مکتب اقتصادی اسلام.mp3
599.1K
🔅 وجود «مکتب اقتصادی» در اسلام
📝 استاد شهیدی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
F.m.11.mp3
10.79M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه یازدهم
1⃣ متون فقه امامیه: استعدادی در اعطاء قوه قانون نویسی
2⃣ دوازده شاخصه فنّ قانون نویسی فقیهانه:
- ضرب القاعده
- احترازیت قیود
- جامعیت
- فصاحت قانونی
- بلاغت قانونی
- عناوین
- نظم منطقی
- تعارف
- الفاظ فتوا
- وحدت اسلوب
- دقت تعاریف
- ارتباط با قواعد لفظی
3⃣ «زبان شناسی فقاهی» استعدادی مبتنی بر دو ابزار «تحدید ادبی» و «تحلیل اصولی»
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
هدایت شده از صراط مستقیم
#اطلاعیه
🔸 با توجه به کسالت حضرت آیت الله مصباح یزدی(حفظه الله)، استاد تحریری توصیه فرمودند برای بهتر شدن حال ایشان حدیث کسا و دعای سریع الاجابه قرائت شود.
🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
#قاعده_چهاردهم
4⃣ نقض های قاعده
الف) لقطه
گفته شده بعضی از افعال است که مصداق احسان اند، اما در شریعت حکم به ثبوت ضمان در آن ها شده، مانند أخذ و تصدّق لقطه؛ خب این مساله با عمومیت قاعده سازگار نیست.
توضیح:
من اگر لقطه را پیدا کردم باید دست نزنم، اگر دست زدم ضامن هستم یا باید صاحبش را پیدا کنم و برسانم واگر صاحبش پیدا نشد، صدقه بدهم به نیت ضمان، که اگر صاحبش پیدا شد و به عمل من راضی شد اهلاً و سهلاً و اگر راضی نشد، من باید پولش را بدهم!
- پاسخ مرحوم مراغی
مرحوم مراغی میفرماید به این آدم از اول که دست روی لقطه میگذارد، میگویند دست نزن، اگر دست زدی هر نوع تصرف نیک هم بکنی ضامن هستی. بلی اگر به او گفته نشده بود، ممکن است بگوییم ضامن نیست.
بنابراین، قاعده منتقض نیست، قاعده در صورتی منتقض است که این آدم نیکی بکند و بعداً بگوید تو ضامن هستی، اما اگر از اول مقید بکنند تصرفش را، احسانش را، در آنجا قاعده منتقض نیست.
- پاسخ آیت الله سبحانی
ما جواب دیگری میدهیم:
آیا مراد از احسان، کارهای دنیوی است یا کارهای اخروی؟ «مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ» میخواهد در باره دنیا بحث کند یا در باره آخرت؟
ظاهراً میخواهد در باره دنیا بحث کند، اگر یک نفر در دنیا به کسی نیکی کرد و از روی اتفاق نیکی و احسانش مصادف با ضرر شد، این آدم ضامن نیست. با این حساب وقتی شما مال مرا صدقه دادید که در آخرت به من اجر بدهند، این جزء مصادیق آیه نیست. بله! از نظر عقلا احسان شمرده میشود اما موضوع قاعده احسانی دنیوی است نه مطلق احسان.
📚 درس خارج فقه سبحانی(با مقداری تغییر): ۹۲/۱۱/۱۲
#قاعده_احسان
@Qabasat
روش شناسی. جلسه ۷.mp3
16.27M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه هفتم
1⃣ ترتیب منطقی چینش ادلّه:
ادله عام
ادله خاصه
اصول عملیه
2⃣ دو تقسیم برای ادله عقلی
3⃣ راه های جمع آوری ادله عقلی:
- مقایسه احتمالات جواب مساله و لوازم و آثار آن ها با احکام عقلی مانند لغویت، ترجیح بلا مرجّح و ...
- مراجعه به ادله نقلی که امکان دارد موجب تنبّه بر ادراک عقل شوند.
- بررسی سیره ها و ارتکازات عقلایی که ممکن است مبتنی بر احکام عقلی باشند.
4⃣ منهج ارزیابی ادله عقلی
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
- «تراجم علما: راهنمایان مسیر تهذیب»
آیتالله العظمی بهجت (قدّسسرّه):
مراجعه به تراجم علمای سلف، به منزله مراجعه به کتابهای معتبر اخلاقی است.
هرکس که طالب تهذیب و ترقی در امور معنوی است و میخواهد از زندگی و عمر خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح احوال آنها نگاه کند که چه کارها میکردند.
📚 در محضر بهجت/ جلد ۱/ صفحه ۱۰۹
#فائده
@Qabasat
#قاعده_چهاردهم
4⃣ نقض های قاعده
ب) طبابت و معالجه
نقض دوم راجع به عمل طبیب است. اگر طبیب واقعاً کسی را جراحی کرد و اتفاقاً این جراحی بر خلاف در آمد، فقهاء می فرمایند طبیب ضامن است مگر اینکه اخذ برائت کند، و حال آنکه طبیب احسان کرده.
- پاسخ
جواب این نقض دوم هم آن است که مراد از احسان در این آیه مبارکه، احسانی است که محسن در آن ذی نفع نباشد، یعنی کار یا برای خدا باشد یا برای وجدان، اما این طبیب که کار میکند، کارش برای دنیاست، بنابراین مسلماً اگر خلاف کرد ضامن است.
بله! اگر طبیبی، فقط برای خدا و تبرعاً طبابت را انجام بدهد و هیچ چشم داشت دنیوی نسبت به مریض نداشته باشد، ممکن است در آن مورد بگوییم ضامن نیست.
📚 درس خارج فقه سبحانی(با مقداری تغییر): ۹۲/۱۱/۱۲
#قاعده_احسان
@Qabasat
F.m.12.mp3
8.45M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه آخر
1⃣ استعداد پیشروی: برآیند استعدادهای فقه امامیه
2⃣ پیشروی یعنی حیات فقاهت، موکدات آن هم چنین اند:
- برهان خاتمیت در بُعد کلامی
- انفتاح باب اجتهاد در بعد اصولی
- کلیّت مسائل در بعد فقهی
- و اصل تحوّل در بعد خارجی
3⃣ ملزومات به فعلیت رساندن استعداد پیشروی:
- برجهای مراقبت فقاهت
- استهداف مبتنی بر آرمان
- تولید علم
- تربیت قوای محرّکه فقاهت
- تمهید مقدمات انسانی و طبیعی
4⃣ وظیفه إعدادی فقیه در زمان حال: مانع شدن از تفویت غرض مولا در مستقبِل
5⃣ دو ضرورت برای پیشرفت:
- کشف روندها
- آینده پژوهی موضوعی و حکمی
6⃣ اولین گام در فقه پیشرفت: امکان سنجی فقاهی هر مسأله از مسائل معاصر
7⃣ فقه پیشرفت: وظیفه الهی صاحبان ملکات اجتهاد و عدالت و بصیرت
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
🔅«ولایت اداری»
استفتاء از محضر امام خمینی(قدّس سرّه):
آیا مأمورین شاغل در امور اداری جمهوری اسلامی می توانند بر مبنای سلسله مراتب اداری که منتهی به ولی امر می شود، به عنوان ولایت اداری، در اموری که خارج از مسئولیت و ضوابط و مقررات مربوطۀ آن ها است، تصرف و عمل نمایند؟
«بسمه تعالی»
- ولایت اداری در شرع نیست و هر کس هر مسئولیتی دارد، باید در حدود مقررات آن مسئولیت عمل کند.
📚 استفتائات/جلد ۱۰/ صفحه ۵۰۴
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
#قاعده_چهاردهم
5⃣ تطبیقات قاعده
برخی تطبیقات قاعده احسان چنین اند:
۱. اگر شخصی ببیند لباس فردی دیگر آتش گرفته و محافظت او از هلاکت یا سوختگی در گرو پاره کردن لباس است، می تواند آن قطعه را جدا کند بدون اینکه ضامن باشد ولو لباس بالکل از مالیت بی افتد.
۲. اگر سیلی ویرانگر به سوی منزل شخصی راه افتاد و بتوان با قرار دادن بعضی اسباب منزل در مسیر سیل، آن را منحرف کرد؛ می توان اقدام به این کار کرد و تلف آن وسایل موجب ضمان نیست.
۳. اگر یک کشتی در حال غرق شدن باشد و نجات آن متوقف بر ریختن برخی اموال صاحب کشتی در دریا باشد، می توان آن ها را ریخت و ضمانی هم در کار نیست.
۴. اگر پدری اقدام به اصلاح قناتِ باغ فرزند صغیرش کند اما به صورت اتفاقی آن قنات منهدم شود، حکم به ضمانش نمی شود.
۵. اگر حاکم مالی را که نزدش برای قضاء عبادات میتی سپرده اند، در اختیار شخص ثقه ای بگذارد اما آن شخص قبل از انجام عبادات فوت کند و مالی هم بر جا نگذارد؛ ضمانی متوجه حاکم نیست.
۶. اگر پدر یا جد، وسیله ای از مولّی علیه را کرایه بدهند(تا برای او کسب منفعت شود) اما این وسیله از بین رفت، آن ها ضامن نمی باشند.
📚 القواعد الفقهیة للفاضل: ۲۹۰
#قاعده_احسان
@Qabasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیتالله محمد یزدی
▫️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیتالله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند.
🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالیمقام و جامعهی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و بهطور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همهی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در ادارهی کشور همچون ریاست قوهی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانههای بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیرهی معنوی مایهی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۱۹ آذر ۱۳۹۹
💻 @khamenei_ir
روش شناسی. جلسه ۸.mp3
16.05M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه هشتم
بررسی ادله نقلی به حسب واقع نمایی:
1⃣ ضروریات
- تقسیم ضروریات به ضروری دین، مذهب و فقه
- راه کشف ضروریات: کنکاش در ذهنیت متشرعه همراه با تتبّع در آثار فقهی
2⃣ متسالمات
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزمغفولرحلتمشکوک
🏳مرجعمجاهد، رهبرمشروطه
🏳مرحوم آخوند خراسانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️آنچه درمشروطه مردم را به میدان آورد حضور علمایی مثل آخوند خراسانی و شیخ فضلالله نوری و سیدمحمد طباطبائی و سیدعبدالله بهبهانی و دیگر بزرگان بود! ۹۵/۱۰/۱۹
‼️اگر زحمات حوزههای علمیه از آغاز تا امروز نمیبود، یقیناً از دین و حقایق دینی چیزی باقی نمیماند، در طول زمان، در مسائل سیاسی هم این حوزهها تأثیر گذاشتند، و ما این را در تاریخ گذشتهی خودمان هم دیدهایم، درباره نقش حوزههای علمیه، در جامعه ما چه در گذشته، چه حال و چه در آینده، باید خیلی مطالعه و تدبر بشود. مثل نقش بزرگانی همچون مرحوم میرزای شیرازی و مرحوم آخوند خراسانی و دیگرانی که نقش آنها را در قضایای قبل از مشروطیت و در خود قضیهی مشروطیت و بعد از آن تا زمان ما، همه میدانند، یعنی باید گفت همه هم نمیدانند. متأسفانه این جزو مباحث کم تحقیق شده و کم کار ماست؛ باید همه بدانند، درحالیکه اینها چیزهای دانسته شده و شناخته شده و ثبت و ضبط شدهای است! ۷۰/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
«اعتلاء اسلام در گرو تقویت فقاهت»
امام خمینی(قدّس سرّه):
آقایان خراسان، آقایان قم، آقایان تبریز، سایر جاها، هر جا یک حوزه علمیه دارد!
اگر تقویت نکنید اینها را به همان فقه که تا کنون بوده است؛ به همان فقه سنتى، اگر فقها تحویل جامعه ندهید، علما تحویل جامعه ندهید، مطمئن باشید که نمى گذرد یک نیم قرن، الّا اینکه از اسلام هیچ اسمى دیگر نباید باشد!
اگر فقهاى اسلام، از صدر اسلام تا حالا نبودند، الآن ما از اسلام هیچ نمى دانستیم. این فقها بودند که اسلام را به ما شناساندند و فقه اسلام را تدریس کردند و نوشتند و زحمت کشیدند و به ما تحویل دادند. و ما باید همین جهت را حفظ بکنیم.
📚 صحیفه امام جلد ۱۵ صفحه ۲۱۹
@Qabasat
قاعده احسان.pdf
313.5K
📚جزوه جامع #قاعده_احسان
❗️هر نوع استفاده جایز است، مشروط به قصد قربت.
@Qabasat
🔊 صوت تدریس قاعده «احسان»
استاد آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله)
قاعده احسان 1 آیت الله سبحانی.wma
8.13M
#قاعده_احسان
جلسه اول
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
قاعده احسان 2 آیت الله سبحانی.wma
7.31M
#قاعده_احسان
جلسه دوم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
قاعده احسان 3 آیت الله سبحانی.wma
7.34M
#قاعده_احسان
جلسه سوم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
قاعده احسان 4 آیت الله سبحانی.wma
8.75M
#قاعده_احسان
جلسه چهارم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 امروز عدهای با #سودای_مرجعیت و عناوین ساختگی منغیراستحقاق، تنها و بزرگترین مانع خود را نهاد مقدس جامعه مدرسین میبینند.
برای مقابله و دفع اینها ریاستی همچون مرحوم آیتالله یزدی لازم است که با احدی از دنیاطلبان تعارف نداشت.
بنطر میرسد یکی از ملاکهای مهم برای ریاست جامعه محترم مدرسین، روحیه انقلابیگری و عدم محافظهکاری و نترسیدن از نقد و مذمت اغیار است.
طبق بیانات امام خامنهای، جامعه مدرسین مکلف به استمرار خط انقلابی خویش است.
🌐 مناهج
#جامعه_مدرسین
@HozeTwit
جلسه دوم قسمت اصلی (online-.mp3
45.58M
🔅« تقریب نظریه عدم حجیت اطمینان از منظر استاد شهیدی»
حجت الإسلام استاد روحبخش(زید عزّه)
#شمّ_الفقاهة
@alserat_ir
@Qabasat
1_373622430.mp3
10.9M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه نهم
1⃣ تعریف اجماع
2⃣ طریقه تحصیل اجماع محصّل:
- مراجعه به فتوای علما در مساله مورد نظر و ابواب مرتبط با آن مساله
- دقت به عناوین انتخابی برای ابواب
- دلیل ذکر شده ذیل مساله بدون اشاره به وجود دلیل مخالف
- مراجعه به کلمات علمایی که به نقل فتاوای دیگران اهتمام ویژه دارند
- توجه به قراینی مانند آراء فقهی در لوازم مساله
3⃣ وجود طرق متفاوت برای ارزیابی اجماع محصّل با توجه به اختلاف مبانی در حجّیت
4⃣ طریقه تحصیل اجماع منقول:
- مراجعه به کتب فقه مقارن
- رجوع به دایرۀ المعارف های فقهی
- مطالعه کتب علمایی که به نقل اجماع و آراء سایر علماء توجّه دارند
5⃣ نقد و بررسی:
- حجیّت اجماع منقول به خبر واحد محلّ بحث است
- یافتن قول مخالف، دلیل بر بطلان نقل اجماع می باشد
- علم به تسامح ناقل در تحصیل یا نقل اجماع، مضرّ است
- برخی نقل اجماع ها بر اساس قواعد و اصول است نه تتبّع آراء
- تطبیق دادن طریقه ارزیابی اجماع محصّل، لازم است
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat