#محرم_و_صفر
💠 *«بازاندیشی»۲۸*
🔆 *«مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»*
🔆 *«مثل کسانیکه اموالشان را در راه خدا خرج میکنند مَثَل دانه است که در هر دانهای صد دانه است. خدا چند برابر میکند.و خداوند وسعت دهنده است.»*
📗 سوره بقره، آیه ۲۶۱
🔷 در یک بازنگری هرکس به وسعت وجودی خود پی میبرد. وسعت وجودی ما نامحدود است و ما وقتی آن را محدود میکنیم، به خود ظلم کردهایم.
🔷 میل ما باید بهسمت گستردگی وجودمان باشد، خوشی و ناخوشی به ما آسیب نزند.
⁉️ اگر گاهی گرفتاری پیش میآید چقدر با گرفتاری کنار میآییم! آیا در خوشیها بندگی داریم یا طغیان میکنیم؟
💢 متاسفانه ظرف ما کوچک است، نه طاقت گرفتاری دارد و نه طاقت خوشی. وقتی ظرف بزرگ میشود خوشی و ناخوشی در ما تغییری ایجاد نمیکند. اینجاست که ضرورت وسعت وجودی را احساس میکنیم.
✅ با وجود گسترده، خود را نسبت به سابق محتاجتر به خداوند میبینیم و هر کاری هم میکنیم آن را به نام خود سند نمیزنیم.
🔷 با وجود گسترده در مييابيم توان بسیاری داریم که هنوز برای خدا خرج نکردیم و به جای اینکه خود را از خدا طلبکار بدانیم خود را بدهکار میبینیم.
🔷 خداوند سعۀ وجودی را نصیب افرادی میکند که خود را برای خدا خوب خرج میکنند.
نتیجۀ گستردگی این است که عملکرد ما به چشممان نمیآید.
⬅️ پس بازنگری کنیم آیا وجود وسیع داریم یا خیر؟ خداوند واسع و وسعت دهنده است و اگر ما وسعتی نداریم معلوم است برای خدا خوب خرج نمیکنیم، اگر برای خدا خرج کنیم مطمئن باشیم اولین بازگرداناش سعۀ صدر و وسعتدهندگی است.
🔷 اگر برای خدا مصرف کنیم و با نیت صادقانه و خالصانه مصرف کنیم حتما به سرعت به ما سعۀ وجودی داده میشود.
🔷 در وجود وسیع دیگر رذیلت اخلاقی دیده نمیشود، بابت خیرات کمی که انجام دادیم شرمنده میشویم و احساس نیازمان به عمل صالح افزایش پیدا میکند.
📚 «گزیدهای از بیانات استاد زهره بروجردی، محرم۱۴۰۳»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#پیش_ثبت_نام_سال_اول_طلبگی
🛎️🛎️🛎️🛎️
🔶🔸 * علاقمندان جهت دریافت اطلاعات و تکمیل فرم به لینک زیر مراجعه نمایند.*⤵️
.
https://survey.porsline.ir/s/BNKTcYi
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
🟥🟥🟥🟥🟥🟥
* باسلام واحترام
جهت اطلاع:
جمعه ۱۹/مرداد ماه موسسه تعطيل است و مراسم سوگواري اباعبدالله (ع) حضوری ومجازی برگزار نميشود.*
💠واحد برگزاري مراسم
#زیارت_جامعه_کبیره۱۷۳
🔆 *«فَإنّی لَکُم مُطیع»*
🔆 *«من مطيع شمايم.»*
🔰 بعد از سلامهای متوالی که از سوی زائر به معصومین ابلاغ شده، حال زائر فقط در پی اطاعت عاشقانه و دائم است نه اطاعتی موقت، او آمده است تا عهدنامهای را امضا کند:
🔆 *«إِنِّي لَكُمْ مُطِيعٌ»*
🔆 *«بدرستی که من مطیع شما خواهم بود.»*
🍃 زائر در اطاعت از معصومین به دیگران توجهی ندارد؛ بلکه اطاعتی بیقید و شرط و بدون چونوچرا دارد همانگونه که مطیع بی قید و شرط خداوند است.
🍃 در پایان زیارت به همۀ ما اجازه داده میشود در محضر همۀ حضرات معصومین متعهد به تعهدی شویم؛ تعهدی از جانب خویش نه تعهدی جمعی و همگانی.
🍃 با این عهد هرکس به امامش تعهد میدهد در هر حال مطیع او باشد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#اشتباهات_زندگی_از_نگاه_نهجالبلاغه۱۱
💢 *«جزع و فزع در مشکلات»*
🔆 *«وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوب»*
🔆 *«و تحمّل و بردبارى از سختيها پوشندۀ بديهاست.»*
📙 نهج البلاغه مرحوم فیض الإسلام، حکمت ۶.
🔷 هرچقدر آستانۀ تحملمان بیشتر باشد، عیوب خود و دیگران بیشتر مخفی میماند.
🔷 به عبارت دیگر، هرچقدر در مشکلات از جزع و فزع، بیتابی و بیقراری خودداری کنیم، نقائص ما دفن میشود. و هرچه از خود بیشتر ناشکیبایی، جزع و فزع، بیتابی و بیقراری، نشان دهیم عیوب پنهانمان آشکار میشود.
💢 *اشتباه است که گمان کنیم تحمل مشکلات به ضرر ماست.*
🔷 *هرچقدر پذیرای مشکلات باشیم و با آن درگیر نشویم، عبور از مشکلات سهلتر است.*
🔷 اگر شیوۀ عبور از مشکلات را بیاموزیم، از جزع و فزع، ناله و شکایت خودداری خواهیم کرد.
🔷 گرفتاریها دستاندازی در مسیر زندگی است و قابل تحمل که با لطف الهی میتوان از آن عبور کرد.
🔷 غالبأ جوانها از تحمل مشکلات خودداری میکنند! درحالیکه با تحمل، به فرد اعتبار داده میشود و عیوب مخفی میماند.
💢 خاصیت بیقراری در مشکلات و بزرگ جلوه دادن آنها نزد دیگران این است که چنین انسانی کمجنبه و بیظرفیت جلوه خواهد کرد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
[سایت](http://emamraoof.com)
| [بله](https://ble.ir/Emamraoof_com) | [ایتا](https://eitaa.com/emamraoof_com) | [تلگرام](https://t.me/emamraoofcom)
#شرح_دعای_کمیل۶
🔆 *«اَللهمَ اِنِّی اَسئَلُکَ»*
🔰 داعی در این فراز اعلام میکند:
🔹 ۱. خدایا! موجودیت من به لطف تو ایجاد شده که فقط فقر ذاتی در آن چشمگیر است؛
🔹 ۲. خدایا! در این وجود نیاز ذاتی به تو موج میزند که دعای دائم را میطلبد، دعایی که ذاتی اوست؛ نه یک امر عارضی؛
🔶 *دو نوع انانیّت وجود دارد:*
🔸 ۱. انانیتی که منِ خود را مستقلِ از خدا ببینیم؛ یعنی در مقابل خداوند قد عَلَم میکنیم؛
🔸 ۲. انانیتی که منِ خود را سایه و پوشش خدا ببینیم و خود را و فقیر الی الله بدانیم.
حضرت ابراهیم با بیان سه «من» فقر خود را اعلام میکند و هرگز قصد خودنمایی ندارد!
🔆 *«رَبَنَا اِنِی اَسکَنتُ ذریتی بِوَادٍ غَیرِذِی زَرع عِندَ بَیتِکَ المُحَرَم»*
🔆 *«پروردگارا! من (يكى) از ذرّيّهام را در وادى بىگياه، در كنار خانهى گرامى و با حرمت تو ساكن ساختم.»*
📗 سوره ابراهیم، آیه ۳۷
🔰 داعی در ابتدای دعای کمیل این فقر ذاتی خود را اعلام میکند؛ یعنی خدایا! آن وجودی که آفریدی، دوست دارد آیینۀ تو باشد و خودت را در این وجود به نمایش بگذاری و مرآت تو بشود.
◀️ در واقع محتوای درخواست این بنده، آیینۀ خدا شدن است.
🔷 ناگفته نماند که مرآت بودن، اصل اولیۀ هر انسانی است و داعی بازگشت به این روز را طلب دارد؛ چون آیینۀ وجود او مکدر شده و در آن خدا دیده نمیشود و نورانیت خود را از دست داده است.
⁉️ چرا درمحضر حق، فقر بنده باید بارها تکرار شود؟
🔹 در جواب بیان می شود: به میزانی که فقر بنده افزایش یابد، عنایت و رحمت خداوند سبحان بنده را در برمیگیرد و بابِ ارتباط بیشتر گشوده میشود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز چهارشنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34995