eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
288 عکس
145 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
«فراغت برای تحصیل علم» امام خامنه ای(دامت برکاته): - توصیه‌ی من این است: «طلّابی که مشغول به سطوح هستند، تا قبل از آنکه از سطح خارج شوند، به هیچ کار دیگر غیر از درس نپردازند.» 📚 بیانات در تاریخ ۱۴ مهر ۷۹ @Qabasat
4⃣ نقض های قاعده ب) طبابت و معالجه نقض دوم راجع به عمل طبیب است. اگر طبیب واقعاً کسی را جراحی کرد و اتفاقاً این جراحی بر خلاف در آمد، فقهاء می فرمایند طبیب ضامن است مگر اینکه اخذ برائت کند، و حال آنکه طبیب احسان کرده. - پاسخ جواب این نقض دوم هم آن است که مراد از احسان در این آیه مبارکه، احسانی است که محسن در آن ذی نفع نباشد، یعنی کار یا برای خدا باشد یا برای وجدان، اما این طبیب که کار می‌کند، کارش برای دنیاست، بنابراین مسلماً اگر خلاف کرد ضامن است. بله! اگر طبیبی، فقط برای خدا و تبرعاً طبابت را انجام بدهد و هیچ چشم داشت دنیوی نسبت به مریض نداشته باشد،‌ ممکن است در آن مورد بگوییم ضامن نیست. 📚 درس خارج فقه سبحانی(با مقداری تغییر): ۹۲/۱۱/۱۲ @Qabasat
F.m.12.mp3
8.45M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه) 💠 جلسه آخر 1⃣ استعداد پیشروی: برآیند استعدادهای فقه امامیه 2⃣ پیشروی یعنی حیات فقاهت، موکدات آن هم چنین اند: - برهان خاتمیت در بُعد کلامی - انفتاح باب اجتهاد در بعد اصولی - کلیّت مسائل در بعد فقهی - و اصل تحوّل در بعد خارجی 3⃣ ملزومات به فعلیت رساندن استعداد پیشروی: - برجهای مراقبت فقاهت - استهداف مبتنی بر آرمان - تولید علم - تربیت قوای محرّکه فقاهت - تمهید مقدمات انسانی و طبیعی 4⃣ وظیفه إعدادی فقیه در زمان حال: مانع شدن از تفویت غرض مولا در مستقبِل 5⃣ دو ضرورت برای پیشرفت: - کشف روندها - آینده پژوهی موضوعی و حکمی 6⃣ اولین گام در فقه پیشرفت: امکان سنجی فقاهی هر مسأله از مسائل معاصر 7⃣ فقه پیشرفت: وظیفه الهی صاحبان ملکات اجتهاد و عدالت و بصیرت @feghahat_3 @Qabasat
🔅«ولایت اداری» استفتاء از محضر امام خمینی(قدّس سرّه): آیا مأمورین شاغل در امور اداری جمهوری اسلامی می توانند بر مبنای سلسله‏‎ ‎‏مراتب اداری که منتهی به ولی امر می شود، به عنوان ولایت اداری، در اموری که خارج‏‎ ‎‏از مسئولیت و ضوابط و مقررات مربوط‏‏ۀ‏‏ آن ها است، تصرف و عمل نمایند؟ ‏ «‏‏بسمه تعالی» - ولایت اداری در شرع نیست و هر کس هر مسئولیتی دارد،‏‎ ‎‏باید در حدود مقررات آن مسئولیت عمل کند. ‏ 📚 ‏استفتائات/جلد ۱۰/ صفحه ۵۰۴ @Qabasat
5⃣ تطبیقات قاعده برخی تطبیقات قاعده احسان چنین اند: ۱. اگر شخصی ببیند لباس فردی دیگر آتش گرفته و محافظت او از هلاکت یا سوختگی در گرو پاره کردن لباس است، می تواند آن قطعه را جدا کند بدون اینکه ضامن باشد ولو لباس بالکل از مالیت بی افتد. ۲. اگر سیلی ویرانگر به سوی منزل شخصی راه افتاد و بتوان با قرار دادن بعضی اسباب منزل در مسیر سیل، آن را منحرف کرد؛ می توان اقدام به این کار کرد و تلف آن وسایل موجب ضمان نیست. ۳. اگر یک کشتی در حال غرق شدن باشد و نجات آن متوقف بر ریختن برخی اموال صاحب کشتی در دریا باشد، می توان آن ها را ریخت و ضمانی هم در کار نیست. ۴. اگر پدری اقدام به اصلاح قناتِ باغ فرزند صغیرش کند اما به صورت اتفاقی آن قنات منهدم شود، حکم به ضمانش نمی شود. ۵. اگر حاکم مالی را که نزدش برای قضاء عبادات میتی سپرده اند، در اختیار شخص ثقه ای بگذارد اما آن شخص قبل از انجام عبادات فوت کند و مالی هم بر جا نگذارد؛ ضمانی متوجه حاکم نیست. ۶. اگر پدر یا جد، وسیله ای از مولّی علیه را کرایه بدهند(تا برای او کسب منفعت شود) اما این وسیله از بین رفت، آن ها ضامن نمی باشند. 📚 القواعد الفقهیة للفاضل: ۲۹۰ @Qabasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی ▫️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند. 🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.  ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد.  از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۹ آذر ۱۳۹۹ 💻 @khamenei_ir
روش شناسی. جلسه ۸.mp3
16.05M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه هشتم بررسی ادله نقلی به حسب واقع نمایی: 1⃣ ضروریات - تقسیم ضروریات به ضروری دین، مذهب و فقه - راه کشف ضروریات: کنکاش در ذهنیت متشرعه همراه با تتبّع در آثار فقهی 2⃣ متسالمات @yaddashhayetalabegi @Qabasat
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزمغفول‌رحلت‌مشکوک 🏳مرجع‌مجاهد، رهبرمشروطه 🏳مرحوم آخوند خراسانی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️آنچه درمشروطه مردم را به میدان آورد حضور علمایی مثل آخوند خراسانی و شیخ فضل‌الله نوری و سیدمحمد طباطبائی و سیدعبدالله بهبهانی و دیگر بزرگان بود! ۹۵/۱۰/۱۹ ‼️اگر زحمات حوزه‌های علمیه از آغاز تا امروز نمیبود، یقیناً از دین و حقایق دینی چیزی باقی نمیماند، در طول زمان، در مسائل سیاسی هم این حوزه‌ها تأثیر گذاشتند، و ما این را در تاریخ گذشته‌ی خودمان هم دیده‌ایم، درباره نقش حوزه‌های علمیه، در جامعه ما چه در گذشته، چه حال و چه در آینده، باید خیلی مطالعه و تدبر بشود. مثل نقش بزرگانی همچون مرحوم میرزای شیرازی و مرحوم آخوند خراسانی و دیگرانی که نقش آنها را در قضایای قبل از مشروطیت و در خود قضیه‌ی مشروطیت و بعد از آن تا زمان ما، همه میدانند، یعنی باید گفت همه هم نمیدانند. متأسفانه این جزو مباحث کم تحقیق شده و کم کار ماست؛ باید همه بدانند، درحالیکه اینها چیزهای دانسته شده و شناخته شده و ثبت و ضبط شده‌ای است! ۷۰/۶/۳۱ @Jahade_tabeini
«اعتلاء اسلام در گرو تقویت فقاهت» امام خمینی(قدّس سرّه): آقایان خراسان، آقایان قم، آقایان تبریز، سایر جاها، هر جا یک حوزه علمیه دارد! اگر تقویت نکنید اینها را به همان فقه که تا کنون بوده است؛ به همان فقه سنتى، اگر فقها تحویل جامعه ندهید، علما تحویل جامعه ندهید، مطمئن باشید که نمى ‌گذرد یک نیم قرن، الّا اینکه از اسلام هیچ اسمى دیگر نباید باشد! اگر فقهاى اسلام، از صدر اسلام تا حالا نبودند، الآن ما از اسلام هیچ نمى ‌دانستیم. این فقها بودند که اسلام را به ما شناساندند و فقه اسلام را تدریس کردند و نوشتند و زحمت کشیدند و به ما تحویل دادند. و ما باید همین جهت را حفظ بکنیم. 📚 صحیفه امام جلد ۱۵ صفحه ۲۱۹ @Qabasat
قاعده احسان.pdf
313.5K
📚جزوه جامع ❗️هر نوع استفاده جایز است، مشروط به قصد قربت. @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 صوت تدریس قاعده «احسان» استاد آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله)
👓 امروز عده‌ای با و عناوین ساختگی من‎غیراستحقاق، تنها و بزرگترین مانع خود را نهاد مقدس جامعه مدرسین می‌بینند. برای مقابله و دفع اینها ریاستی همچون مرحوم آیت‌الله یزدی لازم است که با احدی از دنیاطلبان تعارف نداشت. بنطر می‌رسد یکی از ملاک‌های مهم برای ریاست جامعه محترم مدرسین، روحیه انقلابی‌گری و عدم محافظه‌کاری و نترسیدن از نقد و مذمت‌ اغیار است. طبق بیانات امام خامنه‌ای، جامعه مدرسین مکلف به استمرار خط انقلابی خویش است. 🌐 مناهج @HozeTwit
جلسه دوم قسمت اصلی (online-.mp3
45.58M
🔅« تقریب نظریه عدم حجیت اطمینان از منظر استاد شهیدی» حجت الإسلام استاد روحبخش(زید عزّه) @alserat_ir @Qabasat
1_373622430.mp3
10.9M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه نهم 1⃣ تعریف اجماع 2⃣ طریقه تحصیل اجماع محصّل: - مراجعه به فتوای علما در مساله مورد نظر و ابواب مرتبط با آن مساله - دقت به عناوین انتخابی برای ابواب - دلیل ذکر شده ذیل مساله بدون اشاره به وجود دلیل مخالف - مراجعه به کلمات علمایی که به نقل فتاوای دیگران اهتمام ویژه دارند - توجه به قراینی مانند آراء فقهی در لوازم مساله 3⃣ وجود طرق متفاوت برای ارزیابی اجماع محصّل با توجه به اختلاف مبانی در حجّیت 4⃣ طریقه تحصیل اجماع منقول: - مراجعه به کتب فقه مقارن - رجوع به دایرۀ المعارف های فقهی - مطالعه کتب علمایی که به نقل اجماع و آراء سایر علماء توجّه دارند 5⃣ نقد و بررسی: - حجیّت اجماع منقول به خبر واحد محلّ بحث است - یافتن قول مخالف، دلیل بر بطلان نقل اجماع می باشد - علم به تسامح ناقل در تحصیل یا نقل اجماع، مضرّ است - برخی نقل اجماع ها بر اساس قواعد و اصول است نه تتبّع آراء - تطبیق دادن طریقه ارزیابی اجماع محصّل، لازم است @yaddashhayetalabegi @Qabasat
🔸منتظر امتحاناتی شبیه «سجده بر آدم» باشید آیت الله حائری شیرازی(رحِمهُ الله): - این جریان سجده بر آدم، اساسِ عبادت است. در مورد عباداتی که انجام می دهی، ببین از نوع سجده بر آدم است یا از نوع ۶ هزار سال عبادت شیطان؟ اگر از نوع عبادت شش هزار ساله هست، روی آن قضاوت نکن! هر وقت پشت سرش یک عبادت از نوع سجده بر آدم دیدی، خدا را شکر کن. همیشه وقتی یک مقدار عبادت از نوع شش هزار سال کردی، منتظر یک عبادت از نوع سجده بر آدم هم در زندگی ات باش. هر کسی آن عبادت را کرده، حتماً پشت سرش اینچنین امتحانی می‌آید. @haerishirazi @Qabasat
«بایسته بودن رجوع به منابع در مقام استنباط» امام خمینی(قدّس سرّه): - انّه لاينبغي الاتّكال على القوّة الحافظة في مقام نقل الروايات، خصوصاً فيما يتعلّق منها بالأحكام الشرعيّة الإلهيّة و القوانين العامّة العمليّة. 📚 کتاب الطهارة(تقریرات فاضل): صفحه ۳۸ @Qabasat
🔅 قاعده «تلف مبیع قبل از قبض» این قاعده را در ۷ ناحیه مطالعه می کنیم: - مدارک - مفاد - حکم نماء بعد از عقد و قبل از تلف - شمول قاعده نسبت به وصف مفقود - حکم ابراء بایع از ضمان مبیع توسط مشتری - حکم تلف مبیع توسط یک انسان - تعارض قاعده @Qabasat
🔅 آموزش کاربردی علم رجال ♨️ ویژه فضلای سطوح عالی و خارج 🖌 حجت الإسلام استاد حسینی نسب(زید عزّه) 👈 در مورد سیر مطالعات رجالی عرض میکنم که سه مرحله باید طی شود: 1⃣ رجال مقدماتی: کتبی مانند کلیات فی علم الرجال آقای سبحانی، پژوهشی در علم رجال استاد عزیزم آقای ترابی شهرضایی و ... مربوط به این مرحله اند. یک دوره رجال مقدماتی نیز بنده درس داده ام که دوستان ضبط کرده و در کانال آدرس آن را گذاشته اند. می توانید دانلود کرده و گوش دهید👇 🔺دانلود جلسات به صورت تک تک https://eitaa.com/hoseininasab/13 🔺دانلود جلسات به صورت یکجا https://eitaa.com/hoseininasab/100 2⃣ رجال متوسط: کتاب «اصول علم الرجال» آقای «سید محمد جواد شبیری زنجانی» کتاب خوبی برای این مرحله است. حل پیچیدگی هایی همانند تقطیعات اضمار و ... در اسناد روایات، تمییز مشترکات رایج و ... از اموری هستند که باید در این مرحله حل شوند. تابستان امسال نیز بنده یک دوره رجال متوسط گفته ام. خواستید از کانال دانلود کنید👇 https://eitaa.com/hoseininasab/157 3⃣ رجال پیشرفته: یک دوره نوارهای حدودا 90 جلسه ای از آقای شبیری زنجانی موجود است که به خوبی این دوره رجال پیشرفته را تدریس کرده اند. ظاهرا مدرسه فقهی امام باقر(ع) این نوارها را دارند. می توانید از آنها بگیرید و گوش دهید. ⚠️بیش از این سه دوره که عرض کردم کلاس لازم نیست و باید کرده و در اسناد و انجام دهید. تخصصی رجال @hoseininasab @Qabasat
1⃣ مدارک الف) اجماع مرحوم علامه در تذکره فرموده: «لا خلاف عندنا فی الضمان علی البائع قبل القبض مطلقا» و در مصباح الکرامة گفته شده: «اذا تلف المبیع قبل قبضه فهو من مال بائعه اجماعا» بنابراین اعتبار قاعده مذکور، اجماعی است و نقل این اجماع چنان شایع است که صاحب ریاض فرموده: «فإن تلف المبیع بعد ثبوته بإنقضاء الثلاثه، کان من مال البائع اجماعا تواتَر نقلُه جدّا» البته عده ای از عامه در این مساله مخالف اند که در حجیت اجماع تاثیری ندارد، آنچه به نظر ما در حجیت استقلالی اجماع ادعا شده خدشه می کند، مدرکی بودن مساله است. ب) بنای عقلاء گفته شده این قاعده مقبول نزد عقلاء است و بنای آن ها بر انفساخ عقد در صورتی است که مبیع قبل از قبض تلف شود. دلیلشان بر این کار چیست؟ قوام معاملات به قبض و اقباض. اما به نظر ما اگر چنین بنایی هم میان عقلاء وجود داشته باشد، کلی نیست. مثلا اگر مشتری ثمن را بپردازد و بیع هم بر عین شخصی واقع شود، ولی بایع بنا به موانعی از جانب خودش نتواند مبیع را در اختیار او بگذارد تا زمانی که قیمت آن کالا در بازار بالا برود، بعد هم مبیع تلف شود؛ این اول الکلام است که عقلاء فقط بایع را ضامن ثمن بدانند و نه رشد قیمت. 📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۵۳ @Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۰.mp3
13.52M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه دهم 1⃣ راه های تحصیل مذاق شارع: - اولویت عقلی - بررسی مجموعه ای از احکام در گستره علم فقه 2⃣ آفات احتمالی استناد به مذاق شریعت: - یقین زودرس به مذاق شارع بدون إعمالِ دقت بایسته در ادله - اشتباه در تشخیص مصداق @yaddashhayetalabegi @Qabasat