May 11
May 11
×سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه×
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضور: حجتالاسلام مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات)
🔸مهمان نشست اول: دکتر محمدرضا قائمی نیک (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
🆔 @emtedad_iri
گزارش تصویری از اولین نشست نقد وبررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام(ره)
🆔 @emtedad_iri
گزارش تصویری از اولین نشست نقد وبررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام(ره)
🆔 @emtedad_iri
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضور: حجتالاسلام مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات)
🔸مهمان نشست دوم: حجت الاسلام علی کشوری (دبیرشورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی)
🆔 @emtedad_iri
گزارش تصویری از دومین نشست نقد وبررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام(ره)
🆔 @emtedad_iri
گزارش تصویری از دومین نشست نقد وبررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام(ره)
🆔 @emtedad_iri
📍درآمدی بر نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸لزوم سازوکار به جریان انداختن اراده مردم
⚡️مردمسالاری ایجاد مجرای اراده مردم است و به این دلیل اهمیت دارد.
و جمهوریت سازوکار به جریان انداختن اراده مردم است. برای حرکت جامعه ناگزیر هستیم از ایجاد مجرا و جریانسازی اراده مردم ـ در هر قالبی ـ و باید سازوکاری که چگونه اراده مردم جریان پیدا کند را ایجاد کنیم.
⚡️ لذا دراندیشه حضرت امام، پیشرفت بدون مردمسالاری ممکن نیست. اگر برای جاریکردن اراده مردم سازوکاری طراحی نکنیم و ارادههای خود را ـ حتی اگر ارادههای الهی باشد، حتی اگر اراده امام معصوم باشد ـ غالب کنیم نقض غرض خلقت است؛ باید مبتنی بر آگاهی و اراده مردم باشد که تحقق پیدا کند. لذا دیکتاتوری دینی از منظر حضرت امام فرقی با دیکتاتوری دیگر ندارد اگر بدتر نباشد؛ یعنی مفاهیم اسلامی را به مردم حقنهکردن مورد نظر امام نیست.
⚡️جهاد تبیین هم تعبیری که رهبری روی آن تأکید دارند؛ یعنی آگاهیهایی که تبدیل به میل غالب مردم شود و به واسطه آن مردم اراده کنند. این که بخواهیم بدون تبیین و آگاهی بخشی تصمیم و ارادهای را بر مردم حقنه کنیم شروع انحراف مکتب امامی است. به لحاظ کلی و کلان نمیتوانیم از مردمسالاری دست بکشیم و در اندیشه امام به پیشرفت برسیم.
#نظریه_پیشرفت
#امام_خمینی
#جهاد_تبیین
#اراده_مردم
🆔 @emtedad_iri
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضور: حجتالاسلام مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات)
🔸مهمان نشست سوم: حجت الاسلام حسین مهدی زاده (مسئول میز مطالعات اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم)
🔸زمان و مکان:۲۱مهرساعت ۱۵؛چهارراه ولیعصر خانه اندیشه ورزان
🆔 @emtedad_iri
پیش نشست.pdf
149.6K
⚡️پیش نشست درآمدی بر نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
این جزوه جهت مطالعه قبل از ارائه نشست با هدف تدقیق مباحث تهیه شده است.
🔸لطفاً قبل از جلسه مطالعه بفرمایید.
🆔 @emtedad_iri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سخنان صریح امام خمینی (ره)پیرامون پیروزی و یاشکست انقلاب اسلامی.
🆔 @emtedad_iri
اندیشکده "امتداد"
⚡️پیش نشست درآمدی بر نظریه پیشرفت امام خمینی(ره) این جزوه جهت مطالعه قبل از ارائه نشست با هدف تدقی
⭕️اطلاعیه مهم
با سلام و احترام
👈 به اطلاع میرساند به علت مشکل پیش آمده برای استاد جلالی، نشست فردا لغو میگردد.
إنشاءلله متعاقبا برنامه بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.
♦️ضمن پوزش از همه عزیزان از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضور: حجتالاسلام مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات)
🔸مهمان نشست سوم: حجت الاسلام حسین مهدی زاده (مسئول میز مطالعات اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم)
📌زمان و مکان:۵آبان ساعت ۱۵؛
تـهران، چـهارراه ولیـعصر خانــه اندیــشه ورزان
🆔 @emtedad_iri
هدایت شده از اندیشکده "امتداد"
پیش نشست.pdf
149.6K
⚡️پیش نشست درآمدی بر نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
این جزوه جهت مطالعه قبل از ارائه نشست با هدف تدقیق مباحث تهیه شده است.
🔸لطفاً قبل از جلسه مطالعه بفرمایید.
🆔 @emtedad_iri
اندیشکده "امتداد"
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه 💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره) 🔸با حضور: حجتا
🔸گزارش تصویری از سومین نشست نقد وبررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام(ره)
که با حضورحجت الاسلام مصطفی جلالی وحجت الاسلام حسین مهدی زاده و جمعی از میهمانان فرهیخته به دعوت از اندیشکده امتداد در مورخ ۵ ابان در تهران برگزار شد.
🆔 @emtedad_iri
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضوراساتید گرانقدر: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی(عضو هیئت امنا سازمان تبلیغات اسلامی کشور)
🔸 حجت الاسلام والسلمین مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)
📌زمان و مکان:۱۵آبان ساعت ۱۵؛
قـــم، بلوار جمهوری میدان سپاه بلوار شهید اخلاقی بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان پلاک 12 طبقه چهارم
🆔 @emtedad_iri
❇️مباحثی از سلسله نشست های چشمه(نشست اول)
💢در مکتب امام دوگانه فرد و جامعه اصالت ندارد
⚡️ #حجت_الاسلام_جلالی؛
✅در مکتب امام، در بحث نسبت فرد و جامعه، یک جمله بسیار مهم را باید خلق کنیم و آن این که دوگانه فرد و جامعه اصولاً دوگانه غلطی است. در مکتب امام و اصولاً در مکتب اسلام، دوگانه فرد و جامعه نداریم؛ چیزی که داریم در حقیقت، پدیدهای است به اسم «ولایت» که افراد در آن پدیده، حل میشوند و آن پدیده را خلق میکنند. این بحث با ادبیات وجود ربطی که پیشتر توضیح داده شد قابل تبیین و توضیح است؛ این که چطور افراد، یک پدیدهای را خلق میکنند و در آن پدیدهای که خلق میکنند هضم میشوند؟ این ویژگی ولایت است اعم از الهی و طاغوت. اول خلق میکنند و بعد در آن هضم میشوند لذا فرد و جامعه با هم دیده میشوند و نه گسسته. به این معنی که یک احکامی را جدا به افراد و یک احکامی را جدا به جامعه بدهیم. هر حکمی که به فرد میدهیم به یک نحوی به جامعه برمیگردد و هر حکمی که به جامعه میدهیم به نوعی به فرد هم برمیگردد. فرد و جامعه به صورت مستقل معنا ندارند... نسبت فرد و جامعه نسبت حمل رقیقت و حقیقت است. هر فرد جزءالعله نسبت به وجود جامعه است و از سویی دیگر متأثر از معلول خود (جامعه) است. این نسبت پیچیده را یک مفهوم عام در نظر میگیریم به نام ولایت که نشانگر در هم تنیدگی نسبت فرد و جامعه است به نحوی که فرد و جامعه در یکدیگر مضمحلاند؛ مندکاند؛ اندماجیاند.
⚡️ #دکتر_قائمی_نیک
✅در مورد مسئله فرد و جامعه اینکه این دوگانه اساساً در یک مقطعی از جهان غرب است و علت آن هم این است که این در جهان غرب به واسطه ای شک دکارتی که شاید شنیده باشید، آن انقطاع از سنت دینی ایجاد میشود در نتیجه مسئلهی فرد و جامعه مطرح میشود یعنی یک فرد آزاد و رها از وحی در قرن 17-18 تولید می شود و بعد امثال آدام اسمیت در اقتصاد و دورکهیم در جامعه شناسی میخواهند این فرد رها شده از همهی قیود را کنترل کنند، با بازار، با جامعه لذا این دوگانه آن جا شکل میگیرد و بعدا هم با ظهور جریانهای اگزیستانسیالیسم، بار آن بسته میشود. لذا اگر برگردیم به قبل از این گسستِ انسان از وحی و از سنت، اصلا دو گانه ای میتواند شکل نگیرد.
🆔 @emtedad_iri
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضوراساتید گرانقدر:
🔸ناقد؛ حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی(عضو هیئت امنا سازمان تبلیغات اسلامی کشور)
🔸 ارائه دهنده؛ حجت الاسلام والسلمین مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)
🔸ناقد:؛ حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی(رئیس موسسه معنا و دبیر هم اندیشی فقه حکومتی)
📌زمان و مکان:
۱۵ و ۱۹ابان ماه ساعت ۱۵؛
⚡️نشست اول؛ قـــم، بلوار جمهوری میدان سپاه بلوار شهید اخلاقی بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان پلاک 12 طبقه چهارم
⚡️نشست دوم؛ تـــهــران؛ چهارراه ولیعصر، خانه اندیشه ورزان پلاک ۹٠۷
🆔 @emtedad_iri
اندیشکده "امتداد"
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه 💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره) 🔸با حضوراساتید
🔸گزارش تصویری از چهارمین نشست نقد وبررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام(ره)
که با حضورحجت الاسلام مصطفی جلالی وحجت الاسلام فلاح شیروانی و جمعی از میهمانان فرهیخته به دعوت از اندیشکده امتداد و همکاری موسسه فرهنگ وتمدن توحیدی در مورخ ۱۵ ابان درقم برگزار شد.
🆔 @emtedad_iri
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضوراساتید گرانقدر:
🔸 ارائه دهنده؛ حجت الاسلام والسلمین مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)
🔸ناقد:؛ حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی(رئیس موسسه معنا و دبیر هم اندیشی فقه حکومتی)
📌زمان و مکان: ۱۹ابان ماه ساعت ۱۵؛
⚡️تـــهــران؛ چهارراه ولیعصر، خانه اندیشه ورزان پلاک ۹٠۷
جهت حضور درجلسه به ادمین کانال امتداد پیام بدهید.
🆔 @emtedad_iri
اندیشکده "امتداد"
❇️مباحثی از سلسله نشست های چشمه(نشست اول) 💢در مکتب امام دوگانه فرد و جامعه اصالت ندارد ⚡️ #حجت_ال
⁉️پرسش هایی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
✅از سلسله نشست های اندیشه ورزی چشمه(نشست پنجم)
💠حجت الاسلام علی محمدی؛
❔پرسش - شاکله نظریه پیشرفت از این جهت مهم است که وقتی به کجا برسیم میتوانیم بگوییم به نظریه پیشرفت نزدیک شده ایم؟
- چند سوال را باید اینجا جواب بدهیم که یکی از سوال ها این است که چه تفاوت هایی میان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نظریه پیشرفت قائلیم؟ یعنی آیا قائل به نظریه پیشرفت اسلامی ایرانی هستیم یا معتقدیم که آنچه در سطح نظری اتفاق می افتد صرفا اسلامی و غیر اسلامی دارد و آن الگوست که قید جغرافیایی به اسم ایران، عراق،مصر و جای دیگر را می خورد و گرنه نظریه در حاق خودش اساسا جغرافیا بردار نیست و جهان شمول است.
- اگر موقف شما نظریه پیشرفت اسلامی ایرانی است، ایرانیت در این متن اصلا نیست ولی اگر موقف شما نظریه پیشرفت اسلامی باشد، نظریه پیشرفت قید جغرافیا نمیخورد و قید جغرافیا در فضای الگو مطرح می شود و بحث در اینجا باید صورت بپذیرد.
💠حجت الاسلام مصطفی جلالی؛
✳️رئوس پاسخها؛
- عرض بنده در رابطه با شاکله نظریه پیشرفت این است که ایران جغرافیا نیست و در ادبیات امام و امت، قائلیم که امت وسطی برای تحولات بین المللی(انسان کبیری) وجود دارد و این همان امت وسط است و ما ایران را به عنوان امت وسط در نظر میگیریم که همه آن تاریخ و جغرافیا و فرهنگ را در بر میگیرد.
- امروز اسلام بدون این امت وسط توانایی الگوسازی برای دنیا را نخواهد داشت.
- اگر قید ایرانیت را برداریم توانایی تولید نظریه پیشرفت نخواهیم داشت.
- ما یک حرف داریم و میخواهیم پای آن بایستیم، در بحث اسماء الهی ما جامعه پیشرفته را جامعه ای میدانیم که مظهر اسماء الهی میشود.
- در ادبیات امام «الله» اسم جامع است که خود اسم جامع الله معادلش حی است پس ادبیات پیشرفت ادبیات زندگی است و نکته ای که میان ادبیات ما از زندگی و ادبیات دیگران از زندگی تفاوت ایجاد می کند جامعیت این حیات است.
- جوهره مکتب امام جامعیت آن است و میگوید وقتی در مورد زندگی صحبت می کنم در حال صحبت از تمام ساحت های زندگی هستم.
- اصولا الگوی پیشرفت یک پدیده ثابت در یک زمان مشخص نیست بلکه یک پدیده کاملا سیال و جولانی و جوهری است.
🆔 @emtedad_iri
🔸گزارش تصویری از پنجمین نشست نقد وبررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام(ره)
که با حضورحجت الاسلام مصطفی جلالی وحجت الاسلام علی محمدی و جمعی از میهمانان فرهیخته به دعوت از اندیشکده امتداد در مورخ ۱۹ابان درتـــهران برگزار شد.
🆔 @emtedad_iri
اندیشکده "امتداد"
گزارش تصویری از اولین نشست نقد وبررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام(ره) 🆔 @emtedad_iri
✳️مفهوم «زندگی»؛درغرب و سنت اسلامی
🔸دکترقائمی نیک؛ نشست اول نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸یکی از نکاتی که غربی ها بعد از جنگ جهانی دوم مخصوصا از دل فلسفه های اگزیستانسیالسیم در آوردند، همین مفهوم تجربی زندگی است و موضوع فلسفه، دیگر ذهن نیست.
🔸یکی از دلایلی که افراد غربگرا به جریان دینی می¬گویند که شما زندگی ندارید و همه گریه و روضه است، بخاطر تسری جریانی است که از آن دوره منتقل شده است.
🔸روایتی که متاسفانه از سنت خودمان رایج شده و احتمالا یک روایت انتزاعی است به شما می¬گوید که باید از زندگی جدا شد و یک مفاهیمی را حفظ کرد، در صورتی که ملاصدرا کل کتابش سفر است و شما در این کتاب¬ها سفر انجام می¬دهی و این یکی از مسائلی است که ما در علوم اجتماعی شدیدا درگیرش هستیم.
🔸کتابی در حال اکران داریم که نویسنده آن در ادبیات مسیحی بر اساس متن گردشگری می¬گوید که چگونه ادبیات مسیحی به گردشگری رسیده است و گردشگری یک سفر است که انسان با آن زندگی می¬کند و دقیقاً ما این مفهوم را در سنت خودمان با عنوان زیارت داریم، یعنی زیارت یک مفهومی است که با آن سیر می¬کنیم، سفر می¬کنیم وبا آن زندگی می¬کنیم.
🔸این یک منازعه¬ای است که اگر نتوانیم مفاهیم را احیا بکنیم مخصوصا در سطح فرهنگ سازی و گفتمان سازی، به شدت ضربه می¬خوریم و این ادبیات شاید در ذهنیت عمومی در انتزاعی¬ترین دانش ما یعنی عرفان است، یعنی آنجایی که ما به غلط فکر می¬کنیم که کاملا انتزاعی است و از زندگی باید جدا بشویم تا عارف بشویم، کاملا با مفاهیمی چون حی و حیات گره خورده است.
🆔 @emtedad_iri
__________________✓
اندیشکده امتداد____:::::
امتدادی از نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضوراساتید گرانقدر:
🔸 ارائه دهنده؛
حجت الاسلام مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)
🔸ناقد:؛
حجت الاسلام احمدرهدار(مدیرموسسه مطالعات اسلامی فتوح اندیشه)
📌زمان و مکان: ۹آذر ماه ساعت ۱۴:۳٠؛
⚡️تـــهــران؛ چهارراه ولیعصر، خانه اندیشه ورزان پلاک ۹٠۷
جهت حضور درجلسه به ادمین کانال امتداد پیام بدهید.
🆔 @emtedad_iri