💬 حکایت یک زیارت
💫 ملکوت زیارت عاشورا
▪️مرحوم علامه طباطبایی مىفرمودند:
عیال ما زن بسیار مؤمن و بزرگوارى بود. ما در معیّت ایشان براى تحصیل به نجف اشرف مشرّف شدیم، و ایّام عاشورا براى زیارت به کربلا مىآمدیم، و پس از پایان این مدّت چون به تبریز مراجعت کردیم؛ روز عاشورائى ایشان در منزل نشسته و مشغول خواندن زیارت عاشورا بود، میگوید: دلم ناگهان شکست؛ و با خود گفتم ده سال در کنار مرقد مطهّر حضرت أباعبدالله الحسین در روز عاشوراء بودیم، و امروز از این فیض محروم شدهایم. یکمرتبه دیدم که در حرم مطهّر در زاویهٔ حرم بین بالا سر و روبرو ایستادهام، و رو به قبر مطهّر مشغول خواندن زیارت هستم. و حرم مطهّر و خصوصیّات آن بطور سابق بود؛ ولى چون روز عاشورا بود، و مردم غالباً براى تماشاى دسته و سینهزنان مىروند، فقط در پائین پاى مبارک، مقابل قبر سائر شهداء چند نفرى ایستاده؛ و بعضى از خُدّام براى آنها مشغول زیارت خواندن هستند. و چون بخود آمدم دیدم در خانهٔ خود نشسته، و در همان محلّ مشغول خواندن بقیّهٔ زیارت هستم.
📚 مهرتابان، ص41
╔✯═══๑ღ💠ღ๑══✭╗ 🕌@Emamzade_jafar_yazd
╚✮══๑ღ💠ღ๑═══✬╝
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کن
🔴 شاخص در زیارت عاشورا لعن در اوست
💬 تفسیر حاج سیّد هاشم حداد در حقیقت معنای لعن
یکی از شاخصههای اصلی در این زیارت مسألهٔ تبرّی است که همانطور که تولّی اصالت دارد و رکن است تبرّی هم اصل است.
علامه میفرمودند: شاخصهٔ اصلی تشیع تبرّی است نه تولّی؛ چرا که بسیاری از اهل تسنن و حتی سایر ادیان، اهلبیت علیهمالسلام را دوست دارند ولی شیعه نیستند.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه طهرانی رحمةاللهعلیه میفرمایند:
روز تاسوعا که در منزلشان زیارت عاشورا خوانده شد، و بعد از صد لعن و صد سلام و نماز زیارت، دعاى عَلْقَمَه قرائت شد، در پایان دعا یکى از حضّار پرسید که این لعنتهاى شدیده و نفرینهاى أکیده با این مضامین مختلفه چگونه با روح حضرت امام جعفر صادق علیهالسّلام که کانون رحمت و محبّت است سازش دارد؟!
جوابى که ایشان دادند این بود که: این دعا همهاش طلب خیر است و رحمت، گرچه بصورت عبارت و کلام، نفرین و لعنت مىنماید. و بطور کلّى تمام لعنتهائى که خداوند میکند یا در لسان پیامبر و ائمّهٔ طاهرین صلواتُ الله و سلامهُ علیهم أجمعین وارد است، همگى خیر است، خیر محض. و از خدا و أولیاء وى غیر از خیر تراوش نمىنماید.
این لعنتها و نفرینها براى شخص متجاوز است؛ نه مرد مؤمن متّقىِ به کار خود مشغول. و هر چه به آن مرد متعدّى و ستمگر عمر داده شود و صحّت و قدرت داده شود، همه را صرف در مضارّ خود و تعدّى به حریم مظلومان مىکند. بنابراین محدود کردن سلامتى و قدرت و حیات او، دفع ضرر است؛ و دفع ضرر در حقیقت نفع است.
ما با این دیدگان طبیعى و حسّى خود مىپنداریم خیر همیشه در سلامتى و قدرت و حیات است بدون ملاحظهٔ واقعیّت حیات، از نیّت خوب یا بد، و از ارادهٔ خوب یا بد، و از اعتقاد خوب یا بد؛ ولى اینطور نیست. زیرا ملاحظهٔ معنى را هم باید نمود. حیات براى انسان وقتى خیر است که وى براى نفس خود و براى دیگران منشأ خیر باشد؛ و امّا اگر منشأ شرّ شد و زیادى عمر و زیادى سلامتى و صحّت و زیادى قدرت موجب تعدّى و تجاوز به نفس خود و به حریم بشریّت شد، در اینجا دیگر خیر نیست، عنوان خیر بر آن صادق نیست. و در اینصورت و در این فرض، ضدّش خیر است. یعنى براى این مرد، مرگ و مرض و مسکنت خیر است؛ گرچه خودش یا دیگران ندانند.
چاقوى جرّاح که عضو فاسد را از بیخ و بن برمیدارد خیر است، گرچه مستلزم مرض و بیهوشى و ریختن خون مریض و دواهاى تلخ باشد، و گرچه خود آن عضو فاسدهٔ خود را خوب بداند؛ ولى حقیقت اینست که چنین نیست. رحمت پیوسته در فربه شدن و غذاى چرب و شیرین خوردن نیست. بعضى اوقات در لاغر شدن و گرسنگى کشیدن و به أطعمهٔ ساده قناعت ورزیدن است.
بچّه همیشه از پدر شکلات و حلوا میخواهد، ولى پدر مهربان به او نمیدهد؛ بعضى اوقات میدهد آن هم به مقدار معیّن. این خیر است براى بچّه و رحمت. و بعضى اوقات به او مُسْهل تلخ میدهد، و آمپول و سوزن به او میزند، و در تخت بیمارستان براى عمل جرّاحى بسترى میکند، و او را از بازى منع میکند؛ و ابداً طفل به این جریان رضا نمیدهد، پیوسته میخواهد بدود، شیرینى بخورد، بازى کند؛ و به پدرش در این حَصر و منع ایراد میکند، و چه بسا در دل خود، پدر را شخص مغرض و دشمن بپندارد؛ امّا واقع مطلب و حقیقت امر غیر از این است. تمام این کارهاى پدر براى طفل خیر است و رحمت. زیرا موجب حیات اوست گرچه طفل نداند و نخواهد.
لهذا پدر از این جریان و پیشامد براى بچّه، به شدّت ناراحت است. خواب نمىکند، در بیمارستان بالاى سر بچّه تا صبح نمىخوابد. و این عین رحمت است.
رحمت گاهى در مجال دادن و حلوا دادن ظهور دارد، و گاهى در منع نمودن و سِرُم زدن. هر دو رحمت است به دو صورت و دو شکل.
انبیاء و امامان براى حیات حقیقى و سعادت جاویدانى بشر آمدهاند و رسالتشان بر این مدار است. بنابراین هر جا حیات واقعى با حیات طبیعى، و صحّت حقیقى با صحّت مجازى، و قدرت اصیل با قدرت اعتبارى تصادم کند، براى حفظ آن از این صرف نظر مىنمایند؛ دستور جهاد میدهند، مشرکین و کافرین را مىکشند، منافقین را تأدیب مىنمایند، مجرمین را مجازات مىکنند؛ اینها همه خیر است.
براى ایصال مرد متعدّى و متجاوز به مقصد أعلاى انسانیّت، گوشمالى، زمینگیرى، فقر و فاقه، مرض و کسالت، خیر است. چون اینها وى را به خود مىآورد و از تورّم توخالى نفس امّاره مىکاهد و به وى أصالت مىبخشد. پس خیر است و رحمت. - انتهى مُفاد و مُحصَّل جواب ایشان.
📚 روح مجرد، ص110
╔✯═══๑ღ💠ღ๑══✭╗ 🕌@Emamzade_jafar_yazd
╚✮══๑ღ💠ღ๑═══✬╝
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کن
🚩 فدا کردن تمام هستی
حضرت سیّدالشّهداء علیهالسّلام هستی خود را برای خدا داد، حتّی طفل رضیع و شیرخوار خود را؛ در اینصورت اگر خداوند همه چیز خود را به او بدهد به مقتضای عدل رفتار کرده است.
📚 معادشناسی، ج۵، ص۱۷۷
╔✯═══๑ღ💠ღ๑══✭╗ 🕌@Emamzade_jafar_yazd
╚✮══๑ღ💠ღ๑═══✬╝
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کن
✨الـــلّٰھــُم؏جِّللِـــوَلــیــڪَالــفَــرَجْـ ✨
📷 گزارش تصویری
#بصیرت_عاشورایی
#قسمت_اول
📍ویژه برنامه روز عاشورا همراه با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر
🎤 قرائت سوره الرحمن
امیر حسین عطار زاده
🎤 قرائت زیارت عاشورا
حسین خوش قلب
🎙 مقتل خوانی و ذکر مصیبت
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین آقامیری از شهر مقدس قم
🎤 مداحی
کربلایی مهدی ضیافتی
کربلایی محسن محمدی پناه
🗓 سه شنبه مورخ 1403/04/26
🕌 آستان مقدس حضرت امامزاده جعفر علیه السلام
➖➖➖➖➖➖
💠 اطــلاع رســانـی فـضــای مجــازی:
🆔 @emamzade_jafar_yazd
✨الـــلّٰھــُم؏جِّللِـــوَلــیــڪَالــفَــرَجْـ ✨
📷 گزارش تصویری
#بصیرت_عاشورایی
#قسمت_دوم
📍ویژه برنامه روز عاشورا همراهه با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر
🎤 قرائت سوره الرحمن
امیر حسین عطار زاده
🎤 قرائت زیارت عاشورا
حسین خوش قلب
🎙 مقتل خوانی و ذکر مصیبت
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین آقامیری از شهر مقدس قم
🎤 مداحی
کربلایی مهدی ضیافتی
کربلایی محسن محمدی پناه
🗓 سه شنبه مورخ 1403/04/26
🕌 آستان مقدس حضرت امامزاده جعفر علیه السلام
➖➖➖➖➖➖
💠 اطــلاع رســانـی فـضــای مجــازی:
🆔 @emamzade_jafar_yazd