eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
797 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
793 ویدیو
122 فایل
باسمه تعالی. این کانال با هدف گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و انعکاس فعالیت‌های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه فعالیت خواهد نمود ان‌شاءالله ارتباط با مدیر کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
14.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه مطرح کرد؛ 🔺دو آدرس غلط اقتصادی دولت سیزدهم! حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی در نشست با جمعی از فعالان رسانه ای حوزوی: ▫️خلق پول منجر به تورم به اعتقاد اقتصاددان های چپ و راست، دزدی از جیب مردم است؛ مشکل کسری بودجه را از جیب مردم حل کردند! 🔹دیدید بانک آینده چه جور بازی درآورد در قضیه ایرانمال؛ این قبیل ایرانمال‌ها مجهول المالک و معلوم الغصب هستند! ▫️بعد از انقلاب هیچ الگوی اقتصادی در چهارچوب فقه، اخلاق، کلام و فلسفه اسلامی جز الگوی اقتصاد مقاومتی مطرح نشده است. 🔹آقای رئیسی در مبارزه با کرونا و ساحل خواری و حذف امضاهای طلایی بسیار موفق عمل کرد اما درست زمانی که سرمایه اجتماعی در حال بازسازی بود، دولت با یک آدرس غلط مواجه شد: سند تحول اقتصادی! ▫️مبتنی بر این آدرس غلط، ارز 4200 تومنی حذف شد، قبل آن بیش از 100 نفر از اقتصاددان های اسلامی اعلام کردند این کار به هیچ وجه به مصلحت نیست! 🔹اقدامات جبرانی دولت در حال جواب دادن بود که آدرس غلط دوم مطرح شد: وادادگی ارزی! در همین زمینه: 🔻گفتگوی با حجت‌الاسلام معصوم‌نیا، عضو شورای سیاستگذاری مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه 👇 📽 تورم 50 درصدی در دولت هاشمی، نتیجه سیاست آزادسازی نرخ ارز! ⬅️ ترس اصلی ما در دولت آقای رئیسی، عدم تغییر در ریل اقتصادی است! متن کامل مصاحبه با حجت الاسلام معصوم نیا: 🌐 v-o-h.ir/?p=38124 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔 @emh_ismc_ir
📍سلسه نشست های اقتصاد مقاومتی 📌جلسه چهارم: بررسی و نقد برنامه هفتم توسعه 🔹با حضور : دکتر سید محمدکاظم رجایی🔹 🗓زمان: پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ 🕗ساعت ۱۸ 📱💻بصورت آنلاین 🔗لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/saman2/meghtesad @raham_media •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
9.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برتری الگوی مردمی ساخت مسکن ویلایی بر انبوه سازی متراکم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
4.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین (علیهم السلام)»🌺 🔰 رهبر معظم انقلاب: 💠 مهمترین پیام غدیر تعیین «امامت» به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام است. 💠 اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم‌تر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند؛ معلوم شد که در جامعه‌ی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیاده‌خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت‌رانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام این‌جوری است. این قاعده در غدیر وضع شد(۱۳۹۵/۰۶/۳۰) ‌ 🌺 فرارسیدن عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم🌷 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰«بهشتـی» و پیوند میان اقتصــاد و سیاست با جمهــوریت ♻️نظام اقتصادی اسلام دارای یک زیربنای حقــوقی است که «جهتِ حرکت» این نظام را مشخص می‌کند. در ادبیات شهید مطهری و شهید صدر، جهت همان «مکتب اسلام» است. یکی از اساسی‌ترین مبانی این نظام حقوقی از منظر شهید بهشتی، «اصالت کــار» در برایر «اصالت سرمــایه» و تبعی بودن انواع تملیک‌ها مانند هبه و ارث و... نسبت به کار است. کار به دو صورت مستقیـم و غیر مستقیم یعنی حیازت و صناعــــت متبلور می‌شود، لذا طبق این مبنا منابع طبیعی که به مثابه‌ی مواد اولیه بسیاری از امور است، تحت مالکیت هیچ‌کس قرار نمی‌گیرد، مگر به وسیله حیازت و یا صناعت. ♻️این مبنای مهم در نظام حقوقی مولد یک بنای اســاسی دیگر به نام مالکیت خصوصی است. در واقع کار مستقیم و یا غیر مستقیم منشا ارزش و مالکیت می‌گردد. حال سؤال مهم این جاست که «آیا این مالکیت خصوصـــی همان مالکیت آزاد سرمایه‌داری است که هیچ قیدی ندارد؟» نگاه مرحوم شهید بهشتی این است که محدوده‌ی «مالکیت خصوصی» افراد تا آن‌جایی است که ضرری برای دیگر آحــاد جامـعه نداشته باشد و اگر تعارض بین مالکیت فرد و مصالح جامعه پیدا شد، مصلحت جامعه نسبت مالکیت فرد ارجحیت دارد. از این اصل حقوقی مهم اصل دیگری استفاده می‌شود که حکومتی که نماینده‌ی جامعه باشد، نسبت به تمام اموال شخصی در جهت مصالح ضروری جامعه، بر شخص مالـــک حق تقدم دارد. 💠 نوآوری شهید بهشتی در این اصول حقوقی ایجاد پیوند وثیق بین اقتصاد و سیاست با اجتماع و جمهوریت است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
📊 بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری کشورهای اسلامی| ما فعلا تماشاچی هستیم 🔵گسترش صنعت جهانی حلال منجر به افزایش مستمر اندازه بازار آن از 3.2 هزار میلیارد دلار در سال 2014 به 4.7 هزار میلیارد دلار در سال 2020، رشد چشمگیر 47 درصدی را در این دوره ثبت کرد. ♻️کشورهای سازمان همکاری اسلامی (OIC)، به لطف اکوسیستم مسلمان‌ دوست خود، بازیگران اصلی بازار گردشگری اسلامی در سراسر جهان هستند. ♻️زیرشاخص گردشگری اسلامی در شاخص جهانی اقتصاد اسلامی (GIEI) کشورها را براساس وضعیت و توسعه اکوسیستم گردشگری اسلامی با در‌نظر گرفتن چهار بعد زیر رتبه‌بندی می‌کند: مالی، حاکمیتی، آگاهی و اجتماعی. ♻️طبق آمارهای گزارش شاخص جهانی گردشگری مسلمانان (GMTI)، در سال 2022 ایران در بین کشورهای اسلامی، گرچه جزء بهترین کشورها در ظرفیت‌های گردشگری اسلامی است، اما رتبه کشورمان در جذب گردشگران مسلمان طی سال گذشته 7 بوده است. ✳️با توجه به پیشینه فرهنگی و تاریخی کشور ایران و همچنین اهمیت صنعت حلال در زندگی روزمره مردم انتظار می‌رفت که جایگاه مناسبی در این حوزه داشته باشد، ولی همچنان عدم‌ برنامه‌ریزی و نبود چشم‌انداز توسعه در این بخش باعث از بین رفتن درآمد چند میلیارد دلاری و متعاقب آن عدم‌بهره‌مندی از طیف گسترده‌ای به‌منظور ایجاد اشتغال در این حوزه شده است. به‌نظر می‌رسد ساختار قانونگذاری و تدوین چهارچوب‌های توسعه اولین قدم در این راه باشد. http://fdn.ir/page/239315/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 ارتباط شیوه مطلوب تامین مالی با الگوی مطلوب اداره بخش واقعی اقتصاد 🔰حجت الاسلام ✳️میان شیوه مطلوب تأمین مالی با الگوی مطلوب اداره بخش واقعی اقتصاد ارتباط وجود دارد. اگر از منظر اقتصاد اسلامی ادعا می‌کنیم مدل مطلوب، مردم‌سالاری اقتصادی دینی است - یعنی باید اقتصاد در اختیار مردم و با اراده و مالکیت مردم بوده و دولت زمینه‌ساز حضور مردم باشد - مدل‌های پولی و مالی ما هم باید این را نشان دهد و لذا بهترین مدل، مدلی است که بتواند زمینه را برای حضور عموم مردم در بخش واقعی اقتصاد فراهم کند. 🔹در یک نگاه کلان به نظام بانکی، حرکت فعلی به سمت اقتصاد اسلامی صرفاً محدود به اصلاح یک سری عقود بین بانک‌ها و مشتریان است، درصورتی‌که ما نیازمند اصلاح ساختار معنادار در مدیریت نقدینگی، جهت‌دهی نقدینگی، روابط بین بانک‌ها، دستیابی عموم مردم به سرمایه‌ها، عدالت توزیعی و سرمایه‌ای و منع بنگاهداری واحدهای مؤسسات اعتباری هستیم. 🔹شیوه های تامین مالی جمعی (Crowd Funding) که در اقتصاد متعارف وجود دارد به ظاهر نوعی از مشارکت هستند ولی در واقع حذف مشارکت‌ها محسوب می‌شوند و طبق تجربه‌ای که از نظام‌های سرمایه‌داری به دست آمده عملاً نوعی تمرکز به همراه دارد. 🔹مدل‌های بومی خوبی برای تأمین مالی وجود دارند که می‌توان برروی آنها تمرکز داشت. به عنوان مثال تعاونیها و مشارکت‌های فراگیر در این دسته قرار دارند؛ هرچه به سمت تحقق تعاون واقعی پیش برویم و مشارکت افراد در تصمیم‌‎گیری، مدیریت، مالکیت و سود و زیان افزایش پیدا کند قطعاً حضور و نقش مردم را فعال‌تر می‌بینیم. / ایکنا
✳️ دومین مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی 🔰 قابل توجه علاقمندان به شرکت در دوره مجازی: 🔹متقاضیانی که علاقمند به شرکت مجازی در دومین دوره مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی می باشند، می توانند جهت شرکت در دوره مطابق برنامه ارائه شده در کانال مدرسه سیاستگذاری اقتصادی، به لینک زیر مراجعه کرده و به صورت مهمان در دوره حضور داشته باشند. https://b2n.ir/p59168 📎جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09019701537 تماس حاصل فرمایید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔵 از اسیری تا امیری|تنظیم روابط در چارچوب اهداف اقتصاد مقاومتی ✳️با توجه به هدف اقتصاد مقاومتی ()، لازم است زمینه‌ روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها به‌گونه‌ای تنظیم شود که از نوع نیازمندی و اسیری نباشد؛ بلکه نسبت به کشورهای اسلامی از نوع نظیری و نسبت به کشورهای غیراسلامی از نوع احسانی که منتهی به امیری و آقایی معنوی است، باشد. 🔰«احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ»؛ از این کلام امیرمؤمنان سه نوع رابطه اقتصادی و آثار آن در سطح فرد و جامعه قابل استخراج است که درباره جامعه اسلامی نیز قابل تصدیق و تسری است: 1️⃣ به هر کس نیازمند شوی، اسیر او هستی در این حالت امام (ع) نتیجه نیاز و وابستگی را در حد اسارت قلمداد نموده است. با توجه به نظام ظالمانه‌ای که در دنیا حاکم است، در مقیاس کلان نیز این روایت قابل تطبیق است؛ یعنی کشور نیازمند نیز اسیر دیگر کشورها خواهد شد. 2️⃣از هر کسی بی‌نیاز باشی، همسان او خواهی شد در این حالت، بی نیازی از دیگران است که انسان و جامعه را در موقعیت نظیر و هم‌طراز با هم قرار می دهد. به نظر می رسد در نسبت با سایر روایات، همسانی حالت دوم در صورتی است که نیازمندی دوجانبه و به طور مساوی باشد. 3️⃣ به هر کسی نیکی و احسان کنی، فرمانروای او می‌شوی اما اگر طرف مقابل، به انسان نیازمند باشد و انسان نیاز او را برطرف کند این رابطه از نوع احسانی و منتج به امیری است. 📚درسنامه اقتصاد مقاومتی، رابطه با سایر کشورها با توجه به اقتصاد مقاومتی، ص54-51