارتباط با ما همانند نقش بدهکار در برابر طلبکار است، همانطور که بدهکار مدیون و مرهون طلبکار است هریک از ما نیز آسایش، خوشی، امنیت، عبادت، طاعت و… خود را مدیون وجود حضرات معصومین علیهم‌السلام هستیم؛ از همین رو باید تمام همت خود را بر ادای حق معصومین علیهم‌السلام به کار گیریم و از خداوند بر ادای این حق کمک طلبیم. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: [سایت](http://emamraoof.com) | [بله](https://ble.ir/Emamraoof_com) | [ایتا](https://eitaa.com/emamraoof_com) | [تلگرام](https://t.me/emamraoofcom)
💠 *«نادیده گرفتن نعمتهای کوچک»* 🔆 *«إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ‏ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْر»* 🔆 *«هرگاه نمونه‌هاى نعمت‌ها به شما رسيد پس بازماندۀ آن را با كمى شكر و سپاس دور نسازيد.»* 📗 نهج‌البلاغه مرحوم فیض، حکمت ۱۳ 🔷 اگر نمونۀ کوچکی از نعمت، به ما رسید. به‌دلیل کم بودن نعمت، شکر را ترک نکنیم؛ زیرا این نعمتِ کم، بخشی از خروار است که اگر شکر آن را به جای آوریم، قادر به شکر نعمت‌های بیشتر نیز هستیم. 🔷 به تعبیر دیگر شکر نعمت‌های جانبی، موجب شکر نعمت‌های اصلی می‌شود. 💢 یکی از اشتباهات رایج در زندگی که معمولاً اکثریت افراد آن را اشتباه حساب نمی‌کنند این است که همیشه در جستجوی نعمت‌های کلان، مهم، بزرگ، کلیدی و اساسی هستند و نعمت‌های جزئی، اندک، ناچیز و جنبی را نعمت تلقی نمی‌کنند. 🔷 در حالیکه توفیق شکر نعمت‌های جزئی، موانع دسترسی به نعمت‌های کلان را مرتفع می‌کند و آنها را وارد زندگی می‌سازد. ✅ شکر نعمت‌های جزئی و اندک، مقدمۀ ورود نعمات کلان و کامل است؛ اما معمولاً افراد نعمت‌های جزئی را نعمت حساب نمی‌کنند و به نظرشان آنقدر ناچیز است که نیاز به شکر ندارد! ✅ شکر نعمت یعنی انسان اوّلاً بابت نعمت‌ها خوشحال باشد؛ زیرا اصل شکر در قلب است، ثانیاً در مقابل خدای سبحان ثناگو باشد. ثالثأ نعمت‌های جزئی را صحیح مصرف کند. 💢 وقتی برای دریافت نعمت جزیی خوشحال نیستیم، بالطبع شکر آن را به جا نمی‌آوریم. 🌀 به طور مثال تمام حرکات بدن انسان شکر لازم دارد. اگر در حرکت انگشتان دست اختلال ایجاد شود. بدن کارآیی خود را از دست می‌دهد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام