#از_وهم_تا_حقیقت۲۹
🔆 *«وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلاَّ مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُون»*
🔆 *«(دعا و) نمازشان نزد بيت اللّه (كعبه)، جز سوت و دست زدن نبود. پس به خاطر آنكه كفر مىورزيديد، عذاب (الهى را) بچشيد.»*
📗 سوره انفال، آیه ۳۵
💢 عدهای نمازشان کنار خانۀ خدا سوت زدن و کف زدن بود. رفتارشان نماد غفلت و عبادتشان غیرحقیقی بود.
💢 این عبادت تقلبی است؛ به همین جهت در قیامت اعمالشان مثل کوه جمع میشود؛ اما به یکباره باد تند میآید و همه را هباءً منثوراً میکند.
💢 عبادت تقلبی به درد قیامت نمیخورد و کارایی ندارد. این افراد با دین، بازی میکنند و دین را یک ابزار میدانند که با آن کسب وجهه کنند. دین برای آنها، وسیلۀ رسیدن به کمال نیست؛ بلکه برای گذران دنیاست.
🔷🔹 در قیامت خدای سبحان خوب و بد را از همجدا میکند:
🔆 *«لِيَميزَ اللَّهُ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ يَجْعَلَ الْخَبيثَ بَعْضَهُ عَلى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَميعاً فَيَجْعَلَهُ في جَهَنَّمَ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُون»*
🔆 *«براى آن است كه خداوند، ناپاك را از پاك جدا كند و پليدىها را برهم نهد و همه را متراكم سازد و در دوزخ قرار دهد، آنان همان زيانكارانند.»*
📗 سوره انفال، آیه ۳۷
🔶🔸 *نور فاطمه سلاماللهعلیها وقتی میتابد خیلی عمیق است و ما را با لایههای پنهان خودمان آشنا میکند.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#در_محضر_امام_حسین_علیهالسلام۳۱
💠 *«خداوند نیکوکاران را دوست دارد!»*
🔆 *«وَ مَنْ أَحْسَنَ أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیهِ – وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»*
🔆 *«و کسی که به دیگری احسان کند خداوند به او احسان میکند و خداوند نیکوکاران دوست دارد.»*
📘 بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۲۲
✅ کسی که به دیگران لطف و انعام داشته باشد، خداوند نیز به او لطف و انعام دارد و به او مِهر میورزد.
✍🏼 در معنای احسان، از قول پیامبراکرم آمده است:
❇️ «احسان به معنای شهود حق است؛ به این معنا که خدا را به گونهای عبادت کنی گویا تو او را میبینی.»
🔷 بحارالانوار، ج۶۷، ص۱۹۶
✅ *اگر انسان هنگام نیکی به دیگران، به خدا توجه داشته باشد و به خاطر آن که هر شخص، مخلوق خداوند و خانوادۀ اوست، خدمتی به او بکند؛ احسان حقیقی را بهجا آورده است.*
🍃 امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود:
🔆 *«إِنَّ الْمِسْكِینَ رَسُولُ اللَّه»*
🔆 *«به راستی که نیازمند فرستاده خداست.»*
📘 نهج البلاغه (فیض الاسلام)، حکمت ۲۹۵
🔶 خداوند برای رفع گرفتاری از بنده، گرفتار دیگری را در مقابل او قرار میدهد تا با برطرف کردن مشکل او، لطف الهی شامل حال او شده و گشایشی برایش حاصل شود.
🔶 به بیان دیگر، اگر امور دیگران را مورد توجه خود قرار دهیم، خداوند نیز امور ما را مورد توجه خود قرار میدهد.
✅ فراتر از این مسئله، دوستداشتنی بودن فرد نیکوکار نزد خداوند است. وقتی فردی دیگری را دوست دارد؛ برای رفاه حال او هزینههای مختلفی میکند و انواع خدمات را به او میدهد.
⁉️ *حال خدایی که قادر مطلق است و آسمانها و زمین در اختیار اوست؛ اگر کسی را دوست بدارد برای او چه خواهد کرد؟!*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
پرس لاین کلاس مثنوی ۲۰/آذر
https://survey.porsline.ir/s/SCUHZGY
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز جمعه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34999
#حدیث_روز
💠 *«اصول پرورش فضائل اخلاقی در فرزندان برمبنای سیره تربیتی حضرت زهرا علیهاالسلام»۵*
🔶 *الف) اصول ناظر به والدین*
🔸 *۴. نقش بیبدیل مادر*
◀️ امور بسیاری در رشد و پرورش فضائل اخلاقی فرزندان نقش دارند. این امور تفاوت هایی از حیث نوع تأثیر- مقتضی و مانع - و شدت تأثیرگذاری، با یکدیگر دارند.
⏹️ بعضی از این امور را میتوان اصل تربیتی به شمار آورد؛ به گونهای که حذف آنها از فرایند تربیت، تحققبخشی از اهداف و نیز اعمال بعضی از روشهای تربیتی را با مشکل مواجه میکند.
❇️ در سیرۀ تربیتی حضرت فاطمه نکتۀ ظریفی در این باره وجود دارد؛ حضرت، وجود مادری مهربان را برای تربیت فرزندانش (بعد از شهادت خود) ضروری میدانست، به گونهای که پیش از شهادت، به حضرت امیر علیهالسلام در این باره وصیت فرمود.
✅ *این سفارش میتواند مؤید این نکته باشد که نقش مادر در پرورش فضائل اخلاقی کودکان اصالت دارد و افراد دیگر مانند پدر، مربی، معلم، دوست و... نمیتوانند این نقش را ایفا کنند.*
✍🏼 پژوهشهای علوم تجربی نیز مؤید چنین دیدگاهی است؛ تحقیقات روانشناسان نشان میدهد نقش مادر در این تأثیرگذاری بیبدیل است؛ به طوری که حذف مادر از فرایند تربیت صدمات روحی جبرانناپذیری به کودکان وارد میکند.
✍🏼 مطالعات روانشناسان دربارۀ ناراحتیها و اختلالات عاطفی کودک نشان میدهد دلیل بیشتر این اختلالات محرومیت از مادر است. مادر در امر تربیت، عاملی بیجانشین است.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#امام_ زمان_شناسی۲۱۶
🔆 *«وَ أَزِلْ عَنْهُ بِهِ الْأَسَى وَ الْجَوَى»*
🔆 *«با ديدار او، اندوه و سوز دل را از بندهات زایل كن.»*
🔷 *اگر میخواهیم خود را محک بزنیم و دریابیم که امام زمان را بهعنوان سید و مولای خود قبول داریم یا نه، کافی است ببینیم در سینۀ ما چقدر غصه و سوز فراق وجود دارد.*
🔷 *ببینیم چقدر دلتنگ امام هستیم، چقدر تمنای دلمان این است که گاهی به نگاهی، ما را مورد تفقد قرار دهد و غموغصه را از سینۀ ما بزداید.*
✨ *سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق*
◀️ *اگر این درد و سوز باشد، او را بهعنوان «سید» انتخاب کردهایم* و اگر غافلانه و بیتوجه زندگی میکنیم و در هجران مولای خود، سوزی نداریم، هنوز آن بزرگوار را بهعنوان آقا و سرور نپذیرفتهایم و در شمار رعیّت امام زمان محسوب نمیشویم.
⬅️ *تمام غصههای ما بهدلیل دوری از امام است. کسی که به امامش نزدیک شود دیگر غمی ندارد.*
✨ *بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست
بگشای لب که قند فراوانم آرزوست*
✍🏼 در این عبارت، برای خود از ضمیر غایب استفاده میکنیم:«عنه»؛ یعنی خدایا، برای تحقق این درخواست، تو، خدایی خود را نشان بده، من هیچ قابلیتی ندارم.
✅ *برای رسیدن به وصال امام، امیدم به بارش لطف توست،*خودم هیچ شایستگی ندارم و تا زمانی که وصال آن حضرت برای ما محقق نشود، در زندگی ما آرامش باطنی وجود نخواهد داشت.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام