eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
10.5هزار ویدیو
607 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت درست از برجام کدام است؟ 🔹آیا برجام تصمیم نظام بود؟ 🔹فلسفه پذیرش برجام، پیشگیری از جنگ یا رونق اقتصاد؟ 🔹آیا در سال های توافق برجام (۱۳۹۴-۱۳۹۷) روند شاخص هایی چون رشد و سرمایه گذاری اقتصادی مثبت بود یا منفی؟ 🔹چرا بعد از بدعهدی و خروج ترامپ از برجام، ایران نتوانست از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند؟ ✍️ و 🆔@emamsadegh_ir
🔹 زیارت امام حسین (علیه السلام) در شب جمعه را از دست ندهیم؛ هر چند از راه دور ... ❤️ «صَلّی‌الله‌ُعَلَیك‌َیاأباعَبدِاللهِ» 🕊 حضرت‌ فرمود: ... این ذکر را ۳ مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد! 🆔 @emamsadegh_ir
✅ گزارشی از نشست کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد 🔻 حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، استاد حوزه و دانشگاه: 🔹 اجتهاد منتهی به فتوا یا قانون گذاری است که غیر از اجتهاد پژوهشی در جهت توسعه علم است و چون اجتهاد اول را نداریم، اجتهاد معطوف به فتوا یا قانون گذاری پشتیبانی نمی‌گردد که آیا ما می‌توانیم پرونده‌ای به هوش مصنوعی بدهیم تا فتوا را خروجی بدهد؟ 🔹 اجتهاد فقط یک گمان نسبت به نتیجه نیست، بلکه محصول گمان‌های متراکمی است که برآیند مطالعه چندگانه و تخصصی است که تنها تحلیل نیست و بلکه گاهی فراتحلیل نیز دارد و حتی گاهی مطالعه فراترکیبی در آن پیدا می‌شود. 🔹 تجمیع، تنظیم و تنسیق از کارکردهای آن است که هوش انسانی نمی‌تواند چنین کار کند، بحث بر سر این است که آیا می‌توان اجتهاد را به طور کلی به هوش مصنوعی واگذار کرد، هوش انسانی در این سه زمینه به هوش مصنوعی نمی‌رسد و به جاهایی که نمی‌توان راه برد، می‌رسد. 🔹 البته هوش مصنوعی می‌تواند ارتکازات در کلام فقیهان را جمع آوری کند؛ اما کافی نیست؛ بنابراین باید حدود این توانمندی هوش مصنوعی را نیز در نظر داشته باشیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30958 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔@emamsadegh_ir
🌷 مادر پسرها حضرت آیت‌الله خامنه‌ای : 🚩 درباره‌ی مصیبت حضرت اباالفضل (علیه الصّلاة و السّلام) به نظرم میرسید که یکی از بخشهای مهم و جذابی که میتواند این مصیبت را بیان کند، همان زبان حال مادر حضرت اباالفضل است؛ همان «لا تدعونّی ویک امّ البنین» این یک عرصه است: مادری است؛ صورت قبر چهار جوانش را که در کربلا شهید شدند، در بقیع میکشد و نوحه‌سرائی میکند و حماسه میآفریند. همه‌اش اشک ریختن و تو سر زدن هم نیست - البته اشک ریختن هست، اشکالی هم ندارد - بلکه حماسه‌آفرینی است، افتخار به این جوانهاست.‌ 🔹اشعار منتسب به حضرت ام‌البنین لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ واى بر تو مرا ديگر مادر پسران مخوان كه مرا به ياد شيران بيشه‌ام مياندازى كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ مرا پسرانى بود، كه به آنان خوانده می‌شدم اما امروز براى من پسرانى نيست 🗓 ۱۳۹۰/۰۳/۲۵‌ 🆔@emamsadegh_ir
️انتقاد غیرفنی و بهانه‌گیری، بومرنگی‌ است که باعث بی‌اعتباری خود شما می‌شود! 🔹یکم: روزنامه اعتماد در مطلبی مدعی شده: در ۱۰ روز ابتدای دی‌ماه، ۱۷.۵ ميليون تن گاز طبيعی تبديل به گاز مايع شده و به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار از ايران به چند كشور همسايه «صادر» شده است. آن هم در ميانه ناترازی توليد و مصرف گاز و مصرف مازوت در نیروگاه‌ها. 🔹 دوم: محصولی که گمرک آمار فروش آن را داده است LPG (گاز مایع) است و نه LNG (گاز مایع شده). LPG ترکیبی از پروپان و بوتان است که هیچ مورد مصرفی در نیروگاه‌ها ندارد و طبق روال گذشته صادر می‌شود. 🔹سوم: حضرات محترم انتقاد راه و رسم دارد! آیا خبرنگار حوزه انرژی جناب حضرتی که حتی نمی‌داند تفاوت LPG (گاز مایع) با LNG (گاز مایع شده) چیست صلاحیت قلم زدن و انتقاد دارد یا فقط به دنبال بهانه برای تخریب هستند؟؟!! ✍️ و 🆔@emamsadegh_ir
🔳 از مادر حضرت عباس(ع) تا مادر شهداء دین اسلام از جنبه اجتماعی بر دو پایه هجرت و جهاد استوار است. قرآن جهاد را نه به عنوان تهاجم و تسلّط ؛ بلکه به عنوان مبارزه با تهاجم برمی‌شمارد. 🔻 شهید مطهری در کتاب آزادی انسان می نویسد: "در اسلام ما شروع کننده جنگ نیستیم و جنگ را خوب نمی دانیم، اما مطابق آیات جهاد قرآن ؛ جهاد، فقط به عنوان دفاع و در واقع مبارزه با یک نوع تجاوز است. پس اگر فرد، گروه یا کشوری به جان، مال، سرزمین، استقلال، ناموس و دین و عقیده ما تجاوز و حمله کرد، ما در مقام جهاد دفاع می کنیم و این دفاع یک دفاعیست مقدس." 🔸 هنگامی که دشمن به خاک و عقیده ما حمله کرد، عده ای بر حسب تکلیف ایستاده و دفاع کرده و به امر جهاد پرداختند و شدند رزمنده، برخی از این رزمندگان دارای مقامی بسی بالاتر شدند، آنان در همین راه جانشان را دادند (شهید سلیمانی: شرط شهید شدن، شهید بودن است ). 🔹 در این میان مادران و همسران این رزمندگان و شهداء از جان این عزیزانشان گذشتند تا این عقیده، کشور ، استقلال و ولی فقیه ، پایدار گردد، همانند مادر شریف حضرت ابوالفضل العباس (ع). ◽️فاطمه کلابیه معروف به «ام‌البنین»، همسر امام علی (ع) بود، ایشان چهار پسر داشت که هر چهار نفر در کربلا در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسیدند. (ام البنین به معنای مادر پسران می باشد، لقبی که امیرالمومنین(ع) به ایشان دادند ) ◾️پس از واقعه کربلا، بشیر خدمت ام البنین می رسد تا خبر شهادت فرزندانش را به او دهد. حضرت ام البنین پس از دیدن وی می گوید: از امام حسین (ع) مرا خبر بده بشیر: عباس(ع) را کشتند. ام البنین : از حسین(ع) مرا خبر بده و به همین ترتیب خبر شهادت هر چهار فرزند بزرگوارش را به او می دهد. ام البنین با صبر و بصیرتی بی نظیر می گوید: «ای بشیر خبر از (امام من) ابا عبداللّه الحسین (ع) بده فرزندان من و همه آن چه زیر این آسمان مینایی است فدای ابا عبدالله(ع) باد». و بشیر خبر شهادت امام را می دهد. حضرت ام البنین آهی کشیده و با دنیایی از غم و اندوه می گوید: " آه که بندهای(رگ‌های) قلبم را پاره‌پاره کردی" ◾️سالروز وفات این بانوی بزرگ ، مادر علمدار و سقای دشت کربلا و روز بزرگداشت مقام مادران و همسران شهداء گرامی باد . ✍ مجتبی لشکربلوکی مدرس دانشگاه 🆔 @emamsadegh_ir
📌 ما دو گونه می توانیم به تاریخ نگاه کنیم. یکی اینکه بگوییم فلان ماجرا در چه تاریخی اتفاق افتاده است و سعی کنیم تاریخ دقیق آن را مشخص کنیم و نگاه شناسنامه ای به تاریخ داشته باشیم؛ این نگاه گرچه فوایدی علمی دارد و یک نوع اطلاعات عمومی به حساب می آید ولی آنچه مهم و واجب است این است که از وقایع تاریخی عبرت بگیریم. 📌با این مقدمه به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) سراغ یکی از گزاره های تاریخی می رویم و آن ازدواج حضرت امیرالمومنین( ع) با این بانوی بزرگوار می باشد. 📌با توجه به نگاه اول که در مقدمه ذکر شد باید بگوییم زمان این ازدواج مورد اختلاف است؛ برخی معتقدند بر اساس اینکه اولین فرزند ام البنین در سال ۲۶ ه.ق به دنیا آمده است، ازدواج امام علی(ع) با خانم ام البنین(س) قطعا قبل ازسال ۲۳ هجری بوده است، اما برخی دیگر سال ازدواج آنها ۱۳ یا ۱۶ قمری می‌دانند چرا که بین ازدواج آنها و تولدحضرت عباس(ع) بزرگترین فرزندشان ۱۰ سال فاصله بوده است. 📌همچنین در مورد اینکه او بعد از حضرت فاطمه همسر دوم یا سوم امام بوده است نیز اختلاف وجود دارد. اما در خصوص اینکه او قبل از ازدواج با حضرت علی و بعد از شهادت ایشان با شخص دیگری ازدواج نکرده است اختلافی وجود ندارد.۱ 📌اما آنچه برای ما مهم است، دانستن سال و ماه ازدواج نیست بلکه عبرت گرفتن از این ماجرا است؛ حضرت علی (ع) با برادرش عقیل که در نسب‌شناسی عرب شهره بود، درباره انتخاب همسری که اصیل باشد و فرزندانی دلیر و جنگاور بیاورد، مشورت کرد و عقیل، حضرت ام البنین را پیشنهاد کرد که حضرت امیر(ع) با او ازدواج کردند. ۲ 📌درس مهمی که از این ماجرا می توانیم بگیریم این است که وقتی شخصیتی مانند حضرت علی (ع) که عالم به همه چیز هستند در مورد ازدواج مشورت می کنند و به متخصص مسئله مراجعه می کند ما انسانهای معمولی باید در کارهای مهمی از قبیل ازدواج مشورت کنیم و به رای و نظر خود متکی نباشیم و شاهد این همه مشکلات و تلخی ها در  خانواده ها نباشیم. اگر امروز در کارها از متخصص آن امر مشورت بگیریم در خیلی موارد مشکلات حل خواهد شد. 📌یادآوری این نکته لازم است که کارهای اهلبیت (ع) برای آموزش ما انسانها است وگرنه حضرت هر آنچه برادرش می دانست را می داند ولی می خواهد به ما آموزش دهد که وقتی من علی مشورت می کنم، شما به مراتب بیشتر نیازمند مشورت هستید. 📌نکته مهم دیگر محبت و علاقه ی شدید این بانو به خاندان نبوی و علوی است و آنچنان که می دانیم سخت ترین مسئله برای یک مادر، گذشتن از فرزندان خود است ولی حضرت ام البنین فرزندان خود را به گونه ای تربیت می کند که آنها فدای امام خود گردند و به سعادت برسند؛ این همه علاقه برای ما باید مایه ی عبرت و پند باشد، چرا که آنچه مرسوم است، عدم توجه نامادری به فرزندان همسر است و کمتر نامادری پیدا می شود که فرزندان همسر خود را مانند فرزندان خود بداند، ولی این بانوی بزرگوار فرزندان فاطمه را بر فرزندان خود مقدم می دارد و همیشه تاکید می کند که من کنیز فاطمه و شما غلام بچه های فاطمه هستید و ما امروز به این نوع محبت نیاز داریم تا بتوانیم از مال و جان و فرزندان خود در راه اهلبیت علیهم السلام بگذریم و با بهانه های مختلف از تکالیف شرعی خود شانه خالی نکنیم. 📚 ۱و ۲. موسوعه العلامه الاوردبادی، ۱۴۳۶ق، ج۷، ص۴۵-۵۱، محمودی، ماه بی غروب، ۱۳۷۹ش، ص ۲۹، زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹، ص۸۳، اسلامکده ص ۲۱۰_۲۱۴ 🆔@emamsadegh_ir
✳️ نخست‌وزیر یک استعمار که به قدرت قرآن ایمان داشت! 💠 رهبر انقلاب: سخن معروف «گلادستون» را که حتماً شنیده‌اید که گفته بود: این قرآن را باید برداشت. استعمارگران، از قدیم نسبت به اسلام همین احساس را میکردند که آن هم ناشی از چیزهایی بود که از اسلام دیده بودند. ۶۸/۹/۷ 🔻 مجلس عوام مملو از نمایندگان بود. نمایندگانی که برخی کلاه‌شان را به دست گرفته و نشسته بودند و برخی هم مشغول گفت‌وگو با هم بودند. 🔸 مردی مسن که پالتوی سیاه‌رنگ بلندی به تن داشت، کتابی به دست گرفته و پشت میز قرار رفت و شروع به سخنرانی کرد. پس از اندکی سخن گفتن، کتاب را روی میز زد و گفت: مادامی که این کتاب در دست مسلمانان باشد و به آن عمل کنند، اروپا هیچ‌گاه نمی‌تواند بر شرق اسلامی مسلط شود و خود نیز در آرامش و امنیت زندگی نخواهد کرد. 📛 کشیشی که در مجلس حاضر بود با عصبانیت بلند شد؛ پیش آمد و کتاب را برداشت و آن را پاره کرد. ‼️ مرد خطاب به کشیش گفت: ای احمق! منظورم پاره کردن آن نبود بلکه باید آن را از صفحه قلب مسلمانان پاک کنیم و عمل به آن را از جامعه مسلمین از بین ببریم. 💡 آن مرد کسی نبود جز ویلیام گلادستون. گلادستون در سال 1809 در لیورپول انگلیس متولد شد. او سیاستمدار و دولتمرد انگلیسی، از حزب لیبرال مهم‌ترین نخست‌وزیر دوره ویکتوریا بود. 🔺 نظر او راجع به جایگاه قرآن در بین مسلمانان قابل تامل است. گاه دشمنان ما قرآن را بهتر از ما درک کرده و می‌کنند. 🆔@emamsadegh_ir
🔥تشکیلات بهائیت💥 ☄تشکیلات بهائیت از دو شاخه انتخابی و انتصابی تشکیل شده که زیر نظر بیت‌العدل اعظم اداره می‌شود. 🌪بیت‌العدل اعظم: ⛔️دستور تشکیل بیت‌العدل توسط بهاءالله صادر شد، اما در سال ۱۹۶۳م تأسیس و اولین انتخابات آن برگزار شد. 📛این مرکز از نه نفر تشکیل شده که همه آنها باید مرد باشند و هر پنج سال یک‌بار، توسط محافل ملی بهائیان جهان انتخاب می‌شوند. 👈این مرکز در کوه کرمل در شهر حیفا در رژیم صهیونسیتی قرار دارد. 🚫بیت‌العدل اعظم، مرجع همه امور بهائیان به شمار می‌رود و دارای وظایفی است که از جمله مهم‌ترین آنها عبارتند از: 🔻تفسیر متون و آثار رهبران بهائیت 🔻وضع قوانین و احکام غیرمنصوص متناسب با مقضیات هر زمان 🔻اداره امور جامعه بهائیان در سراسر جهان 🔻ایجاد مؤسسه‌های تبلیغی و تبلیغ بهائیت 🔻فیصله دادن به اختلافات جامعه بهائیان 🔰دیدگاه شیعه و اهل سنت نسبت به بهاییت 🔹مراجع تقلید شیعه اعتقاد به بهائیت را کفر و بهائیان را نجس می‌دانند و از هر گونه معاشرت با آنان برحذر می‌دارند 🔹همچنین مجمع تحقیقات اسلامی در دانشگاه الازهر مصر، بهائیت را بدعت دانست و اعلام کرد این فرقه ارتباطی با ادیان آسمانی ندارد. ✅بهاییت در واقع یک حزب در خدمت رژیم صهیونسیتی است که نخست مورد حمایت انگلیس و سپس مورد حمایت آمریکا قرار گرفتند. 🔺پ.ن: عکس بالا تصویر بیت العدل می باشد. 🆔@emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مقایسه جالبی که در شبکه های اجتماعی مکزیک پخش شد 🔴تفاوت که وسط پخش لایو در برنامه زنده می آید. 🔥کارشناس BBC: برخورد با دختر بچه... 🌹ایران (شیخ قمی): بغل کردن دختر بچه... ✅در پایان نوشته بودند: این همان تفاوت فرهنگی ایران و غرب است در برخورد با دیگران. 🆔@emamsadegh_ir
◼️ ️سالروز مادر علمدار کربلا حضرت سلام الله علیهما تسلیت باد ⚫️ بعد از این دیگر مرا با لقب ‏«امّ البنین» نخوانید 🔹این زن بزرگوار (امّ البنین) در کربلا نبود. در مدینه برایش خبر آمد که چهار پسر تو در خدمت حسین بن علی علیه السلام شهید شدند. برای این پسرها ندبه و گریه می‏‌کرد. 🔹گاهی سر راه عراق و گاهی در بقیع می‌‏نشست و ندبه‌‏های جانسوزی می‌‏کرد. زن‌ها هم دور او جمع می‌‏شدند. مروان حکم که حاکم مدینه بود، با آن‌همه دشمنی و قساوت گاهی به آنجا می‌‏آمد و می‏‌ایستاد و می‏‌گریست. از جمله ندبه‌هایش این است: 🔹ای زنان! من از شما یک تقاضا دارم و آن این است که بعد از این مرا با لقب ‏امّ البنین نخوانید (چون‏ امّ البنین یعنی مادر پسران، مادر شیرپسران)، دیگر مرا به این اسم نخوانید. وقتی شما مرا به این اسم می‏‌خوانید، به یاد فرزندان شجاعم می‏‌افتم و دلم آتش می‏‌گیرد. زمانی من ‏امّ البنین بودم ولی اکنون ‏امّ البنین و مادر پسران نیستم. 📝 استاد مطهری٬ حماسۀ حسینی، ج۱، ص۲۲۹-۲۲۸ ═══✼🍃🔳🍃✼══ 🏴 🆔@emamsadegh_ir
💠 کیست و چرا به او این لقب را دادند؟ مادر حضرت ابوالفضل (ع) و همسر حضرت علی(ع) . این زن که نامش فاطمه است از قبیله بنی‌کلاب بود که پس از شهادت حضرت فاطمه)س) با امام علی (ع) ازدواج کرد و صاحب چهار پسر به نام‌های عباس،جعفر، عبدالله و عثمان شد. ام‌البنین به معنای مادر پسران است. تمامی پسران ام البنین در کربلا به شهادت رسیدند. در اواخر سال شصتم هجرى كه يزيد بر تخت خلافت نشست، ام‏ البنين در شهر مدينه به رغم اينكه ساليان پايانى عمر پر بار خويش را مى‏ گذرانيد و حدود شصت سالى از دوران حياتش سپرى مى ‏شد، آماده انجام رسالتى مهم و تاريخى ـ ارزشى بود و اين رسالت: فرستادن پسران رشيد و جانباز خويش در ركاب امام زمان‏شان ـ حسين بن‏ على علیه السلام ـ براى آفرينش حماسه كربلا بود. ام‏ البنين در اين زمان به همراه فرزند ارشد خود ـ عباس علیه السلام ـ و عروس و نوه ی پسرى خويش ـ عبيداللّه‏ ـ در مدينه زندگى مى ‏كرد همواره منتظر واكنش و دستور امام زمان خود، نسبت به اين اتفاقات بود، پيوسته در جريان اخبار مدينه و واكنش امام قرار مى‏ گرفت. هنگامى كه امام قصد مكه كرد، پسران خويش را جهت همراهى و محافظت كردن از امام حسين علیه السلام و اهل بيت او، به همراه ايشان به مكه فرستاد و خود چونان مردى، سرپرستى تنها عروس و نوه ی خود در مدينه را به اميد برگشتن امام و يارانش از مكه، به عهده گرفت. شايد اصلى ‏ترين علت عدم همراهى ام ‏البنين با امام حسين علیه السلام ، اين بود كه اين زن، تصور نمى ‏كرد اين سفر آغاز سفرى موعود باشد كه امام و فرزندان او بايد به پيشواز آن بروند. ام ‏البنين هرگز تصور اينكه اين سفر، براى اداى مسئوليتى توسط امام حسين علیه السلام باشد نمى‏ نمود. دليل ديگر عدم همراهى ام ‏البنين با كاروان شهادت كربلا، مشقت فراوان سفر براى او كه پيرزنى شصت و چند ساله بود، است. به علاوه از آنجا كه گرما طاقت‏ فرسا بود، به سبب كهولت سن، قادر به همراهى با كاروانيان نبود. وى در مدينه چشم به راه بازگشت كاروان از سفر حج ماند و هرگز اطلاع نداشت كه اين سفر، آغاز سفر موعود خواهد بود. در عين حال اين شيرزن ولايتمدار، به رغم عدم همراهى با كاروان، به فرزندان خود توصيه كرده بود در همه حال، دست از يارى حسين علیه السلام برنداشته و پيوسته گوش به فرمان فرزند پيامبر و امام بر حق خود باشند. چنانکه تا بازگشت کاروان عاشورا، – از زمانى كه مدينه را به مقصد مكه ترك گفته بودند تا زمانى كه بازماندگان به مدينه بازگشتند، حدود سه ماه به طول انجاميد.- و پس از ورود بشير بن‏ جذلم به مدينه، به عنوان پيك امام سجاد علیه السلام ، ام‏ البنين جهت كسب اخبار كاروان و حوادث بر آنها به همراه تنها يادگار عباس، نزد بشير رفت كه در حال انتشار خبر كاروان عاشورا و سرانجام آن بود. در هنگام آمدنِ اين پيرزن به سمت بشير، جمعيت زياد زنان و مردان كوفه، با مشاهده او، به احترام از جلويش كنار رفته، بشير تا نگاهش به اين زن بلندبالا، با قامت رشيد افتاد، از اطرافيان خود پرسيد: اين زن كيست كه مردم مدينه اينقدر به او احترام مى‏ گذارند؟! جواب دادند: ام ‏البنين كلابى ـ همسر على علیه السلام و مادر عباس ـ است. بشير تا ام ‏البنين را شناخت، وى را مخاطب قرار داده، با حالت محزون و گرفته گفت: ام ‏البنين! خبر دارى عباس و پسرانت را در كربلا شهيد كردند؟ آن بانوى فداكار پس از شنيدن خبر شهادت فرزندان شجاع خود، بدون ذره‏ اى منقلب شدن، همچون كوهى استوار، از بشير جوياى حال امام حسين علیه السلام گرديد و گفت: جان من و تمام فرزندانم فداى پسر فاطمه سلام الله علیها، از حال امام و مقتدايم چه خبر دارى؟ ام‏ البنين كه حتى پس از شنيدن خبر شهادت تمامى فرزندان خود، به عشق سلامتى امام تا آن لحظه خم به ابرو نياورده بود، وقتى خبر شهادتِ حسين علیه السلام را به همراه ديگر فرزندان خود شنيد، در حالى كه زانوان او زير اين بار گرانبها خم مى‏ شد، رويش را به طرف مردان و زنان مدينه برگرداند و با حالت غمگينانه ‏اى، آنان را خطاب كرده گفت: مردم مدينه! پس از شهادت امامم و تمامى پسران رشيدم، از شما مى‏ خواهم از اين به بعد مرا ام ‏البنين نخوانيد؛ چرا كه ام ‏البنين يعنى مادر پسران رشيد؛ ولى پس از شهادت فرزندم حسين علیه السلام و ديگر پسران رشيدم، هيچ پسرى براى من باقى نمانده است. (1) 📚(اسلامى، فاطمه ـ خدايى، سيدعلى‏ اكبر/ مقاله ام‏ البنين، اسوه مادران و همسران شهيد، مجله پیام زن، شهریور 1385، شماره 174، ص 32، با اندکی تلخیص) ═══✼🍃🔳🍃✼══ 🏴 🆔@emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏵️🏵️🏵️🏵️تبیین یارامام زمان(عج)قراربگیریم بالفظ باشیم یا نباشیم☘️☘️☘️☘️☘️☘️ 🔰عموپارسا مجری برنامه های شادوخاطرانگیز ✅ سخنران شاد از مهدکودک تا دانشگاه ✅ یک روز شاد و خاطر انگیز برای مردم سرزمینم ✅اجرای جشن تکلیف ویژه پسران و دختران سرزمینم ✅ روایتگری شهدا ✅ آموزش مفاهیم دینی در کلاس ✅ اجرای پرانرژی و شاد همراه با مسابقات مهیج و محتوا ارزشی 😍برنامه های عموپارسا 😍خنده و شادی ، رشد و تعالی پل ارتباطی : 09104628831 🆔@emamsadegh_ir
💠اکثر الخیر فی النساء ✅پیامی جهانی از حسینیه امام خمینی(ره) / نقش و جایگاه زنان در جامعه پردازی و حکمرانی متعالی ✍ دکتر حسن بیارجمندی رهبر معظم انقلاب صبح ۱۴ دی ماه در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی؛ نگاه مترقی و عادلانه اسلام به «زن» در عرصه‌های «جنسیتی و انسانی – حقوقی و تکالیف – مسئولیت پذیری فردی و خانوادگی- و نقش و تکالیف اجتماعی» را تبیین نمودند. در بخشی از این بیانات ترسیم کننده یک نقشه راه ،معظم له می فرمایند : « یکی از آن نقاطی که من میخواهم عرض بکنم، نگاه اسلام به مسئله‌ی زن است که نظر اسلام چیست. من حالا مختصری میگویم، تبیین و تفصیل و تفریع فروعش با شماها است که دنبال کنید، تحقیق کنید، کار کنید.» یکی از این نگاه ها که در سطح یک پیام ادراکی جهانی در بالای سر محل نشستن ایشان در حسینیه امام خمینی (ره) می درخشید و در پوشش تصویری و گزارش های خبری و رسانه ای بصورت جهانی بازتاب داشت؛ حدیثی از امام صادق(ع) که «أکثَرُ الخَیرِ فِی‌ النِّساء بیشتر خیر‌ها در زنان است»بود. سوال اصلی که مطرح می شود این است که خداوند حکیم و علیم در زنان چه خیرهایی را نهاده است؟ آنچه مسلم است این خیر و بیشترین آن را باید در قرآن جستجو نمود. در تفسیر احسن الحدیث؛ خير به معنى دلپسند و مرغوب و در فرهنگ واژگان قرآن در معناي انتخاب آمده است؛بدین معنا که اگر ما چيزي را خير مي ناميم ، بدان جهت است که آنرا با غير آن مقايسه ميکنيم و يکي از آن دو را انتخاب می نماییم و ميگوئيم اين خير است که هدف و مقصد ما را تامين کند بنابراین دو قاعده کلی در خصوص خیر براساس مفاهیم قرآنی همچنانکه صدر المتالهین در اسفار و علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در تفسیر مشهور المیزان بیان داشته اند عبارتند از: الف : همه خواهان آن ‌هستند و به واسطه‌ى آن بخشى از کمالات شایسته‌ى انسانی حاصل مى‌شود. ب : آن را با چیز دیگرى مقایسه مى‌کنند؛ سپس آن را برمى‌گزینند.پس آن را که برگزینند، خیر است.چون برگزیده‌ است. بنابراین هم در تعیین اصل خیرها و هم مصادیق آن می بایست این دو اصل را مدنظر داشت. خداوند در قرآن کریم بطور کلی خیر ها را نام برده است که هر یک از آنها بعنوان یک اصل می تواند در این فهم و درک خیرها از جمله در زنان قابل تطبیق و تفسیر باشد.بیشترین این خیرها که براساس دو قاعده کلی صدرالاشاره می توان در این وجیزه از آنها یاد نمود عبارتند از : ۱_ نیازهای اساسی زندگی ؛ آنجا که خداوند به نقل از حضرت موسی (ع)می فرماید: رب إني لما أنزلت إلي من خير فقير . پروردگارا! من نیازمند هر آن چیزی هستم که برایم روزی فرمایی.و خداوند اینگونه فورا آنچه که در او بیشترین خیرها(نیازهای اساسی زندگی)است را اجابت کرد. قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ [شعيب] گفت من مى‏ خواهم يكى از اين دو دختر خود را [كه مشاهده مى ‏كنى] به نكاح تو در آورم. ۲_ قدرت و توان ؛همچنانکه در آیه أَهُمْ خَيْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ (آیا اینان نیرومندتر یا پادشاهان یمن) از قدرت و توان به خیر یاد شده است و آمادگي روحي برای پذيرش هدايت : «...َ وَلَوْ عَلِمَ اللّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ» زن با خصوصیات نهادی توان و قدرت مخصوص خویش یعنی روحی و روانی، عاطفی، شناختی و اجتماعی و... مکمل و متمم مرد است و هر یک در کمال خود نیازمند دیگری است و این مفهوم در جامعه پردازی و حکمرانی متعالی و ایجاد تمدن با مشارکت دادن زنان در امور اجتماعی تبلور و کارآمدی خویش را نشان می دهد. ۳_ وضع صلاح و پسندیده در زندگی دنیوی؛ همچنانکه حضرت شعیب (ع) فرمودند: إني أراكم بخير که شامل صلاح و تمام خوبی های زندگانی دنیوی است. با توجه به دو قاعده کلی و سه اصل یاد شده و مصادیق گسترده آن که بیشترین خیرها را در وجود زن تداعی می کند؛ به حکم آیات إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِي نارِ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ زنان با وجود این بیشترین خیرها با انتخاب خود جايگاه خود را تعيين مى‌كنند، يا شرّ البريّه يا خير البريّه . كَفَرُوا ... شَرُّ الْبَرِيَّةِ ... آمَنُوا ... خَيْرُ الْبَرِيَّةِ و این سقوط(کفر) و رشد(ایمان) او بی نهایت است؛ در اثر ايمان و عمل صالح مى‌تواند حتى از فرشتگان برتر باشد و این در گرو ايمان همراه با عمل صالح و سبقت است«فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ». مقام معظم رهبری در همین دیدار دو الگوی قرانی با دو انتخاب متفاوت را مورد اشاره قرار می دهند : « ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ کَفَرُوا امرَأَتَ نُوحٍ وَ امرَأَتَ لوط» و همچنین« وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَون» و «وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمرَان». 🆔@emamsadegh_ir
🌐 بهائیت و سازمان‌ ملل ✍️ بهائیت چندین سال پیش از تأسیس ، دفتر بین‌المللی بهائی را در شهر ژنو تأسیس کرده بود. همزمان با تشکیل سازمان ملل، با اینکه هیچ کشوری از آن خود ندارد و فقط فرقه‌ای تشکیلاتی است، اقدام به ورود به این سازمان تشکیلاتی نمود. بعد از سه سال نفوذ و شرکت در انواع نشست‌های بین‌المللی، جامعه بین‌المللی بهائی، تحت عنوان سازمانی در سازمان ملل،ثبت و دارای نماینده ارشد می‌شود. 🔺 پس از آن، بهائیان با پذیرفتن نقش‌های متعدد جهانی و نفوذ به زیرمجموعه‌های مختلف سازمان‌ ملل همچون سازمان ، سازمان ملل متحد، و...، توانستند نمایندگان خود را در نشست‌های مختلف بین‌المللی به مأموریت بفرستند. ضمن اینکه، طرف بخش‌های مختلف این سازمان واقع شده و به بهانه فعالیت‌های بین‌المللی، به و گسترش بهائیت در کشورها و مناطق مختلف جهان می‌پردازند. 🔊 اینجاست که میدانی وسیع و اثرگذار روبروی تشکیلات بهائیت گسترده می‌شود تا بتوانند به قول خودشان، نفوذ معنوی خویش را در حیات جامعه انسانی به کار برند. ⚠️ با وجود اهمیت و تأثیر قابل‌ توجه سازمان ملل متحد در امور بین‌المللی و بالای تشکیلات بهائی در سازمان ملل، بهائیان همواره سعی در سنگ‌اندازی در مسائل ایران در امور بین‌المللی دارند. 🆔@emamsadegh_ir
🌹از اینکه با ما همراه هستید متشکریم🙏 از همراهان و اعضای محترم کانال حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام تقاضا می شود جهت پویایی و رشد این کانال در نظر سنجی،شرکت نمایید. باتشکر🙏 لینک زیر جهت شرکت در نظر سنجی👇 https://EitaaBot.ir/poll/ct0f6?eitaafly 🆔@emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️هر چه دارم از نماز اول وقت و امام حسین(ع) دارم. تا حالا نشده چیزی رو دوبار به امام حسین بگم..!!!! نوجوان ۱۳ ساله‌ای که حرف و عملش عقلای جهان را مات و مبهوت خود کرده... @emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفیر: 🎥 این وعده‌ی تضمین‌شده‌ی خداوند است: قطعا خورشید طلوع خواهد کرد 🆔@emamsadegh_ir
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂دنبال احکام و قوانین غیرخدایی نباشید🍂 🔸أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِقَوْم يُوقِنُونَ. (/۵۰) ⚡️ ترجمه : آيا آنان حكم جاهليّت را مى طلبند؟ براى اهل ايمان و يقين، حکم چه كسى از خدا بهتر است؟ 🔴 در كتاب «كافى» از امير مؤمنان على(عليه السلام) نقل شده كه فرمود: 🍃اَلْحُكْمُ حُكْمانِ: حُكْمُ اللّهِ وَ حُكْمُ الْجاهِلِيَّةِ فَمَنْ أَخْطَأَ حُكْمَ اللّهِ حَكَمَ بِحُكْمِ الْجاهِلِيَّةِ. «حكم، دو گونه بيشتر نيست: يا حكم خدا است، يا حكم جاهليت. و هر كس حكم خدا را رها كند به حكم جاهليت تن در داده است» 💫از اينجا روشن مى شود، افرادى كه با داشتن احكام آسمانى به دنبال قوانين ساختگى ملل ديگرى افتاده اند، در حقيقت در مسير جاهليت گام نهاده اند. 🆔@emamsadegh_ir
🔺توسعه نفوذ آقاخانیه در افریقا ▫️نامگذاری خیابانی در تانزانیا به نام «آقاخان» ⚠️دولت به مناسبت هشتاد و هشتمین سالگرد تولد ، رئیس شاخه آقاخانیه ، اقدام به نامگذاری خیابانی در پایتخت خود به نام «خیابان آقاخان: AGA KHAN STREET» کرد. ↙️مراسم رونمایی از تابلوهای خیابان آقاخان در آستانه سال ۲۰۲۳ انجام شد. 📌آقاخانیه به واسطه شبکه گسترده اقتصادی و اجتماعی خود با عنوان بنیاد AKDN و وابسته به ثروت کریم آقاخان، مجموعه اقدامات تبلیغی در اقصی نقاط دنیا به خصوص مناطق فقیر _مادی و فرهنگی_ در شرق و غرب نموده و با راه اندازی مراکز خیریه آموزشی، درمانی، عمرانی و ...، سعی در توسعه نفوذ خود و جلب پیروان بیشتر دارد. 🏨ساخت ، پل عابر پیاده و... در تانزانیا نیز در همین راستا صورت گرفته و اینک دولت آن کشور اقدام به نامگذاری خیابانی به نام نموده است. ✴️بنیاد آقاخان در تانزانیا بیمارستان ۹۰ ساله آقاخان دارالسلام، یک مرکز پزشکی در موانزا(Mwanza) ۲۴ مرکز بهداشتی در ۱۴ منطقه محروم دارد و بیمارستان مرکزی یک مرکز فوق مدرن ۱۷۰ تختخوابی است. ⭕️به واقع «شبکه توسعه آقاخان»، پوششی است برای اقدامات تبلیغی این که قرائتی متفاوت از اسلام داشته و ضمن مبانی اعتقادی خاص در باب ، با تاکید بر تکثرگرایی، مرام خویش را با ارزش‌های هماهنگ ساخته و از ، آداب شرعی و دیگر اصول سنتی اسلام، فاصله‌ای زیاد دارد. 💢این فرقه به واسطه همین قرائت مدرنگرا و ثروت هنگفت آقاخان، مورد توجه و حمایت غرب است. 🆔 @emamsadegh_ir
آیت‌الله اعرافی با محکوم نمودن اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی: ⭕️اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی نقشه شوم دین زدایی و یورش به بنیان‌های هویت توحیدی و اسلامی است ⭕️ ضرورت برخورد دولت‌های اسلامی، مستقل و آزاده با نشریه هتاک 🔹 حوزه‌های علمیه ایران و جهان این حرکت ضدانسانی، ضدایمانی، نفرت‌پراکنانه، خشونت طلبانه و بغض آفرین را تعرض به امت اسلام، مرجعیت شیعه، ملت شریف ایران و اسلام عزیز و فراتر از یک اقدام محدود و خودسرانه ارزیابی کرده، با صدایی بلند و فریادی روشن گرانه آن محکوم می‌کند. 🆔 @emamsadegh_ir
حاج‌قاسمِ لیبرال!؟ 🖊 مهدی جمشیدی ۱. واقعیّت این است پاره‌ای از نخبگان انقلابی به جانب «اسلام رحمانی» شتافته‌اند؛ همان اسلامی که به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای، نشأت‌گرفتۀ از «معارف لیبرالیستی» است. اسلام رحمانی، تعبیر برآمده از خطّ فکریِ روشنفکریِ سکولار است که در جریان اصلاحات، صورت عینی یافت. چندی پس از اینان، جریان اعتدال‌گرا نیز چون احساس کرد که این رویکرد، «رأی‌ساز» و «مقبولیّت‌آفرین» است، همین منطق را در پیش گرفت. دراین‌میان، برخی گروه‌ها و نیروهای فکری و سیاسی در جریان انقلاب نیز که با وجود ظواهرِ موجّه، سودای قدرت داشتند و می‌خواستند خویش را برآیندِ آرمانیِ ذائقۀ عمومی نشان دهند، به همین ورطه فروافتادند و به «سایه‌نشینانِ انگارۀ اسلامِ رحمانی» تبدیل شدند. بیش از همه، قالی‌باف و یاران و مشاورانش این جهت‌گیری را برگزیدند. ۲. اینک به‌روشنی می‌دانیم که قالی‌باف، یک نیروی سیاسیِ «موقعیّت‌زده» و «اقتضامدار» است و وفاداری ایدئولوژیکش در لحظه‌های حسّاس، شکننده است. کافی‌ست احساس کند که افکار عمومی یا بخشی از آن، متمایل به سویی است؛ دراین‌حال، او سر از پا نخواهد شناخت و بی‌محاسبه و شتابزده، خواهد کوشید که خود را هم‌داستان با آن «تمایل اجتماعی» نشان بدهد. این تمایل، ممکن است «برجام» باشد، یا «کنار نهادنِ طرح تنظیم‌گری فضای مجازی» یا «بی‌عملی نسبت به حجاب». بی‌جهت نبود که آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین دیدار خویش با مجلس، تعبیر «تعارض منافع» را به‌کار برد. ۳. این‌بار، او و دیگران از «حاج‌قاسم» برای روایت «اسلامِ رحمانی» بهره گرفته‌اند و در جهت «چهره‌پردازیِ لیبرال» از حاج‌قاسم کوشیده‌اند. امّا واقعیّت تفکّر حاج‌قاسم، آن چند جملۀ بریده‌شده از صدر و ذیلش نیست. اجازه دهید فارغ از این مطامع سیاسی و غرض‌ورزانه، تأمّل کنیم که حاج‌قاسم چه گفته است. یک ضلع از منطق او این است که جریان انقلابی و حزب‌اللهی، هرگز نباید دچار «بریدگی از توده‌ها» و «گسستگی از خُرده‌فرهنگ‌های متفاوت» شود، بلکه باید بکوشد با آنها «ارتباط» برقرار کند تا در اثر این ارتباط، سخن انقلاب را به آنها منتقل کند: «باید با مردم گفتگو کنیم... نباید فقط به قشر مذهبیِ نزدیکِ خودمان بسنده کنیم... باید مردم را حفظ کنیم... اینان مردم ما هستند... همه مثل هم نیستند... نباید مردم را از دین برانیم... اگر بگوییم فلانی باحجاب و فلانی بی‌حجاب است دیگر چه کسی را می‌خواهیم حفظ کنیم... آن دختر بدحجاب هم دختر ما و جزو جامعۀ ماست... باید به آنها توجّه کنیم و با آنها رابطۀ صمیمی برقرار کنیم... رابطۀ حزب‌اللهی با کسی‌که دینش ضعیف‌تر است موضوعیّت دارد... این‌که فقط رابطۀ حزب‌اللهی با حزب‌اللهی را در پیش بگیریم خطاست... باید برای جذب‌کردن به میان مردم برویم.» این گفته‌های او به معنی آن است که نیروهای فکری و فرهنگیِ جبهۀ انقلاب نباید «خویش‌بسنده» و «حصارنشین» باشند، بلکه به قصد «هدایت» و «روشنگری» و «جذب»، از جماعت‌های خویش بیرون بیایند و به سراغ «دیگری‌های فرهنگی» بروند. این دیگری‌ها، دچار «ضعف در دین‌داری» هستند، امّا باید به آنها نزدیک شد و منطق انقلاب را به آنها عرضه کرد. روشن است که در این بیان، هیچ اثری از اسلام رحمانی نیست؛ چراکه حاج‌قاسم، «نسبی‌اندیشانه» قضاوت نمی‌کنند و نمی‌گوید باید این بخش از جامعه را به حال خویش «رها» کرد، بلکه برعکس، دعوت به «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» می‌کند. ۴. حاج‌قاسم در جای دیگری می‌گوید: «نباید به‌عنوان مسئول و به بهانۀ رقابت‌های انتخاباتی، بر محفوظ‌ماندن دختر خودمان حریص باشیم، امّا بر ولنگاریِ جامعه، بی‌توجّه؛ چنان‌که کسی جرأت نکند در جامعه، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند، بلکه مسئول باید همانند کشاورز، علف‌های هرز را هرس کند تا مزرعه از بین نرود.» حاج‌قاسم در اینجا نیز برخلاف منطقِ اسلامِ رحمانی: اوّلا، با تعبیر ولنگاریِ اجتماعی نشان می‌دهد که دچار «نسبی‌گرایی ارزشی» و فروکاهیدنِ ارزش‌ها‌ی شرعی به سلایق‌ فرهنگی نیست؛ ثانیاً، ارزش‌ها - و از جمله حجاب - را جزو «مسأله‌های اصلی» می‌شمارد که آشکارا به وضع دختران اشاره می‌کند و آن را مبنای قضاوت صریح خویش قرار می‌دهد؛ ثالثاً، به «مداخلۀ مستقیمِ حاکمیّتی» در زمینۀ ارزش‌ها باور دارد، چون می‌گوید کارگزاران نباید مجال بدهند که آسیب‌های اجتماعی – یا همان «علف‌های هرز» – جامعه را آلوده کنند. رابعاً، معتقد به مشروعیّت استفاده از «سازوکارهای سلبی» است؛ هرچند آن را مقدّم نمی‌شمارد. خامساً، بر این باور است که باید امکان «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» فراهم باشد و جامعه دچار «فردگرایی» و «خصوصی‌انگاریِ کنش‌های عمومی» نشود. بنابراین، روایت قالیباف از منطق حاج‌قاسم، آغشته به تحریف است. 🆔@emamsadegh_ir