🔻اوصاف هویّتیِ اغتشاشگران
🖊 مهدی جمشیدی
۱- این بخش از اغتشاشگران که نوجوان و جوان هستند، گرفتار «سبک زندگیِ غربی» شدهاند، و چون اندک هستند نباید وضع آنها را به حاکمیّت نسبت داد. هر جامعهای به صورت طبیعی، «ریزشهای هویّتی» دارد. پس نزاع بر سر «سبک زندگی» است و انگیزۀ آنها، «فرهنگی» است نه «سیاسی»، امّا خواهناخواه چون در پی استقرار «نظم فرهنگیِ دیگر»ی هستند با حاکمیّت هم درگیر میشوند و بهانهجوییِ سیاسی میکنند. سیاست، گرانیگاه آنها نیست، بلکه همچون مقدّمهای است برای «شرعزدایی از سبک زندگی». مسألۀ اینان، «لذّت» است نه «سیاست».
۲- افق مشترکِ معنایی با حاکمیّت ندارند و در یک «جهانِ ذهنیِ متفاوت» به سر میبرند. ازاینرو، «مصرف فرهنگی»شان نیز خارج از چهارچوبهای رسمی و عرفی هست. «فضای مجازیِ غربی»، به «جهانِ متمایزِ» اینان تبدیل شده است و آنها، شهروند و ساکن این جهان هستند. «خودبسندگیِ رسانهای»، آنها را هرچه بیشتر از واقعیّتهای جامعه و حاکمیّت، بیگانه کرده است. وقتی «زیستجهانِ رسانهای»، متفاوت شد، ارزشها نیز دگرگون خواهند شد و فقط جغرافیایی فیزیکی، مشترک باقی خواهند ماند. در این رویداد، آنها با همان ارزشها و نظام معناییِ فضای مجازیشان به میدانِ واقعیّت و خیابان آمدند.
۳- «بیایدئولوژی» هستند و با «اخلاق» و «فضیلت»، بیگانهاند. غرق در زندگی روزمرّه و لذّتهای آن هستند و به چیزی بیش از «خواستههای شخصی» نمیاندیشند. دنیایشان به اندازۀ لذّتهای محسوسشان است. هیچ خطّ قرمزی ندارند و همهچیز را توجیه میکنند؛ چون ارزشها را نسبی و دلبخواهانه میبینند و تفسیر میکنند. از آنجا که فقط به خودشان و لذّتهایشان میاندیشند، «خودمحور» و به زبان فلسفی، اومانیست هستند. چیزی فراتر از «خواستهها»یشان را معتبر قلمداد نمیکنند و هیچ نظم و قاعدهای که بخواهد بر آن حاکم باشد را نمیپذیرند.
۴- «بیمایه» و «شکننده» هستند و بیدرنگ به خود آمده و اظهار پشیمانی میکنند. قدرت «مقاومت» ندارند و با اولین مواجهۀ قانونی در هم میشکنند. اگرچه در فضای مجازی، رجزخوانی میکنند و حریف میطلبند اما همین که در فضای واقعی در چنگال قانون اسیر میشوند، همۀ گفتههای خود را پس میگیرند. این امر، هم ناشی از هراس و ضعف شخصیّت است و هم برخاسته از هیجانزدگیهای کور که آنها را به تحرّک واداشته است.
۵- از «قدرتِ» خودشان و حاکمیّت، برداشت نادرست دارند. تصوّر میکنند که میتوانند با این قبیل تحرّکهای جزئی و سخیف، نظام سیاسی را ساقط کنند و به تعبیر غلط خودشان، انقلاب ایجاد کنند. هم خودشان را قوی میانگارند و هم حاکمیّت را ضعیف. اینگونه میپندارند که نظام جمهوری اسلامی، «رو به زوال» است و با همین مواجهههای خیابانی، فروخواهد پاشید. همچنین خودشان را «انبوه» تصوّر میکنند؛ چنانکه باید گفت فریبهای فضای مجازی، خودشان را نیز دچار «خطای تحلیلی» کرده است. در قضاوت، بهشدّت کوتهفکر و سطحی هستند و نمیتوانند قدمهای بعدی را طراحی کنند. همین که توانمندی حاکمیّت در بازدارندگی را مشاهده کردند، ناگهان فروریختند و در خود شکستند؛ چراکه تخمین واقعی و موجّهی از جامعه و حاکمیّت نداشتند.
۶- بیشتر از «شناخت»، در چنبرۀ «میل» گرفتار هستند؛ یعنی «میخواهمهای نفسانی»شان آنها را استحاله کرده است. از نظر شناختی و معرفتی، فقیر هستند اما میلها و خواستههایشان اجازه نمیدهد که به مرحلۀ تغییر باورها نزدیک شوند. سخت در طلب «لذّت» و «سرخوشی» و «ولنگاری» و «رهایی» هستند و شنیدهها و پندها و تجربهها را به سرعت فراموش میکنند. در برابر «فشار قانون» میشکنند نه «قوّت استدلال».
۷- در مرحلۀ «کشف حجاب»، متوقف نخواهند ماند، بلکه مدّتی بعد، پیشتر خواهند رفت و خواستههای ضدّارزشیِ دیگری را مطرح خواهند کرد. هدفشان استقرار یک بستۀ کامل از «سبک زندگیِ غربی» است. هرچه که بتوانند پیش میروند و به حداقلها بسنده نمیکنند. خواستههایشان برای خودشان تکراری میشود و ازاینرو، در پی «تجدید خواسته» هستند. آنچه که تاکنون طلب کردهاند، فقط «خواستۀ اکنون»شان بوده است.
۸- بسیاری از آنها «آسیبدیدۀ اجتماعی» هستند؛ یعنی یا مواد مصرف میکنند، یا درگیر مسألۀ طلاق هستند، یا ارتباطهای عاطفیِ شکستخورده دارند، یا در متن روابط نامشروع و غیراخلاقی قرار گرفتهاند، یا مجازیزده و سرگردان هستند، و ... . بههرحال، عقدهها و گرهها و بحرانها و محرومیّتهای شخصی را تجربه کردهاند و انتخابهای فرهنگی و سیاسیشان، متأثّر از «اوضاعواحوال نابسمان»شان است. در بازی زندگی، باختهاند و میخواهند انتقام اختلالهای فردی خود را از جامعه و حاکمیّت بستانند.
🖇منتشرشده در خبرنامۀ دانشجویان ایران:
https://iusnews.ir/fa/news-details/454989/
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
💢 مساله رسانه و قدرت!
سوال۱: قدرت #فرهنگی حسن ریوندی با ۲۰ میلیون فالوئر بیشتر است یا وزیر ارشاد؟
سوال۲: قدرت #سیاسی حسن ریوندی بیشتر است یا یک نماینده مجلس؟
سوال۳: قدرت #اقتصادی حسن ریوندی بیشتر است یا یک استاندار؟
سوال۴: قدرت #اجتماعی حسن ریوندی بیشتر است یا یک متفکر و دانشمند؟
با کمی تامل میبینیم که ریوندیها در حال تغییر و تحول و جهتدهی به فرهنگ جامعه هستند.
با میلیونها مخاطب ارتباط دارند و از قدرت رسانه برای جهتدهی به افکار عمومی استفاده میکنند.
همینها در زمان انتخابات رئیسجمهور تعیین میکنند.
همینها مملکت را به آشوب میکشند.
همینها قیمت ارز و طلا و... بالا و پایین میکنند.
همینها تقاضای مردم را مدیریت میکنند.
همینها سبک زندگی میسازند.
همینها عشق و نفرت تولید میکنند.
همینها...
کمی که تامل کنیم میبینیم اینها در حال حکمرانی هستند.
کمی که تامل کنیم میبینیم اینها بیشتر از حکمرانان بدون طی یک فرآیند دموکراتیک! در حال حکمرانی هستند.
کمی که تامل کنیم میبینیم اینها نه رای مردم دارند و نه تنفیذ ولیّ جامعه را دارند!
کمی که تامل کنیم میبینیم اینها مصادیق حاکمیت طاغوتند.
طواغیت رسانهای که در ساحات مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نفوذ دارند و دخالت میکنند در حال که باید فقط یک حق رای داشته باشند مانند دیگران!
همین تاملات را داشتند بزرگان انقلاب که در قانون اساسی امکان تولید و توزیعِ محتوای صوتی و تصویری به صورت "گسترده و انبوه" را منحصر میکنند در دست حاکمیت.
یعنی هم رسانه شخصی (نه خصوصی) محترم است و هم رسانه دولتی!
اما رسانههای خصوصی (رسانههای بزرگی که در دست معدودی افراد صاحب سرمایه باشند) هیچ جایگاهی در جامعه اسلامی نباید داشته باشند تا با وجود عدالت رسانهای بتوان صدای مظلومین و محرومین را به گوش مسئولین رساند و به جای مطالبات بیارزش مرفهین بیدرد همچون آزادیِ برهنگی و... مطالبات مستضعفین و پابرهنگان در رسانهها منعکس شود.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
⭕️ ماموریت ویژه استاندار نظامی سیستان و بلوچستان چیست؟/ آیا دولت رئیسی رویکرد امنیتی را به توسعه جنوب شرق غلبه داده؟!
♨️ ایستگاه تحولات سیستان و بلوچستان به تغییر استاندار هم رسید. استاندار جدید، سردار سپاه و یک چهره نظامی است. اما تغییر استاندار سوالات مهم و شاید شبهاتی را مطرح کرده و نیازمند پاسخگویی هست.
1️⃣ آیا تغییر استاندار سیستان و بلوچستان به التهابات اخیر در این استان ربط دارد؟! جواب هم آری است و هم خیر! برخی تغییرات و برکناریها در ردههای فرماندهی نیروی انتظامی در این استان مستقیما در نتیجه ابعاد التهابات اخیر است ولی تغییر استاندار در نتیجه مستقیم این حوادث نیست بلکه ارتباط غیرمستقیمی به این حوادث دارد. استاندار سابق سیستان و بلوچستان که به عنوان استاندار ویژه به این استان رفته بود، ماموریت اصلی او زمینه سازی یک جهش بزرگ در توسعه این استان در حوزه زیرساختهای عمرانی و اقتصادی بود. مدرس خیابانی در مدت حضورش در این خصوص اقدامات مهم و بزرگی را آغاز کرد ولی به علت مشکلات شخصی و خانوادگی دیگر قادر به حضور در این استان نبود. در این میان سطح تهدیدات و تحرکات ضدامنیتی در این استان به صورت محسوسی در ماههای اخیر افزایش یافته و طبیعی است که استانداری با تخصص امنیتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
2️⃣ اما آیا حضور یک سردار سپاه در سیستان و بلوچستان به منزله غلبه مباحث امنیتی در این استان بر توسعه خواهد بود؟! واقعیت این است که اولویت اول و اصلی نظام و دولت در جنوب شرق ایجاد یک ارتقا و تحول بزرگ در حوزه زیرساختها از جمله توسعه ترانزیت، بندر، راه آهن، صنایع بزرگ مثل پتروشیمی، فولاد و ... است. رسیدن به این اهداف بزرگ که مستقیما زندگی مردم سیستان و بلوچستان را نیز متحول خواهد کرد، نیازمند حساسیتهای ویژهتر به تامین امنیت و آرامش منطقه است. به معنای دیگر حضور یک سردار سپاه در راس استانداری این استان برای تضمین بیشتر رسیدن به هدف گذاریهای اقتصادی و عمرانی گفته شده در شرایط حساس فعلی است. ضمن اینکه آنچیزی که میتوان سر بسته اشاره کرد این است که علائم زیادی وجود دارد که بخشی از اقدامات آگاهانه التهاب آفرین در استان اتفاقا برای جلوگیری از ارتقا عمرانی و اقتصادی راهبردی در جنوب شرق صورت میگیرد. اگر ضلع خارج نشین دخیل در التهابات سیستان و بلوچستان اساسا از توسعه و در نتیجه کاهش زمینههای اقدام علیه امنیت ملی در ایران نگران است، ضلع داخلی نیز از خالی شدن و بیاعتبار شدن سبد سیاسی خود از بهانههای همچون محرومیت و برچسب زدن ناکارآمدی و تبعیض به مدیریت کشور نگران است.
3️⃣ اما نکته مهمی که شاید برخی از آن خبر نداشته باشند، این است که سردار محمد کرمی، از جایگاهی در سپاه به صندلی استانداری منتقل میشود که ارتباط مستقیمی با مسائل اساسی سیستان و بلوچستان دارد. او چندین ماه فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق در زاهدان بوده است. قرارگاه قدس یک قرارگاه ویژه در حوزه محرومیت زدایی، آبادانی، سازندگی، فرهنگی و اجتماعی میباشد و سالهاست دارای ارتباطات ویژه و گسترده با نخبگان و عموم مردم بلوچ و علمای اهل سنت منطقه است. جالب است که بدانید حتی کارکرد امنیتی این قرارگاه از طریق خود مردم بلوچ و اهل سنت صورت میگیرد و در راستای برقرای امنیت پایدار کاملا مردم پایه عمل میکند. صورتبندی جدید این قرارگاه راهبردی در یک دهه گذشته، یادگار سردار شهید شوشتری است که تحلیلگران امنیتی در غرب از او به عنوان معمار شکل دهنده شبکه امنیتی و نظامی کاملا مردم محور جمهوری اسلامی در جنوب شرق یاد میکردند. ضمن اینکه سردار کرمی در مدت حضور خود در قرارگاه قدس زاهدان به عنوان چهرهای با رویکرد فرهنگی در میان فعالین سیاسی و فرهنگی و نخبگان سیستان و بلوچستان شناخته شده است.
4️⃣ اما استاندار شدن سردار کرمی، یک پیام مخصوص نیز به برخی جریانات معلوم الحال در سیستان و بلوچستان دارد. او از دل همان شورای تامین استان آمده که مدتهاست مورد تخریب یک جریان سیاسی حامی اغتشاشات قرار گرفته است. شورای تامین سیستان و بلوچستان در حوادث اخیر این استان با خطاکار داخلی خود برخورد کرد و تصمیمات سخت حتی علیه برخی اعضای خود گرفت و نشان داد نهاد مستحکمی است که فعل و انفعالاتش بر اساس مصالح نظام و منعطف در ایجاد و کسب رضایت از عامه مردم است ولی از هیاهوهای برخی خواص سیاسی تاثیر پذیری ندارد و تغییرات سیاسی دور از منطق مدنظر طرف هیاهو کننده را نمیپذیرد و همچنین ضلع تجزیه طلب خارج نشین سهیم در التهابات اخیر نیز به خوبی دریافت که کوچکترین اثری در محاسبات و اقتدار نظام نتوانسته ایجاد کند.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
حضرت زهرا(س) با دفاع از ولایت نقشه شیطان را باطل کرد
🔹ما از حکایت روضهها و مصائبی که بر حضرت زهرا "س" وارد شد، زیاد شنیدهایم؛ از غصب فدک، از ماجرای درو دیوار، از ظلم به ولایت امیرالمؤمنین "ع"، همچنین از جایگاه او بهعنوان همسر علیبنابیطالب و نقش بیبدیل ایشان بهعنوان «امالائمه» نیز شنیدهایم؛ اما کمتر فراتر از این رفتهایم تا جایگاه حضرت سلاماللهعلیها را در ارتباط با شیعیان و نقش ویژهی ایشان در خارجکردن عالم از ظلمت نار بدانیم و بشناسیم.
🔹از قول رسول خدا "ص" در حدیث معراج اینگونه نقل شده است: «سمیت فی الأرض فاطمة لأنها فطمت شیعتها من النار وفطم أعداءها عن حبها»؛(١) [او] در زمین «فاطمه» (جداکننده) نامیده شده است؛ چون پیروان خود را از آتش جهنم جدا میسازد و دشمنان او از محبتش جدا ماندهاند.
🔹حقیقت این است که «نور» همراهی با ولایت و «نار» جدایی از ولایت امیرالمؤمنین "ع" است. اینکه ما شنیدهایم حضرت بر در خانهی انصار و مهاجر میرفتند تا با تبیین و روشنگری آنان را به ولایت ولی خدا دعوت کنند، در راستای نقش خاص ایشان در ارتباط با شیعیان بوده است تا آنان را از ظلمت «نار» به «نور» ولایت برسانند؛ ولایتی که با تبعیت از روی میل و رغبت، انسان را از دنیای دنی به اوج رشد و تعالی میرساند.
🔹آنچه در سقیفه رخ داد، طرح شیطان برای انحراف بشر و گسترش نار روی زمین بود که حضرت فاطمه "س" با دفاع از ولایت نقشهی او را بر هم زدند و طرح او را ابتر گذاشتند.
🔹اگر طرح شیطان گسترش فساد در زمین و هلاکت حرث (زنان) و نسل است، حضرت فاطمه بهعنوان عنصر شجرهی طیبهی ولایت، طرح کوثری را در عالم درانداخت؛ نسلی که بهعنوان ثمرهی فؤاد او هدایت انسان به قلههای کمال را بهعهده دارند.
🔹اگر طرح شیطان قطع پیوند مردم از ولایت و قطع رحمی بود که با فساد فی الارض ملازم است، طرح او در باطلکردن این کید شیطان بهعنوان سیدة نساءالعالمین، زوجیت با حضرت علی علیهالسلام شد که کفو و همتای او بود و با طهارتی بیبدیل، سلسلهی ارحام طیبه و اصلاب شامخهای را که از حضرت آدم و حوا آغاز شد و تا آخرین مولود این نسل طیب ادامه پیدا کرد، ادامه داد.
🔹اگر طرح شیطان القای فساد و شر در قلوب انسانهاست، او با مبارزه و هدایت دائم بر در خانهی انصار و مهاجر رفت تا با قول حسن آنها را به ولایت حقهی امیرالمؤمنین دعوت کند.
پینوشت:
۱- معانی الاخبار، ص ۳۹۶، ح ۵۳.
ادامه متن را در این لینک مطالعه کنید.
✍ مهدیه منافی
#ولایت_مداری
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
💠 مغالطه جایگزین
این مغالطه را بارها شنیدهاید:
بخش اول
اگر "نظامِ" "سرمایهداری" و "کمونیزم" بد است، باید بگوئید نظامِ جایگزینِ اسلامیتان چیست؟
در این یادداشت به طور اجمالی به این سوال بسیار مهم خواهیم پرداخت که چرا این سوال کاملا غلط و ناشی از عدم درک مفهوم نظام، سرمایهداری، کمونیزم و اسلام است؟
اولین اشکال این سوال این است که "شرطِ لازم" نقدِ یک پدیده، ارائه جایگزین نیست. مثلا من میگویم خودت را از بالای پشتبام پرت نکن! شما میگویی خب چکار کنم؟ راهکار جایگزینات چیست؟ در حالیکه همان "از بالای پشت بام نپریدن" بخشی از راهکار است.
یا مثلا میگویم ظلم نکن. شما نمیتوانی بگویی راهکار عادلانه شما چیست؟ ظلم نکردن و جلوی ظلم را گرفتن خودش بخش مهمی از عدالت است.
اما اشکال دومی که این پرسش دارد مربوط است به درک اشتباه از مفهوم نظام یا سیستم. برای درک بهتر خودرو را به عنوان یک سیستم در نظر بگیرید. فرض کنید میخواهیم یک خودرو بسازیم. قبل از هر چیز باید مبنای حرکتش را مشخص کنیم؛ مبنای حرکت خودرو تبدیل انرژی گرمایی به مکانیکیست یا انرژی خورشیدی به مکانیکی؟
اگر اولیست پدیدهای به اسم موتور در این سیستم مورد نیاز خواهد بود. اما اگر "سیستم" ما بر مبنای دوم باشد اساسا چیزی به اسم موتور ندارد. کاربراتور و سیلندر و پیستون و سوپاپ و ... ندارد.
در مثال بالا میتوانید به جای خودرو بگذارید نظام اقتصادی و به جای موتور بگذارید بانک، بورس، بیمه و...
"لزوما" یک سیستم اقتصادی نباید دارای چنین پدیدههایی باشد. فلذا این پیشفرض که اگر بخواهیم یک نظام جدید پیشنهاد بدهیم باید به ازای تک تک اجزاء سیستم قدیمی هم جایگزین داشته باشیم از اساس غلط است. ممکن است در سیستم جدید یک جزء اصلا نیاز نباشد و اجزاء جدیدی با ماهیت کاملا متفاوت ایجاد شود.
اما خودِ نظام چه؟ آیا نظام سرمایهداری نئولیبرال، نظام سرمایهداری دولتی، نظام سوسیالیستی، نظام کمونیستی، نظام سوسیال دموکرات و انواع و اقسام نظامهای اقتصادیِ بومی شده، ابتدا روی کاغذ با تمام جزئیات نوشته و طراحی شدهاند؟ یا ابتدا بر اساس اهداف کلانِ تمدنی، شروع به حرکت کرده و بر اساس "ایدئولوژی"های خود مسائل پیش روی خود را حل نمودهاند؟ آنچه نیاز داشتند را بوجود آوردند یا اگر نیاز نداشتند حذف کردند.
دقت شود که این، تازه در سطح نظامسازی است که جزئی از مساله تمدنسازیست. بنابراین اگر کسی میگوید اسلام، نظام اقتصادی ندارد، به طریق اولی باید بگوید تمدن اسلامی هم نداریم. مگر میشود هم با سرمایهداری لیبرال و کمونیسم جنگ داشت و شعار نه شرقی نه غربی داد، اما همزمان تمدن اسلامی را مبتنی بر نظام اقتصادی لیبرال سرمایهداری یا کمونیسم بنا کرد؟
در حقیقت نه مارکس در مانیفست کمونیزم یا حتی کتابهای دیگر خود، مثل Capital نظام اقتصاد سوسیالیستی را طراحی کرده بود و نه آدام اسمیت با ثروت ملل سرمایهداری امروز را با جزئیاتش بعنوان جایگزین نظام قبل از خود نگاشته بود.
بلکه هر دو فقط اصول و کلیاتی را طرح کردند که البته اسلام در این زمینه، بسیار جلوتر از سرمایهداری و کمونیزم است. نه تنها آثار بزرگانی چون شهید صدر، شهید بهشتی، شهید مطهری و امامین انقلاب و ...وجود دارند که حتی قرنها قبل از آدام اسمیت مبانی نظام اقتصادی اسلام را اندیشمندان بزرگ اسلامی نوشتهاند که از جملهی آنها میتوان به قطبالدین شیرازی اشاره کرد. (ر.ک جلسه 5 تدریس تاریخ اندیشههای اقتصادی-پرفسور مسعود درخشان). آن قدری که هیوم و آدم اسمیت و جان لاک و مارکس و ... در اصول و مبانی بحث کردند، دهها برابرش را اندیشمندان اسلامی تولید کردهاند.
اما چرا این اندیشهها روی زمین تبدیل به نظام اقتصادی نمیشود؟
در حقیقت برای ساخت یک نظام، باید سه سطح را در نظر بگیریم:
اول اصول و مبانی کلی که مهمترینِ آنها نظریه عدالت و به تبع آن مالکیت، ساخت قدرت، نقش خدا، مردم و حکومت در آن نظام است. مبنای متفاوت در دو نظام مختلف، باعث میشود از اساس وجود یا عدم یک پدیده نیز مورد سوال قرار بگیرد چه برسد به شکل و شمایل آن. در سطح اصول و مبانی به خصوص در نیم قرن اخیر بحثهای فراوان و بسیار ارزشمندی شکل گرفته که با وجود اختلافات طبیعی کاملا در این سطح کفایت میکند برای حرکت در مسیر نظامسازی. توجه شود که اختلافات علمی و نظری در درون یک مکتب کاملا طبیعی و پذیرفته شده است. اما در مقام اجرا با وجود تشکیل حکومت اسلامی و وجود ولی فقیه اختلاف معنایی ندارد. کسی نمیتواند ادعا کند که ایجاد نظام اقتصادی مبتنی بر اندیشه اسلامی، از شکلگیری اصل انقلاب اسلامی سختتر و پیچیدهتر است. فقط به طور طبیعی، ورود انقلاب به عرصههای مختلف مسالهای است که متوقف بر زمان است.
حسین عباسیفر
💠 @h_abasifar
ادامه: https://eitaa.com/game2kashan/169
ادامه از:
https://eitaa.com/game2kashan/168
بخش دوم
۴۰ سال زمان زیادی نیست برای تربیت نیروهای جوانِ متخصص و متعهد که بتوانند آرام آرام در "گام دوم" انقلاب این مهم را به سرانجام برسانند.
در سطح دوم به سراغ ارتباط نظامها میرویم. یعنی ربط نظام اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی با یکدیگر و اینکه
کدام اولویت دارند؟ کدامیک ابزارند، کدام هدف میانی و کدام هدف غایی؟
تصور کنید فرهنگ، روح است، سیاست، عقل است و اقتصاد جسم. حال سوال این است که بر اساس مبانی اسلامی و انقلابی کدام باید جلو قرار بگیرد و هدف باشد؟
امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید کردند که در اسلام فرهنگ هدف است و اقتصاد ابزار و تشکیل حکومت اسلامی نیز به عنوان هدف میانی برای تعالی انسان و جامعه است.
اینجاست که به سطح سوم میرسیم و بر اساس آن مبانی و این اولویتبندی میتوانیم برویم سراغ حل مسائل. مسائل کدامند؟ تورم، بیکاری، انرژی، مسکن، تولید و رکود و ...
اگر کسی بر آن مبانی تسلط نداشته باشد و درک جامعی از نظامات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی نیز نداشته باشد آیا میتواند ادعا کند من در مسیر اسلام و انقلاب و به درستی حل مساله میکنم؟
قطعا خیر! مخصوصا اگر آن فرد علاوه بر شناختش، تمایلات و انگیزههایش در تعارض با مبانی اسلامی و انقلابی باشد.
فلذا نفی شرق و غرب مثلِ "لااله" است و شرطِ لازم، برای یک متفکر اسلامی.
به عنوان مثال تصور کنید شهید بهشتی میگویند جامعهای که در آن شکاف طبقاتی وجود داشته باشد را، اگر قرآن بپوشانید باز هم لجن است. شهید صدر، شهید مطهری، امام و رهبری هم نزدیک به همین تعبیر را دارند.
اما این عبارت را هیچیک از اقتصاددانان لیبرال نمیپذیرند و بلکه خلاف آن را طرح میکنند و به نحوی لازمه رشد و توسعه اقتصادی را تکاثر و انباشت ثروت در دست عدهای معدود میدانند و این به این علت است که نظریه عدالت متفاوتی دارند نه اینکه سطح تحصیلاتشان فرق میکند فلذا میگوییم موقع حل مساله، مبنا، اهمیت دارد.
پس ما میخواهیم حل مساله کنیم. مثلا بانک خصوصی را در نظر بگیرید بعنوان یک مساله در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی.
اندیشمند اقتصاد اسلامی اینجا چه میگوید؟
میگوید: اولا من نظریه عدالتی که دارم، نظریه عدالت سوسیالیستی و لیبرالیستی نیست و نظریه عدالت اسلامی است.
ثانیا در مورد مساله بانک چند اصل اساسی دارم که از منابع اسلامی اتخاذ کردهام:
۱. ربا حرام است و در حکم جنگ با خدا و رسول است
۲. تداول ثروت بین اغنیاء به حکم صریح قرآن ممنوع است
۳. کنز مال حرام است
۴. خلق پول حرام است (فتوای آیت الله مکارم شیرازی)
5. مصلحت نظام و منافع ملی باید حفظ شود
شما میگویی اینها را از بانک بگیریم چیزی باقی نمیماند. میگوییم نماند. میگویید برای تولید انبوه چه کنیم؟
میگوید حالا این میشود یک مساله دیگر. مساله تولید. دوباره میرویم سراغ مبانی. مثلا اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی که بر اساس مبانی اسلامی توسط بزرگان انقلاب نوشته شده است. چه میگوید؟ میگوید اصل بر خویش فرماییست. یعنی ابزار کار و تولید در اختیار همه باید قرار گیرد و اگر کسی خودش تمایل به اجیر شدن داشت اجیر دیگری شود نه اینکه از سر اضطرار به خدمت دیگری در بیاید. اجیر شدن در اسلام کراهت دارد و نمیتوان یک نظام را بر روی یک امر مکروه بنا نهاد. بنابراین باید ابزار تولید که شامل پول، زمین و دانش است را در اختیار همه قرار داد تا بتوانند تولید کنند. علامه جوادی آملی در این رابطه میفرمایند: پیامبر دست کارگر را بوسید نه دست اجیر را. کارگر کسی است که آقای خودش است. برای خودش کار میکند. اما سوال این بود که اگر بانک نباشد تولید انبوه چه میشود؟ تا اینجا، مشکلِ تولید در سطح تولید خرد حل شد اما اگر جامعه به یک تولید انبوه و بزرگ مقیاس نیاز پیدا کرد چه؟ مثلا یک پتروشیمی بزرگ. (مفروض بر اینکه استفاده از مواد فسیلی به شکل موجود ایرادی نداشته باشد) میرویم سراغ دو گزینه:
یا دولت به نمایندگی از مردم وارد میشود
یا خود مردم در قالب تعاونی کار را دست میگیرند.
یعنی یک تعاونی فراگیر ملی شکل میگیرد با مالکیت و مدیریت مردمی و بر اساس رای مردم، نه اینکه همه پولها را بگیریم و بدهیم به یک نفر و بقیه اجیر او باشند. حالا در اینجا به مساله بعد میرسیم. مساله تعاونی و شیوه مدیریت یک تعاونی تولیدی چگونه است؟ دوباره مثل مسائل قبل بر اساس مبانی به آن پاسخ میدهیم و اجرا میکنیم.
(البته باز هم تاکید میکنیم که هم احتمال خطا و هم اختلاف نظر در عصر غیبت معصوم کاملا طبیعی و حل شده است در اندیشه اسلامی)
شاید پرسیده شود که چرا اجرا نمیشود چنین راهکاری؟
حسین عباسیفر
💠 @h_abasifar
ادامه: https://eitaa.com/game2kashan/170
ادامه از
https://eitaa.com/game2kashan/170
بخش سوم
دلیل اولش این است که در چند دهه اخیر اعتقاد به قانون اساسی و اسلام وجود نداشته در تصمیمسازان و تصمیمگیران اقتصادی و این سوال بسیار غلط است که اقتصاد اسلامی در چهل سال اخیر چه کرده است؟ آیا اقتصاددانان اسلامی باید پاسخگوی مسئولیتی باشند که بر عهده لیبرالها بوده است؟
قطعا خیر.
سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مثل سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی اصل ۴۴ مصادیق عینی اقتصاد اسلامی هستند. البته اگر به آنها به صورت جامع و دقیق عمل شود، نه اینکه یک بند از آن به صورت ناقص اجرا گردد.
وقتی ولی فقیه زمان میگوید سیاست کلان حکومت اسلامی این است که...آن سیاست میشود سیاست اسلامی.
در اقتصاد هم همین است. وقتی ولی فقیه زمان میگوید سیاست اقتصادی کلان حکومت اسلامی این است که...آن سیاست میشود اقتصاد اسلامی.
اینجا به تعبیر دقیق پرفسور مسعود درخشان در نظریه "تعادل عمومی بردارهای قدرت" میرسیم که میگویند:
در حقیقت هر کدام از پدیدههای اقتصادی یک بردار قدرت هستند و باید برآیند این پدیدهها به تقویت نظام فرهنگی و سیاسی (که قبلا اشاره شد) بیانجامد. اینجاست که ما میتوانیم بررسی کنیم که مثلا یک نهادی که بیست سال در جامعه و نظام اقتصادی فعالیت داشته است چه عملکردی داشته به عنوان یک بردار قدرت. تقویت کرده است نظام اقتصادی و فرهنگی و سیاسی را یا تضعیف؟ در راستای حفظ و تامین منافع ملی بوده است یا خیر؟
اگر به نفع "عموم مردم" و اقتصاد کشور فعالیت کرده و نفعه اکثر من اثمه، خب باقی میماند. اما اگر به نفع یک طبقه خاص کار کرده و عموم مردم بیبهره بودهاند قطعا باید حذف شود.
بنابراین به طور خلاصه در پاسخ به سوال اول این یادداشت میتوان گفت: اقتصاد اسلامی بیش از آنکه نیاز به اثبات خود روی کاغذ داشته باشد نیاز به میدان برای اجرای دستورات اسلام دارد و برای این منظور نیاز است ابتدا دیکتاتوری علمی و رسانهای لیبرالها شکسته شود تا بتوان لااله را به الاالله پیوند زد. و البته بیشتر از اینکه نیاز باشد اقتصاد اسلامی خودش را اثبات کند، نیاز است سرمایهداریِ فاجعه از خود و عملکرد بحرانساز خود در چند دهه اخیر دفاع کند.
والسلام
حسین عباسیفر
💠 @h_abasifar
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
💠 مغالطه جایگزین
✍️ حسین عباسی فر
این مغالطه را بارها شنیدهاید:
اگر "نظامِ" "سرمایهداری" و "کمونیزم" بد است، باید بگوئید نظامِ جایگزینِ اسلامیتان چیست؟
در این یادداشت به طور اجمالی به این سوال بسیار مهم خواهیم پرداخت که چرا این سوال کاملا غلط و ناشی از عدم درک مفهوم نظام، سرمایهداری، کمونیزم و اسلام است؟
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
❤رَفیق شَهیدم❤
مراسم استقبال و خاکسپاری
شهید گمنام
♦️جمعه ۹ دی ماه ۱۴۰۱ راس ساعت ۹:۳۰ صبح از حرم مطهر علی ابن باقر ع به طرف روستای نشلج
♦️همراه با برگزاری نماز جمعه در روستای نشلج
👆به نیت شهید گمنام انتشار و حضور حداکثری👆
#ستاد_برگزاری_مراسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴آیا میدانستید شعار زن زندگی آزادی سالهاست در خود غرب هم شکست خورده است؟
🔷حدود صد سال است که زن غربی در دام فریب شعار زن زندگی آزادی افتاده است.زن غربی را نیز اینچنین فریفتند اگر لخت شوید برای مردان عادی میشوید، حجاب باعث طمع ورزی مردان به زنان میشود، ومانع رشد اجتماعی زن است، زن غربی از الگوی آزادی پوشش تبعیت کرد و بعد از یک قرن با رشد عجیب خشونت، فروپاشی خانواده، فحشا، صنعت پورن، مدلینگ، فرزندان بی پدر مواجه شد.
به هر حال او امروز بعد از این همه خسارت میخواهد به دامان حجاب و پناه امن الهی اش برگردد.
⏪مستندی جالب از رشد حجاب در بین زنان غربی
.
✍عالیه سادات
#https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
یه پهلوون با گنده لات محل داشتن برای هم رجز میخوندن و میخواستن با هم مبارزه کنند. گندهلات از ترس داشت به خودش میترسید!
برادرزاده پهلوون که یه بچه بیادب شیطون بود اومد وسط و شروع کرد به گندهلات محل فحش دادن!
گنده لات زرنگی کرد و به جای اینکه با پهلوون بجنگه شروع کرد به طعنه زدن! پهلوونشون اونقدر عرضه نداره که یه بچه رو فرستاده جلو فحش بده!
پهلوونشون اینقدر عرضه نداره که ادب یاد بده به بچهشون!
پهلوونشون ادای آدمای خوب رو درمیاره ولی ببین این توهینها و بیادبیهایی که به این بچه یاد دادن کار خودشه!
پهلوون گیج شده بود که چکار کنه؟ با برادرزادهش دعوا کنه یا جواب گنده لات رو بده؟
تا اومد حرف بزنه گنده لات از مبارزه با پهلوون فرار کرد و در حالی که به پهلوون تیکه مینداخت و مسخرهش میکرد، دور شد!
فردا پهلوون روزنامهها رو نگاه کرد!
همه نوشته بودند: پهلوان جا زد! گندهلات با جانشینش مبارزه نکرد!
این قصهی تکراری اهل فکر و اندیشه است و کوتولههای اطرافشان!
استادان بزرگ و اندیشمندان انقلابی میخواهند با متفکرین بزرگ جبهه باطل بجنگند! عدهای جوان بادغدغه، اما سطحی خودشان را میاندازند وسط و توهم فرماندهی هم پیدا میکنند و آبرو حیثیت بزرگان اندیشه را میبرند!
محتوا را سخیف میکنند! سطح منازعه را پایین میآورند و اساسا درکی از جنگ تمدنی دو طرف ندارند!
مشکل هم اینجاست که چون احساس تکلیف کردهاند دیگر چشم و گوش بسته به خط میزنندو خودشان اجتهاد میکنند و خودشان فتوا میدهند و خودشان اجرای حکم میکنند و ...
خلاصه آنکه یک وقت نئولیبرالتر از بچههای شیکاگو میشوند و یک وقت دولتیتر از کمونیستها!
اما غمانگیزتر از این قصه، ماجرای آنهائی است که حتی به گنده لات هم فحش نمیدهند! آمدهاند وسط و به پهلوان شهر فحش میدهند!
خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند!
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
✌️مداحی های فوق زیبا و حماسی
از مداحان انقلابی
ویژه شهادت سردار #حاج_قاسم_سلیمانی
💪مداحی هایی که لرزه بر جان اسراییل آمریکا و ال سعود انداخته
برای دانلود رو هر مداح و متن کلیک کنید
حسین طاهری _نسل سلمان
سید رضا نریمانی_نامه ای از یک سرباز ایرانی
مهدی رسولی _خیبر خیبر یا صهیون
#حاج_قاسم
#جان_فدا
#لبیک_یا_خامنه_ای
#صلاللهعلیڪیااباعبدالله
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا برگرد
یا آن دل را برگردان 💚🕊
🎙سالار عقیلی
#جان_فدا ♥️
#حاج_قاسم
#جهاد_تبیین
📲جهاد تبیین را وظیفه خود بدانیم
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
دروغ_شاهد_شهادت
ابهام_تردید_تعارض فرآیندی شناختی است که در صورت رخداد آن در ذهن یا قلب انسان منجر به سرگردانی و گم کردن مسیر و جهت میشود؛ چنین فردی در جاده زندگی، نسبت به هدف نهایی و جهت خود دچار تردید شده و راه را گم میکند. در بهترین حالت چنانچه در راههای نادرست و خطرناک قرار نگیرد، در همان نقطهای که دچار ابهام شده میایستد، سکوت میکند و مبتلا به عدم تحرک یا انجماد خواهد شد. در اصطلاح روانشناختی او دچار کاتاتونیک میشود. چنین فردی از عنصری فعال و اثرگذار در زندگی فردی و اجتماعی خارج میشود یا به اصطلاح عام، او خنثی شده است.
اما مسئله خطرناکتر رخداد این فرآیند برای یک اجتماع است. یعنی جامعهای که تحت تاثیر عواملی، راه گم میکند و مردد میشود و اعضایش در صورتی که به عناصری مخرب برای اهداف آن جامعه تبدیل نشوند حتما به عواملی ساکن و خنثی مبدل خواهند شد. جامعه در این حالت به طور کامل خنثی شده است.
"دروغ" آن عاملی است که فرآیند بالا را فعال خواهد کرد. به این ترتیب مهمترین اثر دروغ، سرگردانی و گمگشتگی و در نهایت خنثیسازی قدرت و هدف یک جامعه است و جامعهای که در آن دروغ شیوع پیدا کند، اهداف و ساختارش در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت.
پروژه "کنترل ذهن" که با قدرت طی دهه گذشته در جامعه ایران به خوبی پیش رفته است و افراد اثرگذار اجتماعی بسیاری را با خود همراه کرده و به سرگردانی و گاه متاسفانه عاملی جهت تخریب کشانده است.
برخلاف ناتوانی مدیران و رسانهها، اما تنها ناجی ما در برابر این گمگشتگی و فروپاشی، خط رسانهای خون از رگهای شهید بوده است.
شهیدان، شاهدان مسیر سلامت و سعادتند و با کلامشان و وصیتشان و زندگی و حتی مرگشان سخن میگویند و شهادت میدهند و ابهامها و سرگردانیها را میزدایند و گامها را در طی کردن مسیر راستی، استحکام میبخشند.
جامعهای که آنان را در خود دارد، هرگز گمگشته و سرگردان و خنثی نخواهد شد.
✍️ زهراکیایی_روانشناس
#جان_فدا
#سردار_دلها
#قاسم_سليمانی
✅ جامعه بانوان استراتژیست
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ ۱۳ دی سالروز شهادت جانفدای ایران، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
🔴 خانه داری اسلامی یا خانه داری غربی
🔶 به مناسبت تعریف زن خانه دارتوسط مقام معظم رهبری
🔷دوگانه زن خانه دار وزن شاغل از تبعات فرهنگ غربی در اجتماع ماست. چرا که خانه دار بودن زن مسلمان ، یک تکلیف دینی برای زنان مسلمان است .زن رییس خانه در اسلام محسوب میشود . چه بخواهد در اجتماع باشد ویا نباشد در خانه نقش دارد .حتی تا زمانی که دختر است وازدواج نکرده هم برای طراوت و شادی خانه ورسیدگی به امور والدین باید تلاش کند .وقتی هم ازدواج میکند گرمای خانه و محور یک زندگی میشود.پس زن مسلمان مقام مسئول و پاسخ گوی سازمان خانه است .در کنار خانه داری و مدیریت خانه زنان وظایف اجتماعی و سیاسی هم دارند وگاها علایق شخصی برای اشتغال و اقتصاد دارند .که اسلام اجازه نمیدهد این امورات نقش زن در خانه را تضعیف کند .زن چه معلم باشد چه پزشک باشد ، چه فعال اجتماعی باشد اول باید یک زن اهل خانه و واهل خانه داری باشد
🔷این دوگانه برای زن غربی که هم باید مثل مرد کار کند وامورات خانه را هم با مرد تقسیم کند .ویا در خانه باشد وهیج امتیاز اجتماعی نداشته نباشد، لذا خانه برای زن غربی کوچک میشود چون تکلیف وکارکردی هویتی در خانه ندارد. در این اجتماع، خدمات اجتماعی جای هنر های زنانه را میگیرد، خانه سالمندان، مهد کودک، رستوران وانواع خدمات شکل میگیرد تا زن به تکلیف اجتماعی خود برسد وخانه دار نباشد.
پس این الگو، الگوی مورد قبول برای زن اسلامی نیست. اینکه مادرش را در خانه سالمندان قرار دهد و خود مشغول تبلیغ اسلام باشد الگوی منفوری از زن اسلامی است.
⏪پس برای فهم کلام مقام معظم رهبری اولا ما باید به الگوی اسلامی زن خانه دار برگردیم، دوما دوگانه اشتغال و خانه داری را حذف کنیم، سوما کرامت زن خانه دار و دامنه اثر گذاری اورا دوباره تعریف کنیم و چهارما خانه و شهر زن را طبق اصول وتکلیف زن اسلامی بسازیم .
✍عالیه سادات
#https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
🔻تمایز میان «ضعف حجاب» و «کشف حجاب»:
حاشیهای بر موضعگیری اخیر رهبر انقلاب
🖊 مهدی جمشیدی
۱. حجاب یک «ضرورت شرعی» است؛ هیچ تردیدی در «وجوب حجاب» وجود ندارد و هیچ جای خدشه و شبهه ندارد. یک «واجب شرعی» است که باید «رعایت» بشود.(در دیدار بانوان، ۱۴۰۱/۱۰/۱۴). تأکید ایشان بر اینکه حجاب، یک «امر شرعی» است به این سبب است که کسانی گمان میکنند که حجاب، فقط «جنبۀ قانونی» دارند و چون میتوان قانون را «تغییر» داد، میتوان از حجاب نیز عبور کرد. آنچه که قانون است، ساختۀ خود انسانهاست و اگر نظر جمعیِ انسانها تغییر کند، قانون نیز باید دگرگون شود. ازاینرو، بقا و تداوم «امر قانونی»، وابستۀ به ارادۀ خودِ «جامعه» است و «حاکمیّت» نیز حقّ ندارد بر قانون، پافشاری کند. این در حالی است که حجاب، پیش از آنکه «قانون» و برآمده از «نظام سیاسی» باشد، «حکم دینی» و مبتنی بر «ارادۀ تشریعیِ الهی» است و تبدیلشدنش به قانون نیز برخاسته از حکم دین است. حجاب، «حکم خدا» است و نه «حکم نظام جمهوری اسلامی». خدایمتعال، حجاب را برای زن خواسته است و چون حجاب، امر عمومی و معطوف به زندگی اجتماعی است، باید حاکمیّت دینی آن را به قانون تبدیل کند. از طرف دیگر، هرگز چنین نیست که این حکم، شبههدار و مخدوش باشد و بتوان در اعتبار و انتساب آن به اسلام، تردید کرد، بلکه حجاب، یک امر «قطعی» و «حتمی» است؛ آن هم در مرتبۀ «وجوب».
۲. نباید کسانیکه حجاب را «بهطور کامل» رعایت نمیکنند به «بیدینی» و «ضدّانقلابی» متهم کرد. در یکی از سفرهای استانی در جمع علما گفتم چرا بعضی از شما خانمی را که حجابش «ضعیف» است - مثلاً «یک مقداری موهایش بیرون است» - متهم میکنی؛ درحالیکه بنده وقتی وارد این شهر شدم، یک سوم جمعیّتی که استقبال آمد از اینجور خانمها بودند و اشک میریختند. یا فرض کنید که در فلان مراسم دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت میکنند؛ اینها دخترهای خودماناند. در مراسم ماه رمضان که عکسهایش را برای من میآورند، اشک میریزند؛ من حسرت میخورم به آنجور اشکریختن. ضعف حجاب، «درست نیست»، اما این موجب نمیشود که ما او را «خارج از حوزۀ دین و انقلاب» بدانیم. همۀ ما «نقص»هایی داریم که باید نقصها را «برطرف» کنیم و هرچه میتوانیم برطرف کنیم بهتر است.(همان). با وجود قطعیّتی که دربارۀ حکم حجاب وجود دارد، نباید کسانی را که «حجاب کامل» ندارند، «بیدین» یا «ضدّانقلاب» دانست. رعایتنکردن حجاب کامل، نه به معنی «عبور از دین» است و نه به معنی «ستیزهجویی با انقلاب». این نقص، «نقص» است و «برخلاف شرع»، امّا مشاهده میکنیم که همین عدّه از زنان، هم در «مراسم دینی» شرکت میکنند و هم در «مراسم انقلابی»؛ درحالیکه اگر با «دین» و «انقلاب»، تضاد و مخالفت داشتند، نباید چنین میکردند. در واقع، دینداری آنان، گرفتار «نقص» و «ضعف» است و این به معنی «دینگریزی» و «انقلابستیزی» نیست. در عین حال که باید از متهمساختن زنانی که مبتلا به «ضعف حجاب» هستند به «ضدّیّت با دین و انقلاب» پرهیز کرد، امّا نباید نسبت به این نقص، «بیتفاوت» و «خاموش» بود. سخن دربارۀ «خودداری از اتهام ناروا» است نه «تعطیلکردن امربهمعروف و نهیازمنکرِ مردمی و دولتی». همچنان که خود ما نیز گرفتار مجموعهای از ضعفهای اخلاقی هستیم، اینان نیز از لحاظ حجاب، دچار ضعف هستند. البتّه میان «ضعف فردی» و «ضعف اجتماعی»، تفاوت وجود دارد و نمیتوان ضعف اجتماعی را به حال خویش رها کرد و به ارادۀ خود فرد، وابسته دانست، بلکه اگر فرد، با هیچ توضیح و استدلالی حاضر نشد که ضعفِ اجتماعیِ خویش را برطرف کند، باید «قانون» به میدان بیاید. امّا حتّی مواجهۀ قانونی نیز به معنی «خارجشدن فرد از حوزۀ دین و انقلاب» نیست. اینان، «غیرخودی» و «معارض» و «دشمن» نیستند، امّا این بخش از رفتار اجتماعیشان هم برخلاف «حکمِ قطعیِ شرع» است و هم برخلاف «قانون».
۳. در این قضایای اخیر، خیلی علیه حجاب کار شد و امیدشان این بود که همینهایی که «حجاب نیمهکاره» دارند، بهکلّی «کشف حجاب» کنند؛ اما چنین نکردند. یعنی زدند تو دهن آن تبلیغکننده و فراخوان فرستنده(همان). در اینجا میان «حجاب نیمهکاره» و «کشف حجاب»، تمایز برقرار شده است؛ بهصورتی که «کشف حجاب» بهعنوانی حرکتی در امتدادِ خواست دشمن قلمداد شده است. ازاینرو، زنانِ دارای «حجاب نیمهکاره» از این جهت که به فراخوان دشمن، پاسخ مثبت ندادند و از این سطح، فروتر نرفتند و «کشف حجاب» نکردند، ستوده شدهاند. پس سخن ایشان در این سخنرانی معطوف به آن دسته از زنانی است که «حجاب نیمهکاره/ ناکامل/ ضعیف» دارند، نه آنان که بهکلّی «کشف حجاب» کردهاند.
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
♦️حسین زاهدی مدیرعامل هلدینگ عمران و ساختمان معین کوثر در گفتگو با اصحاب رسانه:
🔹اجرای برج سی طبقه خرم آباد (کیو) اضرار به مردم و مسئولین است و در صورت بهره برداری هر دو در مشکلات آن غرق میشوند.
🔹از ابتدای حضور تا به امروز با مولدسازی املاک سازمان اقتصادی کوثر، ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کرده ایم.
🔹بزودی عملیات اجرایی ۵ پروژه برای ساخت ۱۳۰۰ واحد مسکونی برای خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران و سایرین در ۴ استان تهران، گیلان، مازندران و خراسان رضوی آغار میشود
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
🔴اغتشاشات شهریور 1401 بزرگترین جنگ شناختی جهان در طول تاریخ علیه جمهوری اسلامی ایران
🔶گوشه ای از اتفاقاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند و پاسخهایی که دریافت کردند:
🔷حمایت از اغتشاشگران توسط:
بایدن، وزیر خارجه و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، کلینتون، رابرت مالی،
31 نفر از سیاستمداران مطرح آمریکا و اروپا، 37 نفر از شخصیتهای موسیقی و 62 نفر از هنرپیشگان مطرح غرب مانند آنجلیاجولی، 15 نفر از فوتبالیستها و باشگاههای مطرح دنیا، شخصیتهای موسیقی ترکیه، هزار سینماگر فرانسوی که عدهای موهای خود را قیچی کردند و فیلم آن را میلیونها بار نشر دادند.
🔷وزرای خارجه: کانادا، سوئد، آلمان، بلژیک، اسپانیا، شیلی، فرانسه، نویسنده کتاب هری پاتر و یک نماینده زن ایرانی الاصل در بلژیک که در حمایت از آشوبگران موهای خود را کوتاه کرد. به میدان آمدن بارزانی برای حمله به ایران.
🔹فعالیت رسانهای سلبریتیهای وطن فروش داخلی. هشتک مهسا امینی 320 میلیون بار توییت و ریت شد، درحالی که فارسی زبانان توییتر 3 میلیون نفر هستند.
🔷دستگیری یک تبعه خارجی که در کوله پشتی خود یک دست لباس بسیجی به همراه چند نارنجک و اسلحه، دهها گلوله و سر نیزه داشت، که قرار بود در حین کشتن مردم عدهای از او فیلم بگیرند و بگویند که بسیجی ها مردم را میکشند. در چند شهر کردستان از جمله
اشنویه که مهمترین شهر بود ، 17 هزار نیرو در حالت آماده باش بودند برای شروع جنگ داخلی.
🔷بمباران رسانهای در چابهار با این تیتر که یکی از فرماندهان نیروی انتظامی به یک دختر 14 ساله سُنی تجاوز کرده و بعد از آن کشتار مسجد مکی اتفاق افتاد و انفجار و آتش زدن بازار و حمله به پاسگاهها بطور همزمان شروع شد و ورود گروهک ریگی و جیش الظلم به کشور آغاز شد.
🔷باز کردن ریل راه آهن تهران به تبریز در قزوین به طول یک کیلومتر که به لطف خدا با گزارش یک دامدار خنثی و عوامل آن توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شدند، و از کشتار صد ها نفر جلوگیری شد. این اتفاق همراه با اعتراضات تبریز قرار بود رخ دهد.
🔷در تهران از یک خانه، مردم را با تفنگ لیزری میزدند، خانه محاصره شد، ناگهان یک زن جوان لخت مادرزاد از خانه خارج شد که آی مردم کمک کنید که اینها میخواهند به من تجاوز کنند. این خانه مرکز هدایت عملیات بود و کلی سلاح و بیسیم پیشرفته کشف شد و این زن در بازجویی و تخلیه اطلاعاتی که از وی صورت گرفت11 پایگاه و خانه امن و تیمی موساد اسراییل را در شهرهای مختلف کشورمان ایران لو داد که همه دستگیر شدند. فقط از یک پایگاه 137 قبضه سلاح کشف شد که قرار بود آنشب عملیات مسلحانه انجام شود. «با توجه به حادثه شاهچراغ توسط یک نفر تروریست معلوم میشود که چه کشتار عظیمی قرار بود رخ دهد.»
🔷کشف تعداد زیاد مسلسل یوزی از داخل صندلیهای شش خودروی بدون پلاک که یک زن و 5 مرد بودند. دستگیری یک خانم در اصفهان با 52 کیلو مواد منفجره که قرار بود بازار تاریخی اصفهان را منفجر کند.
🔷دستگیری یک مهره ی یهودی در شیراز که به بیمارستان منتقل شد و عدهای از اغتشاش گران به بیمارستان حمله کردند که این مهره را یا فراری دهند یا بکشند که به دست نیروهای امنیتی نیفتد. دستگیری راننده یک پراید که 17 نفر از نیروهای انتظامی را زیر گرفت.
🔷دستگیری دو خودرو که با پلاک و آرم و لباس سپاه که به مردم حمله میکردند و زنان رو میزدند و عدهای هم فیلم میگرفتند. در منطقه دانشگاه شریف یک خودرو مگان تعدادی از نیروهای انتظامی رو زیر گرفت و بعد تعقیب و گریز به ماموران تیراندازی کرد که در آخر دستگیر شد.
🔷حمله به پاسگاه شهید مدرس جهت خلع سلاح کردن ماموران و ضرب و شتم شدید یک زن محجبه و کودک سه سالهاش به نیت ترساندن چادریها که بترسند با چادر در جامعه حاضر شوند. چندین حمله در شهرهای مختلف به ماشین خوانوادههای مذهبی با مواد منفجره.
↙️و اما...
🔷زدن 32 نقطه توسط سپاه در کردستان عراق و به درک رفتن حدود 5000 نفر از منافقین و تجزیه طلبان درطول دوهفته بمباران سپاه.
🔷انهدام یک جلسه سری در ترکیه با پهپاد انتحاری از ایران که در آن سران 5 حزب از سلطنت طلبان، منافقین، کومله، پژاک، پاک و نماینده آمریکا و فرانسه حضور داشتند.
🔷برنامه بعدی هم در آذربایجان و ارمنستان بود که با تصرف منطقه زنگزور ارتباط ایران با ارمنستان قطع شود و به تبع آن راه ایران با اروپا قطع شود و از آنطریق تجزیه ایران را شروع کنند که به لطف خدا ناکام ماندند.
🔷و در آخر باید بگویم که دشمن فهمیده از کجا شکست میخورد.
📰روزنامه آمریکایی یواسایتودی به نقل از اندیشکده آمریکن اینترپرایز مینویسد: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک«ابر حریف»بنام آیتالله خامنهای است که نقشه راه را میشناسد و مردم به او اعتماد آمیخته بااعتقاد دارند»
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔰 آمریکا؛ #بهشت نیست
⭕️ بیش از ۶٠٠٠ کودک قربانی تیراندازی در آمریکا در سال ۲٠۲۲
به گزارش abcnews در تاریخ ۲۶ دسامبر، بیش از ۶٠٠٠ کودک ۱۷ ساله یا کمتر از ۱۷ سال آمریکایی در سال ۲٠۲۲ بر اثر تیراندازی کشته یا مجروح شدهاند که بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ ۹ ساله سازمان غیرانتفاعی «بایگانی خشونت با اسلحه» است که حوادث تیراندازی را دنبال میکند. این آمار نسبت به سال ۲٠۲۱ که در آن ۵.۷٠۸ کودک کشته یا زخمی شده بودند، افزایش یافته است.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔰 مسألهی حجاب ؛ پازلی که قطعاتش گم شده است
شاید همهی ما به این سؤال فکر کردهایم که بالاخره وضعیت حجاب چه خواهد شد؟ آیا جمهوری اسلامی تسلیم روند موجود شده است؟ قرار نیست اتفاق ویژهای رخ دهد؟ برنامهریزی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟
و در آخر به این پاسخ رسیدیم که این از علائم آخرالزمان است و کاری از ما نمیآید، باید صبر کنیم تا حضرت ظهور کنند و اوضاع را درست کنند! این پاسخ نه تنها رویکرد منفعلانه در برابر مفهوم ظهور و انتظار است، بلکه به مثابهی پاک کردن صورت مسأله برای راحت کردن خودمان و فرار از مسئولیت است. اما واقعیت اینجاست که فقدان راه حل، محصول فقدان فهم مسأله است. مسئله این است که ما به موضوع حجاب از منظر علت نگریستهایم نه معلول. در صورتی که حجاب آخرین حلقه از بروز و ظهور تربیت، جهانبینی و شالودهی معرفتی یک زن است. به بیان سادهتر، حجاب معلول است نه علت. معلولی که تا قطعات پیشینی و زمینهای آن حل نشود، نمیتوان انتظار حضور حیامند یک زن در جامعه را داشت.
💠 این که یک زن چه فهمی از نسبت خود با بدنش دارد، چه نگاهی از خود و تصویر رسانهای و استاندارد زیبایی موجود از زن دارد، رویکردش نسبت به پوشش از حیث مالکیت بر بدن است یا صرفا راحتی، پوشش را ابزار میداند برای ابراز هویت یا نماد ایدئولوژی، رویکردش به دین و احکام آن چیست، پوشش را محصول تحمیل و سلطهی نگاه مذکر میداند یا بخشی از پازل عبودیت در نسبت میان خودش و خدا، همه مؤلفههایی است که خروجی این دستگاه فکری، میشود نوع لباسی که یک زن برای حضور در جامعه انتخاب میکند. پوششی که میتواند ظاهر کنندهی وجه جنسی او باشد، یا بالعکس، مستور کنندهی آن.
💠 همچنین اگر در سطح گفتمان، حکمت حجاب را به جای تبیین چیستی و چگونگی آن و جایگاهی که زن در نظام آفرینش از جهت حریم و نقشی که برای حیاتبخشی و ادامهی زندگی دارد، صرفا منحصر کردیم در یکی از کارکردهای آن که حفظ مرد از گناه است و حجاب تبدیل شد به محدودیت برای زن و راحتی جنس مذکر، نه تنها در زمانهی ما پاسخگوی نیاز زن نیست، بلکه فروکاست مفهوم حجاب نیز هست، چون مفهوم حجاب بیش و فراتر از این است و منحصر در یک کارکرد نیست.
💠 حالا فرض کنیم بدون توجه به این عوامل و بسترها و تغییر جهان معرفتی یک زن، صرفا بخواهیم او را از بیرون ملزم به حجاب کنیم، امری که ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد در سطح دیسیپلین (نظم بیرونی) است نه اوردر (نظم درونی) و بدون توازن و تناسب این دو سطح از نظمبخشی به نظام اجتماعی، نمیتوان انتظار کارامدی بالا از این راهکارها را داشت.
از سوی دیگر زن نیاز به دیده شدن دارد، نیاز مشروعی که میتواند پاسخ صادق یا کاذب داشته باشد. اگر این نیاز به درستی در فضای حلال و بدون آسیب خانواده پاسخ داده شد، خودنمایی جنسی او در جامعه به حداقل خواهد رسید و اگر بالعکس نه تنها به نیاز او در بستر حلال خانواده توجه نشود، بلکه پاسخ کاذب برای این نیاز مهیا باشد، زن در جامعه میل به جلوهنمایی پیدا میکند. همینگونه است در مورد هر نیاز مشروعی که در بستر خود پاسخ داده نشود مثل تفریح حلال، که معماری سنتی ما در گذشته پاسخگوی آن بود و یک زن در حیاط خانه نیازش به آب و گیاه و نور بدون پوشش از نامحرم، تأمین میشد. فضایی که معماری مدرن که حیا و حریمزدایی جزء ویژگیهای آن است، آن را از زن گرفت و روز به روز حریم امن او را برای حضور آزاد بدون حجاب، تنگ کرده است.
💠 همهی اینها حلقههای مفقوده و قطعات پازلی است که ما از مسئلهی حجاب نفهمیدهایم و و برای حل مسأله صرفا به دم دستیترین راهکارها روی آوردهایم. اگر میخواهیم مسئلهی حجاب حل شود، باید با نگاه کلان و همهجانبهنگر، علتها و بسترهای حیازدا را بشناسیم و از ریشه مسأله را حل کنیم. ریشههایی که زن بخشی از آن است نه تمام آن و او جزئی از سیستمی است که داشتن حجاب را برای او سخت کرده و حتی از وادی «حجاب اجباری« که عبارت مرسوم فضای مجازی است به تنگنای «بیحجابی اجباری» افتاده است و برای حفظ حجاب در همه جا باید هزینه بدهد. در این فضا و بستر، زنی که بخواهد حجاب را حفظ کند در سختی میافتد، از تفریح حلالی که نیست و بستر آن از جامعه حذف شده، تا پاسخ به نیاز مشروع برای دیده شدن در خانواده که رو به کاستی است و تجردی که روزافزون است و دختران محجوب و باحیایی که در رقابت با نمایشگاه عمومی خودنمایی جا میمانند، تا جهان معرفتی که حجاب را نه در نسبت با خدا و حق الله، بلکه صرفا محصور در یک کارکرد محدود کننده میبیند و خود را برخلاف نگاه الهی که انسان را مالک درجه دو میداند و جسم را امانتی که نیاز به حفظ دارد، مالک تن خود دانسته و تصرف بر اساس امیال نفسانی بر جسم خود را به عنوان حق انسانی تصور میکند.
✍مهدیه منافی
#حجاب
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
٥٣ دستاورد مهم دولت سیزدهم طی ١٦ ماه/ دولت مردمی برای مردم چه کرد؟
در 13 بخش در اینجا بخوانید
🔹کار در حال انجام است اما زمان میبرد تا مردم آن را لمس کنند. مهمترین ایده دولت روحانی در ٨ سالی که کشور را عهدهدار بود تمرکز بر مذاکره و توافق با غربیها برای حل مسائل کشور شد.
🔹دورانی که به گفته خود روحانی از سرمایه خارجی تا آب خوردن مردم به برجام وصل میشد شاخصهای اصلی اقتصادی کشور حال و روز خوشی نداشت.
🔹دولت که تحویل رئیسی شد کسری بودجه بیش از ٣٠٠ هزار میلیاردی، خزانه منفی ٤٤ هزار میلیاردی و آوار مصائب کشور که فوریترین آن کرونا بود میراثی شد که روی دستان دولتمردان تازهنفس افتاد.
🔹اما دولت رئیسی فرصت چندانی نداشت. شرایط کشور سخت بود و هرچه زودتر باید اقدامات جدی انجام میشد. نگاهی به کارنامه دولت در این ١٦ ماه نشان میدهد با تمام ضعفها و نقدهای وارده، توانسته اقدامات مهمی را در کشور پیش ببرد.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
دستاورد مهم دولت سیزدهم بخش اول
1- رشد اقتصادی مثبت 4 درصدی پس از 10 سال: دولت رئیسی توانست با یک شیب ملایم رشد اقتصادی کشور را پس از یک رکود 10 ساله با رشد اقتصادی صفر درصد مثبت کند و در گام اول به 3 درصد و بعد از آن به 4 درصد برساند.
2- رشد ۵.١ درصدی بخش صنعت: بخش صنعت در مقایسه با سال گذشته، رشد 5.1 درصدی نشان میدهد، ضمن اینکه رشد شاخص شرکتهای بورسی در مردادماه 6.7 درصد رشد داشته و این رشد حکایت از آن دارد که بخش تولید شرایط مساعدی را برای ارائه کالا در بازار ایجاد کرده است.
٣- جهش صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین میزان صادرات از سال ١٣٩٧ (آغاز تحریمهای ظالمانه) تاکنون: این درحالی است که وزیر نفت اذعان دارد که صنعت نفت ایران هماکنون در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و بالاترین تحریمها بر این صنعت اعمال شده است.
4- کاهش 20 درصدی نرخ تورم: نرخ تورم از ۶۰ درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ با بیش از ۲۰ درصد کاهش در دولت سیزدهم به ۳۹.۵ درصد کاهش یافته است؛ این درحالی است که در اواخر دولت سابق بسیاری از اقتصاددانان پیشبینی تورم 80 درصدی را میکردند.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
دستاورد مهم دولت سیزدهم بخش دوم
۵- بهرهبرداری از طرح آبرسانی سنندج، افتتاح طرح آبرسانی به ١۵٠٠ روستای کشور، طرح آبرسانی غدیر و حل تنش آبی همدان و شهرکرد: کشورمان با بحران جدی آب مواجه است اما با اجرای این طرحها آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت در اختیار بسیاری از هموطنان قرار گرفت.
6- موافقتنامه جامع همکاریهای 20 ساله ایران با روسیه: توافق بر سر این موافقتانه جامع در سفر دیماه سال گذشته آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور به روسیه و دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیسجمهور این کشور انجام شد و به باور کارشناسان همکاریهای ناشی از این توافقنامه، کمک خوبی در زمینههای مختلف به کشور میکند.
٧- کاهش نرخ رشد دوازدهماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۴.۳ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۱: روند رشد دوازده ماهه پایه پولی با آغاز به کار دولت سیزدهم و متاثر از رویکرد انضباط گرایانه دولت و سیاستهای پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به طور قابل ملاحظهای کاهشی بوده و از ۴۲.8 درصد در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ۳۴.3 درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۱ رسید.
٨- سواپ گازی ایران ترکمنستان آذربایجان پس از ۵ سال توقف: امضای قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان از سه بعد اقتصادی، سیاسی و ترانزینی برای ایران حائز اهمیت است و فواید گوناگونی دارد، همچنین نشان میدهد سیاست دولت سیزدهم در گسترش همکاریها با همسایگان مؤثر واقع شده است.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4