هدایت شده از امام زمان سلام الله علیه ✨
📝کانال طلبه نوشت توسط کانال معرفه الحجه اداره می شود حتما عضو شوید.
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#شعر #من_یمت_یرنی
با غير علي كيم سرو برگ بود
جز نور علي نيست اگر درك بود
گويند دم مرگ توان ديد او را
اي كاش كه هر دمم دم مرگ بود
📚دیوان اسرار ملا هادی سبزواری ره
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#تقابل_علماء_با_صوفیه
#تصوف #نقد_تحلیل
❌علم هم حجاب است!
💠آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید می نویسد:
🔻مشايخ و بزرگان اين طايفه صوفيه شرط وصول به معرفت را اين دانسته اند كه لوح قلب از نقش آموختنى هاى مدرسه پاك شود، و گفته اند كه تا آن صفا و سادگى حاصل نگردد محال است كه براى پذيرفتن نقش معرفت الهى آماده شود، عارف معتقد است كه: العلم هو الحجاب الاكبر!
🔻يكى از بزرگترين افتخارات ما مسلمانان اين بوده و هست كه اسلام طلب علم را فريضه دانسته، و فرا گرفتن علوم را بر هر فرد مسلمان در حدود استعدادش لازم شمرده بلكه تعليم و تعلّم را هر دو واجب دانسته است. آيا بااين حال تأسف آور نيست كه دسته اى علم و دانش را بزرگترين موانع و حجابها دانسته و شرط رسيدن به معرفت الهى را پاك نمودن لوح دل از نقش آموختنىها بدانند؟! و گفتن «حدثنا» و «اخبرنا» كه شيوه نقل روايات نبوى و معصومين عليهم السلام است، مايه نفرت آنها باشد؟
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۵۶
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#عائشه #دفاع_از_حقوق_زنان
#رد_احادیث_صحابه
💠عالم اهل سنت سید سلیمان ندوی در کتاب "سيرة السيدة عائشة" می نویسد:
🔹ام المومنین عائشه (رض) رهبر🤣 دفاع کنندگان از حقوق زنان بود و هر کسی که در رابطه با زنان سخنی میگفت یا خرده ای میگرفت شدیدا بر او انکار می کرد و وقتی شنید که صحابه از پیامبر نقل می کنند که اگر خر یا سگ یا زن از جلوی نماز گزار عبور کند نماز را باطل می کند خشمگین شد و این حدیث را رد کرد.
🔹خشم ام المومنین عائشه دیگر زمانی شدت گرفت که شنید ابو هریره از پیامبر نقل می کند که شومی در زن است! در بعضی ابواب فقهیه و احکام که علماء از صحابه اختلاف می کردند، عائشه فقط جانبی را قبول می کرد که آن حکم برای زنان راحت و آسان باشد.
🔸در ادامه مؤلف سنی چندین نمونه از مخالفت های عائشه را با صحابه در رابطه با زنان از کتب خودشان ارائه می دهد مثل مخالفت عائشه با عمر بن خطاب و عبد الله بن عمر و ابو هریره و عبد الله بن زبیر و...
📚سيرة السيدة عائشة أم المؤمنين ص ۳۴۴ (مبحث دفاع عن حقوق المرأة)
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#عائشه #دفاع_از_حقوق_زنان
#رد_احادیث_صحابه
💠سوالاتی که برای بنده در رابطه با پست قبلی مطرح شد:
🔻مگر صحابه جلیل القدر عدول بر پیامبر دروغ می بستند که عائشه این احادیث را رد می کرد؟!
🔻اگر صحابه دروغ نمی بستند پس چرا عائشه احادیث پیامبر را رد می کرد؟! الان مشکل از عائشه بود یا از صحابه؟! حکم کسی که کلام رسول الله را تکذیب می کند چیست؟
🔻اگر صحابه دروغ می بستند پس چرا کلهم عدول باشند؟ چرا کلهم ستاره های هدایت باشند؟
🔻تکلیف ما چیست وقتی رسول خدا گفته شطر دین تان را از عائشه بگیرید از یک طرف هم گفته دین تان را از صحابه هم بگیرید؟!
🔻چرا شیعه مهدور الدم و کافر باشد بخاطر تکذیب و رد احادیث صحابه و لعن شان؟! در حالی که طبق فتوای علمای خودتان کسی که بر پیامبر دروغ ببندد ملعون و کافر است و گناه کبیره انجام داده.
🔻بالاخره با احادیث ابوهریره که از رسول خدا نقل می کند، چه کنیم؟! اقتدا به عائشه کرده و بعضی را که متناً فاسد است مثل حدیث شومی در زنان رد کنیم؟ یا به ام المومنین عائشه اقتدا نکنیم؟
🔻عائشه مخالف نظریه "لزوم اقتدا به صحابه و عدول بودن جمیع صحابه" بود؟!
🔻اگر میان صحابه افرادی بجایی رسیده بودند که حتی به پیامبر دروغ می بستند آیا موافق نظر شیعه مبنی بر "تقسیم صحابه به خوب و بد و منافق و مومن و راستگو و دروغگو" نیست؟!
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#عائشه #رد_احادیث_صحابه
#کتاب_شناسی #معانی_الاخبار
❇️نقش اهل بیت علیهم السّلام در تبیین احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔻شاید بتوان گفت دو سوم کتاب شریف و کم نظیر معانی الاخبار شیخ صدوق (رحمة الله علیه) به تبیین اهل بیت در رابطه با احادیثی است که اهل سنت از رسول خدا نقل کردند و اهل بیت این احادیث را توضیح دادند. من جمله از این احادیث، حدیث شومی زنان است که اهل سنت همینطور نقل کردند و ظاهر این حدیث نیز شومی هر زنی است در حالی که اینطور نیست بلکه زنی که مهریه اش زیاد باشد یا نافرمانی شوهرش کند یا ولخرج باشد یا زایمانش سخت باشد از شومی است.
1⃣عَنْ خَالِدِ بْنِ نَجِیحٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالََ: الشُّؤْمُ فِی ثَلَاثَهٍ الْمَرْأَهِ وَ الدَّابَّهِ وَ الدَّارِ فَأَمَّا شُؤْمُ الْمَرْأَهِ فَکَثْرَهُ مَهْرِهَا وَ عُقُوقُ زَوْجِهَا.
2⃣عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الشُّؤْمُ فِی ثَلَاثَهِ أَشْیَاءَ فِی الدَّابَّهِ وَ الْمَرْأَهِ وَ الدَّارِ فَأَمَّا الْمَرْأَهُ فَشُؤْمُهَا غَلَاءُ مَهْرِهَا وَ عُسْرُ وِلَادَتِهَا ساق الکلام الی ان قال: وَ قَالَ مِنْ بَرَکَهِ الْمَرْأَهِ خِفَّهُ مَئُونَتِهَا وَ یُسْرُ وِلَادَتِهَا.
📘معاني الأخبار ص ۱۵۲ (معنى الخبر الذي روى أن الشؤم في الثلاثة في المرأة ، والدابة ، والدار)
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#احادیث_عائشه_در_فضائل
#تاریخی_سیاسی
🔶بعضی از علمای اهل تسنن برای اثبات رابطه خوب عائشه با اهل بیت و اینکه عائشه هیچ دشمنی یا کینه ای نسبت به اهل بیت نداشته است استدلال کردند به احادیثی که عائشه در فضائل اهل بیت نقل کرده و گفته اند چطور به چنین شخصی که خود مروج فضائل اهل بیت است! کذاب و دشمن اهل بیت می گویید؟!
💠بنظر می آید این استدلال ناقص و دارای اشکال است چرا که: 1. اولا شیعه معتقد است عائشه غالب الکذب بود دائم الکذب نبود. امام حسن علیه السّلام نیز در رابطه با معاویه وقتی شنیدند به فضائل بنی هاشم اعتراف کرده است فرمود: إنّ الکذوب قد یصدق(آدم دروغگو نیز هر از گاهی راست می گوید) 2. ثانیا بعضی از فضائل را که عائشه آن را نقل کرده است از صحابه دیگر نیز نقل شده بود چنان مشهور و معروف بود که عائشه را جرئت انکار نمیشد.
🔻میتوان به عنوان پاسخ سوم از نظر تاریخی و سیاسی، به فرمایش محقق مرتضی عسکری نیز اشاره کرد که: عائشه احادیث قلیلی که در فضائل اهل بیت نقل کرده است همه شان مربوط به عصر به خلافت رسیدن معاویه و بیعت جمع کردنش برای پسرش یزید است که در این دوره بین عائشه و معاویه اختلافات شدیدی رخ داد عائشه نیز چون نمیتوانست جنگی مثل جمل را دوباره ایجاد کند لذا با نقل احادیث در فضائل اهل بیت و در مذمت بنی امیه و مروان، صرفاً برای خوار ساختن دشمنانش که بنی امیه شده بود این حقایق را آشکار می کرد و چیزی هم برای بنی امیه سخت تر و بدتر از شنیده شدن فضائل اهل بیت در جامعه نبود (📚احادیث ام المومنین ج ۱ ص ۳۴۵)
@Talabeh_nevesht110
🔰امام هادی (علیه السلام)، رویاروی فقیهان درباری و حکومتی
🔶با آن که سیاست خلفای عباسی این بود که توجه مردم را به فقهای درباری جلب کنند و آراء و فتاوای آنان را به رسمیت بشناسند، اما در مدت اقامت امام هادی در سامرّاء چندین بار در میان فقهای وابسته به دربار اختلاف فتوا به وجود آمد و ناگزیر برای حل مشکل به امام مراجعه کردند و امام با دانش امامت و استدلال روشن، چنان مسئله را شکافت که فقها در برابر آن ناگزیر به تحسین و تسلیم شدند. اینک دونمونه از این گونه موارد را ذیلاً از نظر میگذرانیم:
♦️🔹کیفر مسیحی زناکار
💠روزی یک نفر مسیحی را که با زن مسلمانی زنا کرده بود، نزد متوکل آوردند. متوکل خواست در مورد او حد شرعی اجرا شود، در این هنگام مسیحی اسلام آورد. «یحیی بن اکثم» قاضی القضات گفت: اسلام آوردن او، کفر و عملش را از میان برده و نباید حدّ در مورد او اجرا شود. برخی از فقها گفتند: باید سه بار درمورد او حد جاری شود. برخی دیگر به گونه ای دیگر فتوا دادند. وجود اختلاف آراء و فتاوا، متوکل را مجبور ساخت تا از امام هادی (علیه السلام) استفتا کند مسئله را در محضر امام مطرح کردند. امام پاسخ داد: «آن قدر باید شلاق بخورد تا بمیرد». فتوای امام با مخالفت شدید «یحیی بن اکثم» و سایر فقها رو به رو گردید آنان گفتند: این فتوا در هیچ آیه و روایتی وجود ندارد و از متوکل خواستند نامه ای به امام نوشته مدرک این فتوا را بپرسد. متوکل موضوع را به امام نوشت. امام در پاسخ، پس از بسم الله نوشت: «فَلَمّا رَأَوْا بَأْسَنا قالُوا آمَنّا بِاللّهِ وَحْدَهُ وَ کَفَرْنا بِما کُنّا بِهِ مُشْرِکِینَ* فَلَمْ یَکُ یَنْفَعُهُمْ اِیْمانُهُمْ لَمّا رَأوا بَأْسَنا سُنَّةَ اللّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِیْ عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِکَ الْکافِرُونَ». [سوره غافر: ۸۴ ۸۵] «هنگامی که قهر و قدرت ما را دیدند، گفتند: به خدای یگانه ایمان آوردیم و به بتها و عناصری که آنها را شریک خدا قرار داده بودیم، کافر شدیم. ولی ایمانشان به هنگام دیدن قهر و قدرت ما، سودی ندارد. این سنت و حکم الهی است که در میان بندگان وی جاری است و آن جا کافران زیان کار شدند. » متوکل، پاسخ مستدل امام را پذیرفت و دستور داد حد زناکار طبق فتوای امام اجرا شود. امام با ذکر این آیه شریفه، به آنان فهماند: همان طور که ایمان مشرکان، عذاب خدا را از آنها باز نداشت، اسلام آوردن این مسیحی نیز حد را ساقط نمی کند.
📗وسائل الشیعة، ج۱۸، ص ۴۰۸ (باب ۳۶ من أبواب حد الزنا
📗شریف القرشی، باقر، حیاة الإمام الهادی، ص ۲۴۰
♦️🔹نذر متوکل
💠روزی متوکل بیمار شد و نذر کرد که اگر شفا یابد، تعداد «کثیری» دینار (= سکه زر) در راه خدا صدقه بدهد. هنگامی که بهبود یافت، فقها را گرد آورد و پرسید: چند دینار باید صدقه بدهم که «کثیر» محسوب شود؟ فقها در این باره فتاوای مختلف دادند. متوکل ناگزیر مسئله را از امام هادی سؤال کرد. امام پاسخ داد باید هشتاد و سه دینار بپردازی. فقها از این فتوا تعجب کردند و به متوکل گفتند: از او بپرسید این فتوا را براساس چه مدرکی داده است؟ متوکل موضوع را با امام مطرح کرد. حضرت فرمود: خداوند در قرآن میفرماید: «لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ فِیْ مَواطِنَ کَثِیرَة... » [سوره توبه: ۲۵]: «خداوند شما (مسلمانان) را در موارد «کثیر» یاری کرده است... »، و همه خاندان ما روایت کرده اند که جنگها و سریّههای زمان پیامبر اسلام هشتاد و سه جنگ بوده است.
📗سبط ابن جوزی، تذکرة الخواص، ص ۳۶۰
📗ابوسعد عبدالکریم تمیمی سمعانی، الأنساب، ج۴، ص ۱۹۶ (ماده عسکری).
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰فارسی صحبت کردن امام هادی سلام الله علیه
⭕️عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ عَنِ الطَّیِّبِ الْهَادِی علیه السلام قَالَ: دَخَلْتُ عَلَیْهِ فَابْتَدَأَنِی فَکَلَّمَنِی بِالْفَارِسِیَّةِ.
💠علی بن مهزیار میگوید: خدمت حضرت امام هادی علیه السّلام رسیدم؛ قبل از اینکه من سخنی بگویم آن جناب به فارسی با من صحبت کرد.
📔بحارالانوار، مجلد ۵۰، صفحه ۱۳۰، حدیث ۱۰
⭕️رُوِیَ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام وَ هُوَ مُجَدَّرٌ فَقُلْتُ لِلْمُتَطَبِّبِ آب گرفت ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیَّ وَ تَبَسَّمَ وَ قَالَ تَظُنُّ أَنْ لَا یُحْسِنَ الْفَارِسِیَّةَ غَیْرُکَ فَقَالَ لَهُ الْمُتَطَبِّبُ جُعِلْتُ فِدَاکَ تُحْسِنُهَا فَقَالَ أَمَّا فَارِسِیَّةُ هَذَا فَنَعَمْ قَالَ لَکَ احْتَمَلَ الْجُدَرِیُّ مَاءً.
💠ابو هاشم جعفری میگوید: خدمت حضرت امام هادی علیه السلام بودم؛ آن جناب آبله گرفته بود. به زبان فارسی به طبیب گفتم «آب گرفته». در این موقع امام علیه السّلام رو به من نموده و تبسم کرده و فرمود: خیال میکنی کسی غیر از تو فارسی نمی داند؟ پزشک گفت: فدایت شوم آقا، شما فارسی میدانید؟ فرمود: آری فارسی او را میدانم؛ او به فارسی به تو گفت: آبلهها آب گرفت.
📔بحارالانوار، مجلد ۵۰، صفحه ۱۳۶، حدیث ۱۸
⭕️رُوِیَ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ قَالَ: لِی أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام وَ عَلَی رَأْسِهِ غُلَامٌ کَلِّمِ الْغُلَامَ بِالْفَارِسِیَّةِ وَ أَعْرِبْ لَهُ فِیهَا فَقُلْتُ لِلْغُلَامِ نام تو چیست فَسَکَتَ الْغُلَامُ فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام یَسْأَلُکَ مَا اسْمُکَ.
💠ابو هاشم جعفری میگوید: من خدمت امام علی النقی علیه السلام بودم و غلامی محضر ایشان بود؛ به من فرمود: با این غلام به فارسی صحبت کن ولی درست و واضح بگو! به غلام گفتم: «نام تو چیست» او چیزی نگفت! حضرت هادی علیه السلام به زبان عربی فرمود: میپرسد: نام تو چیست؟
📔بحارالانوار، مجلد ۵۰، صفحه ۱۳۷، حدیث ۱۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰فضائل بی نهایت غیر قابل درک
🍃قال الله تعالی فی کتابه العزیز:
🔸وَ لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ.
🔖سوره لقمان، آیه ۲۷
🔹و اگر آنچه درخت در زمین است قلم باشد و دریا را هفت دریای دیگر به یاری آید، کلمات خدا پایان نپذیرد. قطعا خداست که شکست ناپذیر حکیم است.
💐🌹حضرت ابوالحسن امام هادی علیه السّلام در تفسیر این آیه شریفه فرمودند:
⭕️نَحْنُ الْکَلِمَاتُ الَّتِی لَا تُدْرَکُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَی.
💠ما کلمات خدا هستیم که فضائل و مناقب ما درک پذیر و پایان پذیر نیست.
📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۱۷۴ ح ۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰ما اهل بیت باطن ایّام هفته هستیم.
🌹🍃حضرت امام هادی علیه السّلام فرمودند:
⭕️الْأَیَّامُ نَحْنُ مَا قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ فَالسَّبْتُ اسْمُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْأَحَدُ کِنَایَةٌ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْإِثْنَیْنِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ الثَّلَاثَاءُ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ الْأَرْبِعَاءُ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ وَ عَلِیُّ بْنُ مُوسَی وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ وَ أَنَا وَ الْخَمِیسُ ابْنِیَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ وَ الْجُمُعَةُ ابْنُ ابْنِی وَ إِلَیْهِ تَجْتَمِعُ عِصَابَةُ الْحَقِّ وَ هُوَ الَّذِی یَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً فَهَذَا مَعْنَی الْأَیَّامِ فَلَا تُعَادُوهُمْ فِی الدُّنْیَا فَیُعَادُوکُمْ فِی الْآخِرَةِ.
💠ایام و روزها تا آسمانها و زمین پایدار است ما اهل بیت هستیم؛ شنبه اسم پیامبر است، یک شنبه اشاره به امیر المؤمنین علیه السّلام، و دوشنبه حسن و حسین علیهما السّلام، سه شنبه علی بن الحسین و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد، و چهارشنبه موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمّد بن علی و من هستیم، پنجشنبه فرزندم حسن بن علی، و جمعه پسر پسرم که تمام حق جویان بر او اجتماع خواهند نمود. او زمین را پر از عدل و داد میکند چنانچه پر از ظلم و جور شده، اینست معنی ایام.
📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۲۳۹ ح ۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل
💢ورود تصوف در اسلام
💠در قرن دوم هجرى، يعنى آن زمانى كه همت خلفاء بنى عباس بر نشر علوم ديگران و ترجمه آنها به زبان عربى، قرار گرفت و از اين رو افكار عمومى به جنب و جوش افتاد، و طبعا بازار مذاهب گوناگون رونق گرفت، يكى از مسلك هايى كه در ميان مسلمين جايگاهى براى خود باز كرد، همين مسلك «تصوف» بود و تدريجا بر اثر امورى كه ذكر آن در صفحات آينده خواهد آمد پيروانى پيدا كرد و مخصوصا در ميان اهل تسنن پيروان زيادترى براى آن پيدا شد و بالاخره بساط خود را در ميان «اماميه» هم گسترده، و جمعى را به خود مشغول ساخت.
🔻به شهادت پاره اى از اخبار، اولين كسى كه بذر اين مسلك را در سرزمين اسلام پاشيد، ابوهاشم كوفى بود. در كتاب «حديقة الشيعه» از امام حسن عسكرى عليه السلام نقل شده كه فرمود: «انه كان فاسد العقيدة جدا و هو الذى ابتدع مذهبا يقال له «التصوف» و جعله مقرا لعقيدته الخبيثة»: «يعنى: او مردى بود فاسد العقيده و همان كسى است كه مذهبى به نام تصوف اختراع كرد و آن را قرارگاه عقيده ناپاك خود قرار داده است». از جمله دلايلى كه پيدايش اين مسلك را در قرن دوم هجرى تأييد مى كند روايتى است كه در همان كتاب از امام صادق عليه السلام نقل شده: كه يكى از ياران آن حضرت به خدمتش عرضه داشت در اين ايام دسته اى پيدا شده اند به نام صوفيه، درباره آنها چه مى فرماييد؟! فرمود: ايشان دشمنان ما هستند. اگر احياناً لفظ «صوفى» در كلمات بعضى از پيشينيان قبل از زمان مذکور ديده شود دليل بر وجود اين مسلك در صدر اسلام نمى شود، چون عرب اين لفظ را بر شخص «پشمينه پوش» اطلاق مى كند.
📘جلوه حق ص ۷۲
@Talabeh_nevesht110