استاد علیدوست افق پژوهش و تقریرنویسی کیفیت متوسط.mp3
13.58M
«آسیب شناسی تقریر نویسی معاصر و افقهای پژوهش در حوزه علمیه»
استاد علیدوست(دام ظلّه)
سر فصل های مهم مطرح شده در جلسه:
1️⃣ ماهیت تقریر نویسی
2️⃣ انواع تقریر
3️⃣ضرورت تقریر نویسی
4️⃣ روش تقریر نویسی
5️⃣ مدیریت تقریر
6️⃣ آسیب شناسی تقریر نویسی
#مدرس_فقه
@alidost_fiqh
@Qabasat
قاعده تلف مبیع قبل از قبض.pdf
394.8K
📚جزوه جامع #قاعده_تلف_مبیع_قبل_از_قبض
❗️هر نوع استفاده جایز است، مشروط به قصد قربت.
@Qabasat
🔊 صوت تدریس قاعده «تلف مبیع قبل از قبض»
استاد آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله)
قاعده تلف مبیع 1.wma
8.75M
#قاعده_تلف_مبیع_قبل_از_قبض
جلسه اول
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
قاعده تلف مبیع 2.wma
8.59M
#قاعده_تلف_مبیع_قبل_از_قبض
جلسه دوم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
قاعده تلف مبیع 3.wma
8.56M
#قاعده_تلف_مبیع_قبل_از_قبض
جلسه سوم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
قاعده تلف مبیع 4.wma
8.4M
#قاعده_تلف_مبیع_قبل_از_قبض
جلسه چهارم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
قاعده تلف مبیع 5.wma
8.67M
#قاعده_تلف_مبیع_قبل_از_قبض
جلسه پنجم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۵.mp3
14.67M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه پانزدهم
* تتمّه بحث سند دلیل نقلی:
1⃣ موانع حجیّت روایات:
- مخالفت با قرآن، عقل، واقعیّت خارجی، ضروریات یا مسلّمات شریعت
- وجود معارض
- إعراض مشهور(مخصوصا در فرضی که وجه إعراض، مشخّص نیست)
- عدم استقامت متن
* بحث جهت دلیل نقلی:
1⃣ جهات مخالف با بیان حکم واقعی:
- تقیه
- جدل
2⃣ برخی از قرائن مورد توجّه در احراز تقیه ای بودن روایت:
- فضای اجتماعی/سیاسی
- لحن روایت
- اعراض علماء
- موافقت با فتاوای عامّه
- عامّی بودن راوی
- مکاتبه ای بودن روایت
* بحث دلالت دلیل نقلی:
1⃣ مرحله اول برای کشف مراد نهایی روایت: یافتن متن صحیح و کامل
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
«تأثیر دعای عهد در سرنوشت انسان ها»
یکی از چیزهایی که امام در روزهای آخر به برخی نزدیکانشان توصیه می کردند، خواندن دعای عهد بود. ایشان می فرمودند:
«صبحها سعی کن این دعا(عهد) را بخوانی، چون در سرنوشت دخالت دارد.»
#فائده
📚 پرتال امام خمینی(قدّس الله نفسه)
@Qabasat
🔅 قاعده «تلف در زمان خیار»
این قاعده را در ۳ ناحیه بررسی می کنیم:
- مستندات
- مفاد
- سعه و گستردگی
#قاعده_تلف_در_زمان_خیار
@Qabasat
AdabiatOloomEslami.mp3
17.5M
🔅 تاثیر ادبیات عرب بر علوم اسلامی
- استاد ربانی بیرجندی(زید عزّه)
#مدرس_فقه
@rabbanibirjandi
@Qabasat
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزقمریرحلتمرجعمجاهد
🏳استادالمراجع، شیخ انصاری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بخاطر عدم آگاهی علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ بخصوص در ۲۰۰سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند اما هرگاه ما عالِم دین و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم! ۶۸/۴/۲۰
‼️من يک وقت خواندم كه يک مأمور انگليسى، خدمت شيخ انصاری رفت تا پول عمدهاى را كه مربوط به يک موقوفه معروف هند بود، به او بدهد، مأمور انگليسی گفته است: «خدمت شيخ رفتم، وقتى پيشنهاد به اين عظمت را به او عرضه كردم، نگاهى در آستين چپش كرد و گفت گرفتن این پول تكليفم نيست؛ همين يک كلمه!» و آن مأمور انگليسى، گفت: مقابل اين عظمت ایشان خُرد شدم؛ خب؛ شيخ چقدر میتوانست از آن پول براى دنياى اسلام و براى حوزهى علميه استفاده كند اما ببينيد؛ عظمت بينش و شعور معنوى و استقامت روحى اين مرد، اينجا معلوم میشود! ۷۳/۹/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
r_12_201114112946.pdf
1.75M
🔅چکیده مقالات پذیرفته شده در اولین همایش «#هوش_مصنوعی و علوم اسلامی»
@Qabasat
#قاعده_شانزدهم
1⃣ مستندات
الف) روایات
عمده ترین مدرک این قاعده، عده ای از روایات شریفه است:
۱. صحيحة ابن سنان:
«عن الرجل يشتري الدابة أو العبد ويشترط إلى يوم أو يومين، فيموت العبد أو الدابة أو يحدث فيه حدث على من ضمان ذلك؟
فقال علیه السّلام: على البائع حتى ينقضي الشرط ثلاثة أيام ويصير المبيع للمشتري شرط له أم لم يشترط. و إن كان بينهما شرط أياما معدودة فهلك في يد المشتري فهو من مال البائع.»
۲. رواية عبد الرحمن بن أبي عبد الله البصري مولى بنى شيبان قال:
«سألت أبا عبد الله عليه السلام عن الرجل اشترى أمة بشرط من رجل يوما أو يومين، فماتت عنده، و قد قطع الثمن على من يكون ضمان ذلك؟
قال علیه السّلام: ليس على الذي اشترى ضمان حتى يمضي بشرطه.»
۳. النبوي المروى في الوسائل عن محمد بن الحسن باسناده عن جعفر بن محمد عليهما السلام قال عليه السلام:
«قال رسول الله صلى الله عليه و آله في رجل اشترى عبدا بشرط ثلاثة أيام فمات العبد في الشرط؟
قال: يستحلف بالله ما رضيه ثم هو برئ من الضمان.»
۴. ما عن الوسائل عن الصدوق باسناده عن ابن فضال عن الحسن بن رباط عن من رواه عن أبي عبد الله عليه السلام قال:
«إن حدث بالحيوان حدث قبل ثلاثة أيام فهو من مال البائع.»
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۳۱
#قاعده_تلف_در_زمان_خیار
@Qabasat
1_381415312.mp3
13.83M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه شانزدهم
* بحث دلالت دلیل نقلی:
1⃣ مرحله اول برای کشف مراد نهایی روایت: یافتن متن صحیح و کامل
اقدامات لازم برای یافتن متن صحیح:
- اطلاع بر نسخ مختلف کتب حدیثی
- اطلاع بر نقل های دیگر روایت
2⃣ مرحله دوم: کشف معانی الفاظ
مراحل کشف معنای لغوی:
- مراجعه به تبادر اهل لسان
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
«تجدید میثاق الهی در دهه فجر»
آیت الله مصباح یزدی(قدّس سرّه):
از يك سو بايد بركات اين انقلاب را هميشه به خاطر داشته باشيم و خدا را شكر كنيم كه در چنين زماني زندگي مي كنيم كه به بركت خونهاي شهدا، امنيت، آسايش و وسايل تكامل معنوي برايمان فراهم شده است، و از سوي ديگر بايد نگران اين باشيم كه مبادا در اثر ناسپاسيها و كفران نعمت، اين نعمتها از دستمان برود!
به هر حال دغدغه انجام وظيفه داشته باشيم كه آيا تكليفي را كه به عهده ماست و خدا از ما مي خواهد، درست انجام مي دهيم يا خداي نكرده كوتاهي مي كنيم؟
اين ايام كه ايام تجديد ميثاق با ولايت است، عيد ولايت و پيروزي انقلاب اسلامي است، بايد براي ما هم عيد ميثاق جديدي باشد.
📚 مجله معرفت/ شماره ۹۸/ صفحه ۹
#فائده
@Qabasat
moaaser 1.mp3
27.03M
- چیستی فقه معاصر
🔊 استاد مبلّغی(زید عزّه)
💠 جلسه اول
ابتناء تعریف فقه معاصر بر یکی از سه فرض زیر یا همه آن ها:
الف) «معاصرت» وصف برای عمل استنباط باشد، که در سه ناحیه نمایان می شود:
1⃣ در موضوعات؛ با:
«پرداختن به موضوعات جدید»
یا
«پرداختن جدید به موضوعات قدیمی»؛ که خود بر دو نوع می باشد:
- نگاه معاصری که موجب تبدّل موضوع شود
- معاصر سازی نگاه گذشته و تجدید نظر در آن
2⃣ در ناحیه توسعه حوزه علم فقه به قلمرو نظریاتِ معطوفِ به مکاتب و نظام های خرد و کلان
#فقه_المسائل_المعاصرة
@manhajah
@Qabasat
#قاعده_شانزدهم
1⃣ مستندات
ب) اجماع
عده ای از علما، مانند مرحومین صاحب ریاض و صاحب مفتاح الکرامه، ادعاء اجماع یا نفی خلاف نسبت به این قاعده کرده اند.
اما واضح است این اجماع در فرض ثبوت هم نافع نمی باشد، چون محرز است که بسیاری از مجمعین به روایات استناد کرده اند.
ج) اقتضاء قواعد اولیه
گفته شده این قاعده مطابق با قواعد اولیه عقود است؛ چون خروج عوض از ملک صاحب خیار و دخولش در ملک طرف مقابل، متزلزل است و او حق فسخ دارد، تلف هم قائم مقام فسخ می باشد. پس نتیجتا تلف موجب رجوع عوض به مالک خود می شود و ضرر را متوجه شخصی می کند که حق فسخ ندارد.
ولی به نظر ما این مطلب صرفا استحسان است و نمی تواند منشأ برای حکم شرعی بشود. مقتضای قواعد اولیه این است که معامله با قبض تمام شود و این یعنی تلف در ملک خود شخص واقع می شود نه مالک اصلی.
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۳۳
#قاعده_تلف_در_زمان_خیار
@Qabasat
05.pdf
629.6K
#قاعده_شانزدهم
2⃣ مفاد
به نظر می رسد از میان مستنداتی که بیان شد، فقط برخی روایات توان اثباتِ اعتبار قاعده ای با این مفاد را دارند: «تلف مبیع در ضمان خیار، از مال کسی است که حق خیار ندارد، یعنی بائع»
- اما این مفاد دو ضیق دلالی دارد:
الف) شامل صورتی که خیار برای بائع باشد، نمی شود
و
ب) مشتمل خیارهایی غیر از خیار شرط و خیار حیوان هم نمی باشد.
بنابراین باید با بسط بیشتری نسبت به این دو مساله، تحقیق کرد.
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۳۲
#قاعده_تلف_در_زمان_خیار
@Qabasat