# حدیث_سی_چهارم
قَالَ امیرالمومنین علیه السلام:
لَا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ،
حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ،
أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه.
#نهج البلاغه حکمت ٣١٠
ايمان عبد صادق نيست مگر اينكه اعتمادش به آنچه نزد خداست از آنچه در دست خود دارد بيشتر باشد.
در قرآن کریم آمده است:
'وَ مَن يَتَوكّل عَلى اللهِ فهو حَسبُهُ إنّ اللهَ بالِغُ أمرِه قَد جَعَلَ اللهُ لِكلّ شَىءٍ قَدراً'. (طلاق، ٣)
'كسيكه بر خدا #توكل كند خداوند او را بس است، به راستى كه خداوند به امر خود مى رسد- خواسته او از او فوت نخواهد شد- به راستى كه خداوند براى هر چيزى ميزان و مقدارى معين قرار داده است'
البته توکل نه یعنی بنشین تا خدا برساند، بنشین تا خدا درست کند، بنشین تا خدا گره را باز کند؛ نه، #توکل یعنی کار را انجام بده، نتیجه را از خدا بخواه؛ منتظر نتیجه از سوی پروردگار باش. این است معنای توکل.
#خورشید_ولایت٢
#مسابقه
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
أمیرَالمؤمنین علیه السلام،
در خطبه ١٩٨ نهجالبلاغه،
درباره ی #قرآن میفرمایند:
«شِفَاءً لَا تُخْشَی أَسْقَامُهُ »
#قرآن، شفا دهنده ای است؛
که بیماری های وحشت انگیز را بزداید.
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah
«اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوة وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبةُ الاُمور.»
خداوند در این آیه چهار شاخصه مؤمنان که قدرت در اختیار آنها قرار می گیرد را بیان می کند:
١.نماز
٢.زکات
۳.امر به معروف
۴.نهی از منکر
هر کدام از این چهار ویژگی یک جنبه فردی و یک جنبه اجتماعی و نظام سازی دارد.
نماز با آن همه راز و رمزی که در حقیقت آن نهفته است که معراج هر مؤمن و«قُربانُ کُلِّ تَقی»و وسیلهی فوز و سعادت و از همهی اعمال برتر و بالاتر است، یک جنبه اجتماعی دارد و آن
این است که یکایک مسلمانان بهوسیلهی نماز با یک مرکز واحدی در تماس میشوند. در آنِ واحد در وقت نماز، همهی مسلمانان در همهی نقاطی که دنیای اسلام گسترده است، دل را به یک مرکز واحدی متّصل میکنند؛ این اتّصال همهی دلها به یک مرکز واحد، یک مسئلهی اجتماعی است، یک مسئلهی نظامساز است، معیّنکننده و شکلدهندهی هندسهی نظام اسلامی است.
جنبهی اجتماعی و نظامساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعهی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعهی اسلامی می داند؛ و خود را در مقابل فقرا و ضعفا، و سبیلالله مسئول می داند
امربهمعروف یعنی همهی مؤمنان در هر نقطهای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را بهسمت نیکی، بهسمت معروف، بهسمت همهی کارهای نیکو حرکت دهند؛چرا که «بِها تُقامُ الفَرائِض» و نهی از منکر یعنی همه را از بدیها، از پستیها، از پلشتیها دور بدارند.
@emamzadehazezollah
#حدیث_سی_ وپنجم
قَالَ امیرالمومنین عليه السلام:
يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ،
أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ.
#نهج_البلاغه حکمت ٣۴1
روز اجراى عدل بر ستمگر، سخت تر است از روز ظلم كردن ستمگر بر مظلوم. امام باقر عليه السلام در حديثى مى فرمايند:
در كتاب على عليه السلام آمده است: «ثَلاثُ خِصَالٍ لا يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ الْبَغْيُ وَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَالْيَمِينُ الْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اللَّهَ بِهَا»
سه عمل است كه صاحب آنها هرگز از دنيا نمى رود تا وبال و آثار سوء آن را ببيند: ظلم و قطع رحم و قسم دروغين كه با اينها با خدا مبارزه مى كند»
کافی ج ٢ ص ٣۴٧
باز در كافي روايت شده كه: حضرت امام زين العابدين علیه السلام وقت وفات خويش حضرت امام محمد باقر علیه السلام را به سينه چسبانيد و فرمودند:
اي پسر جان! من، وصيت مي كنم تو را به آنچه كه وصيت كرد به من، پدرم هنگامي كه وفاتش حاضر شد. و فرمود: اين وصيت را پدرم به من نموده است: «يا بُنَيَّ اِيّاكَ وَ ظُلْمَ
مَنْ لا يَجِدُ عَلَيْكَ نٰاصِراً اِلّا الله».
اي پسر جان من! بپرهيز از ظلم بر كسي كه ياوري و دادرسي ندارد مگر خدا. کافی ج ٢ ص ٣٣١
#خورشید_ولایت٢
#مسابقه
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
أمیرَالمؤمنین علیه السلام،
در خطبه ١٩٨ نهجالبلاغه،
درباره ی #قرآن میفرمایند:
«عِزّاً لَا تُهْزَمُ أَنْصَارُهُ »
#قرآن، قدرتی است که یاورانش شکست ندارند.
کوی جانان صاحب الزمان علیه السلام
@emamzadehazezollah