اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ
اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى
فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَام
@qabasat
#قاعده_پنجم
0⃣1⃣ تطبیقات قاعده
در پرتو تسلط بر مفاد قاعده یَد می توان به سوال های آتی پاسخ داد:
۱. اگر شخصی یَد بر شیء ای داشته باشد اما دیگری ادعا کند مالک آن است، چه باید کرد؟
۲. اگر شخص ذو الید بر شیء باشد اما اعتراف کند که مالک آن نیست، سپس دو نفر پیدا شوند و هر یک ادعا مالکیت کند، تکلیف دو صورت زیر چیست:
- ذو الید قول یکی از آن ها را تصدیق کند.
- ذو الید تنها از خود نفی مالکیت کند اما نسبت به دو ادعا ساکت باشد.
۳. اگر شخصی ساکن خانه ای باشد و ادعا مالکیت آن را بکند، آیا قولش پذیرفته می شود؟ چرا؟
۴. اگر دو فرد در یک خانه سکونت کنند و گاهی یکی از آن ها ادعا مالکیت کند، گاهی هر دویشان با هم و گاهی شخصی سوم، سرنوشت ملکیت خانه چه می شود؟
۵. اگر داخل خانه شخصی شدیم و او گفت که فلان موضع از خانه نجس است، آیا قولش پذیرفته می شود؟
📚 دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه: ۱/۲۰۸
#قاعده_ید
@qabasat
«ضرورت تحوّل نفس برای تحقّق انقلاب بیرونی»
امام خمینی(قدّس سرّه):
برادران باید متوجه باشند که هر صفت کمالی که در دنیا بخواهد باشد، هر شخص باید از خودش شروع کند. شما اگر بخواهید انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی در ایران پیاده کنید، باید این انقلاب اول از باطن خودتان باشد.
📚 صحیفه امام/جلد ۱۲/صفحه ۳۶۶
#فائده
@qabasat
قاعده ید.pdf
429K
📚جزوه جامع #قاعده_یَد
🔅لطفا دوستان در دعا و زیارات، بنده را هم فراموش نکنند.
❗️هر نوع استفاده جایز است، مشروط به قصد قربت.
@qabasat
🔊 صوت تدریس قاعده «یَد»
استاد آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله)
قاعده ید 1 آیت الله سبحانی.wma
8.33M
#قاعده_یَد
جلسه اول
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 2 آیت الله سبحانی.wma
10.24M
#قاعده_یَد
جلسه دوم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 3 آیت الله سبحانی.wma
4.65M
#قاعده_یَد
جلسه سوم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 4 آیت الله سبحانی.wma
8.76M
#قاعده_یَد
جلسه چهارم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 5 آیت الله سبحانی.wma
8.23M
#قاعده_یَد
جلسه پنجم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 6 آیت الله سبحانی.wma
7.25M
#قاعده_یَد
جلسه ششم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 7 آیت الله سبحانی.wma
8.25M
#قاعده_یَد
جلسه هفتم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 8 آیت الله سبحانی.wma
6.64M
#قاعده_یَد
جلسه هشتم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 9 آیت الله سبحانی.wma
5.83M
#قاعده_یَد
جلسه نهم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 10 آیت الله سبحانی.wma
6.21M
#قاعده_یَد
جلسه دهم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 11 آیت الله سبحانی.wma
8.61M
#قاعده_یَد
جلسه یازدهم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 12 آیت الله سبحانی.wma
7.97M
#قاعده_یَد
جلسه دوازدهم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 13 آیت الله سبحانی.wma
8.44M
#قاعده_یَد
جلسه سیزدهم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
قاعده ید 14 آیت الله سبحانی.wma
8.83M
#قاعده_یَد
جلسه چهاردهم
آیت الله العظمی سبحانی
@qabasat
🔅 قاعده «سوق المسلمین»
قاعده سوق المسلمین از ۸ جهت بررسی می شود:
- مدرک قاعده
- مفاد قاعده
- ید مسلم و أماریّت سوق
- عدم تفاوت میان فرق مسلمین
- مصنوع در أرض اسلام
- مطروح در أراضی مسلمین
- رابطه با استصحاب و بیّنه
- تطبیقات
#قاعده_سوق_المسلمین
@qabasat
#قاعده_ششم
1⃣ مستندات قاعده
الف) سیره متشرعه
تمام متشرعه و مومنان حتما به بازارها رفت و آمد دارند و گوشت یا پوست می خرند بی آنکه از قصاب در مورد تذکیه آن طلب مدرک و بیّنه کنند، با اینکه عدم رعایت شرایط ذبح شرعی محتمل است. این سیره حادث و نوپدید هم نیست بلکه در طول تاریخ اسلامی امتداد داشته بنابراین اعتبار فی الجمله استناد به سوق مسلمین، از واضحات است.
ب) اختلال نظام
لازمه عدم حجیت سوق مسلمین اختلال نظام است. چون بالوجدان ما همیشه شک در رعایت شرایط ذبح داریم و مقتضای استصحاب، اثبات عدم تذکیه است. بنابراین تنها راه این است که هر فردی باید خودش ذابح باشد(یا از قصاب طلب بیّنه کند) تا بتواند گوشت مصرف کند یا چرم و پوستی بخرد.
ج) روایات
روایات متعدّدی استناد به بازار مسلمانان را معتبر دانسته اند، از جمله:
- صحيحة الفضيل و زرارة و محمد بن مسلم، أنهم سألوا أبا جعفر (عليه السلام) عن شراء اللحوم من الأسواق و لا يدرىٰ ما صنع القصّابون؟
فقال: كُل إذا كان ذلك في سوق المسلمين و لا تسأل عنه.
- صحيحة الحلبي قال: سألت أبا عبد الله (عليه السلام) عن الخفاف التي تباع في السّوق؟
فقال: اشتر و صل فيها حتى تعلم أنه ميتة بعينه.
- صحيحة احمد بن محمد بن أبي نصر قال: سألته عن الرجل يأتي السوق فيشترى جبّة فراء لا يدري أ ذكيّة هي أم غير ذكية أ يصلي فيها؟
فقال: نعم ليس عليكم المسألة ان أبا جعفر (علیه السلام) كان يقول: ان الخوارج ضيقوا على أنفسهم بجهالتهم ان الدين أوسع من ذلك.
- صحيحته الأخرى عن الرّضا (عليه السلام) قال: سألته عن الخفاف يأتي السوق فيشترى الخفّ، لا يدرى أ ذكي هو أم لا؟ ما تقول في الصلاة فيه و هو لا يدرى أ يصلي فيه؟
قال: نعم، انا اشترى الخف من السّوق و يصنع لي و أصلّي فيه و ليس عليكم المسألة.
- مرسلة الحسن بن الجهم قال: قلت لأبي الحسن (عليه السلام): اعترض السّوق فاشترى خفّاً لا ادري أ ذكيّ هو أم لا؟ قال: صلّ فيه، قلت: فالنعل؟ قال: مثل ذلك، قلت: اني أضيق من هذا قال: أ ترغب عما كان أبو الحسن يفعله.
📚 دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه: ۲/۷۹
و
القواعد الفقهیه للفاضل: ۴۸۷
#قاعده_سوق_المسلمین
@qabasat
#قاعده_ششم
2⃣ مفاد قاعده
برآیند ادله سابق این است که با استناد به سوق مسلمین می توان «تذکیه» را ثابت کرد، قدر متیقّن از مفاد قاعده هم همین مطلب می باشد. اما آیا ادله بر بیشتر از آن هم دلالت دارند؟
در پاسخ باید گفت:
- اگر مراد اثبات ملکیت است، جواب این است که آنچه أماریت بر ملک دارد وجود یَد اهالی سوق است نه صرف وجود داشتن لحم یا جلد در سوق مسلمین.
- و اگر منظور اثبات طهارت است، این مطلب حالات مختلفی دارد: گاهی اصلا اثبات نمی شود بلکه استصحاب نجاست وجود دارد، گاهی اثبات می شود اما بوسیله اصالت الطهارت، و گاهی با تمسّک به سوق اثبات می شود اما نه اولا و بالذات، بلکه سوق ابتدائا تذکیه را ثابت می کند و در مرحله بعد طهارت هم به عنوان یکی از اثار تذکیه ثابت می شود(مانند حلیّت).
#قاعده_سوق_المسلمین
@qabasat