ادامه از:
https://eitaa.com/game2kashan/168
بخش دوم
۴۰ سال زمان زیادی نیست برای تربیت نیروهای جوانِ متخصص و متعهد که بتوانند آرام آرام در "گام دوم" انقلاب این مهم را به سرانجام برسانند.
در سطح دوم به سراغ ارتباط نظامها میرویم. یعنی ربط نظام اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی با یکدیگر و اینکه
کدام اولویت دارند؟ کدامیک ابزارند، کدام هدف میانی و کدام هدف غایی؟
تصور کنید فرهنگ، روح است، سیاست، عقل است و اقتصاد جسم. حال سوال این است که بر اساس مبانی اسلامی و انقلابی کدام باید جلو قرار بگیرد و هدف باشد؟
امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید کردند که در اسلام فرهنگ هدف است و اقتصاد ابزار و تشکیل حکومت اسلامی نیز به عنوان هدف میانی برای تعالی انسان و جامعه است.
اینجاست که به سطح سوم میرسیم و بر اساس آن مبانی و این اولویتبندی میتوانیم برویم سراغ حل مسائل. مسائل کدامند؟ تورم، بیکاری، انرژی، مسکن، تولید و رکود و ...
اگر کسی بر آن مبانی تسلط نداشته باشد و درک جامعی از نظامات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی نیز نداشته باشد آیا میتواند ادعا کند من در مسیر اسلام و انقلاب و به درستی حل مساله میکنم؟
قطعا خیر! مخصوصا اگر آن فرد علاوه بر شناختش، تمایلات و انگیزههایش در تعارض با مبانی اسلامی و انقلابی باشد.
فلذا نفی شرق و غرب مثلِ "لااله" است و شرطِ لازم، برای یک متفکر اسلامی.
به عنوان مثال تصور کنید شهید بهشتی میگویند جامعهای که در آن شکاف طبقاتی وجود داشته باشد را، اگر قرآن بپوشانید باز هم لجن است. شهید صدر، شهید مطهری، امام و رهبری هم نزدیک به همین تعبیر را دارند.
اما این عبارت را هیچیک از اقتصاددانان لیبرال نمیپذیرند و بلکه خلاف آن را طرح میکنند و به نحوی لازمه رشد و توسعه اقتصادی را تکاثر و انباشت ثروت در دست عدهای معدود میدانند و این به این علت است که نظریه عدالت متفاوتی دارند نه اینکه سطح تحصیلاتشان فرق میکند فلذا میگوییم موقع حل مساله، مبنا، اهمیت دارد.
پس ما میخواهیم حل مساله کنیم. مثلا بانک خصوصی را در نظر بگیرید بعنوان یک مساله در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی.
اندیشمند اقتصاد اسلامی اینجا چه میگوید؟
میگوید: اولا من نظریه عدالتی که دارم، نظریه عدالت سوسیالیستی و لیبرالیستی نیست و نظریه عدالت اسلامی است.
ثانیا در مورد مساله بانک چند اصل اساسی دارم که از منابع اسلامی اتخاذ کردهام:
۱. ربا حرام است و در حکم جنگ با خدا و رسول است
۲. تداول ثروت بین اغنیاء به حکم صریح قرآن ممنوع است
۳. کنز مال حرام است
۴. خلق پول حرام است (فتوای آیت الله مکارم شیرازی)
5. مصلحت نظام و منافع ملی باید حفظ شود
شما میگویی اینها را از بانک بگیریم چیزی باقی نمیماند. میگوییم نماند. میگویید برای تولید انبوه چه کنیم؟
میگوید حالا این میشود یک مساله دیگر. مساله تولید. دوباره میرویم سراغ مبانی. مثلا اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی که بر اساس مبانی اسلامی توسط بزرگان انقلاب نوشته شده است. چه میگوید؟ میگوید اصل بر خویش فرماییست. یعنی ابزار کار و تولید در اختیار همه باید قرار گیرد و اگر کسی خودش تمایل به اجیر شدن داشت اجیر دیگری شود نه اینکه از سر اضطرار به خدمت دیگری در بیاید. اجیر شدن در اسلام کراهت دارد و نمیتوان یک نظام را بر روی یک امر مکروه بنا نهاد. بنابراین باید ابزار تولید که شامل پول، زمین و دانش است را در اختیار همه قرار داد تا بتوانند تولید کنند. علامه جوادی آملی در این رابطه میفرمایند: پیامبر دست کارگر را بوسید نه دست اجیر را. کارگر کسی است که آقای خودش است. برای خودش کار میکند. اما سوال این بود که اگر بانک نباشد تولید انبوه چه میشود؟ تا اینجا، مشکلِ تولید در سطح تولید خرد حل شد اما اگر جامعه به یک تولید انبوه و بزرگ مقیاس نیاز پیدا کرد چه؟ مثلا یک پتروشیمی بزرگ. (مفروض بر اینکه استفاده از مواد فسیلی به شکل موجود ایرادی نداشته باشد) میرویم سراغ دو گزینه:
یا دولت به نمایندگی از مردم وارد میشود
یا خود مردم در قالب تعاونی کار را دست میگیرند.
یعنی یک تعاونی فراگیر ملی شکل میگیرد با مالکیت و مدیریت مردمی و بر اساس رای مردم، نه اینکه همه پولها را بگیریم و بدهیم به یک نفر و بقیه اجیر او باشند. حالا در اینجا به مساله بعد میرسیم. مساله تعاونی و شیوه مدیریت یک تعاونی تولیدی چگونه است؟ دوباره مثل مسائل قبل بر اساس مبانی به آن پاسخ میدهیم و اجرا میکنیم.
(البته باز هم تاکید میکنیم که هم احتمال خطا و هم اختلاف نظر در عصر غیبت معصوم کاملا طبیعی و حل شده است در اندیشه اسلامی)
شاید پرسیده شود که چرا اجرا نمیشود چنین راهکاری؟
حسین عباسیفر
💠 @h_abasifar
ادامه: https://eitaa.com/game2kashan/170
ادامه از
https://eitaa.com/game2kashan/170
بخش سوم
دلیل اولش این است که در چند دهه اخیر اعتقاد به قانون اساسی و اسلام وجود نداشته در تصمیمسازان و تصمیمگیران اقتصادی و این سوال بسیار غلط است که اقتصاد اسلامی در چهل سال اخیر چه کرده است؟ آیا اقتصاددانان اسلامی باید پاسخگوی مسئولیتی باشند که بر عهده لیبرالها بوده است؟
قطعا خیر.
سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مثل سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی اصل ۴۴ مصادیق عینی اقتصاد اسلامی هستند. البته اگر به آنها به صورت جامع و دقیق عمل شود، نه اینکه یک بند از آن به صورت ناقص اجرا گردد.
وقتی ولی فقیه زمان میگوید سیاست کلان حکومت اسلامی این است که...آن سیاست میشود سیاست اسلامی.
در اقتصاد هم همین است. وقتی ولی فقیه زمان میگوید سیاست اقتصادی کلان حکومت اسلامی این است که...آن سیاست میشود اقتصاد اسلامی.
اینجا به تعبیر دقیق پرفسور مسعود درخشان در نظریه "تعادل عمومی بردارهای قدرت" میرسیم که میگویند:
در حقیقت هر کدام از پدیدههای اقتصادی یک بردار قدرت هستند و باید برآیند این پدیدهها به تقویت نظام فرهنگی و سیاسی (که قبلا اشاره شد) بیانجامد. اینجاست که ما میتوانیم بررسی کنیم که مثلا یک نهادی که بیست سال در جامعه و نظام اقتصادی فعالیت داشته است چه عملکردی داشته به عنوان یک بردار قدرت. تقویت کرده است نظام اقتصادی و فرهنگی و سیاسی را یا تضعیف؟ در راستای حفظ و تامین منافع ملی بوده است یا خیر؟
اگر به نفع "عموم مردم" و اقتصاد کشور فعالیت کرده و نفعه اکثر من اثمه، خب باقی میماند. اما اگر به نفع یک طبقه خاص کار کرده و عموم مردم بیبهره بودهاند قطعا باید حذف شود.
بنابراین به طور خلاصه در پاسخ به سوال اول این یادداشت میتوان گفت: اقتصاد اسلامی بیش از آنکه نیاز به اثبات خود روی کاغذ داشته باشد نیاز به میدان برای اجرای دستورات اسلام دارد و برای این منظور نیاز است ابتدا دیکتاتوری علمی و رسانهای لیبرالها شکسته شود تا بتوان لااله را به الاالله پیوند زد. و البته بیشتر از اینکه نیاز باشد اقتصاد اسلامی خودش را اثبات کند، نیاز است سرمایهداریِ فاجعه از خود و عملکرد بحرانساز خود در چند دهه اخیر دفاع کند.
والسلام
حسین عباسیفر
💠 @h_abasifar
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
💠 مغالطه جایگزین
✍️ حسین عباسی فر
این مغالطه را بارها شنیدهاید:
اگر "نظامِ" "سرمایهداری" و "کمونیزم" بد است، باید بگوئید نظامِ جایگزینِ اسلامیتان چیست؟
در این یادداشت به طور اجمالی به این سوال بسیار مهم خواهیم پرداخت که چرا این سوال کاملا غلط و ناشی از عدم درک مفهوم نظام، سرمایهداری، کمونیزم و اسلام است؟
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
❤رَفیق شَهیدم❤
مراسم استقبال و خاکسپاری
شهید گمنام
♦️جمعه ۹ دی ماه ۱۴۰۱ راس ساعت ۹:۳۰ صبح از حرم مطهر علی ابن باقر ع به طرف روستای نشلج
♦️همراه با برگزاری نماز جمعه در روستای نشلج
👆به نیت شهید گمنام انتشار و حضور حداکثری👆
#ستاد_برگزاری_مراسم
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴آیا میدانستید شعار زن زندگی آزادی سالهاست در خود غرب هم شکست خورده است؟
🔷حدود صد سال است که زن غربی در دام فریب شعار زن زندگی آزادی افتاده است.زن غربی را نیز اینچنین فریفتند اگر لخت شوید برای مردان عادی میشوید، حجاب باعث طمع ورزی مردان به زنان میشود، ومانع رشد اجتماعی زن است، زن غربی از الگوی آزادی پوشش تبعیت کرد و بعد از یک قرن با رشد عجیب خشونت، فروپاشی خانواده، فحشا، صنعت پورن، مدلینگ، فرزندان بی پدر مواجه شد.
به هر حال او امروز بعد از این همه خسارت میخواهد به دامان حجاب و پناه امن الهی اش برگردد.
⏪مستندی جالب از رشد حجاب در بین زنان غربی
.
✍عالیه سادات
#https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
یه پهلوون با گنده لات محل داشتن برای هم رجز میخوندن و میخواستن با هم مبارزه کنند. گندهلات از ترس داشت به خودش میترسید!
برادرزاده پهلوون که یه بچه بیادب شیطون بود اومد وسط و شروع کرد به گندهلات محل فحش دادن!
گنده لات زرنگی کرد و به جای اینکه با پهلوون بجنگه شروع کرد به طعنه زدن! پهلوونشون اونقدر عرضه نداره که یه بچه رو فرستاده جلو فحش بده!
پهلوونشون اینقدر عرضه نداره که ادب یاد بده به بچهشون!
پهلوونشون ادای آدمای خوب رو درمیاره ولی ببین این توهینها و بیادبیهایی که به این بچه یاد دادن کار خودشه!
پهلوون گیج شده بود که چکار کنه؟ با برادرزادهش دعوا کنه یا جواب گنده لات رو بده؟
تا اومد حرف بزنه گنده لات از مبارزه با پهلوون فرار کرد و در حالی که به پهلوون تیکه مینداخت و مسخرهش میکرد، دور شد!
فردا پهلوون روزنامهها رو نگاه کرد!
همه نوشته بودند: پهلوان جا زد! گندهلات با جانشینش مبارزه نکرد!
این قصهی تکراری اهل فکر و اندیشه است و کوتولههای اطرافشان!
استادان بزرگ و اندیشمندان انقلابی میخواهند با متفکرین بزرگ جبهه باطل بجنگند! عدهای جوان بادغدغه، اما سطحی خودشان را میاندازند وسط و توهم فرماندهی هم پیدا میکنند و آبرو حیثیت بزرگان اندیشه را میبرند!
محتوا را سخیف میکنند! سطح منازعه را پایین میآورند و اساسا درکی از جنگ تمدنی دو طرف ندارند!
مشکل هم اینجاست که چون احساس تکلیف کردهاند دیگر چشم و گوش بسته به خط میزنندو خودشان اجتهاد میکنند و خودشان فتوا میدهند و خودشان اجرای حکم میکنند و ...
خلاصه آنکه یک وقت نئولیبرالتر از بچههای شیکاگو میشوند و یک وقت دولتیتر از کمونیستها!
اما غمانگیزتر از این قصه، ماجرای آنهائی است که حتی به گنده لات هم فحش نمیدهند! آمدهاند وسط و به پهلوان شهر فحش میدهند!
خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند!
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
✌️مداحی های فوق زیبا و حماسی
از مداحان انقلابی
ویژه شهادت سردار #حاج_قاسم_سلیمانی
💪مداحی هایی که لرزه بر جان اسراییل آمریکا و ال سعود انداخته
برای دانلود رو هر مداح و متن کلیک کنید
حسین طاهری _نسل سلمان
سید رضا نریمانی_نامه ای از یک سرباز ایرانی
مهدی رسولی _خیبر خیبر یا صهیون
#حاج_قاسم
#جان_فدا
#لبیک_یا_خامنه_ای
#صلاللهعلیڪیااباعبدالله
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا برگرد
یا آن دل را برگردان 💚🕊
🎙سالار عقیلی
#جان_فدا ♥️
#حاج_قاسم
#جهاد_تبیین
📲جهاد تبیین را وظیفه خود بدانیم
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
دروغ_شاهد_شهادت
ابهام_تردید_تعارض فرآیندی شناختی است که در صورت رخداد آن در ذهن یا قلب انسان منجر به سرگردانی و گم کردن مسیر و جهت میشود؛ چنین فردی در جاده زندگی، نسبت به هدف نهایی و جهت خود دچار تردید شده و راه را گم میکند. در بهترین حالت چنانچه در راههای نادرست و خطرناک قرار نگیرد، در همان نقطهای که دچار ابهام شده میایستد، سکوت میکند و مبتلا به عدم تحرک یا انجماد خواهد شد. در اصطلاح روانشناختی او دچار کاتاتونیک میشود. چنین فردی از عنصری فعال و اثرگذار در زندگی فردی و اجتماعی خارج میشود یا به اصطلاح عام، او خنثی شده است.
اما مسئله خطرناکتر رخداد این فرآیند برای یک اجتماع است. یعنی جامعهای که تحت تاثیر عواملی، راه گم میکند و مردد میشود و اعضایش در صورتی که به عناصری مخرب برای اهداف آن جامعه تبدیل نشوند حتما به عواملی ساکن و خنثی مبدل خواهند شد. جامعه در این حالت به طور کامل خنثی شده است.
"دروغ" آن عاملی است که فرآیند بالا را فعال خواهد کرد. به این ترتیب مهمترین اثر دروغ، سرگردانی و گمگشتگی و در نهایت خنثیسازی قدرت و هدف یک جامعه است و جامعهای که در آن دروغ شیوع پیدا کند، اهداف و ساختارش در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت.
پروژه "کنترل ذهن" که با قدرت طی دهه گذشته در جامعه ایران به خوبی پیش رفته است و افراد اثرگذار اجتماعی بسیاری را با خود همراه کرده و به سرگردانی و گاه متاسفانه عاملی جهت تخریب کشانده است.
برخلاف ناتوانی مدیران و رسانهها، اما تنها ناجی ما در برابر این گمگشتگی و فروپاشی، خط رسانهای خون از رگهای شهید بوده است.
شهیدان، شاهدان مسیر سلامت و سعادتند و با کلامشان و وصیتشان و زندگی و حتی مرگشان سخن میگویند و شهادت میدهند و ابهامها و سرگردانیها را میزدایند و گامها را در طی کردن مسیر راستی، استحکام میبخشند.
جامعهای که آنان را در خود دارد، هرگز گمگشته و سرگردان و خنثی نخواهد شد.
✍️ زهراکیایی_روانشناس
#جان_فدا
#سردار_دلها
#قاسم_سليمانی
✅ جامعه بانوان استراتژیست
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ ۱۳ دی سالروز شهادت جانفدای ایران، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
🔴 خانه داری اسلامی یا خانه داری غربی
🔶 به مناسبت تعریف زن خانه دارتوسط مقام معظم رهبری
🔷دوگانه زن خانه دار وزن شاغل از تبعات فرهنگ غربی در اجتماع ماست. چرا که خانه دار بودن زن مسلمان ، یک تکلیف دینی برای زنان مسلمان است .زن رییس خانه در اسلام محسوب میشود . چه بخواهد در اجتماع باشد ویا نباشد در خانه نقش دارد .حتی تا زمانی که دختر است وازدواج نکرده هم برای طراوت و شادی خانه ورسیدگی به امور والدین باید تلاش کند .وقتی هم ازدواج میکند گرمای خانه و محور یک زندگی میشود.پس زن مسلمان مقام مسئول و پاسخ گوی سازمان خانه است .در کنار خانه داری و مدیریت خانه زنان وظایف اجتماعی و سیاسی هم دارند وگاها علایق شخصی برای اشتغال و اقتصاد دارند .که اسلام اجازه نمیدهد این امورات نقش زن در خانه را تضعیف کند .زن چه معلم باشد چه پزشک باشد ، چه فعال اجتماعی باشد اول باید یک زن اهل خانه و واهل خانه داری باشد
🔷این دوگانه برای زن غربی که هم باید مثل مرد کار کند وامورات خانه را هم با مرد تقسیم کند .ویا در خانه باشد وهیج امتیاز اجتماعی نداشته نباشد، لذا خانه برای زن غربی کوچک میشود چون تکلیف وکارکردی هویتی در خانه ندارد. در این اجتماع، خدمات اجتماعی جای هنر های زنانه را میگیرد، خانه سالمندان، مهد کودک، رستوران وانواع خدمات شکل میگیرد تا زن به تکلیف اجتماعی خود برسد وخانه دار نباشد.
پس این الگو، الگوی مورد قبول برای زن اسلامی نیست. اینکه مادرش را در خانه سالمندان قرار دهد و خود مشغول تبلیغ اسلام باشد الگوی منفوری از زن اسلامی است.
⏪پس برای فهم کلام مقام معظم رهبری اولا ما باید به الگوی اسلامی زن خانه دار برگردیم، دوما دوگانه اشتغال و خانه داری را حذف کنیم، سوما کرامت زن خانه دار و دامنه اثر گذاری اورا دوباره تعریف کنیم و چهارما خانه و شهر زن را طبق اصول وتکلیف زن اسلامی بسازیم .
✍عالیه سادات
#https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4