فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جالب که بدونیم👇
در #جوشن_كبير يك عبارتی هست كه مى گوييم:
✨" يا كٓريمٓ الصَّفْح "✨
✅معناش خيلى جالبه :
یك وقتی یك کسی تو رو می بخشه اما یادش نمیره که فلان خطا رو کردی و همیشه یك جوری نگات می کنه که تو می فهمی هنوز یادش نرفته.
یك جورایی انگار که سابقه بدت رو مدام به یادت میاره.
ولی یك وقتی ، یك کسی تو رو می بخشه و یک طوری فراموش می کنه انگار نه انگار که تو خطایی رو مرتکب شدی.
اصلا هم به روت نمیاره.
👈به این نوع بخشش میگن صَفح.
😍و خدای ما اینگونه است...
از صمیم قلب می گویم:
✨"يا كٓـريمٓ الصَّفْح"✨
👈بیاییم در اين روزهاى پایان سال، از خطاهای هم بگذریم وحلال كنيم تا حلالمان كنند.
#ماه_رمضان
🆔👉 @emlaee
بهلول از شیخ جنید بغدادی پرسید: آداب طعام خوردن خود را می دانی؟ گفت: آری.
چگونه می خوری؟
جنید بغدادی پاسخ داد: اول بسم الله می گویم و از جلوی خود می خورم و لقمه کوچک بر می دارم و به طرف راست دهانم می گذارم و آهسته می جوم و به لقمه دیگران نظر نمی کنم و در خوردن از یاد حق غافل نمی شوم و هر لقمه که می خورم، الحمدلله می گویم و در اول و آخر غذا دست می شویم.
بهلول گفت:
اینها که تو گفتی، فرع است و اصل در خوردن، آن است که لقمه حلال باید خورد و اگر غذای حرام را صدها نوع از این آداب که گفتی به جای بیاوری، فایده ای ندارد و سبب تاریکی دل شود.
✍ از کتاب رازقیت خالق نوشته اسماعیل صدیقی
#تلنگر
🆔👉 @emlaee
#یک_داستان_یک_پند 745
💎مردی در نیمههای شب دلش گرفت و از نداری گریه کرد. دفتر و قلم به دست گرفت و شمع را روشن و برای خدا نامهای نوشت.
📝نوشت به نام خدا نامهای بخدا. ازفلانی. خدایا در بازار یک باب مغازه میخواهم یک باب خانه در بالا شهر و یک زن خوب و زیبای مؤمن و پولدار و یک باغ بزرگ در فلان جا.
❗️دوستش که این نامه را دید گفت: «دیوانه! این نامه را به خدا نوشتی چگونه به خدا میخواهی برسانی؟»
گفت: «خدا آدرس دارد و آدرسش مسجد است.»
✉️ نامه را برد و در لای جدار چوبی مسجد گذاشت و گفت خدایا با توکل بر تو نوشتم نامهات را بردار!! نامه را رها کرد و برگشت.
✉️ صبح روز بعد ناصرالدینشاه به شکار میرفت که تندباد عظیمی برخاست طوری که بیابان را گرد و خاک گرفت و شاه در میان گرد و خاک گم شد. ملازمان شاه گفتند: «اعلیحضرت! برگردیم شکار امروز ممکن نیست. شاه هم برگشت.
💎 چون به منزل رسید میان جلیقه خود کاغذی دید و باز کرد و دید همان نامه مرد فقیر است که باد آن را در آسمان رها و در لباس شاه فرود آورده بود. شاه نامه را خواند و اشک ریخت. گفت بروید این مرد را بیاورید.
💎 رفتند کاتب نامه را آوردند. کاتب در حالی که از استرس میترسید، تبسم شاه را دید اندکی آرام شد. شاه پرسید: «این نامه توست؟» فقیر گفت: «بلی ولی من به شاه ننوشتهام به خدایم نوشتهام.» شاه گفت: «خدایت حکمتی داشته که در آغوش من رهایش کرده و مرا مأمور کرده تا تمام خواستههایت را به جای آورم.»
💎 شاه وزرا و تجار و بازاریان را جمع کرد و هرچه در نامه بود بجا آورد. در پایان فقیر گفت: «شکر خدا.» شاه گفت: «من دادم شکر خدا میکنی؟»
فقیر گفت: «اگر خدا نمیخواست تو یک ریالم به کسی نمیدادی؛ اگر اهل بخششی به دیگرانی بده که نامه نداشتند.»
🆔👉 @emlaee
🌹انواع تقوی در قرآن🌹
💢در قرآن دو نوع تقوی مطرح است:
✨📖✨فاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم
✅ این تقوی به تقوایی گفته میشود که انسان در توان دارد و در حقیقت عمل به واجبات است.
✅ اما تقوی دوم تقوایی است که
✨📖✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ
به جا آوردن حق تقوی و ترس الهی در افعال و افکار روزانه انسان است که شامل اولیاالله و کسانی است که مشمول هدایت خاصّه الهی هستند.
👈کسی که نماز مستحبی خود میخواند تقوی در حد توان خود به جا میآورد ولی کسی که نماز شب به جا میآورد تقوی حق الهی را ادا میکند چون بر خود روا نمیدارد شب را بخوابد.
👈کسی که زکات و خمس مال میدهد تقوی در حد توان به عمل میآورد.
👈کسی که علاوه بر اینها انفاق در حق فقرا میکند، تقوی حق الهی را به جا میآورد.
🆔👉 @emlaee
آیا فال گرفتن با دیوان حافظ صحیح است؟ روش فال گرفتن با آن چگونه است؟
پاسخ
فال زدن در سه مورد اطلاق می شود:
1. به زبان یا به دل نیک آوردن (به دیدة خیر نگریستن).
2. مشورت خواهی و استخارة متعارفی که برای انجام امری و یا ترک کاری با قرآن و یا تسبیح انجام می گیرد.
3. پیش گویی نسبت به وقایعی که می خواهد رخ دهد.
هر یک از این سه مورد نسبت به تفأل با دیوان حافظ بکار رفته و می رود:
اگر به لحاظ معنای اول جهت انجام امری به سراغ فال حافظ برویم و برای هر غزلی که بیاید جهت مثبتی را در نظر گرفته و به دیدة خیر به آن نگریسته و بدان امید و اقدام به آن امر کنیم نه تنها اشکالی ندارد بلکه در روایات دینی ما نسبت به هر امری و به وسیله هر چیزی فال زدن تحسین و بدان سفارش شده است. در روایتی آمده است: عن النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ : تفألوا بالخیر تجدوه، و کان کثیر التفأل،(1) «(نسبت به هر امری) اگر فال نیک بزنید بدان دست پیدا می کنید، و شخص گرامی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ بسیار فال نیک می گرفت.» مثلاً وقتی که پیامبر اسلام نامه ای برای خسرو پرویز پادشاه ایران می فرستد تا او را به اسلام دعوت کند و خسرو پرویز نامه را پاره می کند و مشتی خاک را برای پیامبر می فرستد آن وجود شریف، این مشت خاک را به فال نیک می گیرد که: «بزودی مسلمانان، ایران را فتح می کنند.»(2) بنابر این فال گرفتن با دیوان حافظ بدین معنی بی اشکال است.
و امّا اگر به لحاظ معنای دوم و سوم با دیوان حافظ تفأل زده شود، هیچ گونه دلیل ومستند شرعی بر آن وجود ندارد، فلذا هر مطلبی که بعنوان مشورت خواهی و یا پیش گویی، از آن تفأل استفاده شود الزام آور و حتمی الوقوع نیست. بدین معنی که اگر جهت مشورت خواهی، برای انجام دادن امری و یا ترک کاری تفألی با دیوان حافظ زدیم، هیچ گونه الزامی ولو اخلاقاً وجود ندارد که موظف باشیم به مطالب مورد استفادة از آن تفأل عمل کنیم. و نیز اگر جهت پیش گویی نسبت به امری در آینده با دیوان حافظ تفأل زده شود، اینطور نیست که آن را حتمی الوقوع و غیر قابل تغییر پنداشت. البته ذکر این نکته لازم است که چون به تجربه برای مردم ثابت شده است که تفأل با دیوان حافظ در اکثر مواقع صائب و درست در می آید، این کار در فرهنگ و جامعة ما ریشه دار شده و بسیاری از افراد برای مشورت خواهی و یا پیشگویی از دیوان حافظ مدد می گیرند و نسبت به این امر از نظر شرعی اشکالی نیست مگر آنکه به گفته های حافظ به گونه ای ترتیب اثر بدهیم که با عقاید و احکام دینی منافات داشته باشد، مثلاً اگر در تفألی با دیوان حافظ غزلی بی آید که مضمونش این باشد: «این کاری که می خواهی انجام بدهی و یا آرزوی تحقق آن را داری ابداً درست نمی شود.» در این گونه موارد نمی توان و نباید باور کنیم که اینچنین امری اصلاً درست شدنی نیست چرا که در این صورت آدمی در دامن یأس و ناامیدی می افتد و این خود گناهی است بزرگ، در حالی که در روایات دینی، آمده است که حتی قضای الهی را نیز می توان بوسیلة دعا رفع کرد تا چه رسد به گفته های حافظ، در این باره روایات زیادی داریم که یک نمونه اش را بیان می کنیم: قال الصادق ـ علیه السلام ـ : الدعاء یرد القضاءبعد ما ابرم ابراما، «دعا قضای الهی را بعد از آنکه محکم و مبرم شده است رفع می کند.»(3)
بنابراین به طور خلاصه باید گفت: تفأل به لحاظ معنای اول (یعنی به دیدة خیر نگریستن) مستحسن و نیکوست چه با اشعار حافظ باشد و چه با هر چیز و اتفاق دیگری، و تفأل با دیوان حافظ به جهت مشورت خواهی و نیز پیش گویی حوادث آینده، اگر بدون ترتیب اثر دادن باشد اشکالی ندارد بدین معنی که اگر حافظ گفته است: فلان کار را انجام بده، در انجام دادن
آن اجبار و الزامی نیست و می شود برخلاف فرموده حافظ عمل کرد. و اگر حافظ نسبت به امری پیش گویی کرد که فلان امر محقق می شود و یا محقق نمی شود نباید آنرا وحی منزل و حتمی پنداشت.
و اما اینکه برای فال زدن چه روشی بهتر است؟ در جواب باید گفت: از آنجا که دلیل و حجت شرعی برای تفأل به دیوان حافظ وجود ندارد، روش و ذکر خاصی که قابل توصیه باشد نیز وجود ندارد. امّا آنچه که در بین عوام و خواص مشهور شده این است که: یک سوره فاتحة الکتاب به نیت حافظ شیرازی خوانده می شود و تفأل زده می شود و غزل سمت راست مورد توجه قرارمی گیرد و غزل بعد از آن بعنوان شاهد (و به تعبیری به جهت بهتر روشن شدن غزل اصلی) مورد استفاده قرارمی گیرد.
در پایان برای حسن ختام این کلام از ویژه نامه «حافظیه»(4) که بمناسبت کنگره حافظ شیرازی منتشر شده و حافظ پژوهان در آن ویژه نامه طی مصاحبه هایی، تفألاتی را از خود بیان داشته اند، یک نمونه را نقل می کنیم و شما را به حافظ اصلی، خداوند متعال می سپاریم. دکتر سیدجعفر شهیدی در آنجا می گوید: روزی که استاد مجتبی مینوی دار فانی را وداع گفت، هوا سرد و زمین پر برف بود، مردّد بودم که آیا برای تشییع جنازة ایشان بروم یا نه؟
دیوان حافظ را گشودم و این بیت را دیدم:
قدم دریغ مدار از جنازة حافظ
که گرچه غرق گناه است می رود به بهشت
پی نوشت:
1. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم: دفتر نشر اسلامی، ج 19، ص 77، و نیز میزان الحکمة، قم: دارالحدیث، چاپ اول، ج 3، ص 2353.
2. همان.
3. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت:مؤسسة الوفاء، ج 90، ص295.
4. ویژه نامه «حافظیه» از سلسله مجلّدات کیهان فرهنگی، سال پنجم، 1367.
🆔👉 @emlaee
آداب استقبال از ماه مبارک #رمضان قسمت2
استاد #فیاض_بخش
حتما فایل زیر را گوش بدید، باید همین امروز گوش بدید به این فایل
#ماه_رمضان
🆔👉 @emlaee
هدایت شده از کانال حسین دارابی
4_5848257933883736323.mp3
4.48M
آداب استقبال از ماه مبارک #رمضان قسمت2
استاد #فیاض_بخش
حتما گوش بدید، باید همین روزها گوش بدید به این فایل
@hosein_darabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 دفتر مقام معظم رهبری: هلال ماه مبارک رمضان رؤیت نشد
🔴 فردا (دوشنبه) روز آخر ماه شعبان است
📄 متن اطلاعیه:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹به اطلاع ملت مؤمن و شریف ایران می رساند، با توجه به اهمیت تعیین روز اول ماه مبارک رمضان گروههای زیادی در سراسر کشور به استهلال پرداختند و هیچگونه گزارش اطمینان بخشی از رؤیت هلال واصل نشد. لذا بر اساس موازین شرعی برای مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) رؤیت هلال در شب دوشنبه به اثبات نرسید و روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ روز آخر ماه شعبان است.
دفتر مقام معظم رهبری
🔸بنابراین مؤمنینی که مایل به درک ثواب روزه آخرین روز ماه شعبان هستند، میتوانند به عنوان روزه مستحبی و یا قضا، روزه بگیرند.
@Khamenei_ir