هدایت شده از P
#راه امام،کلام امام
#ای نشسته در صف اول
...
و هان! ای متصدیان و دولتمردان از ردۀ به اصطلاح بالا تا پایین، بهوش باشید که در دوراهی سعادت و شقاوت قرار دارید.
طریق اعوجاجی، شیطان است و طریق مستقیم «الله »تبارک و تعالی.
توجه کنید و بسیار توجه که همه وهمه در محضر مبارک حق هستید و اعمال قلبیه وقالبیه و خاطرات روحیه و لغزشهای عملیه همه در حضور اوست.
اگر به واسطۀ سوء مدیریت و ضعف فکرو عمل شما به اسلام و مسلمین ضرری و خللی واقع شود و خود می دانید و به تصدی ادامه می دهید،مرتکب گناه عظیمی و کبیرۀ مهلکی شده اید که عذاب بزرگ دامنگیرتان خواهد شد.
هر یک در هر مقام احساس ضعف در خود می کند،چه ضعف مدیریت و چه ضعف اراده از مقاومت در راه هواهای نفسانی،بدون جوسازی، دلاورانه و با سرافرازی نزد صالحان از مقام خود استعفا کند، که این عمل صالح و عبادت است.
و هر کس خود را مدیر ومدبّر و خدمتگزار برای خلق خدا می داند کناره گیری او در این زمان پشت به خلق و خدای خلق است،مگر آنکه خدمتگزاری بهتر یا همطراز او جایگزین او معرفی شود.
دولت بدون گزینش اشخاص متعهد و متخصص در رشته های مختلفه موفق نخواهد شد و دولتمردان در گزینش همکاران به کاردانی و تعهد آنان و بهتر خدمت کردن آنها به کشور و در منافع ملت بودن آنان تکیه کنند تا در پیش حق تعالی و ملت رو سفید باشند و در امور موفق باشند،نه بر دوستی و آشنایی و حرف شنوی بی تفکر و تأمل که این رویّه موجب ناکامی در خدمت به کشور است.
دوست خوب برای دست اندر کاران آن است که در پیشرفت امور محوله به آنان مؤثر باشد و در خدمت ملت باشد، نه در خدمت آنان، هر که و هر چه خواهد بود.
دولتمردان از دانشمندان متخصصان
متعهد استمداد کنند تا راز موفقیت را به دست آورند.
دولتمردان با رویّه و فکر واحد برای رسیدن به آنچه صلاح اسلام و کشور است به پیش روند.
و این سیاست صحیح اسلامی است.
و خدای نخواسته در سیاست بازیهای گروهی وارد نشوند که با ناکامی مواجه می شوند... .
۲۲ بهمن ۱۳۶۳
هدایت شده از P
#راه امام، کلام امام
مردم در صحنه حاضر باشند و تحت تأثیر کسی واقع نشوند.
مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت کنند، بعد به هر کس که خواستند رأی دهند. مردم نباید کنار بروند، اگرمردم کنار بروند همه شکست می خوریم. خود مردم نگذارند قلدرها دخالت کنند، افراد نالایق دخالت کنند.
اگرعده ای جمع شدند وافراد نالایق را انتخاب کردند، مردم به آنها رأی ندهند، اگر مردم هم متوجه نشدند.
مجلس آنها را قبول نکند.
تمام مردم موظفند که در انتخابات حاضر باشند و تحت تأثیر هیچ کس قرار نگیرند.
بعد از اینکه مشورت کردند که برای اسلام مفید است رأی دهند.
اگر کسی مورد شک بود و یا اگر کسانی منحرف، خودشان را معرفی کردند، به آنها رأی ندهند.
ما باید مجلسمان را نگه داریم و کاری کنیم که برای دولتی خوب اساس باشد.
مردم اگر از من گِله دارند، از اسلام سرد نشوند.
من خلاف کرده ام، به اسلام چه. مردم اگر اسلام را، استقلال و آزادی را، نبودن تحت اسارت شرق و غرب رامی خواهند،همه در انتخابات شرکت کنند و در صحنه حاضر باشند.
اگر یک ظالم خلاف کرد، اسلام که نکرده است. پس باید کاری کنیم که ظلم نباشد و ظالم از بین برود. اگر دیدیم در این دوره خلاف شده و به افرادی ظلم شده باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا خلاف و ظلم را از بین ببریم نه اینکه کنار رویم و از صحنه خارج شویم. زیرا اگر از صحنه خارج شویم ظلم بیشترمی شود. پس باید اجتماعمان را بیشتر کنیم و بیشتر در صحنه حاضر باشیم. خداوند به شما قدرت و سعادت عنایت فرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله
۲۰ آذر ۱۳۶۲
از "من و زمانه"
نامزد اصلح در خبرگان کیست؟
▫️صلاحیت نامزد خبرگان با نماینده مجلس و ریاست جمهوری متفاوت است؛هرچند در برخی ویژگیها مشترک هستند.شایستگی نامزد خبرگان را باید متناسب با وظیفه و رسالت خطیر قانونی او تعیین کرد.
▫️ طبق اصل 107 قانون اساسی مجلس خبرگان،مسئول نظارت بر عملکرد رهبری و انتخاب رهبر در زمان خاص است.اولین ویژگی رهبری در اصل 109قانون اساسی نیز، مساله فقاهت است.
▫️با توجه به این دو اصل مهم قانون اساسی ،شایسته ترین نامزد مجلس خبرگان،کسی است که فقاهت و دیانت فقیه حاکم،را بهتر بتواند احراز کند.
▫️نشانه این شایستگی برای نامزد خبرگان قوت علمی وسابقه فقاهت ریشه دار و عمیق در حوزه علمیه است تا توانایی کامل برای درک اندیشه فقهی فقیه حاکم را داشته باشد.
▫️علاوه بر ویژگی مهم فقاهت، شایستگیهای دیگری نیز برای نامزد خبرگان لازم است تا بتوان او را برای نظارت و انتخاب عالیترین مقام سیاسی و معنوی کشور انتخاب کرد.زهد وپارسایی،عدم وابستگی حزبی به جریان های سیاسی،استقلال شخصیت و عدم تاثیر پذیری،قدرت تشخیص و...از جمله این شرایط است.
🔸در صورتی که همه نامزدهای خبرگان، در شرایط لازم، یکسان باشند و فردی بیش از دیگران، برخوردار از فقاهت نباشد،میتوانیم یکی را انتخاب کنیم.
اما در صورتی که شرایط یکسان نباشد و در میان نامزدها یکی شایستهتر باشد،وظیفه ما این است که انتخاب مهمترین تصمیم تاریخ یک ملت را به او بسپاریم و در این زمینه احتیاط لازم را رعایت کنیم.
🔸شناخت فقاهت و مقام علمی عالمان دینی و برتری برخی از آنان،برای عموم مردم کار آسانی نیست. بهترین راه در این زمینه شهادت عالمان آگاه و وارسته است.در صورتی که نسبت به برخی از نامزدها،عالمان دینی و وارسته مثل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح به برتری علمی آنان داشته باشند و اطمینان قلبی برای انسان حاصل شود،موظفیم اصلح را انتخاب کنیم.
🔻تعیین سطح حداقلی اجتهاد در بند۸ ماده ۱۱ قانون انتخابات خبرگان در واقع معیار عمل شورای نگهبان برای تشخیص «نامزد صالح» است نه «نامزد اصلح»چراکه احراز شرایط نامزدهای خبرگان وظیفه قانونی شورای نگهبان است نه مردم و برای معرفی نامزد صالح حداقل شرایط کافی است،اما مردم موظف به انتخاب اصلح هستند و اجتهاد حداقلی معیار تشخیص اصلح نیست بلکه برتری یک نامزد در فقاهت وسایر شرایط در تشخیص اصلح تاثیرگذار است.
لذا مستند به این اصل قانون اساسی نمیتوان گفت برتری فقهی برخی از نامزدها معیاری برای تشخیص اصلح نیست.
ارتکاز و فهم عمومی مردم و متشرعین تا به امروز هم اینگونه بوده است. به طور مثال در رقابت میان مرحوم آیت الله مومن و طلبه جوانی به نام جناب حجتالاسلام والمسلمین دوستمحمدی برای خبرگان در قم،مردم به معیار حداقلی در انتخاب اکتفا نکردند و جامعه مدرسین و دیگر بزرگان آیتالله مومن را اصلح میدانستند.
سیره عقلا در امور خطیر و مهم نیز،گزینش شایستهتر هست و به شرایط حداقلی اکتفا نمیکند.
البته اصلح بودن از مجموع شرایط از جمله اجتهاد حاصل میشود و منحصر در اجتهاد نیست.
یکی از آسیب ها در انتخاب اصلح ،انحراف در ملاکهای نامزد شایسته است.در صورتی که معیارهای دیگری برای نامزد اصلح مطرح شود نتیجه آن انحراف در آرای مردم است و مسئولیت تاریخی به دنبال دارد.
برجسته ساختن منافع قومی،وابستگیهای صنفی یا منطقهای برای انتخاب نامزد خبرگان یکی از مصادیق انحراف درمعیارهای انتخاب اصلح است.
نشانهی خلوص کامل و الهی بودن انتخاب انسان، این است که دلبستگیها و منافع فردی و .. در انتخاب انسان تاثیرگذار نباشدبلکه تنها رضای خدا و ملاحظه شایستگیها معیار انتخاب باشد؛هرچند برخلاف دلبستگیها و تمایلات انسان باشد.
🔰رهبر انقلاب در تبیین اصول انقلاب اسلامی میفرمایدفرمودند:
" اصلاً جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی برای #حاکمیّت_دین_خدا تشکیل شد؛ اصلاً برای این است که جامعه با شکل و #هندسهی_دینی زندگی کند و تنظیم بشود. حکومت با هندسهی دینی تنظیم بشود و حرکت کند و پیش برود و اقدام کند؛ این جزو بیّنات انقلاب بود. مردم جان دادند، خون خودشان را تقدیم کردند، نثار کردند برای اینکه این اتّفاق بیفتد؛ این جزو اصول انقلاب است؛ "
https://khl.ink/f/49361
با توجه به سخنان امامین انقلاب و مراجعه به سیره شهدای عزیز می توانیم اهتمام به تکلیفمداری در کنشهای سیاسی و اجتماعی را مشاهده کنیم. ما نیز با تاسی به شهدا از خواستهها و سلایق خود باید عبور کنیم و مصالح اسلام و سرنوشت انقلاب را معیار قرار دهیم.
صحنه انتخابات عرصه قربانی کردن اسماعیلهای حزبی و قومی و دل سپردن به رضایت معبود شهیدان است.
🔻فاستبقوا الی الخیرات
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
به "و اما بعد" بپیوندید👇
@engineer_majid_nikkhoo
13.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بر بعضی مواضع امامجمعه محترم لردگان انتقاد جدی وجود دارد که قبلا به بعضی موارد آن پرداخته شده...
اما این سخنان منتسب به ایشان را هم بد نیست گوش کنید.
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
"از من و زمانه"
🔻کنش سیاسی تراز
✍سید عبدالله هاشمی
🔹در فضای پرشور و هیجان سیاسی همواره انسان به دنبال یک تکیهگاه فکری محکم برای کنش سیاسی خود میگردد و دوست دارد از میدان پر مین سیاست جان سالم به در ببرد.
▫️نهج البلاغه به شهادت مبارزین سیاسی و رهبران خردمند یکی از بهترین منابع فکری برای سیاست ورزی است.مجموع این خطبه ها و بیانات در دوران حکومت آن حضرت بیان شده است و همگی ناظر به مسائل سیاسی ،اجتماعی موجود در متن جامعه است.
▫️یکی از مهمترین خطبه ها،در این زمینه خطبه 192 معروف به خطبه قاصعه است. این خطبه، فلسفه تاریخ و سیر حرکت پرفراز و نشیب جوامع را تحلیل میکند.تصمیمهای درست و خطای امتها را بازگو نموده، منشأ رفتارهای نادرست و نتایج و پیامدهای آن را گوشزد میکند.همچنین، یک جریان شناسی عمیق تاریخی صورت گرفته و به پرسشهای مهمی از این قبیل پاسخ داده است.
1. مبنای حرکتهای اجتماعی چیست؟
2. بازیگران اصلی حرکت های اجتماعی چه ویژگیهای دارند؟
3. مسیر صحیح و درست حرکت جامعه چیست؟
4. نشانه اصلی انتخاب و رأی ناصواب چیست؟
5. نشانه انتخاب صحیح در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟
▫️در این خطبه حضرت اساس و ریشه همه انتخابهای نادرست امتها، از ابتدای خلقت تا پایان حیات اجتماعی انسان را «عصبیت وحمیت» میداند.شیطان با همین خصلت از درگاه خدا رانده شد برای همین حضرت ، شیطان را امام متعصبین و پیشکسوت متکبرین معرفی میکند.شیطان برای گمراه کردن مردم، همین بیماری را سرایت میدهد. حضرت در این باره میفرماید:
«فاحذروا عباد الله عدوالله ان یعدیکم بدائه »
مراقب باشید ای بندگان خدا که دشمن خدا بیماری خود را به شما سرایت ندهد و شما را گرفتار «حمیت و تعصب» ننماید.
در ادامه خطبه حضرت با تکیه برهمین موضوع به تحلیل سرنوشت امتها پرداخته، توضیحات مفصلی بیان میفرماید.پس از نکوهش بسیار از عصبیت و حمیتهای شیطانی ، میفرماید:
« اگر ناچار از عصبیت باشید و نتوانید دست از آن بکشید، عصبیت خود را برای اخلاق نیکو و کردارهای پسندیده و امور زیبا قرار دهید که خاندانهای اصیل و بزرگمنش عرب و روسای قبائل به آن موصوف بودند. تعصب به داشتن اخلاق مرغوب نزد عقلا و آرمان های بزرگ ودرجات بالای ارزشها و آثار پسندیده که از خود به یادگار میگذاشتند.»
🔻از مجموع فرمایش حضرت میتوان دریافت که تعصب وحمیت معیار مناسبی برای کنشهای سیاسی جامعه نیست و اگر حمیت وعصبیت امری ناگزیر باشد،باید نسبت به ویژگیهای شایسته و صفات برجسته تعصب داشت و چنین امری را معیار کنش سیاسی قرار دهیم.
🔰این خطبه برای همه کنشگران سیاسی و علاقمندان به فعالیتهای انتخاباتی، مفید وکاربردی است.در این خطبه، پاسخ بسیاری از دغدغه های ذهنی جوان مومن انقلابی در تحلیل مسائل سیاسی داده شده است.
به همه دوستان پیشنهاد میکنم از روی کنجکاوی هم شده خطبه192 نهج البلاغه معروف به خطبه قاصعه را از دست ندهند.به لطف خدا ترجمه های بسیار دقیق و فراوانی نیز در این زمینه موجود است.
✅ چقدر خوب میشد اگر برای تحلیل مسائل سیاسی ،نشستهای معرفتی با محوریت این خطبه، در فضای نخبگان، شکل میگرفت و به جای تکیه بر اندیشههای رعشهدار و تحلیلهای آبدار، منبع معرفت سیاسی اجتماعی خود را به «امیر کلام» و «کلام امیر» میسپردیم.
بازنشر در خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xcGbJ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
╰┅───────┅╯
هدایت شده از و اما بعد... ✅
خود و دوستانتان به "و اما بعد" در ایتا بپیوندید👇
@engineer_majid_nikkhoo
هدایت شده از P
#راه امام،کلام امام
"جدیت بکنید که با مردم رفتارتان خوب باشد.
اینها بندگان خدا هستند.
با اینها رفتارتان خوب باشد.
همه جا، همه کس، همه مردم با هم، جدیت بکنند که همه با هم خوب باشند؛ یک محیط برادرى ایجاد بشود [در] یک مملکت اگر یک محیط برادرى ایجاد شد، یک محیطى که قرآن کریم مى فرماید که مؤمنین اخوه هستند، برادر هستند، همه مؤمنها با هم برادر هستند، وقتى یک محیط برادرى پیدا شد، صلح و صفا پیدا شد، دیگر این طور ناراحتی ها و این طور چیزها که باید بشود، نمى شود."
(صحیفه امام، ج8، ص:233- 240)
۳۰ خرداد ۵۸
نماینده اصلح چه مشخصه هایی دارد؟.pdf
133.9K
مطلب زیر را در کانال "نهضت عدالت و شفافیت شهرستان قوچان" دیدم که برای شما بازنشر میکنم...به نظرم یکجمع بندی خوب و قابل تامل است برای مردم که میتوانند این سئوالات را ( از شفافیت مالی تا عدم دخالت در انتصابات ) از داوطلبان نمایندگی مجلس بپرسند و به میزان تسلط و انسجام برنامه و اصلحیت او پی ببرند:👇👇👇
🔰 برای شناسایی و انتخاب اصلح، به جای توجه به شعارها و کلی گوییها و به جای جناح بازی و قبیله گرایی، باید از نامزدها سوالات دقیق پرسید و تعهد گرفت. از اینرو فهرستی از سوالات توسط مجموعه ی #نهضت_عدالت_و_شفافیت_شهرستان_قوچان تهیه شده است که هر نامزد انتخاباتی که بنا دارد نماینده ی ملت ایران در مجلس شورای اسلامی باشد، بایستی به آنها پاسخی کارشناسانه و صادقانه و صریح بدهد. بخشی از این سوالات ناظر به مسائل ملی است و بخشی دیگر ناظر به مسائل حوزه انتخابیه و برخی هم ناظر به شخصِ نامزد انتخاباتی است که به شرح ذیل می باشد.
1️⃣ چهار سوال ناظر به شخصِ #نامزد_انتخاباتی است.
2️⃣ سه سوال ناظر به #حوزه_انتخابیه
3️⃣ پنج سوال ناظر به #عرصه_ملی
https://eitaa.com/joinchat/1970537132Cb01e0fe508
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo