eitaa logo
حوزه علمیه امام رضا علیه السلام شهرستان شازند
122 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
1.7هزار فایل
کانال رسمی مدرسه علمیۀ امام رضا علیه السلام شهرستان شازند @emamreza_Shazand eitaa.com/joinchat/4015456276C9a9ff210b9
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 💠در حال و هوای این روزها؛ ➖ عده‌ای در سطح شهر ماسک رایگان توزیع می کنند... ➖ دیگرانی عابر بانک‌های سطح شهر را ضدعفونی می کنند... ➖ برخی از طلبه ها در بیمارستان‌ها به کمک‌رسانی پرداخته اند ... ➖ عده‌ای هم مشغول تهیه بسته‌های غذایی برای بیمارستان‌ها شده‌اند... 🔻طبیعتاً برای مقابله با این ویروس در سراسر کشور، نیاز به و هست و اینکه همدلی ها و همکاری‌ها شود... ❓و تو ای جوانمرد بگو که از کدامین قبیله ای؟!
اطلاعیه مهم نحوه گذارندن تعهد تبلیغی طلاب سفیران هدایت👇👇👇
🔴 جهادگر گرامی، در صورت تمایل جهت حضور داوطلبانه در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا درکنار کادر درمانی و کمک به پرسنل بیمارستانی دراستان قم نام و نام خانوادگی به همراه سن و تخصص خود را به شماره زیر ارسال فرمایید و با این شماره تماس حاصل فرمایید 09928552367 به حضور شما نیازمندیم جهاد ادامه دارد... ✅ @QomkhabarMohem
🔴 جلسه توجیهی طلاب جهادی جهت همکاری با کادر درمانی بیمارستان فرقانی قم این بیمارستان به عنوان معین افراد مبتلا یا مشکوک به ویروس کرونا تعیین شده است. ✅ @QomkhabarMohem
هدایت شده از گلچین
سلام قابل توجه مداحان اهلبیت؛ طلاب و روحانیون؛ و علاقه مندان به مداحی نرم افزار اندروید آموزش مداحی را در ( بازار ) دانلود کنید http://cafebazaar.ir/app/?id=appinventor.ai_poorakhavan.baplay&ref=share این مجموعه حاصل تجربه سالها تدریس استاد اخوان میباشد و دارای تاییدیه از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون مداحان میباشد. مطالب آموزشی بصورت فایل صوتی به هم را متن آن میباشد. -مداحی -مرثیه خوانی -نوحه خوانی -دعاخوانی -مولودی
سلام قابل توجه مداحان اهلبیت؛ طلاب و روحانیون؛ و علاقه مندان به مداحی نرم افزار اندروید آموزش مداحی را در ( بازار ) دانلود کنید http://cafebazaar.ir/app/?id=appinventor.ai_poorakhavan.baplay&ref=share این مجموعه حاصل تجربه سالها تدریس استاد اخوان میباشد و دارای تاییدیه از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون مداحان میباشد. مطالب آموزشی بصورت فایل صوتی به هم را متن آن میباشد. -مداحی -مرثیه خوانی -نوحه خوانی -دعاخوانی -مولودی
⭕️ کرونا در قم/ دروس حوزوی تا اطلاع بعدی تعطیل شد 🔻 معاونت آموزش حوزه‌های علمیه با صدور اعلامیه‌ای از تعطیلی تمام دروس و امتحانات حوزوی برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی خبر داد./ایرنا 🆔 @pedarefetneh 🔜 🆔 @pedarefetneh2 🔜 https://www.instagram.com/pedarefetneh2
🔰 تا کنون تصمیمی مبنی بر تعطیلی حوزه‌ های علمیه کشور تا آخر اسفند اتخاذ نشده است.سایر تعطیلات به این شرح است: 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل بوده و کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۷ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه علمیه آیت الله مدنی،قمصر و دارالعلم کاشان تا پایان تعطیلات نوزوری تعطیل می باشند. 🔖حوزه الزهرا تا پایان اسفند ماه تعطیل بوده و دروس به صورت مجازی ارائه می گردد. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖مدارس علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖مدارس علمیه و استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه های علمیه شهر تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشد. 🔖حوزه های علمیه تا ۱۷ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۵ اسفند تعطیل می باشند. 🔖حوزه های علمیه استان تا ۱۶ اسفند تعطیل می باشند. در حال بروز رسانی... اخبار تعطیلی حوزه های شهر خود را با ما در میان بگذارید👇 @admin_doros_howze 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔰دروس صوتی حوزه علمیه 📡طلاب گرامی برای دسترسی به دروس صوتی مورد نظر خود از اینجا اقدام نمایید. ویژگی های این مجموعه: ۱-تدریس صوتی تمامی پایه ها و دروس ۲-تدریس صوتی از همه اساتید و مراجع ۳-تنوع صوت تدریس اساتید در دروس ۴-امکان جست و جوی پایه،نام درس و نام استاد ⭕️تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می باشد. 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔰معاونت محترم آموزش حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرگزاری رسا: 👈 دروس حوزه تا عادی شدن شرایط تعطیل شد.دروس غیر حضوری جان می گیرد. اطلاعیه معاونت‌ آموزش در این‌ زمینه: 🌐 https://b2n.ir/787899 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
دعای هفتم صحیفه سجادیه: 1. یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ. 2. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ، وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ. 3. فَهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ. 4. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا ینْکشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کشَفْتَ 5. وَ قَدْ نَزَلَ بی‌ یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بی‌مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. 6. وَ بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی. 7. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. 8. فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِک، وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً. 9. وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِک، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِک. 10. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بی‌یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَی هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بی‌ذَلِک وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْک، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. ترجمه دعای هفتم صحیفه سجادیه: (۱) ای کسی که گره هر سختی به دست تو گشوده شود و‌ ای که تندی شدائد به عنایتت می‌شکند،‌ ای که راه بیرون‌شدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود، (۲) دشواری‌ها به لطف تو آسان گردد و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید و قضا به قدرتت جریان گیرد و همه چیز به اراده تو روان شود، (۳) تنها به خواست تو بی‌آنکه فرمان دهی، همه چیز فرمان برد، و هر چیز محض اراده‌ات بی‌آنکه نهی کنی از کار بایستد، (۴) در تمام دشواری‌ها تو را می‌خوانند و در بلیات و گرفتاری‌ها به تو پناه جویند، غیر از بلایی که تو دفع کنی بلایی برطرف نگردد و گرهی نگشاید مگر تواش بگشایی، (۵) الهی بلایی بر من فرود آمده که سختی و ثقل آن مرا در هم شکسته و گرفتاری‌هایی بر من حمله‌ور شده که تحملش برای من دشوار است (۶) و آن را تو از باب قدرتت بر من وارد کرده‌ای و به اقتدار خود متوجه من نموده‌ای، (۷) اله من، چیزی را که تو آورده‌ای کسی نبرد و آنچه تو فرستاده‌ای دیگری باز نگرداند و بسته تو را کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد و آنچه را تو دشوار نموده‌ای کسی آسان نکند و آن را که تو ذلیل کرده‌ای یاوری نباشد، (۸) پس بر محمد و آلش درود فرست و به رحمتت الها - در آسایش را به رویم باز کن و به قدرتت صولت سلطان غم را در میدان حیات من بشکن و مرا در موردی که از آن شکوه دارم به عنایت و احسانت کامیاب کن و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما و برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاری‌ها مقرر کن (۹) و مرا به خاطر چیرگی غم از رعایت واجبات و به کار بستن مستحبات خود باز مدار؛ (۱۰) چرا که من به سبب آنچه به سرم آمده بی‌تاب و توان شده، و قلبم از تحمل آنچه در زندگیم رخ نموده، لبریز از اندوه گشته و تو به رفع گرفتاری‌هایم و دفع آنچه در آن در افتاده‌ام توانایی پس قدرتت را درباره من به کار بر، گرچه از جانب تو مستحق آن نیستم‌، ای صاحب عرش
🔺سفیر ایران در لندن: ☠☠☠☠☠☠☠☠☠ اولین محموله هدایای ، و برای مقابله با ⁧ویروس ⁩امشب وارد میشود ....🔺 💀ایهاالناس نامهای انگلیس، فرانسه و آلمان شما رو یاد چه چیزهایی می اندازند؟!!!💀☠️ از مسئولان امر تقاضا داریم این اقلام قبل از مصرف، شوند با توجه به سابقه تاریخی، عدم توجه به این تقاضای بحق، گناهی نابخشودنی خواهد بود. ✍پ ن: راه رهایی از فتنه توسل به توصیه های اهل بیت و طب اسلامی و خودکفایی خانواده ها در تولید ماسک و ضدعفونی با سرکه است. انگلیس،فرانسه و آلمان به داد مردم کشور خودشو برسن لطفا.... اتبعوا من لا یسئلکم اجرا ☠☠☠☠☠☠☠☠
هدایت شده از حوزه انقلابی
🔷. با تلفن و پیامک اعتراض کنید. 👈 چرا رامبد جوان دوباره برگردد؟!!! ❌در حالی که سیمای جمهوری اسلامی ایران از پخش زنده برنامه های پرمخاطب و روشنگرانه جهان آرا و ثریا ممانعت نموده و به اعتراض خانواده شهدا نیز اعتنایی نکرده است، معاونت سیما و مدیریت شبکه نسیم از پخش برنامه خندوانه در نوروز ۹۹ خبر می دهند. اقدام به پخش این برنامه به مجری گری رامبد جوان در حالی است که این مجری با خودداری از متولّد شدن فرزندش در ایران و ترجیح تابعیت و شناسنامه کانادایی برای او و نیز با وضعیت پوشش نامناسب همسرش نگار جواهریان، به ارزش های دینی مردم انقلابی ایران و شعور میلیون ها نفر از هموطنان خود توهین کرده است. جای تعجّب است که مدیریت رسانه ملّی نسبت به فرهنگ ملّی و باورهای دینی ملّت چنین رویکردی دارد و با قرار دادن شاید بهترین و پرمخاطب ترین ساعات و بودجه بیت المال در اختیار افراد وطن گریز، موجب تأیید عملکرد آن ها و ناراحتی مردم می شوند. ✳️لطفاً با اعتراض به مسؤولین سیما از میدان دادن رسانه ملّی به چنین مجریانی جلوگیری نمایید. ☎️تهران و شهرستان: ۱۶۲ 📲پیامک روابط عمومی سیما: ۳۰۰۰۰۱۶۲ 📲پیامک شورای نظارت صدا و سیما: ۲۰۰۰۶۴۰۴۰ 📲پیامک شبکه نسیم: ۳۰۰۰۰۳۰۰۰ لطفا انتشار دهید.
قابل توجه طلاب گرامی خصوصا دوستانی که تحقیق پایانی دارند از فرصتهای پیش رو که از بابت انتشار بیماری کرونا و تعطیلی دروس ایجاد شده استفاده کنید و برای انجام و و -دروس اصلی و جنبی برنامه ریزی کنید. این ایام که مصادف با ماه مبارک رجب هست بهترین زمان برای انجام برنامه های تهذیبی هست لذا مواظف خودتون و اوقات عمرتون باشید. لینک پایگاه دروس حوزوی در پستهای قبلی بارگزاری شده، هر چند صوت تمام دروس سفیران را ندارد اما صوت دروس اصلی مشترک با دوره های بلند مدت موجود و قابل استفاده است. به هوش باشیم این ایام خواهد گذشت... اینطور نباشد که در پایان، توشه ای جز پشیمانی و بطالت وقت داشته باشیم. با تشکر
4_6001077311271600146.mp3
3.6M
🌸👆🌸 🌸تو کاظمین آقا🌸 🌸حاجتمو داده🌸 🌸ضریح اون مثل🌸 🌸پنجره فولاده🌸 مولودی به مناسبت سالروز میلاد امام جواد علیه السلام 🌸 •┈┈••✾••┈┈• ‌•┈┈••✾••┈┈• 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 ‌ ✨مدرسه علمیه القائم (عج)
کانالهای اعلان برنامه ها، تکالیف و امور آموزشی _ پژوهشی و تهذیبی طلاب و اساتید گرامی حوزۀ علمیۀ سفیران هدایت امام رضا علیه السلام ✅تذکر: عضویت در هر سه کانال برای طلاب مدرسه الزامی می باشد. کانال تهذیب مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام شازند https://eitaa.com/joinchat/3422879783Cd1e960e8da کانال آموزش مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام شازند https://eitaa.com/joinchat/2703163425C87ddd4ef39 کانال پژوهش مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام شازند(کانال حاضر) eitaa.com/joinchat/4015456276C9a9ff210b9 با تشکر از همراهی شما عزیزان
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷ولادت با سر سعادت حضرت امام المتقین ومولی الموحدین اقاجانمون امیرالمومنین علیه آلاف التحية والثناء را به همه ي ارادتمندان حضرتش تبریک عرض می‌نماییم.🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔻 دستور ۷ماده‌ای آیت‌الله اعرافی به معاونان و مدیران حوزه‌های علمیه: ✅ همه باید در دسترس و پیگیر مسائل باشند ✅ حضور موثر روحانیت و حوزه درکنارمردم عزیز و امدادگران سلامت باید ادامه یابد آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی به معاونان و مدیران حوزه‌های علمیه در استانها و شهرستان‌ها و مراکز و موسسات قم واستانها به تبیین وظایف و برنامه‌های حوزه در این ایام پرداخته است که متن آن به این شرح است: ...با سپاس فراوان از همه نهادهای حوزوی و دینی و سپاه بزرگ سلامت یاران فداکار، مجددا چند نکته را یادآور می‌شوم:🔻 1️⃣ بهره گیری از این بحران و تبدیل آن به فرصتی زیبا و ارزشمند و معنوی با تضرع و ابتهال به پیشگاه ذات ربوبی و به اولیای الهی و اهتمام به دعا و مناجات و اذکار و اوراد معتبر در این ماه‌های شریف وظیفه همه ما است و زنده داشتن روح و تقویت رویکرد معنوی و اخلاقی و تعاون و تکافل اجتماعی و مهربانی و شفقت نیاز امروز و فردا است و حوزه باید درهمه اینها الگو و پیشاهنگ باشد. 2️⃣ باهماهنگی‌های لازم با محترم و ستاد بحران حوزوی در قم و با نهادهای حوزوی و فرهنگی و دینی برنامه‌ریزی در زمینه امداد و مشاوره نیازمندان دربیمارستان‌ها و کمک‌های فکری وتبلیغی و مشاوره‌های معنوی و عبادی و دینی استمرار و تداوم یابد و حضور موثر روحانیت و حوزه عزیز و امدادگران سلامت باید ادامه یابد. 3️⃣ در از عزیزان مبتلا و درگیر با کرونا و مشکلات بویژه استادان ارجمند و طلاب گرامی و همکاران بزرگوار واحوال پرسی و هرگونه مساعدت ممکن و راهنمایی سعی بلیغ بعمل آید و نتایج گزارش شود. 4️⃣ تا آنجا که میسر است و تربیتی و آموزشی با بهره‌گیری از همه تجارب ابتکارات و با هماهنگی‌های لازم ادامه یابد و روند جاری کمتر لطمه ببیند و سیره بزرگان و سلف صالح مانند امام راحل طاب ثراه و صاحب جواهر قدس سره الشریف در اشتغال به برنامه‌های علمی در سخت‌ترین شرایط ترویج شود . 5️⃣ و هدایتگری مورد توجه قرار گیرد و با هماهنگی معاونت تبلیغ و دستگاه‌های تبلیغی برنامه ریزی انجام شود. 6️⃣ به واقع امسال و همه معاونان و مدیران قم و استانها و مدارس باید با رعایت همه اصول بهداشتی و بطوردائم در دسترس و پیگیر مسائل باشند و همکاری همگان با ستاد بحران حوزه و دفتر اجتماعی و معاونت تبلیغ و آموزش و سایر معاونتها و مدیریتهای ستادی موکدا یادآوری می شود. 7️⃣ مراکز و مدارس و استادان و مدیران با طلاب عزیزباید زنده و با نشاط و فعال باشد و مدیران دراین زمینه وظیفه مند و مسئولند. به فضل الهی و عنایت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، ملت شریف ایران براین بلا پیروز خواهد شد و بر عزت آن افزوده خواهد گشت و راه اسلام عزیز و انقلاب اسلامی و سرافرازی را ادامه خواهد داد. حفظکم الله و رعاکم و جعلکم فی درعه الحصینه بفضله و منه. علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کانال رسمی خبرگزاری حوزه: ↙️ eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
سلام علیکم با یاد و نام خداوند قادر متعال ضمن تبریک ایام ولادت پر نور و سرور و با سعادت مولی الموحدین آقا امیرالمومنین همراهان عزیز با توجه به تاکیدات مدیریت محترم حوزه بر ادامه فعالیتهای آموزشی در فضای مجازی، ان شاء الله از این پس مطالب مرتبط با مسائل پژوهشی،روشهای نویسندگی و کتابت تحقیق پایانی،همچنین مطالب کارورزی ،نکات آموزنده پژوهشی، تجربیات، آسیبها، معرفی کتابهای مفید پژوهشی و... به محضرتان ارسال می گردد. امید است با پیگیری مداوم مطالب بتوانیم در این راستا یاریگر ما باشید.
تفاوت موضوع و مساله تحقیق 👎👎
تفاوت موضوع با مسئله‌ی تحقيق بسیاری از پژوهشگران جوان موضوعی در ذهن دارند و همان را مسئلۀ تحقیق می دانند. اما واقعیت آن است که از موضوع تا مسئله هنوز راهی در پیشروی آنهاست. جان ديوئي گفته است كه نخستين گام براي پژوهش، احساس وجود يک «مسئله» است؛ به اين معني که پژوهشگر با مجهول يا مشکلي روبه‌رو شده که نمي‌تواند در مقابل آن ساکت بماند. مسئله‌ی تحقيق، نقطه‌ی آغازين هر گونه فعاليت پژوهشي است. اجازه بدهید تفاوت میان موضوع با مسئله را به اختصار بیان کنم: فرق موضوع با مسئله:  «موضوع تحقیق» با «مسئله‌ی تحقیق» فرق دارد. شما می‌توانید به راحتی موضوعی را برای تحقیق انتخاب کنید اما به سادگی نخواهید توانست «مسئله» بسازید. مثلاً «مهاجرت نخبگان» یک موضوع است اما هنوز مسئله نیست. اما اگر بخواهید مسئله‌ای برای این موضوع طراحی کنید باید در یکی از این زمینه‌ها پرسش‌های روشن و هدفمند طرح کنید:  -    جمعیت‌شناسی نخبگان مهاجر.         -    علل مهاجرت نخبگان (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اعتقادی، علمی ...) -    مشکلات نخبگان در کشور میزبان (اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی ...) -    پیامدهای مهاجرت برای کشور مبدأ. -    دستاوردهای نخبگان برای کشور میزبان (اقتصادی، علمی، فرهنگی...) -    نقش مهاجران نخبه در روابط بینافرهنگی (انتقال، ترکیب، استحاله...) اگر برای هریک از عنوان‌های بالا بتوانید یک تا سه پرسش جدی طراحی کنید آن‌ها به یک مسئله پژوهشی تبدیل می‌شوند. هر پژوهش، فعالیتی است براي یافتن مجهولی كه هيچ‌كس تا این زمان براي آن پاسخي ارائه نکرده است. پس داشتن مسئله در گرو داشتن «پرسش‌» است. كسي مي‌تواند در يك زمينه‌ی علمي، پرسشهای تازه طرح كند كه بر موضوع پژوهش اشراف داشته باشد. با ذهن خالي و بدون اطلاعات قادر به كشف سؤال نيستیم. به قول مولوي «هم سؤال از علم خيزد هم جواب».  اغلب پژوهشگران جوان، موضوعی را انتخاب می‌کنند و بدون داشتن مسئله و پرسش، پژوهش خود را آغاز ميكنند. آن‌ها پس از گردآوري انبوهي از داده‌ها و مواد درمي‌مانند و نمي‌دانند با آن داده‌ها چه كنند.‌  موضوع مقاله‌ی پژوهشي يا پايان‌نامه‌ی تحصيلي بايد داراي اين ويژگي‌ها باشد:  - روشن و قابل فهم باشد. - خُرد و محدود باشد. می‌دانید که حل مجهولهای بزرگ ممکن نیست. - نو باشد. اصیل بودن در گرو تازگی و ابداع است. - پرسش‌هاي جدي و هدفمند را دنبال کند.  باری، مسئله‌یابی مستلزم داشتن ذهن خلاق و اطلاعات دقیق پیرامون موضوع است. یادداشت محمود فتوحی