🔰معنای جنب الله و وجه الله
🌹🍃در آیات و روایات بسیاری از ائمه علیهم السّلام به جنب الله(پهلوی خدا) و وجه الله(صورت خدا) یاد شده است، حال مراد از این ها چیست؟ آیا خداوند صورت و پهلو دارد؟!
❤️🌿مولی الموحدین سید العارفین علی علیه السّلام در بیان #جنبالله و #وجهالله فرمود:
⭕️تَعْرِیفاً لِلْخَلِیقَةِ قُرْبَهُمْ أَ لَا تَرَی أَنَّکَ تَقُولُ فُلَانٌ إِلَی جَنْبِ فُلَانٍ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَصِفَ قُرْبَهُ مِنْهُ إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِی کِتَابِهِ هَذِهِ الرُّمُوزَ الَّتِی لَا یَعْلَمُهَا غَیْرُهُ وَ غَیْرُ أَنْبِیَائِهِ وَ حُجَجُهُ فِی أَرْضِهِ. أَمَّا قَوْلُهُ کُلُّ شَیْ ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ فَالْمُرَادُ کُلُّ شَیْ ءٍ هَالِکٌ إِلَّا دِینَهُ لِأَنَّ مِنَ الْمُحَالِ أَنْ یَهْلِکَ مِنْهُ کُلُّ شَیْ ءٍ وَ یَبْقَی الْوَجْهُ هُوَ أَجَلُّ وَ أَعْظَمُ وَ أَکْرَمُ مِنْ ذَلِکَ وَ إِنَّمَا یَهْلِکُ مَنْ لَیْسَ مِنْهُ أَ لَا تَرَی أَنَّهُ قَالَ کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ.
💠تعبیر از ائمه علیهم السّلام به جنب و پهلو خدا به واسطه قرب و نزدیکی آنها به خداست، مگر نه این است که میگویی فلانی پهلوی فلان کس است و منظورت این است که به او نزدیک است؟ خداوند این اسرار و رموز را در کتاب خود قرار داده که جز او و انبیاء و حجج الهی در روی زمین کسی نمی داند.
💠اما آیه «کُلُّ شَیْ ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ»، یعنی هر چیزی ناپایدار است جز دین خدا، زیرا محال است که از خدا چیزی هلاک شود و صورت او باقی بماند. خداوند منزه و بزرگتر و گرامی تر از این نسبتها(داشتن صورت و...) است. چیزهای دیگر هلاک شدنی است، مگر نمی بینی میفرماید: «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ * وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ» الرحمن / ۲۶ و ۲۷ {هر چه بر [زمین] است فانی شونده است و ذات پروردگارت باقی خواهد ماند}
📚بحارالانوار ج ۲۴، ص ۱۹۵، ح ۱۹
🌹🌱علامه محمّد باقر مجلسی رحمهُ الله تعالی گوید:
💠چنین تعبیرات و مجازها [ید الله یا جنب الله یا عین الله] در کلام عرب معمول است. میگویند فلانی نزد مردم وجهه ای دارد و فلان کس بر فلانی دستی دارد و از این قبیل تعبیرها.
💠ائمه علیهم السّلام عین اللَّه هستند یعنی نگهبان بر بندگان، همان طور که شخص با چشمش مینگرد تا از کارهای خود اطلاع یابد، خداوند ائمه علیهم السّلام را نیز خلق کرد تا گواه بر مردم باشند و ناظر بر کارهای آنها و «عین» به جاسوس و به بهترین افراد یک چیز نیز گفته میشود.
💠اطلاق (ید) بر نعمت و رحمت و قدرت شایع است و ائمه علیهم السّلام در نعمت کامل و رحمت گسترده او هستند و مظهر قدرت کامل خدایند.
💠جنب به معنی جانب و ناحیه است. آنها آن جهت و جانبی هستند که مردم باید به آن سو توجه کنند. به امیر نیز جنب میگویند و ممکن است کنایه از این باشد که قرب به خدا حاصل نمی شود مگر با تقرب به آنها، همان طوری که مقربین پادشاه همانهایی هستند که پهلوی او و در جنب اویند.
📚بحارالانوار ج ۲۴، ص ۲۰۲
🆔 @mohadesin_marefat_110
#حدیث_روز
رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
مَنْ لَمْ يَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ نِعْمَةً إِلَّا فِي مَطْعَمٍ أَوْ مَشْرَبٍ أَوْ مَلْبَسٍ فَقَدْ قَصُرَ عَمَلُهُ وَ دَنَا عَذَابُهُ
هر که جز در خوردن و یا نوشیدن یا جامه پوشیدن از طرف خدای ﻋﺰوﺟﻞ بر خودش نعمتی نبیند بهطور تحقیق (چنین کسی) کردارش کم و کوتاه و عذابش نزدیک است.
الکافی، ج ۲، ص: ۳۱۶
🌹اَسعدالله اَیامکم
۱۲رجب سالروزمرگ پسرآکِله الاکبادمعاویه لعنه الله علیه🔥
قرارومدارهای مادرمعاویه با ...
مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف👈🏻بحارالانوار نقل میکند:
در جریان فتح مکه، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بر روی کوه صفا از ابوسفیان و آل او بیعت گرفت؛🔥دوّمی پایین تر از آن حضرت قرار داشت و هند دختر عَتَبه از ترس آنکه مبادا رسول خدا صلیاللهعلیهوآله او را بشناسد، نقاب زده و ناشناس در میان زنان بود.
بعد از آنکه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله چند پیمان از آنها گرفت، فرمود:... همچنین از شما پیمان میگیرم که زنا نکنید! هند گفت: مگر زن آزاده زنا میکند!؟
فَتَبَسَّمَ … [الثّانی] لِمَا جَرَی بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ
چون هند این سخن را گفت،🔥دوّمی🔥به خاطر اتفاقی که میان او و هند در ایام جاهلیت به وقوع پیوسته بود، خندید.
منبع📚بحارالانوار ج۲۱ ص۹۹
🌐@mohadesin_marefat_110
✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ❀✾
🔥جماعتی که گفتهاند: داییِ ما چهار پدر داشت ...
🔥زمخشری عالم متعصّب اهل تسنّن که قائلند معاویه👈🏻«خالُ المؤمنین» است مینویسد:
كانَ مُعاوِيَةُ يُعزى إلى أربَعَةٍ ...
چهار نفر نسبت به معاویه ادّعای پدری🙄 کردهاند:
۱. مسافر بن ابى عَمْرو
۲.عمارة بن وليد
۳.عبّاس بن عبدالمطّلب
۴.صباح؛آوازهخوانی كه بَرده عمّارة بن وليد بود.
قالوا: وكانَ أبو سُفيانَ دَميما، قَصيرا، وكانَ الصَّباحُ عَسيفا لِأَبي سُفيانَ، شابّا وَسيما، فَدَعَتهُ هِندٌ إلى نَفسِها.
گفتهاند كه ابوسفيان، زشت و كوتاهقد بود و «صباح»، اجير ابوسفيان و جوانى زيباروى بود. هند، او را به همبستر شدن با خود فرا خواند.
منبع📚ربيع الأبرار،زمخشری ج۳ ص۵۵۱
منبع📚شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید، ج۱ ص۳۳۶
✍🏻سرمنشأ تمامیِ ظلمت معاویه
سرچشمه سیاه ضلالت معاویه
یک عُمر کردهای خلفای سِگانه را
از راه ظلم و جور،حمایت، معاویه
ای کاتبی که وحیِ شیاطین به دست تو
گردیده لحظه لحظه کتابت، معاویه
الحق ز نسل هند جگر خوار بودهای
از حیث ظلم و جور و جنایت، معاویه
گاهی به جستجوی «پدر» باش، نه فقط
درجستجوی امر خلافت، معاویه ...
🌐@mohadesin_marefat_110
✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ❀✾
4_5832491426767704421.mp3
3.62M
❤️جانم حیدر😭
🎤ملامحمدفصولی الکربلایی
ذِکرُوعلیِِ عِباده
گناهانِ سمعی وشنیداری مون رو باشنیدن ِ فضائل ومدحِ حضرتِ مولاناوسیدناامیرالمومنین صلوات الله علیه پاک کنیم
..........................................
امیره دو سرایی،علی شیرخدایی
طبیب دل مایی،توکنز فقرایی
تویی راحتِ دلها،قرارِدل زهرا
میخونن همه دنیا،علی مولا مولا
دلداری و سَرداری توحیدرکراری و
بابای علمداری،جانم حیدر❤️
آقایی و مولایی و تو شافع فردایی و
تو مالکه دلهایی جانم حیدر❤️
تو نورسماواتی هم قبله حاجاتی
تو رکن عباداتی جانم حیدر❤️
شاهن شهه لولاکی حیدرپدرخاکی
هم محور افلاکی جانم حیدر❤️
امیره مومنینی،حبیب العارفینی
توخورشیدزمینی،به هستی تونگینی
تویی هادی ورهبر،علی جانِ پیمبر
تویی فاتح خیبر،مددحیدرحیدر❤️
هم فاتح و فتاحی،هم سیراللاهی
تو دلبر دلخواهی جانم حیدر❤️
مفهومی و معنایی،مضمون غزل هایی
تو رازق دنیایی جانم حیدر❤️
..........جااااااااانم حیدر❤️
🌐@mohadesin_marefat_110
✾❀الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ❀✾
#حدیث_روز
رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ شَرَفاً وَ إِنَّ أَشْرَفَ الْمَجَالِسِ مَا اسْتُقْبِلَ بِهِ الْقِبْلَةُ
هر چیزی شرافتی دارد و شرافت جایگاه نشستن، به رو به قبله بودن آن است.
بحار الانوار، ج ۷۲، ص: ۴۶۹
🔻احتجاجات ائمه هدی علیهم السّلام بر مخالفین رجعت
🔹در مباحث گذشته ادله قرآنی و روایی رجعت را ذکر نمودیم، شاید سوال شود که آیا خود امامان شیعه به این آیات و دلایل برای اثبات رجعت استدلال کردند؟! برای پاسخ به این سوال به چند روایت اشاره می کنیم:
💠بین امیرالمومنین صلوات الله علیه و ابن الکوّاء که از سران خوارج بود گفتگویی شد، یکی از سوالات و خرده گیری هایی که ابن الکوّاء به امیرالمومنین کرد این بود که اصحاب و شیعیان تو معتقدند پس از مرگ دوباره به این دنیا بر می گردند. امیرالمومنین در مقابل ابن الکواء دلایلی از آیات قرآن برای اثبات رجعت آورد من جمله از این آیات: رجعت عزیز نبی (بقره ۲۵۹) و رجعت هزاران نفر از بنی اسرائیل (بقره ۲۴۳) و رجعت هفتاد نفر از بنی اسرائیل در زمان موسی ع (بقره ۵۶ و ۵۷ و اعراف ۱۵۵) و.... سپس حضرت فرمود: فَلَا تَشُکَّنَّ یَا ابْنَ الْکَوَّاءِ فِی قُدْرَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. ای پسر کوّاء! در قدرت خدای عزوجل تردید مکن! (چرا که شاک در رجعت شاک در قدرت و توانایی خداوند بر اعاده و احیاء مردگان است)
📘بحارالانوار ج ۵۳ ص ۷۳ ح ۷۲
💠در رساله تفسیر نعمانی که به نقل از امام صادق علیه السّلام از امیرالمومنین صلوات الله علیه در محکم و متشابه و علوم قرآنی و... است: در مبحث "ردود علی من انکر" امیرالمومنین صلوات الله علیه به آیاتی از قرآن در رد بر منکرین رجعت احتجاج کرده است.
📘بحارالانوار ج ۹۰ ص ۸۷ (ما ورد عن أمیر المؤمنین فی أصناف آیات القرآن و أنواعها و تفسیر بعض آیاتها بروایة النعمانی و هی رسالة مفردة مدونة کثیرة الفوائد)
💠از حضرت امام باقر و امام صادق علیهما السّلام روایت است که فرمودند: خداوند می فرماید: وَ حَرامٌ عَلی قَرْیَةٍ أَهْلَکْناها أَنَّهُمْ لا یَرْجِعُون(و بر مردم شهری که آن را هلاک کرده ایم، برگشت شان حرام است. سوره انبیاء / ۹۵ ) بنابراین هر قریه ای که خداوند مردم آن را با عذاب نابود گردانید، در رجعت به دنیا برنمی گردند. فَهَذِهِ الْآیَةُ مِنْ أَعْظَمِ الدَّلَالَةِ فِی الرَّجْعَةِ (این آیه شریفه بزرگ ترین آیات دال بر رجعت است) زیرا هیچ یک از فرقه ها از اهل اسلام منکر این نیستند که تمام مردم اعم از آنها که با عذاب خدا نابود شده اند یا آنان که وفات یافته اند، همه در قیامت برانگیخته میشوند. و اینکه در این آیه خدا میفرماید «لا یرجعون»، مقصود این است که در رجعت برنمی گردند؛ ولی به قیامت برمی گردند تا به دوزخ درافتند.
📘بحارالانوار ج ۵۳ ص ۵۲ ح ۲۹
💠از حضرت امام صادق علیه السّلام معنی آیه «وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً»، (و آن روز که از هر امّتی، گروهی از کسانی را که آیات ما را تکذیب کرده اند محشور میگردانیم سوره نمل / ۸۳ ) را پرسیدند. حضرت از راوی پرسید: اهل تسنن در این مورد آیه چه میگویند؟ راوی عرض کرد: آنها میگویند: این آیه مربوط به قیامت است. حضرت فرمود: آیا خداوند در روز قیامت از هر امتی جمعی را برانگیخته میکند و بقیه را رها میگرداند؟! نه! این آیه در ایام رجعت است، آیه ای که مربوط به قیامت است این است: «وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً» (و آنان را گرد میآوریم و هیچ یک را فروگذار نمی کنیم. کهف / ۴۸ )
📘بحارالانوار ج ۵۳ ص ۵۱ ح ۲۷
💠حسن بن جهم میگوید: مأمون لعنة الله علیه به حضرت امام رضا علیه السّلام گفت: درباره رجعت چه میفرمایید؟ حضرت فرمود: رجعت درست است. بازگشت بعضی از مردگان در امتهای پیشین سابقه داشته و قرآن هم ناطق به آن است. و پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: آنچه در امتهای پیشین بوده است، طابق النعل بالنعل در این امت نیز خواهد بود.
📘بحارالانوار ج ۵۳ ص ۵۹ ح ۴۵
🆔 @mohadesin_marefat_110