🔵توسعه افقی فقه
💠آیا می دانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم، احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلأهای بسیار زیادی وجود دارد.
❇️فقه از لحاظ کیفی پیشرفت کرده است (شیوه های استنباط عمیق تر و روشهای تفکر فقهی دقیقتر شده) اما از لحاظ کمی خیر. می توانیم بگوییم پیشرفت در فقه عمودی (کیفی) بوده نه افقی (کمی)؛ تا زمانی که فقه بطور افقی گسترش نیابد، نمی تواند دین اسلام را با همه جامعیت و فراگیری آن به ظهور برساند. این امت ... به جذابیت نیاز دارد و جذابیت هم صرفا به این صورت ایجاد می شود که دین را به شکل جامع و فراگیر در قالب فقه اسلامی ارائه کنیم.
❇️این تحول (تبدیل پیشرفت کیفی به کمی) فرایند ساده ای نیست... بلکه باید خود ساختار و ساختمان فقهی را عوض کنیم ... این چهره فقهی باید در سطح و تراز جهان معاصر باشد.
❇️آیا می دانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار سخت بود؟ ... البته پر کردن فقهی این خلأها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلأها مناطق جدیدی هستند، زمین های بکری هستند که پژوهشگر فقهی برای اولین بار به آن ها قدم می گذارد و آنها را کشف می کند و این سختی و حساسیت کار را چند برابر می کند... اشخاصی می توانند کار توسعه افقی فقه را به انجام برسانند که در بالاترین حد از رشد و پیشرفت فکری باشند و در امتداد عمودی فقه به اوج رسیده باشند.
📚 "حوزه و مرجعیت؛ دو سخنرانی درباره وضعیت حوزه و وظیفه مبلغ"، بارقه ها، ص392 -396.
🗂گزارش «سیمای بهرهوری ایران ۱۴۰۱» منتشر شد
✳️ این گـزارش با ارائـه تحلیلـی دقیـق از عملکـرد بهـرهوری کشـور در طـول برنامـه توسـعه ششـم، سعی دارد تصویـری جامـع از وضعیـت بهـرهوری در سـطوح ملـی، بخشـی و دسـتگاهی فراهـم آورد تا از ایـن رهگـذر بـه تدویـن سیاسـتها و راهکارهـای مؤثـر ارتقـای بهـرهوری در کشـور کمـک کنـد.
🔰فصول:
1️⃣ تعریف مفهوم بهرهوری
2️⃣ چارچوب جامع پیشرفت پایدار عدالتمحور
3️⃣مقایسه بینالمللی
4️⃣وضعیت بهرهوری در دستگاههای اجرایی ملی و استانی
5️⃣چه باید کرد؟
📎دریافت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📚 رونمایی از کتاب "بررسی فقهی - اقتصادی حمایت از کالای ایرانی"
❇️مولف: استاد #احمدعلی_یوسفی
✅ رویداد ملی روایت فتح اقتصادی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📌گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط شبکه بانکی
✳️ کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره شفافیت تسهیلات بانکی که در صحن مجلس قرائت شد بیان کرد: پرداخت تسهیلات توسط بانکها، نقطه آغاز خلق پول بانکی و مسیر اصلی «افزایش نقدینگی» است.
🔺در میان بانکها و موسسات اعتباری، بانک پاسارگاد با حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و تعهدات کلان منتشرشده، رتبه اول را داراست. بانک تجارت با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و بانک صنعت و معدن با ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و تعهدات افشا شده در رتبههای بعدی قرار دارند.
🔺از دیگر نکات مهم در اطلاعات منتشرشدۀ بانکها، مجموع تسهیلات کلان پرداختی به مشتریان بزرگ است. طبق اطلاعات موجود، شرکتها و مجموعههایی همچون میدکو، توسعه بینالملل ایران مال، بنیاد تعاون ناجا، گسترش انرژی پاسارگاد و سرمایهگذاری بیشترین تسهیلات را از شبکه بانکی دریافت کرده اند.
📎متن کامل گزارش
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
مولّدسازی با چه نوع جهتگیری؟
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در مطلبی با عنوان «مولدسازی با چه نوع جهتگیری؟»، اینگونه نوشته است:
امام صادق(ع): الْعَامِلُ عَلَی غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَی غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا.
امام صادق(ع) فرمود: هر کسی بدون بصیرت و علم تلاش کند همانند کسی است که در غیر مسیری که باید حرکت کند، سیر میکند، در این صورت جز دور شدن از مقصد چیزی دیگری نصیب وی نمی شود.
رهبری در دهم بهمن امسال در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی فرمودند: «من گواهی میدهم، شهادت میدهم که مسئولین محترم دولتی با همهی وجود دارند کار میکنند؛ یعنی واقعاً تلاشی که دارد انجام میگیرد، تلاش بسیار خوبی است؛ منتها جهتگیریها را مراقبت کنند و کار را جوری انجام بدهند که انشاءالله نتایج مطلوبی داشته باشد» در روزهای گذشته موضوع مولدسازی داراییهای مازاد دولتی در رسانهها مطرح شد. مقصود از مولدسازی فروش، اجاره، معاوضه، تهاتر، مشارکت، بهرهبرداری، و اقدامات مشابه است. موضوع مولدسازی یکی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور است. چون مدیریت جدیدی در بهرهبرداری از بخش عظیمی از انفال و داراییهای ملی کشور اتفاق میافتد.
ادامه بحث 👇
مولّدسازی با چه نوع جهتگیری؟ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
https://eitaa.com/ah_yusefi
❇️آیتالله کاشانی نشان داد ملی شدن نفت ارتباط مستقیمی با احکام اسلام دارد
🌿روايتي از آیتالله خزعلی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰استقبال مردم از آیتالله کاشانی در سال 1329
🔹آیتالله سیدابوالقاسم کاشانی، از علمای مبارز و رهبران نهضت ملی نفت ایران، در 17 بهمن 1327، بازداشت و به قلعه فلکالافلاک خرمآباد تبعید شد. رژیم پهلوی سپس به این بهانه که آیتالله کاشانی در ترور محمدرضا پهلوی در نیمه بهمنماه نقش داشته است، وی را به لبنان تبعید کرد.
🔹بعد از گذشت بیش از یک سال از تبعید آیتالله کاشانی، مردم ایران، بازار و اصناف، طی تلگرافهای متعددی خواستار بازگشت وی به کشور شدند تا اینکه سرانجام آیتالله کاشانی در 20 خرداد1329 در میان استقبال اقشار مختلف مردم به ایران بازگشت.
براساس گزارش وزارت جنگ، جمعیت استقبال کننده حدود 12 هزار نفر تخمین زده می شد. بنابر شواهد موجود حتی اقلیتهای مذهبی هم در این استقبال شركت كرده بودند.
🔹شرکت مردم در مراسم استقبال آنقدر وسیع بود که از فرودگاه مهرآباد تا پامنار (منزل آیتالله کاشانی) جمعیت متصل در انتظار ورود ایشان بودند و اتومبیل حامل آیتالله در طول مسیر به كندی و با فشار جمعیت حركت میكرد. براساس گزارش وزارت جنگ، «ازدحام مجتمعین در پامنار تا منزل کاشانی تا چند ساعت بعد همچنان ادامه داشت... در پامنار جمعیت بیشماری در انتظار ورود بوده و رفته رفته جمعیت رو به تزاید گذاشته و پاسبانان بهطور کلی از عهده حفظ نظم بر نمیآمدند.»/ پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ اگر علما نبودند، قطعا نهضت ملی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت
🎙مقام معظم رهبری
⚠️ببینید اینها تاریخ است. اینکه من مدام میگویم تاریخ را بخوانید، در تاریخ تأمّل کنید، برای اینها است.
🔅اگر علما نبودند و انگیزهی دینی نبود، قطعاً نهضت ملّی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت؛ این را همه بدانند.
🔅در مقدّمهی این نهضت آیتالله کاشانی بود. پشتیبان او مرجع تقلیدی مثل مرحوم آسیّدمحمّدتقی خوانساری در قم بود.
💢بعد که مرحوم کاشانی را جدا کردند، علما را طرد کردند، مذهبیها را کنار گذاشتند، مصدّق شکست خورد.
🔅تا دین بود، تا عنصر ایمان دینی بود، حرکت به جلو بود؛ وقتی این [عنصر] از آن گرفته شد، حرکت متوقّف شد، شکست خورد، تبدیل به عکس شد.
🗓 ۲۹ اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♻️نظام اقتصادی
✳️ هر مجموعه ای که اجزای آن از دو ویژگی هماهنگی و هدفمند بودن برخوردار باشد، در ذیل تعریف عام نظام می گنجد. اجزای چنین مجموعه ای می تواند اشیای خارجی یا رفتار انسان ها باشد؛ در صورت اول ممکن است چنین مجموعه ای، بدون دخالت انسان، در طبیعت یافت شود (نظام های تکوینی) یا در طبیعت موجود نباشد و به وسیله انسان ایجاد شود (نظام های مصنوعی).
🔰 بنابراین سه نوع نظام قابل تفکیک در جهان وجود دارد:
1️⃣ نظام های تکوینی غیر رفتاری؛ مانند نظام آفرینش.
2️⃣ نظام های مصنوعی غیر رفتاری؛ مانند نظام موجود در اتومبیل و هواپیما.
3️⃣نظام های رفتاری:
🔹اجزای این نظام، رفتارهای ارادی بشر است. این رفتارها همواره بر اساس جهان بینی و ارزش های مورد قبول انسان شکل می گیرد. به همین دلیل در تعریف نظام های رفتاری عنصر دیگری به نام مبانی فلسفی (جهان بینی) و مکتبی (ایدئولوژی) وارد می شود.
🔹بر این اساس به مجموعه ای از رفتارهای ارادی انسان که بر اساس مبانی فلسفی و مکتبی معین، در راه نیل به اهداف مشخص هماهنگی دارند، نظام رفتاری گفته می شود.
✳️ #نظام_اقتصادی نوعی نظام رفتاری است؛ اجزای نظام اقتصادی رفتارهای ارادی انسان ها در سه حوزه تولید، توزیع و مصرف است؛ رفتارهایی چون مصرف، سرمایه گذاری، تولید، خرید و فروش، مشارکت، قرض و ... که در ارتباط با منابع اقتصادی و اموال شکل می گیرد.
🔰بنابراین می توان اجزای نظام اقتصادی را به سه عنصر زیر تفکیک کرد:
الف- منابع طبیعی واموال
ب- شرکت کنندگان در نظام اقتصادی
ج- الگوهای رفتاری که میان شرکت کنندگان و اموال و منابع ارتباط ایجاد می کند و بر دو نوع است:
🔺یک- الگوهای رفتاری که میان شرکت کنندگان و اموال ارتباط ایجاد می کند؛ مانند الگوی مصرف و تولید و سرمایه گذاری فردی.
🔺دو- الگوهایی که میان شرکت کنندگان ارتباط ایجاد می کند؛ مانند الگوی رفتار خرید و فروش و رفتار قرض.
◀️ با توجه به آنچه گذشت نظام اقتصادی را می توان چنین تعریف کرد:
مجموعه ای از الگوهای رفتاری که شرکت کنندگان در نظام را به یکدیگر و به اموال و منابع پیوند می دهد و بر اساس مبانی مشخص، در راستای اهداف معینی به صورت هماهنگ سامان یافته است.
📚نظام اقتصادی اسلام؛ دفتر اول: مبانی فلسفی. حجت الاسلام استاد #سیدحسین_میرمعزی.
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
⬅️سال ۱۴۰۲ سال «#مهار_تورم، #رشد_تولید» بر همگان مبارکباد و امیدواریم با همت مسئولین و مشارکت عموم مردم این مطالبه و هدفگذاری در سال جدید محقق شود انشاالله💐
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi