eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
84 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح_دعای_بستشیر۷۶ 🔆 *«أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّ الْعالَمِين، أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ»* 🔆 *«تویی خدا، معبودی جز تو نیست، پروردگار جهانیان، تویی آفریدگار و من آفریده.»* 🔷 از این فراز به بعد معرفی خدا و ما شروع می‌شود. عبارتی که در مناجات امیرالمؤمنین در مسجد کوفه هم با کمی تفاوت، به چشم می‌خورد. 🔷 در حقیقت بنده می‌خواهد حتماً خودش را به خدا منسوب کند. نسبت بین مخلوق و خالق، نسبت بین مملوک و مالک برقرار باشد. *«خدایا! تو دائم مرا خلق جدید می‌کنی.»* 🔆 *«أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ ۚ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ»* 🔆 *«آیا ما از آن خلقت اولیه عاجز بودیم؟ اینها اشتباه می‌کنند. نمی‌دانند که ما دائم شما را خلق می‌کنیم.»* 📗 سوره ق، آیه ۱۵ 🔷 در بُعد فیزیکی سلولهای ما دائم نو می‌شوند، کهنه‌ترین سلول‌ها، سلولهای استخوانی است که طول عمرشان یک ماه است. ❇️ خدایا! اگر در پروندۀ عمل من یک چیز زیبایی دیده می‌شود، مال من نیست: «أَنْتَ الْخالِقُ» «تو خالق آن هستی!» ⁉️ نازیباها چیست؟ 🔷 نازیباها زمانی است که خالقیت خدا را نادیده گرفتیم! گویا دست خود را از دست خدا برتر دیدیم و به خدا امر می‌کنیم چنین و چنان کن! ❇️ از خدا می‌خواهد دائم زیباترین تصاویر را در وجود ما به نمایش بگذارد. همان تصاویری که به ملائکه‌اش می‌گوید: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ» «أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ»؛ یعنی من مخلوقم، هرچه زیبایی در من دیده می‌شود، از آنِ توست. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *دعای صبحگاهی روز یکشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 https://emamraoof.com/?p=34991
💠 *«اصول پرورش فضائل اخلاقی در فرزندان برمبنای سیره تربیتی حضرت زهرا علیهاالسلام»۲* 🟦 *الف) اصول ناظر به والدین* 🔹 *1. اعتصام و استعانت* ✅ بعضی از مربیان، در زمانی اندک، انسان‌های بزرگی را تربیت کرده‌اند. اینان، همان مربیان بااخلاص بوده‌اند. مربی زمانی می‌تواند دیگران را به خدا پیوند دهد که خود با خدا پیوند داشته باشد. به علاوه، بدان دلیل که غایت پرورش فضائل در مسیر تربیت، توحید و قرب الهی است، مربی باید همواره از خدا استمداد کند تا بتواند آنچه موجب رضایت اوست، محقق کند و بر مشکلات این راه غلبه کند. ◀️ درواقع، از آنجا که تعلیم و تربیت کار خداست، شایستگی حیازت مقام نمایندگی خدا را باید از او بخواهیم. ✅ در سیره تربیتی حضرت زهرا استعانت از خدا، نمود ویژه‌ای دارد؛ به گونه‌ای که در وصف عبادتش گفته‌اند: «در تمام دنیا عابدتر از فاطمه یافت نمی‌شود. او به حدی برای عبادت برپا میایستاد که پاهایش ورم می‌کرد» 📗 بحارالانوار،ج۴۳، ص۷۵. ⚜️ *اعتصام به خدا چنان نمودی در زندگی حضرت دارد که در شیرین‌ترین لحظات زندگی، یعنی شب اول زندگی مشترک، از علی علیه‌السلام می‌خواهد که آن شب را به نماز برخیزند و به عبادت مشغول شوند، چنانکه وقتی فردای آن روز پیغمبر اکرم از علی علیه‌السلام پرسید: «همسرت را چگونه یافتی؟» حضرت فرمود: «بهترین یاور برای اطاعت و عبودیت خداوند.»* 📗 بحارالانوار، ج۴۲، ص۱۱۸ 📚 « حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🔆 *«وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُواْ مَا آتَینَاكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُواْ مَا فِیهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»* 🔆 *«و (یاد كن) زمانى كه از شما پیمان گرفتیم و كوه طور را بر فراز شما بالا بردیم (و گفتیم:) آنچه را (از آیات و دستورات خداوند) به شما داده‌ایم، با قدرت بگیرید و آنچه را در آن هست، به خاطر داشته باشید (و به آن عمل كنید) تا پرهیزگار شوید.»* 📗 سوره بقره، آیه ۶۳ 🔷 گاهی اوقات افراد مِهر خدا را درک نمی‌کنند و خداوند با جلالش با آنها برخورد می‌کند. او جلالش را به نمایش می‌گذارد تا افراد با مشاهدۀ جلال، تسلیم او شوند. 🔷 فرض کنید فردی که در زندگی خود تاخت‌و‌تاز زیادی داشته است و حالا به او خبر بیماری‌اش را می‌دهند! این بیماری بدان جهت است که خاضع شود و از گردن‌فرازی دست بردارد. حال این فرد رفتارش را تغییر می‌دهد؛ ولی وقتی بیماری او رفع شد مجدد دست به طغیان می‌زند! 🔷 اگر خداوند برخی اوقات جلال خود را به بندگانش می‌دهد برای این است خضوع در آنها جاری باشد؛ ولی نه موقت و مقطعی؛ بلکه دائم و همیشگی. ◀️ *باید از جلال خدا در همۀ عمرمان استفاده کنیم.* اگر خدا جلالش را نشان ما می‌دهد برای این است که هوشیار شویم و از نعماتی که به ما داده است، استفادۀ صحیح کنیم. 🟥 اگر به محض برطرف شدن مشکل، دوباره همان شخصیت سابق را داشته باشیم؛ یعنی از این آزمون الهی نمرۀ منفی گرفته‌ایم. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💢 *«پندار ناصحیح: جستجوی صحیح؛ اما بی‌نتیجه»* 🔆 *«يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ»* 🔆 *«اى پسران من برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت‏ خدا نوميد مباشيد؛ زيرا به جز گروه كافران، كسى از رحمت‏ خدا نوميد نمی‌شود.»* 📗 سوره یوسف، آیه ۸۷ 🟥 پندار نادرستی است اگر گمان کنیم فردی که جستجوی صحیحی انجام می‌دهد، به مقصود نمی‌رسد! حضرت یعقوب علیه‌السلام، انسان کامل زمان خود است و به همین دلیل به کار بی‌نتیجه امر نمی‌کند. وقتی به فرزندانش امر می‌کند که در جستجوی برادرشان حضرت یوسف باشند؛ یعنی «عاقبت، جوینده یابنده است.» ◀️ اگر سالهای متوالی در وادی طلب بوده‌ایم؛ اما به مطلوب خود دست پیدا نکرده‌ایم یا طلب ما ناصحیح بوده است و یا ناشکیبا بوده‌ایم. ◀️ *اگر طلب صحیحی داشته باشیم و مقاومت کنیم حتماً به مطلوب‌مان می‌رسیم.* ✅ ما باید در صراط مستقیم حرکت کنیم و بدون عجله، استقامت داشته باشیم. شاید قرار نیست به.سرعت و در زمان کم به مقصودمان برسیم. یقیناً بندگی‌ها و تلاش‌های ما ابتر نیست، در غیر اینصورت این مأموریت بندگی به ما داده نمی‌شد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۲5 ✍🏼 در داستان حضرت موسی توهم دیگر قوم بنی‌اسرائیل بیان می‌شود: 🔆 *«وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَ تَذَرُ مُوسى‌ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ قالَ سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ»* 🔆 *«و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آيا موسى و قومش را رها مى‌كنى تا در زمين فساد نمايند و موسى، تو و خدايانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مى‌كشيم و زنانشان را (براى كنيزى) زنده نگاه مى‌داريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم.»* 📗 سوره اعراف، آیه ۱۲۷ 🟥 آنان گمان می‌کردند بر قوم موسی برتری دارند و غالب بر آنها هستند! غافل از آنکه نتوانستند مانع از غرق شدن خود شوند. 💢 «إِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ» تفکری توهمی است. ریشۀ این توهم دنیازدگی است. وقتی دنیا به چشم من بیاید، گرفتار توهم می‌شوم! قدرت، ثروت، اشرافیت، حسب‌و‌نسب، مرا گرفتار دنیا می‌کند. 💢 فکر می‌کنم همۀ اینها همیشه هست، درحالی‌که تنها خدا و هر چه منسوب به اوست، باقی‌ است و بقیه همه گذراست و فانی. 🌀 گاهی قدرت برای ما توهم ایجاد می‌کند. این قدرت حتی شامل توان جسمی هم می‌شود. 🌀 گاهی قدرت علمی است؛ فوراً به میدان می‌آیم و قدرت علمی خود را برای زمین زدن دیگری به میدان می‌آورم. ✅ *ما هرچه داریم از اوست که اگر او اراده کند در یک لحظه همۀ توان خود را از دست می‌دهیم.* ✨ *به‌محض التفاتی زنده دارد آفرینش را* *اگر نازی کند از هم فرو ریزند قالب‌ها* ◀️ یک لحظه خدا ما را به خودمان واگذار کند، هیچ نداریم، همۀ آنچه گمانِ داشتن‌شان را داریم، توهم است. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام