✅بیانیه #گام_دوم که برای پیمودن چهل سال پیش روی انقلاب نوشته شده است ؛ باید درکنار پیامها امام (ره ) که در شش سال ابتدایی دهه اول انقلاب خطاب به مردم ومسولین صادر کرده اند، بررسی کرد.
مهم ترین و محوری ترین نکته پیام های امام(ره)، تزریق اعتماد به نفس و تقویت اراده در تمامی قواها، سازمان ها؛ نهادهایی چون حوزه و دانشگاه، نیروهای نظامی و عناصر حقوقی چون ائمه جمعه و... برای اداره جامعه دانست.
🔹اما بیانیه #گام_دوم با همان نگاه ایدئولوژیک توسط یک رهبر اجتماعی براساس تحلیل او از واقعیت های جامعه خویش و محیط پیرامونی خود در عرصه ها بین المللی در راستای تحقق آرمان های نهضت با تکیه بر ثمرات انقلاب از ابتدا و محصول 30 سال مدیریت خویش نوشته است.
در دوران ده سال اول انقلاب، مرحله انقلاب ونظام اسلامی توسط امام محقق می شود. پس از فوت ایشان، آیت الله خامنه ای رهبر تحقق بخشیدن به ادامه این زنجیره منطقی می شود که مرحله سوم آن دولت اسلامی باشد.
🔹رهبر معظم انقلاب در طی این30 سال به دنبال تحقق دو سیاست کلان در راستای پیاده سازی سایر مراحل هدف گذاری شده پی می گیرند:
1⃣تربیت انسان انقلابی : دوران جنگ قسمت اعظمی از ظرفیت های انسانی که با نفس مسیحایی امام تربیت شده بودند ، در راه حفظ وصیانت از اصل موجودیت نظام فدا می شوند. لذا برای ادامه راه نیاز به تربیت انسان هایی که که فارغ از جریان های چپ وراست در بستر انقلاب اسلامی رشد و نمو کرده باشند. انسان هایی متناسب با ادامه مسیر معین شده.
2⃣گفتمان سازی ها وسیاست گذاری ها برای نهادها و سازمانها .. مختلف حکومتی که سعی بر آن دارند که در تحقق این اهداف جهت دهی شوند .
🔺این دو محصول که فراورده نظام امام وامت می باشد، در این نقطه از تاریخ به هم تلاقی کرده است تا علاوه بر بر طرف کردن ضعف دیوان سالار گامی بزرگ در تحقق دولت اسلامی برداشته شود و بیانیه گام دوم ماموریت و نقشه راه انسان هایی است که در آینده نه چندان دور و براساس اقتضائات زمان ، تصمیم سازان این جامعه خواهند بود.
✍ #محمد_امامی (طلبه سطح ۲ حوزه علمیه)
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
✅«خرمشاد» عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
🔹بیانیه #گام_دوم یک بیانیه فکر شده، تأمل شده، عبارتپردازی شده، سازماندهی شده و هدفگذاری شده است.
🔹بیانیه درحقیقت متن کامل شده و به روز شده مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
fna.ir/bs280h
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
💠 #گام_دوم_انقلاب
👤استاد #محمد_جواد_اخوان
🌿موضوع کلاس: بررسی و تبیین بیانیه #گام_دوم
✅ جلسه ششم: جمهوری اسلامی و فاصله میان باید ها و واقعیت ها
👈لینک فایل #تصویری در آپارات:👇👇
www.aparat.com/v/GFOuK
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
1_53846333.pptx
1.51M
📌 #پاورپوینت| بیانیه #گام_دوم_انقلاب
✅حجت الاسلام #محمد_صادقی
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
⭕️« #انقلابیگری » لازمه تحقق گام دوم انقلاب(1) 🔹#گام_دوم و انقلاب مداوم 🔺عدهای انتظار داشتند رهبر
⭕️«انقلابیگری» لازمه تحقق #گام_دوم انقلاب(2)
🔹تصویرسازی از آینده، ضرورت #گام_دوم
🔺در کنار این هفت حوزه که سرفصلهایی برای حرکت و اقدام است، ما احتیاج به تصویرسازی درست، روشن و دستیافتنی از آینده داریم. این کاری است که بیش از همه بر عهدهی فعالان فرهنگی است، تصویری که شوق ایجاد کند، مسیر را قابل پیمودن نشان بدهد و حرکتها را بهسمت آن هدایت کند، نظیر کاری که مرحوم امیرحسین فردی در دههی شصت و هفتاد در کیهان بچهها میکرد و از ایران ۲۰ سال و ۳۰ سال بعد برای نسل سوم تصویرسازی عینی کرد که امروز همهی آنها محقق شده است. آیندهبینی، آیندهپژوهی و آیندهسازی در کشور ما یا مورد بیتوجهی است، یا رؤیاپردازانه و مسئولیتگریزانه است یا در حصار گذشته و حال گرفتار آمده است.
🔹محور جواناناند، اما اصل جایگزینی انقلابیگری و محافظهکاری است
🔺رهبر انقلاب بیش از همه جوانان را مخاطب این پیام قرار داده است، یعنی فارغ از اینکه فلان مسئول یا فلان سازوکار و ساختار، مانع اصلاح و تحقق عدالت و پیشرفت در کشور است، جوانان خود احساس مسئولیت کنند، خود را مسئول پیشرفت و ساختن آیندهی کشور ببینند. قطعاً بخشی از این ماجرا از گذر مطالبه از مسئولین میگذرد، بخشی در تلاش برای اصلاح سازوکارها و ساختارها، بخشی از دل آستین بالا زدن مستقیم جوانان، بخشی هم از دل جوانگرایی در کشور. چنانکه امام دربند «م» وصیتنامهی خویش جوانان انقلابی را در قبال منکرهای بزرگ به مطالبه از مسئولین و در صورت عدم انجاموظیفه آنان، جلوگیری مستقیم، فراخوانده بودند.
🔺حتماً هم مدیران کشور باید راه را برای حضور جوانان در مدیریتها فراهم کنند، هم خود جوانان تلاش کنند صلاحیتهای لازم مسئولیتها را در خویش ایجاد کنند؛ اما این جوانگرایی نباید به تکالب بر سر قدرت، سوءاستفاده از رانتهای فامیلی، قدرتطلبی سیاسی و ارتباط با بعضی نهادها و چهرهها و رشد آسانسوری و بدون صلاحیت بینجامد. عرصههایی که انقلاب در آنها گامهایی اساسی برداشت، عرصههایی بود که جوانانی انقلابی، بدون مزد و منت، داوطلبانه وارد صحنه شدند و علیرغم همهی مشکلات و سختیها با تمرکز و مبارزهی بیامان، انقلاب را پیش بردند، نظیر کاری که شهید احمدیروشن در زمینهی هستهای انجام داد. حتی یک نفر از افرادی که با رابطه و رانت و قدرتطلبی به صحنه آمده و مسئولیت گرفتهاند نمیتوان یافت که انقلاب را در حوزهای خاص، جلو برده باشند.
🔺اساساً مشکل امروزِ انقلاب محافظهکاری است و نه جایگزینی محافظهکارِ پیر و جوان. انقلابیگری بهمعنای تغییرگرایی، بنبستشکنی و نماندن پشت سد وضع موجود است. انقلابی، مشکلات را میبیند و برای عبور از مشکلات برنامهریزی کرده و مبارزهی جهادی میکند و وضع موجود را علیرغم همهی مشکلات تغییر میدهد. چهبسا انقلابی هشتادساله مثل رهبر انقلاب و چهبسا محافظهکار بیست و سی و چهلساله!
✍ #محمد_صادق_شهبازی نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی
🔹متن کامل یادداشت در لینک زیر:
https://www.teribon.ir/archives/336139
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #فیلم|جوانان مسئولیت پذیر
🔸 #دکتر_باقری
#گام_دوم_انقلاب
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
⭕️ #گام_دوم کاملا جهانی است، چه کسی به این بعد می اندیشد!؟
🔹 بیانیه #گام_دوم با این نوع جملات آغاز می شود:
"درود... بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و #جهانی چهل سال دوم می شود"
و تصریح می کند:
"برای همهچیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا #شعارهای_جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است"
و دعا می کند:
"این دامنهی #عمل_جهانی و منطقهای در کنار #مظلومان جهان، مایهی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد"
🔺 چون از تغییر نظام قدرت در جهان می گوید من حسرت می خورم که با این چشم های به ما دوخته شده چه کردیم:
"از سویی نگاه امیدوارانهی ملّتهای زیر ستم و #جریانهای_آزادیخواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینهورزانه و بدخواهانهی رژیمهای زورگو و قلدرهای باجطلب عالم، بدان دوخته شد"
در حالی که فهم مردم رشد کرده و مستعد عمل میدانی بود:
"انقلاب... بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به #مسائل_بینالمللی را به گونهی شگفتآوری ارتقاء داد"
🔹 اینها در حالی است که رویارویی ما با استکبار جدی تر شده است :
"امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع #آمریکا از منطقه غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان #فلسطینی در قلب سرزمینهای اشغالی و دفاع از پرچم برافراشتهی حزبالله و #مقاومت در سراسر این منطقه است."
🔸 خوب می دانیم که ظرفیت های جهانی ما صرفا فرهنگی سیاسی نیست بلکه " بازار بزرگ #منطقهای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت" هم یکی از آن فرصت هاست. خصوصا وقتی معتقدیم که "استقلال نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود.. تعریف شود"
🔹 حال ما هستیم و عزتمندی و این همه فرصت و مسوولیت:
" تحرّک جدید نهضت #بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطهی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاستهای آمریکا در منطقه #غرب_آسیا و زمینگیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه.. "
🔺چه کسانی به ابعاد بین المللی #گام_دوم انقلاب بدرستی توجه دارند؟
✍ #علیرضا_کمیلی
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
♦️ #تقی_زاده_ها مانع تحقق #گام_دوم_انقلاب!
📌رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اول فرودین ۹۸ خود به نقش تقی زاده ها اشاره و فرمودند:
«افراد و رسانه ها که نمیخواهند افکار عمومی متوجه باطن شرارتآمیز دولتهای ظاهر الصلاحی همچون انگلیس و فرانسه شوند، در واقع همان تقی زاده دوران پهلوی هستند که میگفت؛ باید از فرق سر تا نوک پا، غربی شد.»
📌حضرت آقا در ادامه، #آدرس تقی زادهها را برای افشاء چهره منافقانه آنان داده و فرمودند:
« کسانی که امروز در داخل بهطور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی، روشهای غربی و لغات غربی در ادبیات، دانشگاهها و مدارس هستند، در واقع تقی زادههای جدید هستند، همچنانکه مدافعان و حامیان سند 2030 نیز در واقع ادامه دهنده تفکر تقیزاده هستند.»
📌مسیر حرکت و اقدامات تقی زاده توسط روباه پیر #انگلیس ترسیم شد و لذا تقی زاده در دوران قاجار، جریان مشروطیت را از مسیر دین، اعتقادات و منافع ملت ایران به سمت منافع انگلیس تغییر و موجب شهادت شیخ #فضل_الله_نوری بر بالای دار شد.
📌شکست مشروطیت با توطئهی دیگ پلو و کیف انگلیسی، تاریخ غمبار ملت ایران است، که توسط ستون پنجم انگلیس یعنی روشنفکران غربزدهای، چون تقی زاده رقم خورده و لذا وقتی رهبری، "پمپاژ کنندگان سبک زندگی غربی" و "مدافعان و حامیان سند 2030 را تقی زادههای" این عصر معرفی میکند، تکلیف #عمارهای جریان انقلابی در افشاء چهرهی مارهای نفوذی، لانه کرده در مراکز تصمیمگیر و تصمیمساز انقلاب اسلامی، بسیار سنگین است.
آری، تقیزادههای عصر انقلاب اسلامی، مانع اصلی تحقق دولت اسلامی شده و لذا اجرای #گام_دوم_انقلاب" و "رونق تولید"، با حضور تقی زادههای غربزده لیبرال در قوای اجرائیه و مقننه، دشوار و شاید غیر ممکن باشد.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
📌پرونده « #گام_دوم_انقلاب » (بخش اول)
✅سبک زندگی صحیح؛ عامل مهم تداوم انقلاب
🔸رهبر انقلاب اسلامی در بیانیهی «#گام_دوم_انقلاب » با مرور تجربهی ۴۰ سالهی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است». #گام_دومی که باید در چارچوب «نظریهی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» بهسوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود.
🔹 به همین مناسبت پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR طی سلسله یادداشتها و گفتگوهایی در قالب پروندهی «#گام_دوم_انقلاب» به بررسی و تبیین ابعاد مختلف این بیانیه میپردازد. در ادامهی سلسله مطالب این پرونده، آقای #رامین_طیاری_نژاد کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در یادداشتی به بررسی بند هفتم توصیههای رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی پرداخته است.
* طرحِ «#سبکِ_زندگی» به عنوان توصیهی هفتم حضرت آیتالله #خامنهای در بیانیهی #گامِ_دومِ انقلاب، تفاوتِ محسوسی با سایر توصیهها داشت؛ آن اینکه شرحی مفصلی مانند بندهای قبل ارائه نشد و تنها به خطر و زیانهای ناشی از ترویج سبکِ زندگیِ غربی و لزوم مقابلهی جهادی، همهجانبه و هوشمندانه با آن پرداختند. ایشان تشریح این توصیه را به دلیل اینکه «سخن لازم در این باره بسیار است»، به فرصت دیگری موکول کردهاند. از این رو، بنظر میرسد بحث و #تبادل_نظر درباره این #آسیب_شناسی، باید #اولویت پیدا کند و شروع بحثهای مفید در این باره، بهتر است با بررسی مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشه و بیانات رهبر انقلاب اسلامی باشد. مطلب زیر به این مروری بر این مسأله خواهد پرداخت.
* ۱. سبک زندگی صحیح؛ عاملِ تداومِ انقلاب
قبل از انقلاب اسلامی، تمرکز اصلیِ آیتالله خامنهای بر «تجدید انقلاب اسلامی» #پیامبر_اسلام صلیاللهعلیهوآله و تلاش علمی و عملی برای برانگیختنِ آگاهانهی مردم در جهت تحقق همین اصل بوده است.[۱] با وقوع انقلاب اسلامی ایران، طرح اساسی ایشان با توجه به عبرتهای تاریخ اسلام و وقایعِ رخداده برای انقلاب اسلامی پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدی علیهمالسلام، بر «تداوم انقلاب» به عنوان مهمترین مسئولیتِ پس از انقلاب تمرکز یافت. انقلاب اسلامی در ساحتِ ایجاد خود، همچنانکه از اسلام منشأ یافته است، در عین حال متّکی به مردم بوده و از آنجا که عاملِ بقای آن همان عاملِ ایجاد کنندهی آن خواهد بود،[۲] لذا برخورداریِ مردم از سبکِ زندگیِ دینی و رواج ارزشهای اخلاقیِ اسلام در جامعه به نحوی که ارزشهایِ اصلیِ جامعه محسوب شود، یکی از ارکانِ تداومِ انقلاب اسلامی است.[۳] در این میان، سبکِ زندگی در ارتباط با جوانان از اهمیّت مضاعفی برخوردار است. چه آنکه «پیشرانِ حرکتِ انقلاب، #جوانها هستند».[۴] همّت گماشتن آیتالله خامنهای قبل و حتی بعد از انقلاب اسلامی به تربیتِ نسلهای نوجوان و جوان با تکیه بر #قرآن_کریم، نشان میدهد ایشان از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی، به آیندهی انقلاب و تداومِ آن میاندیشیدند.
🔹 ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📌پرونده « #گام_دوم_انقلاب » (بخش اول) ✅سبک زندگی صحیح؛ عامل مهم تداوم انقلاب 🔸رهبر انقلاب اسلامی
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش دوم)
* ۲. بیّنه؛ حجّتِ ورود به وادی دینداری
در اندیشه رهبر انقلاب، ورود به وادیِ دینداری از طریق «#معرفت_ایمانی» امکانپذیر و کفایتکننده است بلکه این نوع معرفت از «#معرفت_استدلالی» کاراتر و برانگیزانندهتر به عمل هم هست.[۵] به همین دلیل «وقتی که ابوذر مسلمان شد، پیامبر اسلام نرفته بود برهان نظم و برهان خلف و برهان علّت اُولی را برای او بیان کند و بگوید به این دلیل خدایی هست و خدا یکی است و این بتها خدا نیستند. نخیر؛ با آن بیان پُرجاذبه خودش، ایمانی را در دل ابوذر انداخته بود. میدانید، آن بیانی که بر اثر نورانیّتِ ایمان در دل انسان به وجود میآید چقدر ارزشمند است.»[۶] تحقق چنین معرفت ایمانی که ظرف آن دل انسان است[۷]، میتواند از راههای مختلفی صورت بگیرد؛ یعنی «چه آن را پدر و مادر به انسان بدهند، چه یک بزرگتر دیگر، چه یک حادثه که گاهی آن ایمان ناب را به انسان می بخشد»،[۸] در هر صورت، «آن [معرفت ایمانی] برای انسان، خیلی بیشتر به کار میآید، تا آن استدلالها.»[۹] البته اهمیت و کارکرد معرفت استدلالی نفی نمیشود. معرفت استدلالی بهلحاظ استحکام ایمان و مقابله با شبهات و وسوسهها و خاصیت تردیدزداییاش هم لازم است.[۱۰] دقت در قرآن کریم، همین معنا را تأیید میکند؛ در فرهنگ قرآن به موجب آیات متعدد از جمله آیه «إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیا وَ هُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوى وَ الرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ لَوْ تَواعَدْتُمْ لاخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعادِ وَ لکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ»[۱۱] اگر منظور از هلاکت و حیات یافتن را همان گراییدن به کفر و پذیرش ایمان بدانیم[۱۲]، آنچه در پذیرش دین و ورود به وادی دینداری معیار و حجت است، «بَیِّنه» است. بیّنه به معنای دلالت و راهنمایی آشکار است؛ و هر آنچه که موجب آشکار شدن حق از باطل گردد و بوسیله آن بتوان به آسانی و بدون مشقت به حق آگاهی پیدا کرد، #بیّنه نامیده میشود.[۱۳] این بیّنه منحصر به براهین مشهور کلامی و فلسفی نیست، مشاهده یک کرامت و اعجاز از اولیاء الهی[۱۴] یا دریافت فطری[۱۵] یا مشاهده حادثه غلبه غیرعادی[۱۶] سپاه اسلام بر سپاه دشمن[۱۷] و یا حتی مشاهده تحقق وعدهای از وعدههای الهی[۱۸] نیز مصادیق بیّنه هستند. بر این اساس اصلِ تحقق انقلاب اسلامی یا پیروزی در هشتسال #دفاع_مقدس، خود مصادیق و مظاهری از #بیّنات_الهی هستند.
* ۳. دلالتِ سبک زندگی بر نوع رفتارها
عبارت سبک زندگی را باید أخصّ از زندگی دید. با دقت در معنای واژهی «سَبک»، میتوان مراد از سبکِ زندگی را دقیقتر یافت. سَبک مترادف واژهی «سیره» بر وزن «فِعلَه» در زبان عرب است. در این وزن، واژه نه بر نفْس عمل که بر نوعِ عمل دلالت دارد و اهل لغت آن را همان طریقه، هیئت، رفتار و روش و حالتی دانستهاند که انسان و غیر انسان بر آن حالت باشند.[۱۹] #شهید_مطهری نیز «سیره» را نوع و سبک رفتار دانسته است.[۲۰] حضرت آیتالله #خامنهای آنجایی که سخن از سبک زندگی به میان آوردهاند، همردیف آن عبارات «#روشِ_زندگی» و «#عاداتِ_زندگی» را نیز به کار بردهاند[۲۱] که میتواند حکایت از دلالتِ سبکِ زندگی بر رفتارهایی داشته باشد که به عادتِ یک فرد یا جامعه تبدیل شدهاند و از آنجا که در توضیح سبک زندگی، از عبارت «چگونگیِ مشیِ زندگی»[۲۲] استفاده نمودهاند، استفاده میشود که اساساً سبک زندگی، نه بر نَفس عمل و رفتار، بلکه بر کیفیت، شیوه و چگونگی رفتارها دلالت دارد. بر این اساس در سبک زندگی، چگونگی آن دسته از رفتارهای فردی و اجتماعی مورد نظر است که برای انسان به یک عادت یا حالتِ پایا تبدیل شده باشند و از نوعی تداوم برخوردار باشند.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
✅ #اینفوگرافی|بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش دوم) * ۲. بیّنه؛ حجّتِ ورود به وادی دینداری در اندیشه رهبر انقلاب، ور
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش سوم)
* ۴. اثرِ قطعیِ سبک زندگی بر تلقیّات و تعلّقات
یکی از اصول تربیتی در نظام فکری آیتالله #خامنهای، اصل تأثیرِ متقابلِ رفتارها، باورها و گرایشها است. بر این اساس، تعلّقات و تلقیّات انسان از رفتارهای خوب و بد او اثر میپذیرد. کار اگر بد باشد، «...روی دل ما اثر میگذارد، روی اخلاق ما اثر میگذارد، گاهی روی برداشتها و تلقیهای ما اثر میگذارد. دلبستگی که پیدا میکنیم، این دلبستگی روی ذهنیات ما اثر میگذارد» (رهبر انقاب: ۳ تیرماه ۱۳۸۸). در باب عملِ خوب هم همین اصل وجود دارد. چنانکه ایمان «انسان را مىکشاند و به عمل صالح دلالت مىکند...عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت مىکند. یعنى یک تأثیر و تأثر متقابل وجود دارد»[۲۳]. این اصل ما را به یک راهبرد مهم میرساند و آن اینکه اصلاح و تغییر تمایلات و اندیشهها میتواند بواسطهی همین رفتارهای ظاهری صورت بگیرد؛ پس باید مراقب عملِ جامعه و سبک زندگی جامعه بود. تأثیرِ عمل بر باور، قطعی و اجتنابناپذیر است: «عمل بد، به تغییر باورها منتهی میشود»[۲۴]. البته در منظومهی فکری معظمله، آنچه میتواند «مادهی خام» وجود انسان را به «شکلهای برتر» تبدیل بکند، استمرارِ عمل است[۲۵] و همین استمرار عمل است که میتواند ادراک و آگاهی را به ایمان که همان باورِ قلبی است تبدیل کند.[۲۶] در منطق قرآن نیز عملِ بد میتواند باور را ایجاد، متأثر و حتی متحول نماید: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ»[۲۷] همین اصل در سبکِ زندگی نیز جاری است. در سبک زندگیِ دینی، #تداوم_عمل با #معرفت_دینی توأم است: «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ...»[۲۸] در این آیه، منظور از کلام طیّب همان عقاید حقّ است. علامه #طباطبایی با عنایت به عبارت «الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»، مرجع ضمیر در «یرفعهُ» را عقاید حقّ میداند و معتقد است به میزانی که عمل مکرر شود، اعتقاد راسختر، روشنتر و در تاثیرش قوىتر مىگردد.[۲۹] بر این اساس، سبکِ زندگی به عنوان راهبردی برای تغییر نگرشها و باورها مطرح است.
🔹 ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd