امام زمان سلام الله علیه ✨
💠راه دفع و رفع نحوست ایام سال 💐🌹همانطور که مومنین مستحضرند، بعضی از ایام منحوسه در ماه و هفته ها اس
روایت سهل جالب بود👇
⬅️يَا سَهْلُ لِشِيعَتِنَا بِوَلاَيَتِنَا عِصْمَةٌ لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَجِ اَلْبِحَارِ اَلْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ اَلْبَيْدَاءِ اَلْغَامِرَةِ بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ وَ أَعَادِي اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلاَيَتِهِمْ لَنَا فَثِقْ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَخْلِصْ فِي اَلْوَلاَءِ بِأَئِمَّتِكَ اَلطَّاهِرِينَ وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ وَ اِقْصِدْ مَا شِئْتَ يَا سَهْلُ.
🔹یا سهل! شیعیان ما به واسطه ولایت و ارتباطی که با ما دارند، در حصاری محکم و استوار هستند که اگر در دل دریاهای ژرف و بیابانهای دور و دراز، در میان درندگان و گرگها و دشمنان جن و انس بروند، به واسطه ولایت ما در امان هستند. بر خدا توکل کن و ولایت خویش را نسبت به ائمه طاهرین علیهم السلام پاک و خالص گردان، هر کجا مایلی برو.
📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۲۷۶
📚بشارة المصطفی لشیعة المرتضی ج ۱، ص ۱۲۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
🔰#اصول_الائمه_علیهم_السلام_فی_الطب 🔸انواع دارو های نافع (۵) 💠عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ، عَنْ
🔰#اصول_الائمه_علیهم_السلام_فی_الطب
🔸انواع دارو های نافع (۶)
💠عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَیْرُ مَا تَدَاوَیْتُمْ بِهِ، الْحِجَامَةُ وَ السُّعُوطُ وَ الْحَمَّامُ وَ الْحُقْنَةُ.
🔻امام صادق علیه السلام فرمود: بهترین داروی شما برای تداوی چند چیز است: حجامت، سعوط، حمام کردن، اماله کردن.
📚طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۵۴
💠عَنْ حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلسِّجِسْتَانِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلدَّوَاءُ أَرْبَعَةٌ اَلْحِجَامَةُ وَ اَلطَّلْيُ وَ اَلْقَيْءُ وَ اَلْحُقْنَةُ.
🔻امام صادق علیه السلام فرمود: دوا و درمان چهار چیز است: حجامت، روغن مالی کردن(یا نوره کشیدن)، قی کردن، اماله کردن.
📚طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۵۵
💠عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: طِبُّ اَلْعَرَبِ فِي سَبْعٍ ، شَرْطَةِ اَلْحَجَّامِ وَ اَلْحُقْنَةِ وَ اَلْحَمَّامِ وَ اَلسُّعُوطِ وَ اَلْقَيْءِ وَ شَرْبَةِ عَسَلٍ وَ آخِرُ اَلدَّوَاءِ اَلْكَيُّ.
🔻امام باقر علیه السلام فرمود: طب عرب در هفت چیز است: در تیغ حجّام، اماله کردن، حمام کردن، سعوط(ریختن در بینی)، قی کردن، نوشیدن عسل، و آخرین دواء در طب عرب داغ کردن است.
📚طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۵۵
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
🔰#اصول_الائمه_علیهم_السلام_فی_الطب 🔸انواع دارو های نافع (۶) 💠عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ ال
🔰#اصول_الائمه_علیهم_السلام_فی_الطب
🔸داغ درمانی و جراحی (بریدن زخم) در روایات اهل بیت علیهم السلام
💠عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلْمُتَطَبِّبِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنِّي رَجُلٌ مِنَ اَلْعَرَبِ وَ لِيَ بِالطِّبِّ بَصَرٌ وَ طِبِّي طِبٌّ عَرَبِيٌّ وَ لَسْتُ آخُذُ عَلَيْهِ صَفَداً فَقَالَ لاَ بَأْسَ قُلْتُ إِنَّا نَبُطُّ اَلْجُرْحَ وَ نَكْوِي بِالنَّارِ قَالَ لاَ بَأْسَ.
🔻اسماعيل بن حسن پزشك مىگويد:به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:مردى هستم از
عرب و از پزشكى سر رشتهاى دارم،و
طب من همان طب عربى است و در برابر طبابتم مزدى نمىگيرم. امام عليه السّلام فرمود:باكى نيست.عرض كردم:رسم ما اين است كه زخم و دمل را مىشكافيم و آن را با آتش مىسوزانيم، فرمود:اشکالی ندارد.
📚الکافي ج ۸، ص ۱۹۳
💠عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلرَّجُلُ يَشْرَبُ اَلدَّوَاءَ وَ يَقْطَعُ اَلْعِرْقَ وَ رُبَّمَا اِنْتَفَعَ بِهِ وَ رُبَّمَا قَتَلَهُ قَالَ يَقْطَعُ وَ يَشْرَبُ .
🔻از يونس بن يعقوب که گوید: به امام صادق (عليه السّلام)گفتم: مرد بسا دوائى نوشد و رگى را در عمل جراحى ببرد و گاهى سودمند است و گاهى كشنده است؟فرمود بنوشد و ببرد(اشکالی ندارد).
📚الکافي ج ۸، ص ۱۹۴
💠عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ الْعَلَوِیِّ، عَنْ أَبِیهِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ، عَنْ آبَائِهِ قَالَ: قِیلَ لِلصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: اَلرَّجُلُ یَکْتَوِی بِالنَّارِ وَ رُبَّمَا قُتِلَ وَ رُبَّمَا تَخَلَّصَ؟ قَالَ: قَدِ اکْتَوَی رَجُلٌ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ هُوَ قَائِمٌ عَلَی رَأْسِهِ.
🔻عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلَ يُونُسُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلرَّجُلَ اَلصَّادِقَ يَعْنِي جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ اَلرَّجُلُ يَكْتَوِي بِالنَّارِ وَ رُبَّمَا قُتِلَ وَ رُبَّمَا تَخَلَّصَ قَالَ اِكْتَوَى رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اَللَّهِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَائِمٌ عَلَى رَأْسِهِ .
🔻به امام صادق علیه السلام گفته شد: نظرتان چیست در مورد مردی که از طریق داغ کردن تداوی می کند و چه بسا کشته شود و چه بسا مرضش درست شود. حضرت فرمود: همانا مردی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله در زمان حضرتش با داغ کردن خود را درمان می کرد و رسول الله نیز بالای سرش بود(مانع نمیشد).
📚طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۵۴
💠وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ رَخَّصَ فِي اَلْكَيِّ فِيمَا لاَ يُتَخَوَّفُ مِنْهُ اَلْهَلَكَةُ وَ لاَ يَكُونُ فِيهِ تَشْوِيهٌ .
🔻از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله به داغ درمانی اجازه داده بود در صورتی که خوف هلاک شدن و زشت و خراب کردن در آن نباشد.
📚دعائم الإسلام ج ۲، ص ۱۴۶
⬅️سابقا گذشت که یکی از راه های درمان و تداوی که در طب عرب معمول بوده و نتیجه می داده است و به عنوان آخرین مرحله از مراحل درمانی از آن استفاده می کردند «داغ درمانی» بوده است. (این موضوع از امیرالمومنین و امام باقر علیهما السلام با عنوان آخر الدواء الکیّ آمده است)
📚نهج البلاغه خطبه ۱۶۸
📚طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۵۵
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
🔰#اصول_الائمه_علیهم_السلام_فی_الطب 🔸داغ درمانی و جراحی (بریدن زخم) در روایات اهل بیت علیهم السلام
🔰#اصول_الائمه_علیهم_السلام_فی_الطب
🔸پرهیز بطور مطلق آری یا نه؟
⬅️یکی از اشتباهاتی که معمولا عوام و اطبا قدیم مرتکب میشدند منع بیمار و پرهیز دادن از خوردن و نوشیدن هر نوع خوردنی و نوشیدنی بود! در حالی که پرهیز مطلق از مأکولات و مشروبات به هیچ وجه صحیح نیست، بلکه بیمار در بیماری خود از بعضی اطمعه و اشربه باید پرهیز کند، و لازم است بعضی را نیز میل کند بله درست است که بعضی از خوردنی ها و نوشیدنی با آن که در حال سلامت مفید اند، در حال بیماری مضرّ اند ولی این کلیت ندارد بلکه چه بسا (کما در جای خود ثابت شده است) بعضی از خوردنی ها و نوشیدنی در حال بیماری، برای رفع مرض لازم اند. از طرف دیگر بعضی از خوردنی هایی که در ایام مریضی مضرّ هستند ضرر شان چه بسا در صورتی باشد که زیاد از آن استفاده شود، و الا کم آن ضرر نداشته باشد. لذا باید توجه داشت پیشگیری و معالجه با پرهیز نباید با ترک مطلق همراه باشد بلکه بعضا لازم است کم هم باشد طرف بخورد.
💠عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَيْضِ قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَمْرَضُ مِنَّا اَلْمَرِيضُ فَيَأْمُرُهُ اَلْمُعَالِجُونَ بِالْحِمْيَةِ قَالَ لاَ وَ لَكِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ لاَ نَحْتَمِي إِلاَّ مِنَ اَلتَّمْرِ وَ نَتَدَاوَى بِالتُّفَّاحِ وَ اَلْمَاءِ اَلْبَارِدِ قَالَ قُلْتُ وَ لِمَ تَحْتَمُونَ مِنَ اَلتَّمْرِ قَالَ لِأَنَّ نَبِيَّ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَمَى عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْهُ فِي مَرَضِهِ .
🔻از محمّد بن فيض که مىگويد: محضر مبارك امام (صادق علیه السلام) عرض كردم:فدايت شوم:از ما شخصى بيمار مىگردد،او را نزد طبيب
معالجه مىبرند، وى و ساير اطباء نظرشان اين است كه او بايد پرهيز كند. امام عليه السّلام فرمودند:اين دستور به طور كلّى درست نيست، طبابت از نظر ما آن است كه بيمار از هيچ مطعوم و مشروبى پرهيز نبايد بكند مگر از خرما و ما او را با سیب و آب خنك مداوا مىكنيم. سائل پرسيد: چرا از خرما بايد پرهيز كند؟ فرمود: چون پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله على عليه السّلام را كه بيمار شده بودند از خوردن خرما پرهيز دادند.
📚علل الشرایع ج ۲، ص ۴۶۴
📚الکافي ج ۸، ص ۲۹۱
💠عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ، عَنْ مُوسَی بْنِ بَکْرٍ، عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَیْسَ الْحِمْیَةُ أَنْ تَدَعَ الشَّیْءَ أَصْلاً، وَ لَکِنَّ الْحِمْیَةُ أَنْ تَأْکُلَ مِنَ الشَّیْءِ وَ تُخَفِّفَ.
🔻موسى بن بكر از امام موسى کاظم عليه السّلام روايت كند كه فرمود: پرهيز بدان معنا نيست كه يك چيزى را بكلى ترك كنى و نخورى، بلكه پرهيز آن است كه بخورى ولى كمبخورى.
📚الکافي ج ۸، ص ۲۹۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#سیاست #دین_سیاست
✅المرجع السیاسی لا قیمة له
⬅️در فضای مجازی کلیپی بصورت تقطیع شده پخش می شود که در آن آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض می گویند: مرجع تقلیدی که سیاسی باشد هیچ ارزشی ندارد!
🔻در حالی که در کامل این کلیپ که قرار دادیم، ایشان توضیح می دهند که منظور شان از سیاست و سیاسی، سیاست به معنای مذموم مصطلح امروزی که همراه با خدعه و دروغ است می باشد. نیز بیان می کنند که سیاست صحیح اسلامی جزئی از دین است.
🔹سیاست در اصل به معنای تدبیر و حفاظت است و از جمله فضائل و شئونات ائمه اطهار علیهم السلام، سیاست عالمیان است که در زیارت معروفه به ایشان خطاب می کنیم: السلام علیکم یا ساسة العباد. نیز امام صادق علیه السلام فرمود: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَکْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَیْهِ أَمْرَ الدِّینِ وَ الْأُمَّةِ لِیَسُوسَ عِبَادَهُ؛ خداوند پیامبرش صلی الله علیه و آله را به بهترین صورت تأدیب و تربیت کرد و وقتی که ادب و تربیت او را به اکمال رساند به او فرمود: همانا او بر خُلق عظیمی هستی! سپس امر دین و امت را در اختیار او نهاد تا بندگانش را سیاست و تدبیر کند. (الکافی ج ۱ ص ۲۶۶)
🔹سیاست به معنای مذموم که امروزه متعارف شده است که مرادف خدعه و فریب و نیرنگ و دروغ و کلک زدن است.
@Talabeh_nevesht110
امام زمان سلام الله علیه ✨
🍂 #کلامکم_نور ❤️ 🔰حقیقت روح و نفس انسان (۲٠) 🔹چندین روح در بدن مان وجود دارد... ❇️عَنْ أَبِی عَب
🍂 #کلامکم_نور ❤️
🔰حقیقت روح و نفس انسان (۲۱)
🔹روح جسمی لطیف است...
❇️الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: وَ اَلرُّوحُ جِسْمٌ رَقِيقٌ قَدْ أُلْبِسَ قَالَباً كَثِيفاً ... اَلرُّوحُ عَلَى مَا وَصَفْتُ لَكَ مَادَّتُهَا مِنَ اَلدَّمِ وَ مِنَ اَلدَّمِ رُطُوبَةُ اَلْجِسْمِ وَ صَفَاءُ اَللَّوْنِ وَ حُسْنُ اَلصَّوْتِ وَ كَثْرَةُ اَلضَّحِكِ فَإِذَا جَمَدَ اَلدَّمُ فَارَقَ اَلرُّوحُ اَلْبَدَنَ ... اَلرُّوحُ بِمَنْزِلَةِ اَلرِّيحِ فِي اَلزِّقِ إِذَا نُفِخَتْ فِيهِ اِمْتَلَأَ اَلزِّقُّ مِنْهَا فَلاَ يَزِيدُ فِي وَزْنِ اَلزِّقِّ وُلُوجُهَا فِيهِ وَ لاَ يَنْقُصُهَا خُرُوجُهَا مِنْهُ كَذَلِكَ اَلرُّوحُ لَيْسَ لَهَا ثِقْلٌ وَ لاَ وَزْنٌ.
💠امام صادق علیه السلام می فرماید: روح، جسمى است رقيق و لطیف كه ملبوس به قالب و جسمی کثیف شده است ... روح همان طور كه گفتم مادهاش از خون است، و خون مايۀ رطوبت جسم و صفاى رنگ و نيكويى صوت و زيادى خنده است، پس چون خون خشك شود روح از بدن فارغ و جدا مىگردد ... روح مانند بادی است که در مشک کنند؛ وقتی در آن میدمند مشک پر میشود، ولی وزن مشک بیشتر نگردد و چون از آن بیرون آید وزنش کم نگردد. روح هم چنین است؛ سنگینی و وزن ندارد.
📚الاحتجاج ج ۲، ص ۳۵٠
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
🍂 #کلامکم_نور ❤️ 🔰حقیقت روح و نفس انسان (۲۱) 🔹روح جسمی لطیف است... ❇️الإمامُ الصّادقُ علیه السلا
🍂 #کلامکم_نور ❤️
🔰حقیقت روح و نفس انسان (۲۲)
🔹عالم ارواح قبل از عالم ابدان (۱)
⬅️به تصریح روایات معتبره متظافره، ارواح هزاران سال قبل از بدن هایشان خلق شدند و با همدیگر ائتلاف و تعارف و دوستی و اخوت داشتند و هر روحی که در آن «عالَم اظلّه و ارواح» دوست روح دیگر بود، در این «عالَم دنیا و ابدان» نیز بین روح های این دو بدن، شناخت و دوستی است و هر کدام که در آن عالَم ارواح نزاع و دشمنی و تناکر داشتند در این عالَم نیز با همدیگر دشمن اند. بلکه میتوان گفت بین ارواحی که در عالم اظله الفت و دوستی و اخوت داشتند در این عالم دنیا اگر به یکی از آنان غمی یا ضرری برسد، روح دوست و برادر دیگر نیز بدون اینکه سببش را بداند غمگین می شود.
❇️عَنْ عُمَارَةَ قَالَ: کُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ اللَّهِ إِنِّی لَأُحِبُّکَ فَسَأَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ إِنَّ الْأَرْوَاحَ خُلِقَتْ قَبْلَ الْأَبْدَانِ بِأَلْفَیْ عَامٍ ثُمَّ أُسْکِنَتِ الْهَوَاءَ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ثَمَّ ائْتَلَفَ هَاهُنَا وَ مَا تَنَاکَرَ مِنْهَا ثَمَّ اخْتَلَفَ هَاهُنَا وَ إِنَّ رُوحِی أَنْکَرَ رُوحَکَ.
💠عماره گوید که نزد امیرالمؤمنین علیه السّلام نشسته بودم و مردی آمد و بر او سلام داد. سپس گفت: ای امیرالمؤمنین! به خدا قسم که شما را دوست دارم. پس امام از او پرسشی کرد و به او فرمود، همانا ارواح دو هزار سال پیش از بدنها آفریده شدند، و در هوا جا داده شدند و هر کدام که در آنجا با یکدیگر آشنا شدند در اینجا هم با یکدیگر آشنا باشند، و هر کدام ناشناس ماندند از هم جدا باشند و روح من روح تو را نمی شناسد.
📚بصائر الدرجات ج ۱، ص ۸۸
❇️عَنْ مَیْمُونِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: خَلَقَ اللَّهُ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَجْسَادِ بِأَلْفَیْ عَامٍ ثُمَّ أَسْکَنَهَا الْهَوَاءَ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ثَمَّ ائْتَلَفَ هَاهُنَا وَ مَا تَنَاکَرَ ثَمَّ اخْتَلَفَ هَاهُنَا.
💠رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله فرمود: خدا ارواح را ده هزار سال پیش از بدنها آفریده و در هوا جای داده و هر کدام از آنها در آنجا به هم آشنا شدند، در اینجا به هم الفت گیرند و هر کدام آنجا ناآشنا ماندند، اینجا از هم جدا شوند.
📚اختیار معرفة الرجال ج ۱، ص ۳۹۳
❇️عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: الْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا عِنْدَ اللَّهِ ائْتَلَفَ فِی الْأَرْضِ وَ مَا تَنَاکَرَ عِنْدَ اللَّهِ اخْتَلَفَ فِی الْأَرْضِ.
💠امام صادق علیه السّلام فرمود: ارواح لشکرهای آماده اند، هر کدام نزد خدا به هم آشنا شدند در زمین به هم الفت گیرند و هر کدام نزد خدا ناشناس هم بودند، در زمین از هم جدا شوند.
📚الأصول الستة عشر ج ۱، ص ۲۲۷
❇️عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قَالَ: دَخَلَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُلْجَمٍ لَعَنَهُ اللَّهُ عَلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ سَاقَ الْحَدِیثَ إِلَی أَنْ قَالَ قَالَ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَجْسَادِ بِأَلْفَیْ عَامٍ فَأَسْکَنَهَا الْهَوَاءَ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا هُنَالِکَ ائْتَلَفَ فِی الدُّنْیَا وَ مَا تَنَاکَرَ مِنْهَا هُنَاکَ اخْتَلَفَ فِی الدُّنْیَا وَ إِنَّ رُوحِی لَا تَعْرِفُ رُوحَکَ.
💠عبدالرّحمن بن ملجم لعنه اللَّه نزد امیرالمؤمنین علیه السّلام آمد و گفت یا امیرالمومنین من شما را دوست دارم! امام علیه السّلام فرمود: دروغ می گویی! همانا خداوند ارواح را دو هزار سال پیش از اجساد آفریده و آنها را در هوا جا داده و هر کدام با هم آشنا شدند در دنیا به هم الفت گیرند، و هر کدام آنجا ناشناس شدند، در دنیا جدا شوند، و راستی که روح من روح تو را نمی شناسد.
📚بصائر الدرجات ج ۱، ص ۸۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
🍂 #کلامکم_نور ❤️ 🔰حقیقت روح و نفس انسان (۲۲) 🔹عالم ارواح قبل از عالم ابدان (۱) ⬅️به تصریح روایات
🍂 #کلامکم_نور ❤️
🔰حقیقت روح و نفس انسان (۲۳)
🔹عالم ارواح قبل از عالم ابدان (۲)
❇️عَنْ جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ قَالَ: تَقَبَّضْتُ بَيْنَ يَدَيْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ رُبَّمَا حَزِنْتُ مِنْ غَيْرِ مُصِيبَةٍ تُصِيبُنِي أَوْ أَمْرٍ يَنْزِلُ بِي حَتَّى يَعْرِفَ ذَلِكَ أَهْلِي فِي وَجْهِي وَ صَدِيقِي فَقَالَ نَعَمْ يَا جَابِرُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ طِينَةِ اَلْجِنَانِ وَ أَجْرَى فِيهِمْ مِنْ رِيحِ رُوحِهِ فَلِذَلِكَ اَلْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ فَإِذَا أَصَابَ رُوحاً مِنْ تِلْكَ اَلْأَرْوَاحِ فِي بَلَدٍ مِنَ اَلْبُلْدَانِ حُزْنٌ حَزِنَتْ هَذِهِ لِأَنَّهَا مِنْهَا .
💠جابر جعفى گويد: در برابر امام باقر عليه السّلام بودم كه دل گرفته شدم، بحضرت عرضكردم: گاهى بدون اينكه مصيبتى بمن رسد يا ناراحتى بسرم ريزد، اندوهگين ميشوم تا آنجا كه خانواده و دوستم اثرش را در رخسارم مشاهده كنند، فرمود: آرى آى جابر خداى عز و جل مؤمنين را از طينت بهشتى آفريد و از نسيم روح خويش در آنها جارى ساخت، از اين رو است كه مؤمن برادر پدر و مادرى مؤمن است، پس هر گاه بيكى از آن ارواح در شهرى اندوهى رسد، آن روح ديگر اندوهگين شود، زيرا از جنس اوست.
📚الکافي ج ۲، ص ۱۶۶
❇️عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّی لَأَلْقَی الرَّجُلَ لَمْ أَرَهُ وَ لَمْ یَرَنِی فِیمَا مَضَی قَبْلَ یَوْمِهِ ذَلِکَ فَأُحِبُّهُ حُبّاً شَدِیداً فَإِذَا کَلَّمْتُهُ وَجَدْتُهُ لِی مِثْلَ مَا أَنَا عَلَیْهِ لَهُ وَ یُخْبِرُنِی أَنَّهُ یَجِدُ لِی مِثْلَ الَّذِی أَجِدُ لَهُ فَقَالَ صَدَقْتَ یَا سَدِیرُ إِنَّ ائْتِلَافَ قُلُوبِ الْأَبْرَارِ إِذَا الْتَقَوْا وَ إِنْ لَمْ یُظْهِرُوا التَّوَدُّدَ بِأَلْسِنَتِهِمْ کَسُرْعَةِ اخْتِلَاطِ قَطْرِ الْمَاءِ عَلَی مِیَاهِ الْأَنْهَارِ وَ إِنَّ بُعْدَ ائْتِلَافِ قُلُوبِ الْفُجَّارِ إِذَا الْتَقَوْا وَ إِنْ أَظْهَرُوا التَّوَدُّدَ بِأَلْسِنَتِهِمْ کَبُعْدِ الْبَهَائِمِ مِنَ التَّعَاطُفِ وَ إِنْ طَالَ اعْتِلَافُهَا عَلَی مِزْوَدٍ وَاحِدٍ.
💠حنان بن سدیر از پدرش روایت کند که به امام صادق علیه السّلام گفتم: به مردی برخوردم که پیش از آن روز نه او مرا دیده و نه من او را دیده بودم، و بسیار او را دوست دارم و وقتی با او حرف میزنم او هم بسیار مرا دوست دارد و به من گوید آنچه را من دریابم، او نیز در دل خود درمی یابد. فرمود: راست گفتی ای سدیر، به راستی الفت دل نیکان چون به هم برخورند و گرچه دوستی را به زبان نیارند به شتاب آمیزش قطرههای آب است بر آب نهرها، و راستی که دوری دل بدکاران هنگام برخوردشان گرچه با زبان به هم مهرورزی کنند، مانند دوری دل بهائم است از هم در مهرورزی، گرچه مدتی دراز بر یک توشه دان علوفه خورند.
📚الأمالي للطوسی ج ۱، ص ۴۱۱
❇️عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَمَّا احْتُضِرَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام جَمَعَ بَنِیهِ فَأَوْصَاهُمْ ثُمَّ قَالَ یَا بَنِیَّ إِنَّ الْقُلُوبَ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ تَتَلَاحَظُ بِالْمَوَدَّةِ وَ تَتَنَاجَی بِهَا وَ کَذَلِکَ هِیَ فِی الْبُغْضِ فَإِذَا أَحْبَبْتُمُ الرَّجُلَ مِنْ غَیْرِ خَیْرٍ سَبَقَ مِنْهُ إِلَیْکُمْ فَارْجُوهُ وَ إِذَا أَبْغَضْتُمُ الرَّجُلَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ سَبَقَ مِنْهُ إِلَیْکُمْ فَاحْذَرُوهُ.
💠امام باقر علیه السّلام فرمود: چون امیرالمؤمنین علیه السّلام در بستر مرگ افتاد، پسرانش را جمع کرد و به آنها وصیت کرد و سپس فرمود: ای پسرانم! به راستی که دلها چون لشکرهای آماده اند که به دوستی با هم چشم دارند و با آن با هم راز گویند، و در دشمنی نیز چنین باشند، چون مردی را بدون این که از او نیکی دیدید، دوست دارید به او امید بندید، و چون مردی بدون این که از او بدی دیدید، دشمن دارید از او حذر کنید.
📚الأمالي للطوسی ج ۱، ص ۵۹۵
🆔 @mohadesin_marefat_110