eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.8هزار عکس
10.3هزار ویدیو
597 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 کارشناس آمریکایی: ایرانیان طبق نقشه خود و با کمترین هزینه یک جنگ فرسایشی علیه اسرائیل را جلو می‌برند ♦️‌بزرگترین مشکل ما با ایران این است که هنوز نتوانسته‌ایم در مقابل آن بازدارندگی ایجاد کنیم ♦️دولت بایدن مدام درحال ارسال پیغام ترس و نگرانی است و ایرانیان از تشدید حضور آمریکا در منطقه نترسیده‌اند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی در گرگان 🔹یکشنبه ۴ شهریورماه 🔹ساعت: ۹:۳۰ صبح 📌مسیر حرکت: میدان شهرداری. خیابان اربعین ▪️ستاد مردمی اربعین حسینی گرگان 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📣 آمریکا، انگلیس و اسرائیل علیه زیارت اربعین فعالیت می‌کنند| با تبعیت از امام حسین در برابر ظالم می‌ایستیم 🔰 شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نُجَباء: ▫️ زیارت اربعین که بر اساس روایت صحیحه جزو علائم ایمان به‌شمار می‌رود، با همه جزئیات خود از معجزات زمانه است. ▫️ خوشبخت کسی است که خداوند او را برای خدمت به زائران سیدالشهداء برمی‌گزیند. ▫️ برکات زیارت اربعین محدود به جمعیت میلیونی زائران نمی‌شود و به همین دلیل استکبار جهانی و مثلث شرارت (انگلیس، آمریکا، اسرائیل) هرساله با توسل به رسانه‌های زرد، همچنین به‌واسطه بیش از دویست نهاد در پوشش مؤسسات مدنی فعال در عراق که سفارت آمریکا مدیریت و تأمین مالی‌شان را عهده‌دار است، پروژه‌های شوم ضدارزشی و تحریف شعائر را به اجرا می‌گذارند. ▫️اما زیارت اربعین تمامی این دسیسه‌ها و فتنه‌ها را خنثی می‌کند تا مسلمانان جهان در سایه باورهای حسینی، برای مبارزه با ظالمین متحد شوند. ▫️ استکبار جهانی در هتک حرمت‌ها، همچون یزید ملعون باکی از کشتار کودکان و اهانت به مقدسات ندارد، ولی ما به تبعیت از امام حسین (ع) با ظالمان مقابله خواهیم کرد؛ زیرا پیرو کسی هستیم که فرمود: «شهادت، عادت ما و کرامتی است از جانب خداوند». ▫️ ما همچنان ایستاده‌ایم و به پایگاه‌های دشمن حمله خواهیم برد تا خداوند با نصرت خود، دل‌های مؤمنان را شاد کند.  🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بارش حق در سخنرانی! ✨️ رهبری: زوجین تلاش کنند یکدیگر را در راه اسلام نگه دارند ، البته این به معنی پاسبانی نیست! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم پور ازغدی: هدف عزاداری را گم نکنیم هر نوع اشکی را از ما نخواسته‌اند ... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💢 اهمیت اربعین 🚩 اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذاری گردید. 🎙 امام خامنه‌ای مدظله‌العالی؛ ۱۳۶۸/۰۶/۲۹. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💢 منشأ مراسم اربعین آیت‌الله جوادی آملی: 🚩 این مراسم باشکوه اربعین از سوگند زینب کبری علیهاالسلام نشئت می گیرد؛ او عالمه غیر معلمه است، زینب کبری سوگند یاد کرد، قسم به خدا نمی‌توانید نام ما را فراموش کنید، وحی ما را از بین ببرید، نام ما تا ابد زنده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔰کوتاه نوشت به بهانه ی سخنان رئیس جمهور پزشکیان در صحن مجلس ✍ حجت الاسلام علی قاسملو 🔸حرفشان همان است. سال هاست که لق لقه ی زبانشان است."اینکه در نظامِ سلطنتی، شاه به جای همه فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد. و در نظامِ ولایت فقیه هم همانگونه است منتهی در قالبِ دینیِ آن." سخنان دو روز پیش رئیس جمهور پزشکیان هم ادامه ی همان باور است.که رهبرِ انقلاب، «مداخلات پنهان» دارد. 🔸چه می شود کرد؟! اصلاح طلبی و وارونه سازی از واقعیت، یکی شده.اما اندوه می خوریم به حال نمایندگان مجلس، که این بینش غلط را، آنها هم باور کرده اند. نمایندگان روایت های ناقص و متناقض با فرمایشات حضرت آقا را قبول می کنند اما معیارهای 12 گانه در انتخاب کابینه از نظر ایشان را ملاحظه نمی کنند. 🔸باورش سخت است نماینده ی مجلس شورای اسلامی، این مهم را نداند که: ولیّ‌فقیه رشد معرفتی و سیاسی مردم را می خواهد. راهِ تجربه ولو به غلط را برایشان فراهم می کند. مسئولیّت پذیری را یادشان می دهد. ولایت فقیه، قالبِ‌ دینیِ پادشاهی نیست. هرچند رئیس جمهور در هر نطقش بگوید ما همه چیز را با مقام معظم رهبری بستیم. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استفاده این زن و مرد انگلیسی از یک انسان سیاهپوست به عنوان میز غذا وسط خیابان، آن هم مقابل چشمان میلیون ها رهگذر. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 .✨ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
آیات ۳۸ و۳۹ سوره #آل_عمران (ص۵۵) هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْ
حضرت مریم (ع) 🍃🌸حضرت مریم یک زن یکتاپرست از شهر ناصره جلیلی بود. به روایت مسلمانان دختر عمران، از نسل هارون و از طایفهٔ لاوی بود ولی به روایت مسیحیان وی از لاوی نبود بلکه نسبش به داوود پادشاه می‌رسید و از طایفه یهودا بود. به روایت قرآن، همسر عمران، در هنگام بارداری، آنچه در رحم داشت، برای خدمت در بیت المقدّس نذر کرد. با این که فرزند عمران، دختر بود، او را در خدمتگزاری معبد آزاد گذاشتند. مادرش حنا او را مریم به معنی عبادت کننده نام نهاد. شوهرخاله‌اش زکریا توانست کاهنان را متقاعد کند تا مریم برای خدمتگزاری معبد سلیمان در اورشلیم ساکن شود. به روایت قرآن کاهنان معبد و علمای بنی اسرائیل برای کفالت و سرپرستی مریم با هم نزاع کردند. سرانجام برای قرعه کشی قلم‌های خود را به آب افکندند، همهٔ قلم‌ها به زیر آب فرورفت جز قلم زکریا که روی آب ماند. بنا به روایت قرآن، زکریا کفالت مریم را بر عهده گرفت. معروف است که زکریّا اتاقی در بلندترین نقطهٔ معبد برای مریم بنا کرد و هر چند روز با نردبان از آن بالا می‌رفت و وسایل راحت او را مهیّا می‌ساخت. در قرآن چنین آمده‌است: «هر گاه زکریا در محراب او وارد می‌شد، در نزد او روزی می‌یافت. گفت ای مریم این را از کجا آورده‌ای؟ گفت: این از نزد خداست، خداوند به هر کس که بخواهد بی‌حساب روزی می‌بخشد.» زکریّا با شنیدن این کلمات از مریم، در محراب عبادت، به پروردگار دعا می‌کند تا به او که خودش کهنسال و همسرش نازا بود، فرزندی عطا کند. خداوند او را به یحیی بشارت داد که به تعمیددهنده مشهور است. مریم در بیت المقدّس به روزه و عبادت و نماز می‌پرداخت. بنا به روایت قرآن روح القدس – که از بندگان خاص خداوند می‌باشد – به صورت انسانی بر مریم نازل شد تا به او فرزندی به نام عیسی عنایت کند و مریم بدون این که تا پیش از آن با مردی تماس بگیرد، به عیسی حامله شد.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۹ سوره ( ص۵۶) وَرَسُولًا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۴۹﴾ و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوي بني اسرائيل (قرار داده، كه به آنها مي‏گويد:) من نشانه ای از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‏ ام، من از گل، چيزي به شكل پرنده مي‏ سازم، سپس در آن م ي‏دمم و به فرمان خدا، پرنده ای مي‏ گردد. و به اذن خدا، كور مادرزاد و مبتلايان به برص (پيسي) را بهبودي مي‏ بخشم، و مردگان را به اذن خدا زنده مي‏ كنم، و از آنچه م ي‏خوريد، و در خانه‏ هاي خود ذخيره مي‏ كنيد، به شما خبر مي‏ دهم، مسلما در اينها، نشانه ای براي شماست، اگر ايمان داشته باشيد! 🔶 سياق جملهٔ «باذن اللّه » مى فهماند كه صدور اين آيات معجزه آسا از عيسى (عليه السلام ) مستند به 👈🏻خداى تعالى و اذن او است . و خود آن جناب «مستقل » در آن و در مقدمات آن نبوده و اين جمله را در آيه شريفه تكرار كرده تا اشاره كند به اينكه نسبت به تذكر آن اصرار دارد، چون جاى اين توهم بوده كه مردم آن جناب را در زنده كردن مردگان 👈🏻مستقل بپندارند و در نتيجه به 👈🏻الوهيت او معتقد گشته و گمراه شوند (در آيه مورد بحث دو بار و در آيه۱۱۰ سوره مائده چهار بار كلمه 👈🏻باذنى تكرار گرديده ) ✴️ از آنجا كه دعوت انبياء در حقيقت به سوى حيات و زندگى حقيقى است در آيه فوق هنگام شرح معجزات حضرت مسيح (عليه السلام ) نخست اشاره به ايجاد حيات و زندگى در موجودات بى جان به فرمان خدا مى كند. ✴️ باید دانست كه كلمه «خلقت» به معناى بوجود آوردن از عدم نيست بلكه به معناى جمع آوردن اجزاى چيزى است كه قرار است خلق شود و لذا در جاى ديگر فرموده : (فتبارك اللّه احسن الخالقين ). ✴️ كلمه «اكمه » به معناى كسى است كه از مادر نابینا متولد شده باشد، گاهى هم به كسى اطلاق مى شود كه سپس نابينا شده است . ✴️ كلمه «ابرص » به معناى كسى است که پيسى ،كه يك بيمارى پوستى است ،گرفته . ✴️ «تدخرون» : ادخار: ذخيره كردن. اصل آن «تذتخرون» تاء به ذال قلب و ادغام شده است و با ذال و دال تلفظ مى شود 🧡چند نکته : 🔸معجزه، جلوه ‏اى از ربوبیّت خدا و در راستاى هدایت وتربیت انسان‏ هاست. 👈🏻«جئتكم بایة من ربّكم» 🔸کلمه آیه ، نکره ذکر شده یعنی👈🏻 شما از باطن معجزات الهي اطلاع ندارید حقیقت این معجزات برای شما نکره و ناشناخته است. 🔸از رب در « مِنْ رَبِّكُمْ » میفهمیم ، ربوبیت خدا اقتضا مي کند که اعجازی را در اختیار نبی‌اش قرار بدهد تا افراد را از این طریق 👈🏻رشد بدهد. 🔸نگاه به تاریخ برای ما پیام دارد ، اگر چه مخاطب، بنی اسرائيل هستند و معجزات مربوط به زمان آنهاست ، امّا قرآن می‌فرماید: «ان فی ذالک لایة‌ 👈🏻لکم» این «کم» همه مؤمنین را در بر می‌گیرد و ما نيز شامل آن مي‌شويم، 👈🏻 منتها اگر 👈🏻دائم الایمان باشیم👈🏻 «ان کنتم مؤمنین» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه۶۱ سوره ( ص۵۷) فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ هر گاه بعد از علم و دانشي كه (درباره مسيح) به تو رسيده، (باز) كساني با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. 🔷 واژه‏ ى «نَبتَهل» از ریشه‏ ى «اِبتهال» به معناى بازكردن دست‏ها و آرنج‏ ها براى دعا، به سوى آسمان است واین آیه به دلیل این واژه، به آیه‏ ى مباهله معروف گشته است. 🔵 در تفاسیر شیعه و سنى و برخى كتب حدیث و تاریخ مى‏ خوانیم كه در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا صلى الله علیه وآله مأمور تبلیغ اسلام در منطقه نجران از بلاد یمن شدند. مسیحیانِ نجران نیز هیئتى را به نمایندگى از سوى خود براى گفتگو با پیامبر اسلام به مدینه گسیل داشتند. با وجود گفتگوهایى كه میان آنان و پیامبر ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانه ‏جویى كرده و در حقّانیّت اسلام ابراز تردید مى‏ كردند. این آیه نازل شد.. 🔷 هنگامى كه نمایندگان مسیحیان نجران، پیشنهاد مباهله را از رسول اكرم‏ شنیدند، به یكدیگر نگاه كرده و متحیّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در این باره فكر و اندیشه و مشورت كنند. بزرگِ نصارى به آنها گفت: شما پیشنهاد را بپذیرید و اگر دیدید كه پیامبر با سر وصدا و جمعیّتى انبوه براى نفرین مى‏ آید، نگران نباشید و بدانید كه خبرى نیست، ولى اگر با افراد معدودى به میدان آمد، از انجام مباهله صرف‏ نظر و با او مصالحه كنید. 🔹روز مباهله، آنها دیدند كه پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله همراه با 👈🏻دو كودك و یك جوان و یك زن بیرون آمدند. آن دو كودك، حسن و حسین‏ علیهما السلام و آن جوان، علىّ ‏بن ابی‏طالب‏ علیه السلام و آن زن فاطمه‏ ى زهراعلیها السلام بودند. 🔹 اُسقف مسیحیان گفت: من چهره‏ هایى را مى‏ بینم كه اگر از خداوند بخواهند كوه از جا كنده شود، كنده مى‏ شود. اگر این افراد نفرین كنند، یك نفر مسیحى روى زمین باقى نمى‏ ماند. لذا از مباهله اعلام انصراف كرده و حاضر به مصالحه شدند. 🔹 روز مباهله، بیست وچهارم یا بیست و پنجم ماه ذى‏ الحجّه بوده و محل آن در روزگار پیامبر صلى الله علیه وآله در بیرون شهر مدینه بوده كه اكنون داخل شهر قرار گرفته و در آن محل، مسجدى به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است. فاصله‏ ى این مسجد تا مسجدالنّبى تقریباً دو كیلومتر است. «الّلهم ارزقنا زیارته و شفاعته» 🔹 بر اساس روایتى در تفسیر المیزان، دعوت به مباهله مخصوص نصارى نبوده و پیامبر از یهودیان نیز براى مباهله دعوت كردند. 💙 گرچه پیامبر مى‏ توانست خود شخصاً نفرین كند وكارى به علىّ، فاطمه، حسن و حسین ‏علیهم السلام نداشته باشد، ولى خدا و رسول، با این عمل به ما فهماندند كه این افراد، یاران و شریكان رسول خدا در دعوت به حقّ و هدف او هستند و همراه او آماده ‏ى استقبال از خطر بوده و تداوم‏ گر حركت او مى‏ باشند. 💙خداوندا بر آنها درود فرست و ما را از شیعیان واقعی آن عزیزانت قرار ده 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶۴ سوره ( ص۵۸) قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴿۶۴﴾ بگو: «اي اهل كتاب! بياييد به سوي سخني كه ميان ما و شما يكسان است، كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزي را همتاي او قرار ندهيم، و بعضي از ما، بعض ديگر را - غير از خداي يگانه - به خدايي نپذيرد. هر گاه (از اين دعوت،) سرباز زنند، بگوييد: گواه باشيد كه ما مسلمانيم!» ♦️قران در این آیه به اهل کتاب اعلام میکند که 👈🏻همه ی ما در اصل توحید مشترکیم بياييد دست به دست هم داده اين اصل مشترك را بدون هيچ پيرايه ‏اى زنده كنيم و از تفسيرهاى نابجا كه نتيجه آن شرك و دورى از توحيد خالص است خوددارى نمائيم. ♦️در این آیه عقيده به توحيد در ضمن سه جمله ذكر شده است: 🔺۱-فقط عبد دائمی خدا باشيد. 🔺۲-هيچ شريكی برای او قائل نشويد. 🔺۳-هيچ يك از ما در مقابل خدا ، ديگری را ربّ قرار ندهيم. ♦️« تَعالَوْا » يعني : بالا بياييد ویا برای گرفتن كلام حق بايد متحول شويد، جابجا شويد.. نمی‌شود ما به افكار غلط خود چسبيده باشيم سپس حرف وحی را هم بشنويم❗️ اگر سر جای خود باشيم، 👈🏻تعصب است ..با👈🏻 تحول ، حرف حساب را خواهيم فهميد. ❣️همه بايد از جايگاه خود عروج كنیم و به يك اعتقاد صحيح صعود نمايیم❗️ 🔺قرآن با اين طرز استدلال به ما مى آموزد، اگر كسانى حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس با شما همكارى كنند، بكوشيد لااقل در اهداف مهمِ مشترك، همكارى آنها را جلب كنيد و آن را پايه ای براى پيشبرد اهداف مقدستان قرار دهيد و نیز باید 👈🏻در دعوت به وحدت، پیش قدم باشید. . ♦️جمله : (و لا يتّخذ بعضنا بعضا اربابا من دون اللّه )نشان میدهد که 👈🏻افراد انسان ، ابعاض و اجزاى يك حقيقت هستند و خضوع وتذلل يك فرد در برابر فرد ديگر، با فطرت انسانى مخالف است پس👈🏻اطاعت بى‏چون و چرا از دیگر انسان‏ها، نشانه ‏ى پذیرش نوعى ربوبیّت براى آنها ویك نوع عبودیّت براى ماست. در حالى كه همه‏ ى انسان‏ها با یكدیگر مساوى هستند. 📕پس روشن شد كه جمله : (و لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون اللّه ) با معنائى كه افاده مى كند از دو حجت و برهان پرده بر مى دارد: 🔻۱- افراد انسان ابعاض از يك حقيقتند 🔻۲- ربوبيت از خصائص الوهيت است . ❣️پس هيچ 👈🏻اله بجز اللّه نيست و هيچ ربى جز او نيست و هيچ حكمى جز براى خدا نيست .. قانونگزارى و تشريع حلال و حرام مربوط به خدا است .هر كس ديگرى را در اين موضوع صاحب اختيار بداند، او را شريك خدا قرار داده است! ♦️نکته ی مهم دیگر اینکه : اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. 👈🏻«فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون» بنابراين دورى دیگران از حق در روح ما كمترين اثرى نميگذارد و ما همچنان به راه خود يعنى راه اسلام ادامه خواهيم داد تنها خدا را ميپرستيم و تنها قوانين او را به رسميت ميشناسيم و «بشر پرستى» به هر شكل و صورت در ميان ما نخواهد بود.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۷۶ و۷۷ سوره (ص۵۹) بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ﴿۷۶﴾ آري، كسي كه به پيمان خود وفا كند و پرهيزگاري پيشه نمايد، (خدا او را دوست مي‏دارد، زيرا) خداوند پرهيزكاران را دوست دارد. إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۷۷﴾ كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مى‏ فروشند آنان را در آخرت بهره‏ اى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمى‏ گويد و به ايشان نمى ‏نگرد و پاكشان نمى‏ گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت 🔷 معيار برترى انسان و مقياس شخصيت و ارزش آدمى ، وفاى به عهد و عدم خيانت در امانت است . 🔹قرآن می‌فرماید: وفای به عهد از مصادیق تقوا است ، اگر کسی به تعهداتش پایبند باشد ، متقی محسوب می‌شود، زيرا از خیانت و معصيت پرهيز میكند.  و خداوند چنین کسی را دوست دارد. 🌀 كلمه « » در لغت عرب براى اثبات مطلبى است ولى معمولا در مواردى ذكر مى گردد كه 👈🏻سؤ ال به صورت منفى طرح شود، مانند اينكه خداوند مى فرمايد: الست بربكم (آيا من پروردگار شما نيستم ) قالوا بلى (گفتند: آرى ). ولی كلمه « » در جواب 👈🏻سؤ ال اثباتى ذكر مى گردد مانند: فهل وجدتم ما وعد ربكم حقا قالوا نعم (آيا آنچه را پروردگار شما وعده داده بوده به حقيقت يافتيد؟ گفتند: آرى ). 🔹«اوفی» به معنای پر و پيمان و كامل كار كردن است و اين امر حاصل نمیشود مگر با دو پشتوانه اول اینکه کار ناقص انجام نشود دوم کار فقط برای خدا خالص انجام شود 🔵 در ایه ی ۷۷، بـه بخش ديگرى از خلافكاريهاى يهود و اهل كتاب اشاره شده مى فرمايد: (كـسـانـى كه پيمان الهى و سوگندهاى خود را -به نام مقدس او- با بهاى كمى معامله مى كنند بهره اى در آخرت نخواهند داشت) چون این کار ترجيح دادن شهوات دنيا بر لذائذ آخرت است و اين عمل را نوعى معامله خوانده و به داد و ستد تشبيه كرده، عهد خدا را كالا و متاع دنيا را كه همه اش قليل است بها و قيمت كالا خوانده است. 🔹كلمه (اشتراء) كه مصدر فعل (يشترون ) است در اینجا به معناى 👈🏻فروختن است. لذا فرمود: (يشترون بعهد اللّه و ايمانهم ثمنا قليلا)، يعنى مبادله مى كنند عهد خدا و سوگند به او را به بهای اندک (متاع دنیا) 🔹كلمه (خلاق ) به معناى بهره و نصيب است 🔹و اگر در بين همه اسماء اشاره (اولئك ) را آورد كه مخصوص اشاره به دور است ، براى اينست كه 👈🏻بفهماند اين طائفه از ساحت قرب خدا دورند، برخلاف وفاداران به عهد و پرهيزكاران در ایه ۷۶ كه مقرب درگاه خدايند، چون 👈🏻حب خدا شامل حال ايشان است . 🔷 قرآن در اين آيه پنج مجازات براى این افراد ذكر مى كند، نخست اينكه آنها از مواهب بى پايان عالم ديگر بهره ای نخواهند داشت 👈🏻( لا خلاق لهم فی الاخره ) . ديگر اينكه خداوند در قيامت با آنها سخن نخواهد گفت 👈🏻 (و لا يكلمهم الله ) و نيز نظر لطف خود را در آن روز از آنها بر مى گيرد و نگاهى به آنها نمى كند) 👈🏻(و لا ينظر اليهم يوم القيمة ) از اين تعبيرات روشن مى شود كه خداوند در آن روز (به طور مستقيم يا به وسيله فرشتگان ) با بندگان مؤ من خود سخن مى گويد، سخنانى كه مايه سرور و خوشحالى آنها است و دليل بر اعتنا و توجه به آنان است و همچنين نظر كردن خداوند به آنان اشاره به توجه و عنايت خاص او است نه نگاه با چشم جسمانى آن چنان كه بعضى از ناآگاهان پنداشته اند. و نيز روشن است كه منظور از سخن گفتن خداوند ، سخن گفتن با زبان نيست زيرا خداوند از جسم و جسمانيات پاك و منزه است بلكه منظور سخن گفتن از طريق الهام قلبى و يا به همان طریق كه حضرت موسى (ع) از شجره طور شنيد. 🔹 تعبير به (ثمنا قليلا) (بهاى كم ) مفهومش اين نيست كه اگر عهد الهى را با قيمت زيادى مبادله كنند كار خوبى است بلكه منظور اين است كه هر گونه بهاى مادى در برابر اين گناهان بزرگ به دست آيد قليل و ناچيز است حتى اگر سلطنت و حكومت گسترده اى باشد. و بالاخره مجازات چهارم و پنجم آنان اين است خداوند آنان را (از گناه ) پاك نمى كند و براى آنها عذاب دردناكى است👈🏻 (و لا يزكيهم و لهم عذاب اليم ). 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir