eitaa logo
جمهوری/ محمد صادق شهبازی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
859 ویدیو
66 فایل
بازخوانی انقلاب مردم
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بشری
به بهانه هجمه‌های اخیر به سهیلا صادقی؛ 📍وضعیت امروز دانشگاه، ریشه بسیاری از بحران‌هاست/ تخلف در محیط علمی 🔸یک ماه پیش دکتر سهیلا صادقی فسایی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در جلسه دیدار اساتید با رهبری، از مسائلی جدی در مورد سیستم دانشگاه و وزارت علوم سخن گفت: 🔹سیطره سیاست بر محیط علمی، باندبازی سیاسی در جذب هیئت علمی، ارتقاهای زودرس یک عده از اساتید و موانع بر سر ارتقاء بقیه، تابع باندبازی سیاسی بودن پژوهش‌ها، رانت‌های پژوهشی اساتید که حاصل ارتباطات سیاسی بیرون دانشگاهی است، فقدان نظارت بر طرح‌های پژوهشی و زد و بند ناظر و مجری طرح و سوءاستفاده‌های مالی آن‌ها، سیطره نگاه کمی‌گرایانه بر مسائل علمی و محوریت مقاله در ژورنال‌های خارجی و ISI، نقد مدیریت فرهنگی دانشگاه و نداشتن استراتژی و برنامه‌ریزی و حساسیت فرهنگی آن‌ها. 🔸دکتر صادقی در سخنرانی مقابل رهبری تصریح کرد که این سخنان برایش در محیط کارش تبعاتی خواهد داشت. جالب اینکه در مقابل، خبرگزاری ایرنا که به وسیله یکی از جامعه‌شناسان و سرپرست سابق وزارت علوم و مرکز مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران اداره می‌شود، فیلمی علیه این استاد منتشر کرد و تلاش کرد تا با محاکمه معکوس و با تکیه به یکی از بازیگران سیاسی ()، حرف‌های دکتر صادقی را به خودش برگرداند که با انتشار اسناد متقن دکتر صادقی، محکوم و محبور به پاک کردن فیلم شدند. البته فعالان رسانه‌ای و مجازی جریان رایج دانشگاه، تلاش کردند از همین مسئله برای هجمه به دکتر صادقی بهره ببرند. 🔹ماجرا چیست؟ دکتر صادقی (به‌عنوان انقلابی‌ترین چهره علوم اجتماعی) وارد منطقه ممنوعه شده است و هاله نوری که جو رایج دانشگاه به‌ویژه علوم انسانی و علوم اجتماعی برای خود ساخته را خدشه‌دار کرده است؛ منطقه ممنوعه و از هفت دولت آزادی که ذی‌نفعانش، بدون پاسخ به نیازهای کشور، از پول عموم مردم، با انبوهی از رانت و باندبازی سیاسی، از جذب دانشجویان دکترا تا جذب هیئت علمی و پروژه گرفتن با ارتباطات سیاسی از نهادها با موضوعات بی ربط، بدون پاسخگویی به مسائل کشور و بعضاً با خنج انداختن به صورت نظام در حال کسب و کارند. این جریان رایج، از مردم و نظام نیز طلبکارند و مدعی آزادی و نقد وضعیت موجود نیز هستند، اما کوچک‌ترین نقد را بر ساحت خود برنمی‌تابند. 🔸جالب این‌که چون این ماجراها سود سیاسی ندارد و پای بسیاری از چهره‌ها نیز به آن آلوده است، هیچ‌کسی حاضر به برهم زدن نظم موجود این حوزه‌ها نیست. تشکل‌های دانشجویی، رسانه‌های انقلابی، نمایندگان مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد رهبری دانشگاه‌ها، اساتید انقلابی و… نیز مسائلی از این دست را مسئله خود نمی‌دانند. 🔹چرا نهادهایی مثل وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ماجرای پروژه‌ها ورود نکرده و سامانه‌ای از نیازهای پژوهشی کشور و پروژه‌ها و رقم بسته شده در آن ایجاد نمی‌کند و فرآیندی شفاف برای واسپاری این پروژه‌ها ایجاد نمی‌شود؟ 🔸چرا فرایند جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها کماکان غیرشفاف و سلیقه‌ای است، بسیاری موارد مصاحبه‌های صوری شکل گرفته و از قبل از فراخوان، فرد جذب شده که غالباً دانشجوی بعضی استادان یا هم جریانی آن‌هاست مورد بازنگری جدی قرار نمی‌گیرد؟ 🔹چرا بخش قابل توجهی از اساتید، گروه‌ها، معاونت‌های پژوهشی و بین‌الملل دانشگاه‌ها می‌توانند مطلق‌العنان و بدون پاسخ‌گویی به هیچ‌ جایی بی‌توجه و بعضاً برخلاف نیازهای کشور قدم بردارند و با آدرس غلط کشور را دچار بحران کنند یا زمینه نفوذ دشمن را در محیط علمی فراهم آورند و بعد هم در مقام مدعی قرار بگیرند و داد آزادی و استقلال دانشگاه و.... بدهند؛ با دیکتاتوری‌ترین وضعیت ممکن هم درون دانشگاه با منتقدین خود (که اکثراً نیروهای انقلابی هستند) برخورد کنند و هر صدای مخالفی را در گلو خفه کرده از جذب و ارتقا و حل مسائل کشور باز بدارند و بعضاً مثل مورد دکتر صادقی درس‌های‌شان حذف یا در موردی نظیر دکتر حاجی‌حیدری تداوم وضعیت قراردادی دانشگاه با آنان در خطر قرار گیرد. 🔸چرا افرادی ذی‌نفع در وزارت علوم می‌توانند مسئولیت داشته باشند که ارتقای اساتید و جذب هیئت علمی و انتخاب دکترا به تولید مقاله (بخوانید علم بی‌مصرف) در ژورنال‌های بین‌المللی بسته باشد؟ 🔹چرا به فسادها و تخلفات علمی اساتید و چهره‌های اصلی سیاسی کشور (که بعضاً حتی در حد کپی کردن کامل دستاوردهای علمی دیگران است) ورود نمی‌شود و همه از کنار این وضعیت خاموش عبور می‌کنند؟ ✍ صادق شهبازی 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
هدایت شده از تهذیب
⭕️برای تحقق دولت جوان حزب‌اللهی چه می‌توان کرد؟ ⛔️این همه لشکر آمده به عشق قدرت آمده! 🔺بعد از صدور بیانیه گام دوم با محوریت برداشته شدن بار انقلاب از جانب جوانان و تأکید رهبری بر زمینه‌‌سازی دانشجویان برای شکل‌‌گیری دولت جوان و حزب‌‌اللهی، سؤالات بسیاری در مورد فرآیند آن و البته تلاش سیاسیون برای سوءاستفاده کلید خورد. 🔺بازیگران قدرت به‌‌انحای مختلف تلاش کردند، تا ماجرا را به قدرت رسیدن خود فروبکاهند، از تشکیل حزب و تشکیلات جوانان گرفته تا طرح رییس دولت سی و چند ساله، دولت و نماینده نسبتاً جوان برای پنجاه و چند ساله‌‌ها، جلسه ائتلاف سلبریتیها، استفاده از حرکت‌های اجتماعی برای اهداف سیاسی و.... 🔺تا در نهایت بجای پرداختن به اصل ماجرا و مشکل، چند محافظه‌کار جوان یا نسبتاً جوان جای محافظه‌‌کاران پیر را بگیرند. ⛔️مسئله اصلی محافظه‌کاری است نه گروه سنی! 🔺در فضای مجازی حتی بین بیست و سی‌ و چهل و پنجاه ساله‌ها بحث است که این بگوید منظور از جوان و دولت جوان و... رده سنی کدام است؟ 🔺واقعیت این است مسئله اصلی جایگزینی انقلابی‌گری و محافظه‌کاری است 🔺نیروی جوانی هم پیش‌برنده این حرکت است که انقلابی باشد وگرنه محافظه‌کار بیست و سی و چهل ساله با پنجاه و شصت و هفتاد و هشتاد ساله چه فرقی می‌کند؟ ✅گام‌های اصلی و مهم 1⃣گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری:عامل اصلی شکل نگرفتن دولت حزب‌اللهی، نبودن گفتمان و ممیزه جدی حزب‌الله با سایر اصحاب قدرت و فقدان ارتباط با توده‌های مردم است. 🔺دانشجویان و طلاب و رسانه‌ای‌های جوان انقلابی موتور اصلی گفتمان‌سازی هستند، باید با پیگیری دردهای مردم و بی‌عدالتی‌ها و مطالبه اصلاح اقتصادی و قطع تعاملات ذلت‌بار به مردم نشان دهند راه‌حل مشکلات کشور در انقلابی‌گری و دست انقلابی‌هاست. 🔺این مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی، به‌عنوان مهمترین راهبرد، هم موجب ساخته شدن نیروی آگاه به مسائل کشور، هم دیده شدن کارشناسان انقلابی همراهی کننده با جوانان انقلابی در این حرکت‌ها، هم موجب اعتماد مردمی و هم سنت الهی در مورد قدرت است (لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلِّيَ اللَّهُ أَمْرَكُمْ شِرَارَكُم). 🔺یکی از کارهای مهم ضریب دادن به مسائل اصلی کشور و نفی مسائل فرعی و انحرافی است. 2⃣ضریب دادن به حرکت‌های جوانان انقلابی در حوزه‌های مختلف اداره کشور: کسانی که احمدی‌روشن‌وار، کارهای انقلابی واقعی در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست‌گزاری، بین‌المللی و... انجام می‌دهند. بدون سروصدا و جلوه‌فروشی فردی، با تمرکز، مشکل واقعی از انقلاب در حوزه‌های مختلف حل می‌کنند؛ باید هم کارهای‌شان هم خودشان مورد تشویق، معرفی، بزرگداشت و... قرار بگیرد. 3⃣در موضع سوال قرار دادن جوانان فرصت‌طلب انقلابینما: ‌در مقابل، کسانی که بدون انجام کار واقعی با سیاست‌بازی، جلوه‌فروشی فردی، حزب‌اللابی‌گری، حضور در مشاغل، رانت و رشد آسانسوری و هلی‌برنی، در کرسی قدرت یا آمادگی برای کسب آن حاضر شده‌اند، باید مورد سوال قرار بگیرند که با چه صلاحیتی به این پست‌ها آمده‌اند یا دراین حوزه‌ها چه کرده‌اند یا چه حرف و راه‌کاری آورده‌اند؟ 4⃣زمینه‌سازی برای تولید حرف برای اداره کشور: ‌مجموعه‌های دانشجویی و فرهنگی و... می‌توانند در حوزه‌های مختلف اداره کشور با برگزاری نشست، گرفتن مصاحبه و... برای چهره‌های انقلابی نسل دومی و سومی زمینه برای جمع‌بندی گفتمانی و تخصصی و از حرف‌های‌شان و دیده شدن مباحث‌شان ایجاد کنند. هم‌چنین با برگزاری کارهایی مثل جشنواره و فراخوان ایده، می‌توان نسل چهارمی‌ها را به ارائه راه‌حل برای اداره کشور کشاند. 5⃣دعوت و کمک به نیروهای انقلابی برای قرار گرفتن در مسئولیت‌ها: نیروهای انقلابی صلاحیت‌دار احمدی‌روشنی را باید به ورود به عرصه‌هایی مثل انتخابات ترغیب و در فرآیند تبلیغات کمک کرد یا آنان را برای عرصه‌های مدیریتی دیگر کشور معرفی نمود. بدون مسامحه هم عملکرد آنان را زیر ذره‌بین قرار داد. 6⃣نمایش توانایی نیروهای انقلابی برای حل مشکلات کشور: بخشی از این مسئله در فرایند تولید محتوا، گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری و معرفی اقدامات و نیروهای خوب صورت می‌گیرد. اما بخشی از آن عمومی است، مثل نمونه کاری که در ماجرای سیل و خدمت‌رسانی جبهه انقلاب خود را نمایان کرد. از احیای شرکتها و کارگاه‌های به‌گل‌نشسته با زمینه‌سازی برای حضور مردم تا احیای ظرفیت‌های منطقه‌ای و...نمونه عرصه‌هایی است که جوانان انقلابی می‌توانند توانایی را به مردم نشان دهند این‌گونه حتی اگر در انتخابات، موفقیت کوتاه‌مدت حاصل نشود،جبهه انقلاب چیزی از دست نداده و ضمن حل مشکلات کشور،گفتمان خویش را بسط داده است. ✍محمد صادق شهبازی
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴خطر امام بی‌خطر! ✔️محمد صادق شهبازی 🔹هنر امام، ایجاد مرزبندی با قرائت بی‌خطر از اسلام و آوردن اسلام به صحنه و شکل‌دهی انقلاب و حکومت دینی بود. 🔹با غالب شدن انقلاب، انقلاب و اسلام مدعی‌های زیادی پیدا کرد. سید علی خامنه‌ای در سال 58 و در سالگرد شهید مصطفی خمینی، با درک این خطر، برای مرزبندی انقلابی‌ها با مدعیان اسلام و انقلاب، لغت خط امام را ساخت و شاخص‌های اندیشه امام را بازخوانی کرد (کاری که بعدها در دوره ریاست‌جمهوری و به‌ویژه رهبری او و بیش از همه در 14 خردادها مکرراً تکرار شد). اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. 🔹بعد از چند سال، نسخه سیاسی خط امام تولید شد. در دهه شصت و هفتاد، جناح چپ (اصلاح‌طلبان امروز) و در دهه هشتاد و نود جناح راست (اصولگرایان فعلی) از خط امام برای مبارزه سیاسی با رقیب بهره جستند. ویژگی این مدل برداشت از خط امام، بزرگ کردن بخش‌هایی از اندیشه امام و بی‌توجهی به بخش‌های دیگری از آن بود 🔹تحریف مکتب امام، سکه بازار شد و روایتی خلاف واقع از اندیشه امام ارائه دادند، امامی که قدرت را گرفته و تحویل آنان داده، امامی که دولت مدرن ایجاد کرده، امامی که اندیشه ثابتی نداشته و مدام تغییر نظر داده، خمینی اولی که به سبک پادشاهان خمینی دوم و سوم و ... در خاندانش هست، امامی که صرفاً به دنبال حاکم کردن روحانیون بوده، امامی که تنها قدرت و حکومت (با ادبیات دینی‌تر ولایت) محور کارش بوده، اصل برای او صرفاً رشد معنوی بوده، امامی که مسئله اصلی‌اش حقوق شهروندی بوده، امامی که مهم‌ترین اندیشه‌اش حفظ سنت‌ها و ارزش‌ها در حوزه فرهنگ بوده و انواع و اقسامی از اندیشه امام، آغشته به تحجر و التقاط و سرمایه‌داری و وابستگی و دیکتاتوری و صوفیگری و... خلاصه «امامی، مخالف امامی که بود» ایجاد کردند. 🔹امام ذیل اندیشه‌های دیگر مطرح شد، ذیل جنگ سنت و مدرنیته، عشق و عرفان و شوریدگی معنوی، سوسیالیسم، لیبرالیسم، سنت‌گرایی، تأسیس تمدن اسلامی، پست‌مدرنیسم و... 🔹تکنولوژی تولید امام بی‌خطر تولید شد. امامی که برندگی ندارد و درنهایت افراد را به قیام برای خدا و ایجاد تغییر برنمی‌انگیزد. تفسیر فانتزی و گرد از دغدغه‌های امام ارائه شد، به‌گونه‌ای که اندیشه‌های اجتماعی، استقلال‌خواهانه، عدالت‌خواهانه و آزادی‌خواهانه امام و انقلاب از برندگی افتاد و اندیشه و سیره معنوی او نیز درون‌گرایانه و هم‌نتیجه عرفای سنتی شد به نام جامعیت و عقلانیت و هوشمندی، افراد به تحیر کشانده شدند و اولویت‌های اندیشه و عمل امام برای آن‌ها پوشیده ماند یا این اولویت‌ها بزرگ و کوچک شد. مسیر با مقصد (تربیت و معنویت) جابجا شد. این‌گونه افراد حتی با خواندن صحیفه امام و جدال دو اسلام به انفعال کشیده شدند. 🔹این‌گونه التقاطی‌ها و بیشتر متحجرین، غرب‌گراها و به‌ویژه طرفداران سرمایه‌داری و وابستگی، سنتی‌ها به‌ویژه محافظه‌کاران و... اندیشه امام را از هسته اصلی‌اش تهی کردند. تغییرگراترین اندیشه تاریخ را به حفظ وضع موجود کشاندند و انقلابی‌ها را به نام انقلاب و خط امام و تفسیر امام از اسلام و... به انفعال. 🔹عنصر محوری اندیشه امام، قیام برای خدا و توحیدی کردن و حاکم کردن اراده خدا بر فرد و خانواده و جامعه و تاریخ است. این قیام، مستلزم درگیری با طواغیت درونی و بیرونی است. اسلام عارفان مبارزه‌جو، در مکتب امام، معنویت را همراه و در مسیر مبارزه تعریف می‌کند. اسلام ناب، جامعیت دارد و متوجه همه آرمان‌هاست؛ اما هم میان آرمان‌ها و هم در تقابل با دشمنان (دیگری‌ها، معارضین و رقبا) اولویت‌گذاری دارد. متوجه عقلانیت و معنویت هست، اما در دنیای خارج رویکرد اجتماعی و تغییر بنیادین و نپذیرفتن وضع موجود را به همراه دارد و با نابرابری‌ها و فقر و غنا و استضعاف و استکبار و بی‌توجهی به معنویت و آزادی و عقلانیت و... درگیر است. 🔹اولین گام مهم در گام دوم انقلاب، شناخت انقلاب و امام، آن‌چنانی است که بودند و هستند، نه آن‌چنان‌که تفسیر و تحریف و بی‌خطر می‌شوند! و گام بعدی درگیری و مرزبندی با دیگری‌ها و رقبا و معارضین انقلاب به‌ویژه متحجرین و محافظه‌کاران است که انقلاب بیش از همه در تقابل با آنان ساماندهی شد. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺محمد صادق شهبازی نویسنده و پژوهشگرانقلاب اسلامی: 🔹آزادی نباشد استقلال هم از بین میرود. 🔹الهیات انقلابی جلوی عقلانیت محافظه کارانه را میگیرد. 🔸امروز عده ای میگویند: عقلانیت دراین است، واقعیت ها را ببینید. با الهیات انقلاب میشود جلوی این شبهات را گرفت. 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻صحبت‌های محکم و طوفانی صادق شهبازی درباره آزادی در جمهوری اسلامی، در برنامه گام دوم انقلاب شبکه افق: 🔸اگر به کارگر آق‌دره که نسبت به دیر گرفتن حقوقش اعتراض داره، اجازه بدید درون نظام اسلامی حرفش رو بزنه، فلان کانال ضد انقلاب دو میلیون بازدید کننده پیدا نمیکنه. 🔹مشکل ما اینه بنام امنیت، جمهوریت رو محدود می‌کنیم. 🔸ما احتیاج داریم در گام دوم انقلاب پشتوانه‌ای ایجاد کنیم برای امر به معروف در سطح حکومت. 🔹آزادی رو برای مستضعفین محدود میکنه، ولی میگه در فضای سیاسی حزب من چهارتا لیچارد بار جمهوری اسلامی میکنه، کسی چیزی نگه❗️ @Afsaran_ir
هدایت شده از ساختار
📌طبق مصوب شورای عالی شهرسازی قرار شده پادگان صفر شش از تهران خارج شود و برای انتقال آن زمین به شهرداری و تبدیل آن به پارک، به‌جای پرداخت قیمت، اجازه ساخت مرکز مسکونی، تجاری، اداری و هتل در سی درصد آن به‌میزان ششصدوسی‌هزار متر مربع برای ارتش صادر شود! 🔹بخش پارک ‏نیز قرار است شنبه هفدهم افتتاح شود. یعنی از پنجاه هکتار، حدود پانزده هکتار بااین حجم ساخت‌وساز بسود. 🔹این نقض غرض حفظ فضای سبز و مخالف نظر رهبری در مورد منع ساخت‌وساز در باغات اطراف تهران است. 🔹تازه معاون شهرداری گفته قبلی‌ها قرار بوده بیشتر بدهند کمش کردیم. محمدصادق شهبازی ✅ @edalatnews
هدایت شده از منور
19.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا اکثر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نباید پزشک باشند؟ چگونه منافع صنفی پزشکان مانع مقابله با فرار مالیاتی می‌شود؟ چرا کمیسیون بهداشت مجلس جلوی تفحص از طرح تحول سلامت را گرفت؟ محمدصادق شهبازی
هدایت شده از حسینیه هنر
⭕️ رویای ایرانی با معلمان پرورشی دهه ۶۰/ تفاوت باگلخانه‌های دهه نودی 💢 محمدصادق شهبازی فعال فرهنگی و رسانه‌ای همزمان با ایام روز معلم، یادداشتی درباره ‌کتاب «مربای گل‌محمدی» نوشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم: 🔸 یک‌فعال فرهنگی ضمن معرفی کتاب «مربای گل‌محمدی» و مرور فعالیت معلمان پرورشی می‌گوید انقلابیهای دهه ۶۰ برای دانش‌آموزان از آینده‌ دینی و عادلانه رویاسازی می‌کردند ولی این‌ کار امروز انجام نمی‌شود. 🔹 کتاب «مربای گل محمدی» شامل خاطرات شفاهی مربیان پرورشی دهه‌ شصت که به‌تازگی توسط انتشارات راه‌یار به چاپ دوم رسیده، می‌تواند برای فعالان تربیتی و فعالیت‌های امروز آموزش‌وپرورش و تحقق سند تحول بنیادین آن، افق‌های جدیدی بگشاید. 🔰 مشروح : https://ayyam.ir/4273 🔹🔸"حسینیه هنر" 🌐 @Hhonar_com
هدایت شده از منور
در همه مسائل اجتماعی‌مان کسانی هستند که فعالیت در آن حوزه را منوط به اجازه یافتن از سمت رهبر جامعه میکنند و به همین دلیل وارد مسائل اجتماعی نمی شوند. این یکی از مشکلات اساسی ماست در جامعه یک عده هستند که دنبال عافیت طلبی و راحت طلبی هستند و حاضر نیستند هزینه بدهند، اینها قسم میخورند که اگر میتوانستند جهاد میکردند ولی در عین حال برای فرار از جهاد بهانه‌های مختلف می آوردند قرآن میگوید کسانی که به خدا و روز قیامت معتقدند برای جهاد کردن منتظر اجازه نیستند و اگر منکری را ببینند مستقیما جلوی آن می‌ایستند. و کسانی که به آخرت و خدا ایمان ندارند مدام دنبال کسب اجازه اند آدم هایی که اینطوری هستند مدام بین مومنین شک و شبهه می اندازند این آدم ها خودشان در فتنه افتاده‌اند این جریان قاعدین همواره وسط حق و باطل می ایستد و نه خودش وارد میدان جهاد می شود و نه می گذارد که دیگران وارد میدان جهاد شوند مهمترین بهانه این جریان بحث اجازه گرفتن از رهبر جامعه است «محمدصادق شهبازی»
هدایت شده از سلامت ومعنویت
📌*چرا اسم‌گذاری امسال به جهش تولید درست و ضروری بود؟* 👈1⃣یک. کشور در شرایطی است که رکود تورمی حاصل از اجرای سیاست‌های دیکته‌شده صندوق بین‌المللی پول، حجم ناکارآمدی دولت و سیاستگذاران اقتصادی، ساختارهای معیوب و عوامل حاشیه‌ای نظیر تحریم، کرونا و قیمت نفت، سختیهایی را به مردم تحمیل کرده. ‌‏این وضعیت قابل تداوم نیست و درصورت عدم تغییر جدی، کشور دچار بحران و آشوب اجتماعی می‌شود. 👈2⃣دو. کشور با انبوه ظرفیتهای معطل درسطح ملی و منطقه‌ای مواجه است. بخشی از اینها ظرفیتهای مغفول است که باید احیا شود و بخشی ظرفیتهای مازاد تخریبگر حاصل این شرایط نظیر انچه در نفت و پتروشیمی هست. اگر هیچ‌یک از آن سختی‌ها نبود، هم باید برای ظرفیتهای مغفول‌مان و به‌ویژه بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای برنامه می‌ریختیم. بخشی هم مواردی مثل نقدینگی بالای انفجاری سرگردان دست مردم است که درصورت هدایت به تولید، می‌تواند تکان جدی به تولید بدهد و درصورت رهاماندن بحران را تعمیق کند. 👈3⃣سه. همه شاخص‌های اقتصادی بد نیست و ظرفیتهایی مثل میزان اندک بدهی خارجی و میزان بالای داراییهای دولت را داریم. 👈4⃣چهار.اقدامات مردمی صورت‌گرفته در کرونا نظیر کارگاه‌های مردمی تولید مواد ضدعفونی، ماسک، گان، دستکش و نیازهای خوراکی، ظرفیتی مردمی قابل‌سازماندهی در تولید را نشان میدهد. 👈5⃣پنج. در شرایط فشار و مشکلات اقتصادی اگر تحرک جدی تولیدی اتفاق نیفتد و سیاست‌گذار برای آن مورد خواست قرارنگیرد و مجبور به تمرکز روی آن نشود، معتادین به نفت و پول خارجی و واردات، آلترناتیو استقراض از خارج، تغییر در سیاست خارجی و ریاضت به مردم را طبق معمول همیشه وسط میگذارند. ‏جهش تولید می‌تواند سیاست‌گذار را به بعضی اصلاح‌های ضروری نظیر اصلاح نظام مجوزها و مقابله با سوداگری که در شرایط عادی جلو نمیرفت، مجبور کند. چه قرار باشد دولت با حجم ناکارامدی‌اش ادامه دهد و اصلاحاتی درآن صورت بگیرد چه قرار به توقف او باشد، آنچه نیاز به تمرکز محوری دارد تولید است. 👈6⃣شش.راه‌اندازی صنایع پیشرانی که نیازی به خارج ندارد مثل ساخت مسکن و تمرکز بر حوزه‌هایی که کشور درشرایط کنونی نیاز مبرم دارد نظیر کشاورزی که کرونا و تحریم و کنارگذاشتن خودکفایی، امنیت غذایی مردم را میتواند تهدید میکند ضروری و شدنی است. برای بخشی ازخدمات نیز بازاز کشش تازه یافته. 👈‌7⃣هفت.گذشته از بعد اقتصادی کشور بعد از مشکلات و بحران پیاپی و خستگی مردم، احتیاج به رویاهای دست‌یافتنی دارد که جامعه حول آن فعال شود. تولید واقعیترین این رویاهاست که برای مردم و کشور ضروریست. چیزی که در دسترس است اهمیت هدف و رویا بودن ندارد مهم نیاز ضروری است‌ ولو دور به‌نظر بیاید. ✒محمدصادق شهبازی ________________ https://eitaa.com/salamat_manaveiat
هدایت شده از تاملات
📮 حالا که سرمایه‌داری بعد از سقوط اقتصادی دوهزاروهشت، به سقوط در حفظ بقای مردم جهان دچارشده و سیستم سلامت خصوصی هم در کل جهان ناتوان شده، طرفداران در داخل کشور ما به ترس افتاده‌اند و مثل دوره میخواهند با تابوی ، همه را از تغییر وضع موجود بترسانند.‏ سرمایه‌داری، پایان تاریخ نیست. تاریخ، پایان سرمایه‌داری را به‌دنبال دارد، چنان که پایان مارکسیسم را داشت. چیزی که به مردم نفع نمی‌رساند نمی‌ماند ولو همه زر، زر و تزویر دنیا بااو باشند. با تابوی مارکسیسم نمیتوانید به غربگرایی و سرمایه‌داری تنفس مصنوعی بدهید و وضع موجود را حفظ کنید. ✍️ محمدصادق شهبازی ⚜️ @taammolat74
هدایت شده از انتشارات راه یار
💢به هر نیتی که با کتاب «آرزوهای دست‌ساز» مواجه شوید؛ بهره می‎‌برید ✍️محمدصادق شهبازی b2n.ir/266244 🔸 #درباره_کتاب: 🔹«آرزو‌های دست‌ساز» اولین اثر از مجموعه تاریخ شفاهی پیشرفت است که به ماجرای شکل‌گیری یک شرکت دانش‌بنیان توسط چند دانشجوی پرتلاش می‌پردازد. 🔹این کتاب، روایتی داستانی از شکل‌گیری شرکتی دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های الکترونیکی و کامپیوتری است که مسیر پر فراز و فرودی را برای رسیدن به موفقیت و اثبات توانمندی خود طی می‌کند. 🔹کتاب «آرزو‌های دست‌ساز» را می‌توان شروع فصل جدیدی از تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در قالب تاریخ شفاهی پیشرفت دانست و از جهت محتوایی نیز مصداق امید و انگیزه، تلاش و استقامت، عزت و میهن دوستی، خودکفایی و اعتماد به جوانان است. 🔸خرید اینترنتی کتاب: b2n.ir/748701 b2n.ir/164704 🔸خرید پیامکی: ارسال نام کتاب به 09199038270 ✅ @raheyarpub