قاعده خراج 3 قاعده سبحانی.wma
8.13M
#قاعده_خراج
جلسه سوم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
1_443755449.mp3
12.24M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه نهم
1⃣ تاریخ فقها و زیست فقاهی: استعدادی دیگر برای فقه امامیه
2⃣ نتایج بررسی مولفه های زیست فقاهی:
- تحدید مفاهیم ارکان حوزه فقاهت
- شناخت الگوهای منتج و غیرمنتج فقاهی
- شناخت کیفیت علاج امور متزاحم در اداره فقاهی
- بازشناسی نقش زمان و مکان و عوارض و حالات در زیست فقاهی
3⃣ «گزارش تاریخ فقاهت» مقدمه ی «تحلیل تاریخی زیست فقاهی»، تحلیل مقدمه «تقعید» و تقعید مقدمه «تخطیط فقاهی» است
4⃣ «تحلیل بر هم کنشی تاریخی» قدم بعد از «تحلیل کنشی تاریخ فقاهت»
5⃣ مولفه های مهم در تحلیل بر هم کنشی تاریخ:
- رصد
- برنامه ریزی
- مدیریت
- ارزیابی
- تجدید
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
🔅 قاعده «احسان»
قاعده احسان را در ۵ ناحیه مورد مطالعه قرار می دهیم:
- مدارک
- مفاد
- اتحاد یا مغایرت با قاعده عدم ضمان أمین
- نقض های قاعده
- تطبیقات قاعده
#قاعده_احسان
@Qabasat
روش شناسی. جلسه ۵.mp3
12.5M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه پنجم
1⃣ قدم دوم در حلّ مسأله فقهی: «جمع آوری و دسته بندی أقوال و وجوه»
2⃣ فواید جمع أقوال:
- امکان دستیابی به اجماع یا شهرت
- یافتن سریع و جامع ادله
- استخراج ظرایف فقهی از رصد سیر تاریخی
3⃣ قدم سوم در حلّ مسأله فقهی: «توجه به نتایج و پیامدها»
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
هدایت شده از موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
«هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم!»
وصیت نامه آیت الله العظمی تبریزی(قدّس سرّه):
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم وأهلک اعدائهم
حال که پیکر اینجانب بر دستان شماست ویا در قبر آرمیده است، «بر دستان شاگردان عزیزم که سالها برای موفقیت آنان تلاش کردم و هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم»، این ناقابل نصیحتی دارم -که در طول حیاتم سعی کرده ام قبل از آنکه نصیحتی متوجه کسی کنم خود بدان عمل کرده باشم- :
بر تمام مومنین است با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کنند و هیچگاه اجازه ندهند بعضی با القاء شبهه عوام از مومنین را فریب دهند، خصوصا در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه آن زنده است، «حفظ شعائر اهل بیت (علیهم السلام) حفظ مذهب بر حق تشیع است؛ در آن کوتاهی نکنید که مسئول هستید.»
به طلاب عزیز نصیحت می کنم که با جدیت و تلاش تقوای الهی را پیشه کار خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مد نظر داشته باشند، «اینجانب در طول دوران عمرم طلبه ای بیش نبودم و مثل یک طلبه جوان شب و روز در امر تحصیل تلاش می کردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود بر جای بگذارم که طلاب عزیز از آن استفاده کنند»، عزیزانم سکان هدایت مردم به دست شماست کاری نکنید که دل امام زمان (عج) به درد آید او ناظر بر اعمال ما به اذن خداست و در همین جا از پیشگاه مبارکشان می خواهم که اگر کوتاهی از طرف اینجانب سر زده بر من ببخشند، عزیزانم به دعای خیر شما نیاز دارم.
من چه در میان شما باشم یا نباشم دلی به دنیا نبسته ام که در ادای وظیفه خود تردید کرده باشم، هنگامی که در میان شما بودم خود را یک خادم کوچک حساب می کردم که امیدوارم این خدمت ناچیز مورد رضایت اهل بیت (علیهم السلام) واقع شده باشد که رضای آنان رضای خداست، حال که در میان شما نیستم به دعای خیر شما عزیزان محتاجم در پایان بر حفظ شعائر تأکید می کنم و ضمن طلب دعای خیر، شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
#فائده
@Qabasat
ملاک تبعیض در حجیت.mp3
924.4K
🔅 ملاک تبعیض در حجیّت
📝 استاد شبیری زنجانی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
#قاعده_چهاردهم
1⃣ مدارک
الف) قرآن کریم
معروف ترین دلیل اعتبار قاعده احسان، این فقره از قرآن کریم می باشد: «مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ».
البته شأن نزول آیه شریفه متضمّن بر این فقره، بحث جهاد است اما پرواضح است که مورد، مخصّص نمی باشد؛ بنابراین می توان آن را مدرک مستحکمی برای اثبات اعتبار قاعده به نحو عامّ دانست.
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۴/۱۰
ب) حکم عقل
دلیل دوم عقل است. عقل برای خود مستقلاتی دارد و یکی از آن ها «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» می باشد؛ پاسخ نیکی به نیکی خوب است و پاسخ نیکی به بدی، قبیح و زشت.
یک تطبیق این قانون، قاعده احسان است. چطور؟ چون اگر واقعاً انسان بداند که حیوان فردی در حال مرگ است و چنانچه به او رسیدگی نشود، حتماً تلف میشود؛ و او از روی احسان به آن حیوان آب و علف بدهد، همه عقلا او را تمجید میکند.
حالا صاحب حیوان بیاید و بگوید چه کسی به تو اجازه دادن بود که این کار را بکنی؟ مردم او را ملامت خواهند کرد(زیرا کفران احسان می باشد). حکم به ضمان محسن در مورد احسانش، مانند همین مثال است که بیان شد.
📚 درس خارج فقه سبحانی: ۱۳۹۲/۱۱/۸
#قاعده_احسان
@Qabasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجةالاسلام جعفری
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم پارسا و با اخلاص حجةالاسلام حاج سید یحیی جعفری را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم پارسا و با اخلاص جناب حجةالاسلام آقای حاج سیدیحیی جعفری رحمةاللهعلیه را به عموم مردم عزیز کرمان و ارادتمندان آن مرحوم و به خاندان مکرّم و معزّز ایشان تسلیت عرض میکنم. سالها خدمت به مردم در مسئولیتهای گوناگون و شئون متعدد روحانی، همراه با صفا و صدق در گفتار و رفتار، شاخصهی این شخصیت عزیز و مُعتمَد بود. رحمت و رضوان الهی را برای ایشان مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۲ آذر ۱۳۹۹
- آنچه همه ما درباره آیت الله جعفری باید شهادت دهیم این است که:
ایشان تداعی واقعی انسان انقلابی، در بین روحانیت این شهر متدین و نزدیک ترین فرد به امام و رهبری و شبیه ترین در تصمیم، ایستادگی، متابعت، تعبد، کنار گذاشتن حب ها و بغض ها، جانبداری انقلاب و ایستادگی بر اصولی که ولی فقیه تفسیر می کند، سادگی و بی حاشیه بودن، صراحت در بیان و صداقت در گفتار بودند.
شهید حاج قاسم سلیمانی
۵ مرداد ۱۳۹۸
@Qabasat
recording-20200826-191142.mp3
11.07M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه دهم
1⃣ استعداد بعدی فقه امامیه: استعداد اجراء
2⃣ برخی مؤلفه هایی که به فقه امامیه استعداد اجرایی شدن می دهند:
- ملاحظه قدرت مکلفان
- رفع حکم حرجی و ضرری
- رفع آثار اضطرار و اکراه
- ملاحظه ضرورت و مصلحت
3⃣ نظام عقلایی اجتهاد و تقلید: باب عملیات و اجراء فقه امامیه
4⃣ امام(ره) «اداره» را مقوّم مفهومی فقه و «قدرت برخورد با استکبار» را جنبه عینی آن می دانستند.
5⃣ فقه: تحقیق علمی حق و احقاق عملی آن
6⃣ نتیجه استعداد اجرایی فقه: مدیریت جامع فقهی
7⃣ عدم انحصار مدیریت جامع فقهی به مدیریت اداری، حقوقی، رفتاری، بحرانی، تحوّلی یا بخشی
8⃣ پیوند به مجتهد حیّ در تقلید ابتدائی و قول به انفتاح باب اجتهاد: دو استعداد زمینه ساز تحقق عملی فقه
9⃣ احکام قضایی و جزائی: ضمانت اجرائی معاملات
0⃣1⃣ همگی احکام قضائی و معاملات: زمینه عبادات و کمال
1⃣1⃣ نمایانگرهای استعداد اجرایی فقه:
- احکام ثابت و متغیّر
- وجاهت علمی
- عقلایی بودن احکام معاملات
- تحربه های تاریخی فقهای شیعه
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام بهمناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفان
🔺️ در سالروز تشکیل بسیج مستضعفان، حضرت آیتالله خامنهای در پیامی بسیج را ثروت بزرگ و ذخیره خداداد ملت ایران خواندند.
▫️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا آن را در ارتباط ویدئوکنفرانس با بسیج مراکز استانها و اقشار بسیج قرائت کرد، به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
بسیج یادگار بزرگ و درخشان امام راحل، و مظهر اقتدار ملی، و نمایشگاه صفا و اخلاص و بصیرت و مجاهدت است.
در دفاع از کشور و استقلال و ثبات آن، در خدمات حیاتی با مقیاس گسترهی کشوری، در فعالیتهای پیشرو علمی و فناوریهای نوین، در رویکردهای ارزشی و ایجاد فضای معنوی، همه جا نام بسیج برده میشود و حضور بسیج جلوه میکند. ایمان، و عزم، و احساس مسئولیت، و اعتماد به نفس، پایههای اصلی این توانائیها و گرهگشائیها است. و اینها خود نعمتها و موهبتهای خداوند است که باید با شکر الهی و مراقبت دائمی، آنها را حفظ کرد و بر آن افزود.
بسیج، ثروت بزرگ و ذخیرهی خداداد ملت ایران است. دشمنان این ملت، اکنون و همیشه در این اندیشه بودهاند و خواهند بود که آن را نابود یا بیاثر کنند. مسئولان سازمانی و یکایک بسیجیان عزیز خود را موظف به ابطال کید دشمن بدانند و با توکل و اخلاص و برنامهریزی به پیش روند. موفق باشید انشاءالله.
سیّد علی خامنهای
۵ آذر ۱۳۹۹
#قاعده_چهاردهم
2⃣ مفاد
«ما علی المحسنین من سبیل»
- «المحسنین» جمع معرّف به لام و مفید عموم است؛ «احسان» هم یعنی صدور قول یا فعل نیکو از شخصی نسبت به دیگری، حال با ایصال منفعت یا دفع ضرر.
- «سبیل» هم نکره در سیاق نفی است که تمام افرادش باید منتفی شوند، اما مراد از آن چیست؟ مواخذه! یکی از انواع مواخذه هم ثبوت ضمان است.
🔅 بنابراین مفاد ترکیبی آیه شریفه چنین است:
هر فعلی که از شخصی صادر می شود و مصداق «احسان» است، موجب ثبوت ضمان نیست گرچه فی حد نفسه یکی از اسباب ضمان باشد.
🔹 البته تذکر این مطلب لازم است:
- چون ظاهر عناوینی که موضوع احکام قرار می گیرند، این است که «حقیقتشان» مورد حکم قرار گرفته؛ در مورد این قاعده هم احسان واقعی باعث عدم ثبوت ضمان می شود حتی اگر شخص نداند بلکه از انجام آن فعل قصد بدی و إسائه کند!
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۴/۱۰
#قاعده_احسان
@Qabasat
روش شناسی. جلسه ۶.mp3
12.84M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه ششم
1⃣ گام چهارم در حلّ مسأله فقهی: جمع آوری و بررسی ادله اجتهادی
2⃣ تقسیم ادله اجتهادی از جهت واقع نمایی: ادله قطعی، ادله اطمینانی و ادله ظنّی
3⃣ راهکارهای کلی برای تجمیع ادله:
- کشف ارتباط مساله مورد بحث با سایر مسائل فقهی
- دقت در عوامل اثرگذار در رسیدن به پاسخ
- بررسی ادله ذکر شده یا قابل استحصال از عبارات علماء
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🌺 دلت آرام میشود
🔸️دعا خواندن براى فرج #امام_زمان (عج)، فرج ما است: إِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَجِ. منتظر فرج امام زمان (عج) بودن، فرجها و گشایشهایى را براى انسانها به ارمغان مىآورد؛ ایمانشان محفوظ مىماند؛ دلشان آرام مىشود؛ وجود مقدّس امام زمان (عج) را حس مىکنند؛ با حضرت ارتباطى برقرار مىکنند، و به تدریج یقین مىیابند روزى فرا خواهد رسید که حکومت عدل در جهان برقرار مىشود.
🔸️دعا کردن براى فرج حضرت، براى این است که خودمان از او بهره بگیریم؛ امّا هیچگاه به بهانه این که حضرت به دعا و صدقه ما نیازى ندارد، نباید آن گرامى را فراموش کنیم.
کتاب آفتاب ولایت، ص٤٥
💻 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ لوح | مقام والای شهادت، پاداش الهی تلاشهای علمی ماندگار اوست
🔺️ بخشی از پیام رهبر انقلاب در پی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید محسن فخری زاده
💻 @Khamenei_ir
#قاعده_چهاردهم
3⃣ اتحاد یا مغایرت با #قاعده_عدم_ضمان_أمین
مرحوم مراغی معتقد شده اند قاعده احسان، همان قاعده عدم ضمان امین است و تفاوتی ندارند.
اما به نظر این مطلب صحیح نیست زیرا:
- اولا «محسن» و «أمین» عامین من وجه هستند:
الف) گاهی جمع می شوند مانند اینکه: زید اسب خود را پیش بکر به امانت گذاشته و هر روز میآمد علف و آب میداد، ولی یک روز نیامد و بکر تغذیه حیوان را بر عهده گرفت. اینجا بکر هم مؤتمن است و هم محسن.
ب) گاهی شخص صرفا امین است: مانند فرض قبل در هنگامی که بکر تغذیه ای به حیوان ندهد.
ج) و گاهی شخص صرفا محسن است، مانند اینکه اسب زید را در بیابان پیدا کرده و تغذیه او را بر عهده می گیرد تا صاحبش پیدا شود.
- و ثانیا قاعده عدم ضمان امین مسقط ضمان است، اما در موارد قاعده احسان در واقعا اصلا سببی برای ثبوت ضمان وجود ندارد، پس خروج امین از حکم به ضمان، تخصیصی است اما خروج محسن، تخصصی.
بلکه در همان مثال پیدا کردن اسب، اگر محسن نیت کند تغذیه ای که به حیوان می دهم تبرعی نیست، می تواند هزینه هایش را از مالک بگیرد هرچند حیوان بعد از مدتی بدون افراط یا تفریط تلف شود.
📚 درس خارج فقه سبحانی(با مقداری تغییر): ۹۲/۱۱/۷
#قاعده_احسان
@Qabasat
مکتب اقتصادی اسلام.mp3
599.1K
🔅 وجود «مکتب اقتصادی» در اسلام
📝 استاد شهیدی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
F.m.11.mp3
10.79M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه یازدهم
1⃣ متون فقه امامیه: استعدادی در اعطاء قوه قانون نویسی
2⃣ دوازده شاخصه فنّ قانون نویسی فقیهانه:
- ضرب القاعده
- احترازیت قیود
- جامعیت
- فصاحت قانونی
- بلاغت قانونی
- عناوین
- نظم منطقی
- تعارف
- الفاظ فتوا
- وحدت اسلوب
- دقت تعاریف
- ارتباط با قواعد لفظی
3⃣ «زبان شناسی فقاهی» استعدادی مبتنی بر دو ابزار «تحدید ادبی» و «تحلیل اصولی»
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
هدایت شده از صراط مستقیم
#اطلاعیه
🔸 با توجه به کسالت حضرت آیت الله مصباح یزدی(حفظه الله)، استاد تحریری توصیه فرمودند برای بهتر شدن حال ایشان حدیث کسا و دعای سریع الاجابه قرائت شود.
🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
#قاعده_چهاردهم
4⃣ نقض های قاعده
الف) لقطه
گفته شده بعضی از افعال است که مصداق احسان اند، اما در شریعت حکم به ثبوت ضمان در آن ها شده، مانند أخذ و تصدّق لقطه؛ خب این مساله با عمومیت قاعده سازگار نیست.
توضیح:
من اگر لقطه را پیدا کردم باید دست نزنم، اگر دست زدم ضامن هستم یا باید صاحبش را پیدا کنم و برسانم واگر صاحبش پیدا نشد، صدقه بدهم به نیت ضمان، که اگر صاحبش پیدا شد و به عمل من راضی شد اهلاً و سهلاً و اگر راضی نشد، من باید پولش را بدهم!
- پاسخ مرحوم مراغی
مرحوم مراغی میفرماید به این آدم از اول که دست روی لقطه میگذارد، میگویند دست نزن، اگر دست زدی هر نوع تصرف نیک هم بکنی ضامن هستی. بلی اگر به او گفته نشده بود، ممکن است بگوییم ضامن نیست.
بنابراین، قاعده منتقض نیست، قاعده در صورتی منتقض است که این آدم نیکی بکند و بعداً بگوید تو ضامن هستی، اما اگر از اول مقید بکنند تصرفش را، احسانش را، در آنجا قاعده منتقض نیست.
- پاسخ آیت الله سبحانی
ما جواب دیگری میدهیم:
آیا مراد از احسان، کارهای دنیوی است یا کارهای اخروی؟ «مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ» میخواهد در باره دنیا بحث کند یا در باره آخرت؟
ظاهراً میخواهد در باره دنیا بحث کند، اگر یک نفر در دنیا به کسی نیکی کرد و از روی اتفاق نیکی و احسانش مصادف با ضرر شد، این آدم ضامن نیست. با این حساب وقتی شما مال مرا صدقه دادید که در آخرت به من اجر بدهند، این جزء مصادیق آیه نیست. بله! از نظر عقلا احسان شمرده میشود اما موضوع قاعده احسانی دنیوی است نه مطلق احسان.
📚 درس خارج فقه سبحانی(با مقداری تغییر): ۹۲/۱۱/۱۲
#قاعده_احسان
@Qabasat
روش شناسی. جلسه ۷.mp3
16.27M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه هفتم
1⃣ ترتیب منطقی چینش ادلّه:
ادله عام
ادله خاصه
اصول عملیه
2⃣ دو تقسیم برای ادله عقلی
3⃣ راه های جمع آوری ادله عقلی:
- مقایسه احتمالات جواب مساله و لوازم و آثار آن ها با احکام عقلی مانند لغویت، ترجیح بلا مرجّح و ...
- مراجعه به ادله نقلی که امکان دارد موجب تنبّه بر ادراک عقل شوند.
- بررسی سیره ها و ارتکازات عقلایی که ممکن است مبتنی بر احکام عقلی باشند.
4⃣ منهج ارزیابی ادله عقلی
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
- «تراجم علما: راهنمایان مسیر تهذیب»
آیتالله العظمی بهجت (قدّسسرّه):
مراجعه به تراجم علمای سلف، به منزله مراجعه به کتابهای معتبر اخلاقی است.
هرکس که طالب تهذیب و ترقی در امور معنوی است و میخواهد از زندگی و عمر خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح احوال آنها نگاه کند که چه کارها میکردند.
📚 در محضر بهجت/ جلد ۱/ صفحه ۱۰۹
#فائده
@Qabasat